Teemu Lindqvist

Air nav pro application iPhonelle - onko käyttökokemuksia?

266 viestiä aiheessa

Hankin iPadin ja tuon pro version. Miten siihen näkymään karttapohjan, tiet, joet, mastot ja korkeuskäyrät? Ostin applestoresta myös suomen ilmailukartan, mutta jokin nyt tökkii.

 

Edit. Toimii

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Karttojen ostaminen tapahtuu Air Navigation Pro -ohjelman sisällä:

 

Configuration -> Map Store -> European ICAO maps and charts -> Finland

- ostaminen tapahtuu Apple ID:llä ("in-app purchase" samaan tapaan kuin esim. Mighty eagle Angry birdsissä).

 

 

karttojen keskinäinen järjestys: Map Options -> Maps

- raahaamalla saat haluamasi kartat haluamaasi järjestykseen, esim. Helsinki VFR -kartan ICAO-kartan päälle.

 

 

Suomen VAC-karttoja ei liene vielä saatavilla! Heti kun löytyy halpa softa jolla bittikarttakuvaan saadaan määriteltyä georeferenssipisteet, projektio ja mittakaava ja joku kertoo miten tiedostot saadaan jakoon, näitä tulee varmasti  saataville - ongelma vaan on se että kuka niitä ylläpitää ja päivittää. En usko että menee kauaa että tämä data on valmiina AIP:n pdf-tiedostoissa. Avenzan pdf-lukija osaa jo näyttää sijainnin kartalla, kunhan pdf:ssä on georeferenssi määriteltynä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo minun versioni kun ei ole puhelin, vaan pelkkä pikkutabi. Kumma vaan, että juuri tuo sovellutus ei tule sillä näkyviin., mutta pitää kysellä. Kaverilla on iPad ja Air Nav Pro. Leikin sillä tunnin varran lennolla ja toetesin, että kylllä se mullekin kelpaisi. Tosin 10" näyttö on liian iso mulle. Pikkuhimmmelin kojetaulusta peittyisi puolet...

 

Sama vika, aluksi. PC:llä näkyi, mutta alkuperäisellä Galaxy Tabillä ei. Menin sitten päivittämään käyttöjärjestelmän, niin hetipä löytyi. Softan ja Suomen karttapohjan lataus hoitui alle puolen tunnin. Lisäksi softa näyttää olevan 10€ halvempi kuin iPlätyssä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Keksin juuri palolentokertaustilaisuudessa, kuinka Air Nav Pro:hon voi näppärästi laittaa reittipisteen koordinaattien perusteella. Ehkä tämä on jo tuttua juttua, mutta itselleni uusi löytö.

 

Mene route edit modeen -> tee johonkin new waypoint (paina pitkään jossain suon kohdalla) -> avautuvasta valikosta "add to route" -> täppää ilmestynyttä tähteä -> valitse "add to database" -> coordinates kohtaan voi käydä sitten syöttämässä pisteen halutut koordinaatit. (Koordinaatiston saa WGS-84 muotoon asetuksista) -> täppää "waypoint editor" nappia, eli pykälä taaksepäin -> täppää "done"

 

Kun ennen tuota operaatiota laittaa vaikka oman sijainnin tai jonkin kentän alkupisteeksi, niin viiva näyttää heti missä koordinaattipiste on.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko nettiyhteydellä jotain vaikutusta paikannukseen? Koitin kovasti saada paikkaa ilman nettiä, mutta ei tuntunut  ottavan. Kun tökkäsin nettiin, niin melkein välittömästi tuli ymmärrys, että Kuopiossa oltiin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko nettiyhteydellä jotain vaikutusta paikannukseen? Koitin kovasti saada paikkaa ilman nettiä, mutta ei tuntunut  ottavan. Kun tökkäsin nettiin, niin melkein välittömästi tuli ymmärrys, että Kuopiossa oltiin...

Todennäköisesti on: Matkapuhelin verkko tarjoaa apuja GPS lukiutumisen nopeuttamiseksi - eiköhän iPhonekin hyödynnä. Googleen A-GPS....

 

-Juha

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ostin uuden iPad 3:n aiemman kakkosen tilalle. Palautin varmuuskopion icloudista. Lähes kaikki ohjelmat tulivat uuteen laitteeseenkin, mutta Air Navigation Pron Suomen 1:500 000 kartat sekä 3D ohjelma jäivät sille tielle.

 

Mitä teen? Onko aina ostettava laitteen vaihdon yhteydessä uudet kartat vai voiko niitä jostain saada uudelleen kun ne kerran on maksettukin?

 

Kiitos tiedosta jo näin etukäteen.

 

Heikki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yleensä siis huom. yleensä omena softat toimii siten että kun käy ostamassa uudestaan niin ohjelma ilmoittaa että tämä on jo ostettu eikä sitä veloiteta.

 

Air nav pron toimintatavasta en tiedä.

 

edit: muista käyttää samaa appleid:tä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

jos GPS-signaali katoaa

- lentokonesymboli jää paikalleen ja kääntyy osoittamaan karttapohjoiseen

- suuntavektori osoittaa pohjoiseen ja jää näkyviin, mutta aika-arvio pallukat eivät näy (widget)

- lokikirja kirjaa laskeutumisen

 

Kun. GPS-signaali saadaan uudelleen, lokikirja kirjaa uuden lentoonlähdön ja lentokonesymboli ja suuntavektori alkavat toimia uudelleen.

 

Reitillä EFHF-EFPI 14 lentoonlähtöä ja laskua (todellisuudessa yksi lentoonlähtö ja lasku), EFJY-EFHF 4 kpl. Näyttää siltä että ylempänä (5000+) iPadin sisäänrakennetun GPS:n signaali pätkii usein jos laitetta pitää sylissä. Koneina C152 ja C172.

 

iPad mahtuu Cessnassa hyvin olemaan sylissä, eikä ole ohjaimien tiellä. Tämä toki riippuu käyttäjän koosta ja penkin korkeudesta.

 

Laite tuntuu kuluttavan virtaa siten että n. 1,5 tunnissa 100% -> 80%, kun kirkkaus on käsin säädetty suunnilleen puolelle teholle. 2 legin ja n. vajaan 3 tunnin käytön jälkeen n. 50% kapasiteetista jäljellä.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näyttää siltä että ylempänä (5000+) iPadin sisäänrakennetun GPS:n signaali pätkii usein jos laitetta pitää sylissä. Koneina C152 ja C172.

 

Liikennelenskareissa on puolestaan vaikuttanut siltä, että suunnilleen yli pinnan 140 systeemi toimii mainiosti, mutta alapuolella pätkii. Paikallaan maassakin tuntuu olevan hankala saada satelliitteja kiinni. Turvavyön merkkivalon palaessa emme tällaisia testejä luonnollisestikaan suorita!

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itselläni on jo huolestuttavan monta kertaa sovellus "jäätynyt". iPadissa.  Ts ilman mitään virheilmoitusta lentokoneen liike pysähtyy, kuva jäätyy paikalleen ja tilarivillä silti näyttäisi satelliittipeitto olevan OK.  Trendiviiva ei käänny pohjoiseen.  Pidän iPadia ratissa olevassa RAM-telineessä.

 

Onko kenelläkään toisella ollut vastaavaa ongelmaa?

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oman kokemuksen mukaan ohjelma jäätyy pädissä ehkä joka 3. tai 4. kerta heti käynnistyksessä. En muista että olisi käytön aikana sitten enää jäätynyt.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oman kokemuksen mukaan ohjelma jäätyy pädissä ehkä joka 3. tai 4. kerta heti käynnistyksessä. En muista että olisi käytön aikana sitten enää jäätynyt.

 

Niin, unohdinkin mainita tästä ominaisuudesta, joka on minullekin tuttu.

Ennen vanhaan sanottin että "markalla saa markan tavaran".

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mun ei hyydy. Eikä muutenkaan ole edellenkään kuin positiivista sanottavaa. Markan tavaraksi hyvinkin kolmen markan väärti.

 

-A-

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

D32 puuttuminen on todettu tässä ketjussa sivulla 3, ja siitä on raportoitu ohjelman valmistajalle. Sittemmin on tullut yksi ohjelmistopäivitys jossa tuota ei ole vielä korjattu.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

AIP:n pdf-muodossa olevat VAC- ja LDG-kartat ja kenttäkohtaiset tekstisivut on ladattavissa aika helposti ohjelmaan.

 

Configuration->Settings-valikosta "Enable www-server".

 

Tämän jälkeen pääset suoraan käsiksi AirNavPron tiedostoihin WebDAV-verkkolevynä. Toimii mainiosti esim. windowsissa: "My Computer -> Map Network Drive -> 'Connect to a Website...'" johon osoitteeksi http://ipadisi.ip.osoite:9090. Tarkemmat ohjeet ohjelman käyttöoppaassa.

 

http://www.xample.aero/xample/application/medias/manuals/airnavigation/ENGLISH_Air%20Navigation%20Pro%205%20Manual.pdf

 

Luo 'Documents/Airport charts' -hakemistoon uusi kansio lentokentän ICAO-koodilla (esim. EFHF) ja sijoita haluamasi pdf-tiedostot sinne. AirnavPro:n Documents-valikkoon tukee (kilkkaa refresh ensin) ICAO-koodin mukaan kentän nimi myös aukikirjoitettuna näkyviin ja sen alta löytyy sitten ao. pdf, jota voi selailla suoraan ohjelman sisällä - toimii huomattavasti sujuvammin kuin pdf:n selailu esim. iBooksissa tai jossain toisessa pdf-lukuohjelmassa.

 

VFR-Suomi on haastavampi koska koko paketti on yksi iso tiedosto, joka pitäisi pilkkoa erillisiksi sivuiksi.

 

Edit: Tarkennettu Windows-spesifistä jargonia.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

AIP:n pdf-muodossa olevat VAC- ja LDG-kartat ja kenttäkohtaiset tekstisivut on ladattavissa aika helposti ohjelmaan.

 

Settings-valikosta "Enable www-server".

 

Tämän jälkeen pääset suoraan käsiksi AirNavPron tiedostoihin WebDAV-verkkolevynä. Toimii mainiosti esim. windowsissa http://ipadisi.ip.osoite:9090. Tarkemmat ohjeet ohjelman käyttöoppaassa.

 

Luo Airports-hakemistoon uusi kansio lentokentän ICAO-koodilla (esim. EFHF) ja sijoita haluamasi pdf-tiedostot sinne. AirnavPro:n Documents-valikkoon tukee (kilkkaa refresh ensin) ICAO-koodin mukaan kentän nimi myös aukikirjoitettuna näkyviin ja sen alta löytyy sitten ao. pdf, jota voi selailla suoraan ohjelman sisällä - toimii huomattavasti sujuvammin kuin pdf:n selailu esim. iBooksissa tai jossain toisessa pdf-lukuohjelmassa.

 

VFR-Suomi on haastavampi koska koko paketti on yksi iso tiedosto, joka pitäisi pilkkoa erillisiksi sivuiksi.

 

 

 

 

Toinen vaihtoehto on ladata iPadiin Goodreader ja nakella ne PDF:t sinne.

 

Mutta toki, jos samasta softasta saa auki niin ehkä se on vielä näppärämpi. Olikos se nyt niin, ettei tuo Airnav tue sitä, että vaihtaa softaa kesken kaiken, vaan se piti sitten käynnistää "uudelleen" jos menee home-napilla pois ohjelmasta.

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

ANP tosiaan buuttaa itsensä kokonaan uudelleen jos siitä poistuu - tämä on huomattavasti kätevämpi tapa pdf-selailuun, ja merkittävästi nopeampi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ANP tosiaan buuttaa itsensä kokonaan uudelleen jos siitä poistuu - tämä on huomattavasti kätevämpi tapa pdf-selailuun, ja merkittävästi nopeampi.

 

Configuration -> Settings -> Run in background

 

Tuon jälkeen mielestäni yleensä kärsii ohjelmasta poistumisen, ainakin lyhyeksi ajaksi. Joku logiikka siinä varmasti on, sillä ei se aina silti "kestä" siellä taustalla päällä tuonkaan jälkeen. Olisiko niin että kun paikallaan ollessa ohjelmaa räplää niin ei jää taustalle, mutta kesken lennon tuntuu jäävän tms..?

 

 

-Janne

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

AIP:n pdf-muodossa olevat VAC- ja LDG-kartat ja kenttäkohtaiset tekstisivut on ladattavissa aika helposti ohjelmaan.

 

Configuration->Settings-valikosta "Enable www-server".

 

Tämän jälkeen pääset suoraan käsiksi AirNavPron tiedostoihin WebDAV-verkkolevynä. Toimii mainiosti esim. windowsissa: "My Computer -> Map Network Drive -> 'Connect to a Website...'" johon osoitteeksi http://ipadisi.ip.osoite:9090. Tarkemmat ohjeet ohjelman käyttöoppaassa.

 

http://www.xample.aero/xample/application/medias/manuals/airnavigation/ENGLISH_Air%20Navigation%20Pro%205%20Manual.pdf

 

Luo 'Documents/Airport charts' -hakemistoon uusi kansio lentokentän ICAO-koodilla (esim. EFHF) ja sijoita haluamasi pdf-tiedostot sinne. AirnavPro:n Documents-valikkoon tukee (kilkkaa refresh ensin) ICAO-koodin mukaan kentän nimi myös aukikirjoitettuna näkyviin ja sen alta löytyy sitten ao. pdf, jota voi selailla suoraan ohjelman sisällä - toimii huomattavasti sujuvammin kuin pdf:n selailu esim. iBooksissa tai jossain toisessa pdf-lukuohjelmassa.

 

VFR-Suomi on haastavampi koska koko paketti on yksi iso tiedosto, joka pitäisi pilkkoa erillisiksi sivuiksi.

 

Edit: Tarkennettu Windows-spesifistä jargonia.

 

WAU!!! Tämä oli todella hieno ominaisuus! Helposti sai halutut VAC / LDG -kartat tallennettua  :thmbup: Tänks ohjeesta!!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään