Teemu Lindqvist

Air nav pro application iPhonelle - onko käyttökokemuksia?

266 viestiä aiheessa

Jos teitä kiinnostaa niin latasin tuonne omalle foorumille yhden zip filun jossa on kaikki Suomen VFR lähestymiskartat VAC, LDG ja ADC johdetuille kentille, sekä kaikkien korpikenttien lentopaikkatiedot sopivassa muodossa ANP:lle (pdf), siellä on myös ohjeet miten saat ne tyrkättyä paikalleen, tänne kun ei oikein 32MB liitettä saa laitettua :)

 

löytyy täältä: http://www.ilmailu.org/index.php?option=com_smf&Itemid=26&topic=4646.0

 

Sen jälkeen kun nuo on kopioitu paikalleen ja kun tökkäät sormella kenttää niin linkki, tai linkit, tietoihin näkyy jokaisen kentän context menussa alimmaisena listassa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko kukaan vielä kokeillut air nav pro:ta iPad minillä? Kokonsa puolestahan se olisi paljon parempi laite mopon tai ultran ohjaamoon, lisäksi siinä on GPS:n lisäksi GLONASS, joka ainaki iPhonessa tekee paikannuksesta nopeamman ja tarkemman. Itse tosin ostin jokin aikaa sitten briteistä Nexus 7:n, osittain ihan kokeilemisen innosta, joten tuskin tulee tuota ipad miniä hankittua. ANP:n android-versio vaan ei ole niittänyt samanlaista kiitosta kuin iOS-versio, toki olisi k8iva kuulla siitäkin kokemuksia 7" tabletin kanssa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko kukaan vielä kokeillut air nav pro:ta iPad minillä? Kokonsa puolestahan se olisi paljon parempi laite mopon tai ultran ohjaamoon, lisäksi siinä on GPS:n lisäksi GLONASS, joka ainaki iPhonessa tekee paikannuksesta nopeamman ja tarkemman. Itse tosin ostin jokin aikaa sitten briteistä Nexus 7:n, osittain ihan kokeilemisen innosta, joten tuskin tulee tuota ipad miniä hankittua. ANP:n android-versio vaan ei ole niittänyt samanlaista kiitosta kuin iOS-versio, toki olisi k8iva kuulla siitäkin kokemuksia 7" tabletin kanssa.

 

Nyt olen kokeillut sitäkin ja kyllä se on oikeasti sopivampi koko. tässä siitä hieman juttua: http://www.ilmailu.org/forum/index.php/topic,4646.msg22709.html#msg22709

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen käyttänyt ko sovellutuksia jo pari vuotta iPad 2ssa jossa GPS.Perinteisen suunnistuksen apuna nopea ja toimiva .Voit ladata kartat storesta näet säät lentopaikoilla ja mikä parasta voit ladata rocket routen kautta kartat lentopaikoista ja lähettää plaanit suoraan eurocontrolliin.Näytön koko ipadissa hyvä.Ipadissa käyttöaika noin 6tuntia tarvitsee sen jälkeen latauksen. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ketjun otsikkoon nähden offtopic, mutta onko kokemuksia Android -versiosta?

 

Uusin versio kaatuu Galaxy Tabissa ennen käynnistymistä. Aiemmin toimi ihan kivasti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt tarvittais hieman apua, eli mulla iPad versiossa en saa millän näkymään EFHK lower TMA:ta ("timantti"), kaikki muuta ilmatilat näkyy oikein mallikkaasti. Laite on iPad2, jossa pyörii vielä iOS6.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uusin versio kaatuu Galaxy Tabissa ennen käynnistymistä. Aiemmin toimi ihan kivasti.

 

1.3.75 versio kuuklen kaupasta toimi Nexus 7 tabletissa ihan kohtuudella, otti muutaman exitin yllättäin. Käyttäjäyhteisöstä saatu 1.4. jotain beta (nyt marraskuussa ilmestynyt) ei ole vielä kaatunut, eli parannusta on tapahtunut. Täysin käyttökelpoinen vehje minun mielestäni :-)

 

-vm

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Milloinkahan nämä uudet ilmatilamuutokset päivittyvät Air Nav Prohon? Ainakin Android-versiossa on vielä vanha ilmatila näkyvissä. Myöskään uusi virallinen Suomi-kartta ei ole vielä ostettavissa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä näytä iPAD (mini) versiossakaan olevan uusia ilmatilarajoja, eikä mitään päivityksiä ole tarjolla.  Myöskään  karttapäivityksiä ei ole tyrkyllä, joten pitänee odotella.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoa huomata, että SMLL:ssä uskalsimme valita pitkähkön vertailumme mukaan EasyVFR:n, emmekä ANP:tä, vaikka se olikin siinä vaiheessa selvästi suosituin kansan keskuudessa.

Torstai aamuna avasin Galaxy Tabini ja ohjelma ilmoitti päivityksen saatavuudesta, hyväksyin latauksen ja uudet kartat sekä muut ilmailudatat olivat käytössä (ja taas ihan ilmaiseksi).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Markkinajohtajia vastaan on vaikea ponnistella, mutta kertoisitko lisää easyVFR:stä?  Miten sen palvelut ja toiminta eroavat Air Nav Prosta, joka on kuitenkin ollut mielestäni varsin hyvä navigointisovellus, enkä ole vielä käyttänyt sen tarjoamia mahdollisuuksia kuin hyvin rajoitetusti.

- Lauri Tarkkonen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Markkinajohtajia vastaan on vaikea ponnistella, mutta kertoisitko lisää easyVFR:stä?   Miten sen palvelut ja toiminta eroavat Air Nav Prosta, joka on kuitenkin ollut mielestäni varsin hyvä navigointisovellus, enkä ole vielä käyttänyt sen tarjoamia mahdollisuuksia kuin hyvin rajoitetusti.

- Lauri Tarkkonen

 

Tuosta tulisi pitkä tarina.

Luettavaa löytyy valmistajan sivuilta http://www.pocketfms.com/EasyVFR/

 

SMLL:n sivuillakin on hiukan asiaa http://www.smll.fi/easyvfr/ sekä haku sivustolta http://www.smll.fi/?s=easyvfr

 

Itse olen erittäin tyytyväinen siihen, että olemme päässeet valmistajan kanssa yhteistyöhön ohjelmiston kehittämiseksi edelleen. Meillä on hyvät mahdollisuudet saada ohjelmaan uusia ominaisuuksia. Käännöstyötä suomenkielelle ja pitkien sanojen vuoksi pyysin heiltä lähdekoodia, mutta ihan kaikkeen eivät kuulemma suostu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Erohan on ihan periaatteellinen, ANP päivittää tietonsa/aeronautical data version päivityksen yhteydessä, EasyVFR:ssä on rakennettu mekanismi, jossa AIRAC:t päivitetään ihan erikseen sykleissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitää muistaa että PocketFMS rakennettiin alunperin autonavigaattorilaitteille, ennen tablettien esiinmarssia.

 

Moni softakehittäjä on jäänyt kiinni siitä, että tietojen päivittämistarve on unohtunut. Ja tilaajien määrä vähenee kun uusien laite- ja käyttöjärjestelmäversioiden myötä osa maksavista asiakkaista jää päivitysten ulkopuolelle.

 

On todella vaikeaa vaikeaa valita sellainen laite ja ohjelma, joka on käytössä 10 vuoden päästä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitää muistaa että PocketFMS rakennettiin alunperin autonavigaattorilaitteille, ennen tablettien esiinmarssia.

 

Moni softakehittäjä on jäänyt kiinni siitä, että tietojen päivittämistarve on unohtunut. Samalla päivitystyötä vaikeuttaa se, että uusien laite- ja käyttöjärjestelmäversioiden myötä osa maksavista asiakkaista jää päivitysten ulkopuolelle.

 

On todella vaikeaa vaikeaa valita sellainen laite ja ohjelma, joka on käytössä 10 vuoden päästä.

 

Asia on juurikin näin.

Sen vuoksi PocketFMS on kehittänyt täysin erillisen ohjelmiston, jolla esimerkiksi WindowsCE:n rajoitukset on saatu unohdotteua. Microsoftin olisi pitänyt jo aikoinaan tehdä sama kun siirryttiin Windows 3.x sarjasta Win95:een, koska vieläkin ms-dos painaa taakkana käyttöjärjestelmissä.

 

EasyVFR:n valmistaja The PocketFMS Foundation pitää edelleen PocketFMS-ohjelmistoa yllä, mutta kehitys menee eteenpäin.

He ovat kuitenkin osoittaneet kykynsä tehdä ohjelmisto kaikille tämän päivän laitteille ja vieläpä niin, että sitä ei luoda ensin yhdelle järjestelmälle ja siitä pikkuhiljaa sovelletaan seuraavaan järjestelmään.

 

The PocketFMS Foundation ei ole ihan tavallinen softafirma, jossain päin maailmaa se liittyy jotenkin yhteiskunnan asioihin ja voi olla, että Suomikin liittyy vielä jotenkin asiaan, mutta siihen palataan myöhemmin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoa huomata, että SMLL:ssä uskalsimme valita pitkähkön vertailumme mukaan EasyVFR:n, emmekä ANP:tä, vaikka se olikin siinä vaiheessa selvästi suosituin kansan keskuudessa.

Torstai aamuna avasin Galaxy Tabini ja ohjelma ilmoitti päivityksen saatavuudesta, hyväksyin latauksen ja uudet kartat sekä muut ilmailudatat olivat käytössä (ja taas ihan ilmaiseksi).

 

Eikös tuossa EasyVFR:ssäkin ole joku käyttömaksu, joten ihan "ilmaiseksi" se ei tullut, vaan vastikkeena ohjelmiston käyttömaksua vastaan, niinkuin nyt olettaisikin.

 

Kun tässä hieman sivutaan aiheen viertä muutenkin, niin pitää todeta että SkyDemon päivittyi muuten myös:

 

skydemon-rasti.jpg

 

skydemon-hktma.jpg

 

(on muuten ipadille/androidille parhaita softia mitä on omiin silmiin osunut)

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Kun tässä hieman sivutaan aiheen viertä muutenkin, niin pitää todeta että SkyDemon päivittyi muuten myös:

 

(on muuten ipadille/androidille parhaita softia mitä on omiin silmiin osunut)

 

 

(ja kalleimpia, ainakin ihan perushuruiluun kotimaassa)

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ANP näyttää unohtaneen kokonaan Android-asiakkaansa. Viimeinen päivitys ohjelmaan on tullut 19.12.2013, vaikka bugeja riittää. Tällä hetkellä se on siis kokonaan käyttökelvoton. 

:thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänään tuli Xamplelta ilmoitus, että ANC Finland 500 2014-2015 on saatavissa heidän web-sivun kautta. Hinta 34 euroa. Ohjelmaan kartta tulee saataville noin viiden arkipäivän kuluessa.

 

--Ari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös tuossa EasyVFR:ssäkin ole joku käyttömaksu, joten ihan "ilmaiseksi" se ei tullut, vaan vastikkeena ohjelmiston käyttömaksua vastaan, niinkuin nyt olettaisikin.

 

Niin, miten sen nyt ajattelee.

Maksoin lisenssimaksun SMLL:n jäsenhinnalla 35 eur/v, johon kuuluu sitten ihan kakki. Kaikki karttapäivitykset, ilmailudatan, säät, notamit, lentosuunnitelmapalvelun, jne.

Laskin tuon ilmaisuuden siten, että olen ostanut tuon 1 vuoden lisenssin, jolla saan kunnollisen ilmailunavigaattorin tablettiini ja kaupanpäälle ilmaiset päivitykset muine palveluineen.

Tuon summan jyvittäminen 13.11 karttapäivitykselle onkin sitten haastava laskea, varsinkin jos lasketaan kaikkien maiden vuoden aikana päivittyneet kartat mukaan.

Eli myönnän, ei ollut ilmainen, en vain voi sanoa paljonko se hinta sitten oli.

 

Kiinnostaisi paljonko Finavian ANC-karttojen pitäminen päivitettynä on maksanut vuosittain. Tuossa joitain aikoja sitten ne päivittyivät kohtuullisen tiheään ja saattaa olla, että lähimmän vuoden aikana käy samoin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko EasyVFR:n kartat koko Eurooppaan, Espanja ainakin kiinnostaa.  Kun olen ostanut ANP:n kartat  koko Itämeren ympäristön ja Espanjan on se jo useamman satasen arvoinen hankinta. Kun vaihdoin tabletin Samsungin ottaessaan itseensä, joutuessaan meriveden kanssa tekemisiin, niin jouduin ostamaan kartat uudellene, koska Androidin ja Applen shopit eivät käsittääkseni seurustele.

 

- Lauri Tarkkonen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään