Teemu Lindqvist

Air nav pro application iPhonelle - onko käyttökokemuksia?

266 viestiä aiheessa

User-waypointteja voi lisätä www-käyttöliitymän kautta (http://oman.ipadin.ip.osoite:8080) uppaamalla.

 

Tekstitiedoston on oltava utf8-formaatissa, ja sarakerakenteen oikein. Esimerkiksi Viron VFR-ilmoittautumispaikat ja IFR-pisteet ovat puuttuneet, tästä ne saa kokeeksi epävirallisesti (kopioitu AIP:sta ja koordinaatit konvertoitu excelillä).

 

http://dbasso.pp.fi/ipad-test/Estonia.txt

 

(listasta on karsittu sellaiset pisteet jotka on laitteessa olemassa ennestään)

 

Ja saman www-käyttöliittymän kautta näistä pääsee eroon kun joskus tulevat osaksi ohjelman omaa tietokantaa. Ladattu tiedosto tulee käyttöön kun käynnistää ANP:n uudelleen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänään tullessa 5.1 päivityksessä on mukana tuki Microsoftin Flight Simulator X -pluginille, jonka voi ladata täältä:

http://www.xample.aero/xample/index.php/airnavigation/support

 

Kunhan plugin on asennettu ja aktivoitu FSX:stä - FSX:ää ajavan koneen pitää olla samassa WLAN-verkossa kuin iPadin - Air Navigation Pro tunnistaa uuden "sensorin" automaattisesti. Toiminnon saa pois päältä / päälle Tools->Sensors valikosta.

 

FSX:ssä pitää olla Service Pack 2 asennettuna.

 

***

Samassa yhteydessä tuli Viron ja Latvian ilmatilarajoihin päivityksiä, mutta esim. Viron ilmoittautumispaikat ja IFR-fiksit puuttuvat edelleen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten muuten onnistuu Air Nav Prolla lennetyn reitin siirto nähtävään muotoon johonkin ohjelmaan, esimerkiksi Google Earthiin?

Toinen ongelma on se miten se näyttä sen arvioidun lentoajan siinä koneen edessä?

Lensin eilen Kemistä Joensuuhun koneen huoltoon ja olisi kiva katsella lennetty reitti jostain ohjelmasta.

 

Heikki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten muuten onnistuu Air Nav Prolla lennetyn reitin siirto nähtävään muotoon johonkin ohjelmaan, esimerkiksi Google Earthiin?

Toinen ongelma on se miten se näyttä sen arvioidun lentoajan siinä koneen edessä?

Lensin eilen Kemistä Joensuuhun koneen huoltoon ja olisi kiva katsella lennetty reitti jostain ohjelmasta.

 

Reitti tallentuu kml fileeksi, jonka voit suoraan avata google earthilla. Fileet saa ipadista pois käyttäen ohjelman omaa webserveriä hyväksi, kuten Miika on tässä ketjussa jo kertonutkin. Sitä lentorata-arviota ei enää google earthissa näe, vaan se näyttää tietysti koko reitin kerralla.

 

t. Juha

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nonnih ja nyt on sit korkattu paketista iPad 3 16 GT 4G ja mitäs huomasinkaan: tarjolla näyttäisi olevan ilmainen Air Navigation Free. Esiteteksteistä päätellen se tuntuisi olevan jonkinlainen iltalenkkeilyversio, jolla lähinnä jumpataan "oikean" Pron peruskäyttöä, mutta älkää nyt vain sanoko, että sekin osaisi gepsin avulla pyöritellä virallisia suomalaisia ilmailudigikarttoja isoveljensä tapaan!?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nonnih ja nyt on sit korkattu paketista iPad 3 16 GT 4G ja mitäs huomasinkaan: tarjolla näyttäisi olevan ilmainen Air Navigation Free. Esiteteksteistä päätellen se tuntuisi olevan jonkinlainen iltalenkkeilyversio, jolla lähinnä jumpataan "oikean" Pron peruskäyttöä, mutta älkää nyt vain sanoko, että sekin osaisi gepsin avulla pyöritellä virallisia suomalaisia ilmailudigikarttoja isoveljensä tapaan!?

 

Eipä taida osata. Esittelytekstien perusteella Free-versiossa on:

"Realtime aircraft navigation, contains 4 navigation instruments including HSI, VOR, ADF, Compass."

 

Airnav Standard puolestaan pitää sisällään:

"Realtime aircraft navigation, contains 6 Instruments including HSI, VOR, ADF, Altimeter, Moving map with waypoints, custom waypoints."

 

Airnav pro:

"Realtime aircraft navigation, Free + ICAO + Sectional maps, Moving map, multileg navigation plan editor, flight Recorder".

 

 

Free-versio on listattunakin vain iPhone-puolella, eli kyseessä ei ole tabletsovellus. Mutta puhelimeen voi olla ihan mukava backup.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan ok tuntui pelittävän iPhone-versio pitkällä matkalennolla halki Suomen. Näppärä apuväline VFR:ään. Ongelmana vain, että sovelluksesta pois piipahtaessa käynnistää aina palatessa softan uudelleen ja homma pitää alkaa alusta - teenkö jotain väärin vai onko muilla sama?

 

Tami

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ongelmana vain, että sovelluksesta pois piipahtaessa käynnistää aina palatessa softan uudelleen ja homma pitää alkaa alusta - teenkö jotain väärin vai onko muilla sama?

 

Asetuksista löytyy valinta "Run in background", joka on defaulttina pois päältä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näyttää siltä että viimeisimmän 5.1.1 päivityksen yhteydessä kaikki Suomen lähialueet (CTR) ovat kadonneet - Karttakeskuksen pohjakartasta ne eivät tietenkään mihinkään katoa, mutta tämä tiedoksi erityisesti niille, jotka ko. karttaa eivät ole ostaneet.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varsin näppärästi tuntuu :thmbup: Tosin vielä tässä on paljon sellaista, mitä wanha ei oikein ole oppinut, kuten nuo Miikan kertomat web-serveri-toiminnot. Opetellaan hissuksiin...

 

Katselin myös 3d-efis-dataa; "kaupan" sivulla Suomen pakettia on mainostettu vähän kaksimielisesti, mutta onhan siinä mukana koko Suomi, onhan??

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asetuksista löytyy valinta "Run in background", joka on defaulttina pois päältä.

 

No nyt toimii niinkuin pitää, suurkiitos!

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Valmistajalta tuli vastaus vain reilun kuukauden jälkeen kun kerroin ties kuinka monentena D32-alueen puuttumisesta:

 

Thanks a lot for your contribution.

We will include the D-Area to the Finnish Airspace.

Changes will be reflected on the next update in about a week.

 

Best Regards.

Sebastian Vecchio

Xample

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Morjens

 

Applella(kin?) homma toimii onneks niin, että kun Air Nav pro tuli hankittua iPadille niin sen sai samaan hintaa asentaa myös iPhoneen. Suomen ANC kartoissa sama homma - yks maksu ja kaksi asennusta  :thmbup:

 

Eilen ekaa kertaa hinkkasin oikeen kunnolla softaa. Edit modessa sain sen kaatumaan 1,5h aikana kolme kertaa. Topikissa on kerrottu, että softa todella on hintaansa nähden varsin hyvä niin:

 

1. Onko Air Nav pro kaatunut lennolla? Jos on niin saako sen helposti lennolla takas "reitille"?

2. Voiko valmiseen reittiin lisätä välille waypointtia?

3. Jos iPadisi on 3G - häiritseekö sisäpuhelinta tai radiota yleensä?

4. Tippuuko verkosta helposti? Onko kokemuksia, millä korkeudella? Ja entäpä kun lennät "ei missään" - niin pysyykö kone kartalla? Tarkastikin?

5. Minkälaisia polvikansioviritelmiä olette kehittäneet vai pidätkö iPadiä sylissä?

6. Auringon häikäisy voi olla joskus ongelma -> ei saa selvää näytöstä. Oletko keksinyt asialle "kikka kolmosta"?

7. Pitääkö BRG, DIS, GPS ALT, ETE ja ETA kuinka hyvin paikkaansa? Oletko verrannut vaikkapa Garminin värkkeihin?

 

Tässäpä ensihätään kyssäreitä  :D

 

LND

 

edit: Oho.. Aika moneen kyssäriin löytyikin jo vastaus tuolla aikasemmin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Morjens

 

Applella(kin?) homma toimii onneks niin, että kun Air Nav pro tuli hankittua iPadille niin sen sai samaan hintaa asentaa myös iPhoneen. Suomen ANC kartoissa sama homma - yks maksu ja kaksi asennusta  :thmbup:

 

Eilen ekaa kertaa hinkkasin oikeen kunnolla softaa. Edit modessa sain sen kaatumaan 1,5h aikana kolme kertaa. Topikissa on kerrottu, että softa todella on hintaansa nähden varsin hyvä niin:

 

1. Onko Air Nav pro kaatunut lennolla? Jos on niin saako sen helposti lennolla takas "reitille"?

 

On kaatunut, monta kertaa. Isomuistisessa iPadissa. Se vaan jäätyy.  Sammutus ja uudelleen käynnistys ainut keino päästä kartalle.

 

2. Voiko valmiseen reittiin lisätä välille waypointtia?

 

Voi toki. Mene muokkausmoodiin ja venytä sormella reittiviivaa haluamasi pisteen päälle.

 

 

3. Jos iPadisi on 3G - häiritseekö sisäpuhelinta tai radiota yleensä?

 

Kyllä.

 

 

4. Tippuuko verkosta helposti? Onko kokemuksia, millä korkeudella? Ja entäpä kun lennät "ei missään" - niin pysyykö kone kartalla? Tarkastikin?

 

Mitä korkeammalla lennät sen varmemmin mobiiliverkkoyhteys katkeaa. 

 

5. Minkälaisia polvikansioviritelmiä olette kehittäneet vai pidätkö iPadiä sylissä?

 

Ei minkäänlaisia.

Emme.

Sen sijaan käytämme RAM:in tekemää asiallista pidikettä (cradle) joka kiinnittyy ratin akseliin.

 

http://www.rammount.com/NewProducts/AppleiPadMounts/tabid/2614/Default.aspx#/

 

6. Auringon häikäisy voi olla joskus ongelma -> ei saa selvää näytöstä. Oletko keksinyt asialle "kikka kolmosta"?

 

Lennän tuon takia vain öisin.

7. Pitääkö BRG, DIS, GPS ALT, ETE ja ETA kuinka hyvin paikkaansa? Oletko verrannut vaikkapa Garminin värkkeihin?

Ei niissä juurikaan eroa ole.  Olen lentänyt  matkaa jossa paneelissa on GNS4309 ja GNS530 ja sitten iPad vielä erikseen. Hyvin ovat yksimielisiä. Kuitenkin GPS on syytä vaihtaa parempaan; itselläni on Bad Elf GPS-moduli.  Tiedän että byös bluuTööt-malleja on saatavilla koska sellainenkin oli kollegalla mukana yksi päivä kunlennettiin Ruåtsiin ja sieltä pois.

Tässäpä ensihätään kyssäreitä  :D

 

LND

 

edit: Oho.. Aika moneen kyssäriin löytyikin jo vastaus tuolla aikasemmin.

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löytyisikö know-howta seuraavaan pulmaan; ANP toimii käytössäni "kuin junan vessa" eli ei valittamista, mutta jostakin syystä koko Suomen CTR-alueiden rajat jäävät kartalle piirtymättä sekä iPhonessa että iPadissa. Kartta-asetuksista on säädetty näkymään kaikki ilmatilat lentokorkeudesta riippumatta ja aktiivisena on ainoastaan Suomen ja lähinaapureiden kartat/ilmatilat joten laitteen ylikuormituksestakaan ei luulisi ongelman johtuvan.

 

Aikaisemmin kaikki ilmatilat näkyivät, mutta jossakin vaiheessa ovat tipahtaneet kartalta. Tiedossani on myös toinen ANV:n käyttäjä jolla samainen ongelma eli en ole asian kanssa yksin.

 

Päästäkää mies pinteestä ja kertokaa jos tiedätte ratkaisun. En sulje pois user erroriakaan (oletan sen jopa olevan itse ongelma)  koska pari kertaa on tullut jonkin pikku ongelman kanssa painittua tuntikausia kunnes olen löytänyt valikoiden uumenista sen yhden pienen valintanappulan jolla asia on korjaantunut. :)

 

T. Markus

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miika taisi tuossa jo aiemmin mainitakin, että edellisessä päivityksessä nuo alueiden rajat katosivat - vika on siis tällä kertaa Toimittajan Päässä.

 

Toinen kysymys, josta eilen keskusteltiin kentällä.

 

Muutaman kerran on käynyt, että reitti ei "aktivoidu". Normaalin reittisuunnitelman jälkeen lennolle lähtiessä ANP ei lähde matkaan vaan mittaa matkaa edelleen sinne alkupisteeseen. Matka siis pitenee koko ajan, mitä lähemmäs määränpäätä lennetään. Ideoita?

 

Mitä taas korkealla toimimiseen - ei siellä tarvita mobiiliverkkoyhteyttä, kyllä toi sisäinenkin GPS toimii ainakin 37000 jalkaan asti (ks. http://ilmailu.blogspot.fi/2012/02/air-navigation-pro-ipad.html on pari kuvaa). Harmi etten tuolloin muistanut, että laitteesta saa printscreenin vaan otin vain valokuvia todennukseksi.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

M

 

Muutaman kerran on käynyt, että reitti ei "aktivoidu". Normaalin reittisuunnitelman jälkeen lennolle lähtiessä ANP ei lähde matkaan vaan mittaa matkaa edelleen sinne alkupisteeseen. Matka siis pitenee koko ajan, mitä lähemmäs määränpäätä lennetään. Ideoita?

 

t. Timo

 

2 Kertaa käynyt noin joista toinen kerta kyllä se etten lentänytkään ihan sitä reittiä mitä siihen padiin oli naputellut (lennonjohto päättikin vähän vaihtaa reittiä). Ongelmahan korjaantuu kun klikkaa seuraavaa pistettä reittipisteluettelosta johon on suuntaamassa ja valitsee että haluat sinne.

 

Tähän mennessä käyttänyt vain padin omaa gps:ää joka palvellut ihan riittävän hyvin ainakin Diamond-mallisissa lentokoneissa. Normaalissa lentotilassa padi on sylissä johon se mahtuu sauvasta huolimatta ihan hyvin. Laskeutumista ja lentoonlähtöä varten se tulee sitten laitettua sivuun.

 

t. Niko Ikonen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miika taisi tuossa jo aiemmin mainitakin, että edellisessä päivityksessä nuo alueiden rajat katosivat - vika on siis tällä kertaa Toimittajan Päässä.

 

Kiitos vastauksesta! Jäänyt moinen kommentointi huomaamatta. On siis odoteltava vain uutta päivitystä. Tosin ihmetystä herättää, että eräällä kolmannella osapuolella nämä ilmatilojen rajat edelleen näkyvät iPadin ANP:lla, mutta liekö hänen ohjelmistonsa päivittämättä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Valmistajalta tuli vastaus vain reilun kuukauden jälkeen kun kerroin ties kuinka monentena D32-alueen puuttumisesta:

 

Thanks a lot for your contribution.

We will include the D-Area to the Finnish Airspace.

Changes will be reflected on the next update in about a week.

 

Tänään tuli update, mutta eipä korjaa tätä asiaa; D32 on merkattu D31:n paikalle. Lähialueet uupuvat edelleen.

 

t. Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänään tuli update, mutta eipä korjaa tätä asiaa; D32 on merkattu D31:n paikalle. Lähialueet uupuvat edelleen.

 

t. Juha

Ihmetyttänyt kyllä välillä mistä tuo valmistaja nuo tietonsa kaivaa. Kuitenkin nuo alueet kuten vorrit ja muutkin joita on esim baltiassa pielessä löytyyneen ead:stä joko suoraa rajapinnan kautta(?) tai sitten viimeistään parsimalla tiedostoista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ole ite päivittänyt noihin uusimpiin, niin näkyy lähialueet vielä. Mutta onko tuo valmistaja reagoinut mitenkään noihin viesteihin, mitä olette pistäneet noista CTR:istä? Aika omituista, että ne on kadonnut, koska tottahan ne siinä datassa kuitenkin on mukana. Eikö se nyt osaa jostain syystä enää piirtää karttaformaatin mukaan oikein? (eihän vaan joku formaattiin liittyvä muutos, joka ei nyt olekaan karttapohjan kansa yhteensopiva)

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään