Teemu Lindqvist

Air nav pro application iPhonelle - onko käyttökokemuksia?

266 viestiä aiheessa

Hei Lauri,

 

Hintaan sisältyy koko Euroopan ilmailukartat päivityksineen AIRAC-päivinä ja lennonvalmistelutietoineen, samoin lentosuunnitelman voit lähettää myös Espanjasta lennonjohtojärjestelmään.

 

Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikuttaa siltä, että tätä ei voi vastustaa. Maksoin juuri SMLL:n jäsenmaksun, ja täytyy todella tutustua EasyVFR:ään. Ainakin se näin kauempaa katsoen vaikuttaa aika hyvältä, saa nähdä miten käy, kun otetaan lähituntunma. Uuden opettelussa on tietenkin aina vaivaa, mutta tämä kyllä houkuttelee. Kiitos tiedoista.

- Lauri Tarkkonen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koska saatan vielä lentää täällä ensi viikolla, niin en vielä hankkinut EasyVFR:ää, vaan päivitin AirNavPron aluetietokannan, Se vaati aika monta askelta ja sekä läppärin, että tabletin käyttöä. Aikaisemmassa linkissä oleva ohje on todella hyvä, sitä kannattaa ensin katsoa pariin kertaan läpi ja sitetn edetä sen mukaan siten, että pysäyttää välillä, tekee siinä annetut vaiheet, kenties peruuttaa hieman takaisin, vetämällä kursorista ja sitten jälleen pätkä eteenpäin. Nyt on uudet rajat ja RASTI löytyy paikaltaan.

 

Tarkempi tutustuminen antoikin sitten hieman huonompia tietoja, kun paperikartalla Mäntsälä jäi Helsinki TMA Lower sisäpuolelle, niin tässä se jää ulkopuolelle kuten vanhoissa paperikartoissa. Siis kaikki korjaukset eivät ole menneet perille tai sitten en osaa niitä käyttää. Mahtavatko tulla tuon uuden ANC mukana. Hölmömpi luulisi, että kaikki rajat korjautuvat, Pirkkalassa on piirretty uusi suorakaiteen muotoinen, mutta vanha litistetty kuusikulmio on edelleen paikalla. Onkohan tälle joku pätevä selitys?

 

Uusia karttoja ei vielä saa Apple storesta, vaikka siellä onkin Finland  ANC 500k 2014-2015, niin sitä ei voinut ladata, käskettiin vain palata asiaan myöhemmin. Sikäli kuin ymmärrän pohjakartta on enemän kosmetiikkaa, ilmatilojen rajat jotain merkitsevät. Toivottavasti ymmärsin myös oikein, kun käsitin, että niitä tulee tästä lähtien 28 päivän välein, mutta ilman tätä showta.

 

- Lauri Tarkkonen

 

PS: Perheessä on kaksi tablettia, toinen iPAD (mini) ja toinen Samsung Galaxy S3, tulee mieleen ladata toiseen EasyVFR, jolloin olisi backup laite ja backup järjestelmä, jollainen on tietenkin hyvä olla olemassa.  Olen joskus saaristossa käyttänyt Navionicsin merikarttaa, kun on pitänyt etsiä joku tietty saari, ja se on toiminut aika hyvin. Voisi myös käyttää ilmailukarttaa ja Google Mapsia rinnakkain, kun etsii jotain erityistä paikkaa, pitäisi ottaa ilmakuva kaverin mökistä, jossa ei ole koskaan käynyt.  Kun Trafi piti toista vuotta sitten ratsiaa Malmilla ja kysesli myös karttoja ja tarkasti niiden ajantasaisuuden kysyin, kelpaavatko sähköiset kartat ja sanoivat, että kelpaavat. Silloin ei vielä ollut mielessä kahden tabletin järjestelmä.  Olen kutenkin ymmärtänyt, että EasyVFR toimii yhtä hyvin sekä iPadissa että Andeoid järjestelmissä, mitä ei mielestäni voi sanoa AirNavProsta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ostin tänään Android-laitteelle Play Storesta ANC 500k 2014-2015 -kartan. Yllätys oli suuri, kun pohjakarttaa ei tullut ollenkaan, ja ilmatilarajatkin olivat wanhat, ennen 13.11. voimassa olleet. Kartassa oli jotain muutakin vikaa, koska pelkkien ilmatilarajojen piirtäminen kesti järjettömän kautta Note 3:lla. Laitoin saman tien Googlelle valituksen ja rahojen palautus on tulossa. Eli ei taida olla vielä ihan kuosissa kartat AirNaville.

 

iPadilla sain myös tuon ilmoituksen, että In App Purchase -kartta (2014-2015) on vielä store reviewssa tms.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei,

 

Toissa iltana latasin Android-version (Nexus 7 ANP 1.4.38?) kartat ja kaikki toimi niinkuin ennenkin. Ei havaittavissa muutosta nopeudessa, vanhoja tietoja piti käännellä asetuksista pois päältä.

 

T: V-M

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei,

 

Toissa iltana latasin Android-version (Nexus 7 ANP 1.4.38?) kartat ja kaikki toimi niinkuin ennenkin. Ei havaittavissa muutosta nopeudessa, vanhoja tietoja piti käännellä asetuksista pois päältä.

 

T: V-M

 

Eipä ole vielä uusia ilmatilarajoja, eikä reittipisteitä ilmestynyt jakoon Android-versiolle. Uusi kartta kyllä käyttäisi olevan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kävin aiemmin kysymässä myös xamplen palstoilla:

http://xample.desk.com/customer/portal/questions/9583493-finnish-airspace-reform

 

Muutama asia tuli huomatuksi:

1. Äärimmäisen sekavat nettisivut xamplella.

tuonne http://services.xample.ch/ jos tekee tilin, siihen voi kirjautua mobiililaitteesta. Tuolta voi myös ostaa karttoja, yritin sitä kautta ostaa uusinta, mutta se vaatii PayPal:in, en suostu...

 

2. Applen store review viivästys menee varman Applen piikkiin, mutta arvostukseni ANP:tä kohtaan romahti kyllä tämän sekoilun vuoksi...

 

Lennetään sitten paperikartalla kunnes jotain tapahtuu, ja pitänee tutustua muihin sovelluksiin.

 

P.S: Eikä tietoakaan 2014 VFR kartasta....

 

Edit:

Huomasin vasta nyt aiemman kommentin:

"Tänään tuli Xamplelta ilmoitus, että ANC Finland 500 2014-2015 on saatavissa heidän web-sivun kautta. Hinta 34 euroa. Ohjelmaan kartta tulee saataville noin viiden arkipäivän kuluessa."

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen tähän saakka käyttänyt AirNavProta aluksi Samungin Android tabletilla, silloin ärsytti, kun iPADin käyttäjillä oli mnia mukavia piirteitä, joita Android-puolella ei ollut.  Kun Siirryin iPADin käyttöön, homma toimi aika mukavasti, en tosin vielä ollut päässyt kaikkien piirteiden käyttäjäksi, lähinnä perusnavigointia, jossa tärkeää oli pysyä ilmatilarajojen oikealla puolella ja saada suunta ja ETA seuraavalle kentälle. Nyt kun olen vähäisen sähläämisen jälkeen saanut ladatuksi uudet ilmatilamääritykset ja ilokseni löysin myös RASTIn ja luulin kaiken olevan kunnossa, niin kas Mäntsälä ei ollutkaan Helsingin TMA:lla, kuten paperikartoissa ja muualla paitsi Vantaalla ja Malmilla oli uusi ilmatila suorakaiteen muodossa, mutta siellä oli myös vanha oli siellä jälljellä. Homma vaikuttaa hyvin sekavalta.

 

Jos easyVFR vastaa edes puoliksi siitä kuulemiini kehuihin, niin ihmettelen miten ANP on markkinajohtaja, tosin IT-alalla tuntuu olevan tapana, että paras ei koskaan nousse markkinajohtajaksi, vaan joku monella tapaa epäkelpo tuote.

- Lauri Tarkkonen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mulla näyttää ANP päivittelyjen jälkeen tältä:

 

width=431 height=574http://i11.aijaa.com/b/00777/13596257.jpg?a6338ef2505fed6eb585b7e530994b2ca8e4c42bab371caf84224deb539e00a3b8ad699e6b917151f2b209515f2093ea[/img]

 

Eli Mäntsälä näyttäisi olevan ihan oikein TMA:n sisällä.

 

Itse käytin vuoden SkyDemonia ja hyvähän se on ei siinä mitään, mutta maksaa turhan paljon. ANP vaikuttaa 45e kertamaksulla oikein hyvältä korvikkeelta muutaman päivän räpläämisen jälkeen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoista, minulla on muuten aikalailla samanlaista, mutta Mäntsälä jää selvästi Helsinki TMA:n ulkopuolelle.  Miten on esimerkiksi Pirkkala, minulla on suorakaiteen muotoinen uusi alue ja kuusikulmainen vanha alue. Uudet Viila ja PUrso ovat myös paikallaan. Ärsyttävää tämä tällainen. 

 

ANP:n käytön hintaan kannattaa laskea myös karttojen hinnat, ainakin sellainen, joka vielä haaveilee lennoista kaukomaille ja tietää lentävänsä Suomen lisäksi ainakin Espanjassa, maksaa kartoista sen verran, että easyVFR tulee ajan mittaan halvemmaksi. Tosin tässä ei kannata laskea ainoastaan hintaa, vaan myös toimivutta. Nyt tämä kummallinen sotku ilmatilauudistuksissa pudottaa AirNavPron arvoa silmissäni aika paljon.

- Lauri Tarkkonen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoista, minulla on muuten aikalailla samanlaista, mutta Mäntsälä jää selvästi Helsinki TMA:n ulkopuolelle.  Miten on esimerkiksi Pirkkala, minulla on suorakaiteen muotoinen uusi alue ja kuusikulmainen vanha alue. Uudet Viila ja PUrso ovat myös paikallaan. Ärsyttävää tämä tällainen. 

 

ANP:n käytön hintaan kannattaa laskea myös karttojen hinnat, ainakin sellainen, joka vielä haaveilee lennoista kaukomaille ja tietää lentävänsä Suomen lisäksi ainakin Espanjassa, maksaa kartoista sen verran, että easyVFR tulee ajan mittaan halvemmaksi. Tosin tässä ei kannata laskea ainoastaan hintaa, vaan myös toimivutta. Nyt tämä kummallinen sotku ilmatilauudistuksissa pudottaa AirNavPron arvoa silmissäni aika paljon.

- Lauri Tarkkonen

 

Pirkkala näkyy myös ihan oikein.

 

Vielä noista kartoista. ANP:ssä on myös noita ilmaiskarttoja eri maihin. Millaisia nuo easyVFR-lisenssiin kuuluvat kartat sitten ovat vs. ANP ilmaiskartat?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ANP:n käytön hintaan kannattaa laskea myös karttojen hinnat, ainakin sellainen, joka vielä haaveilee lennoista kaukomaille ja tietää lentävänsä Suomen lisäksi ainakin Espanjassa

 

Airnaviinhan toki saa ilmaiset karttapohjat maailmanlaajuisesti, mikäli ei halua maksaa virallisista ilmailukartoista. Sitä en tiedä, kuuluuko Easy VFR:ään viralliset ilmailukartat hintaan, vai onko siinäkin joku ilmainen taustakartta. Karttapohjien päälle saa ilmaisen maailmanlaajuisen databasen, jossa ilmatilan rajat jne. ovat softan piirtämänä mukana.

 

Tässä esimerkkinäkymä Ruotsista.

 

edit: hlökoht olen pitänyt ANP:n etuna sitä, että siihen saa taustalle myös virallisen ANC kartan, jolloin noita softan piirtämiä ilmatilanrajoja ei tarvitse edes käyttää, koska ne hidastavat ainakin vanhaa iPadiani.

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sanokaas fiksummat, päivittyykö ANP jotenkin itsekseen noiden ilmatilarajojen suhteen vai pitääkö tehdä jotain manuaalijippoja? Vielä on vanhat rajat mulla, eikä ANC-karttaakaan pysty edelleenkään lataamaan.

 

Pitää kyllä harkita tuota Easy VFR:ää. Sama hinta tulee kun nyt pitäisi kuitenkin hommata uusi pohjakartta.

 

Jari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Air Nav Pron eri versiot toimivat hieman eri tavalla. i-versoissa on päivitettävä ilmatilatietokanta, mikä tapahtuu menemällä Xamplen sivulle ja valitsemalla ADDONS ja siellä sitten päivitettävät asiat. Tämä edellyttää "services tiliä" päivitykset ovat maksuttomia, mutta a-versioissa ilmatilatietokanta päivittyy version muutoksen mukana. 

 

Omakohtainen kokemus on, että ilmatilarajat ovat päivittyneet osittain, minulla on vielä vanhat rajat jäljellä, useimpiin paikkoihin on piirretty myös uudet rajat, mutta harmittavinta on, että Helsingin TMA ei ole saanut uusia rajoja, vaikka esimerkiksi "RASTI" on ilmestynyt EFHF:n controllialueen rajalle. Olen tiedustellut tätä sähköpostilla Xamplelta, mutta en ole saanut vastausta. Luultavasti he eivät tiedä itsekään.

 

Ainakin minä pidän tätä sen verran kiusallisena, että aion lähikuukausina tutustua easyVFR:ään ja jos se toimii kuten olen antanut itselleni kertoa, niin se saattaa tulla primääriseksi navigointiavuksi.

- Lauri Tarkkonen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No ei vaan tunnu pelittävän. Tein subscriben Free Databases -> airspaces ja waypoints. Tuli ilmo, että sähköpostia tulee, vaan ei kuulu... ilmeisesti siinä pitäisi tulla jotain, joka ANP:n päivittää. Ios -versio siis kyseessä. Muuten ei näköjään voi tehdä mitään. Hankalaa. Alkaa hatuttamaan jo ihan reilusti. Kynnys hylätä ANP ja siirtyä Easy-VFR:ään alenee joka hetki...

 

Jari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No ei vaan tunnu pelittävän. Tein subscriben Free Databases -> airspaces ja waypoints. Tuli ilmo, että sähköpostia tulee, vaan ei kuulu... ilmeisesti siinä pitäisi tulla jotain, joka ANP:n päivittää. Ios -versio siis kyseessä. Muuten ei näköjään voi tehdä mitään. Hankalaa. Alkaa hatuttamaan jo ihan reilusti. Kynnys hylätä ANP ja siirtyä Easy-VFR:ään alenee joka hetki...

 

Jari

Ei tarvita sähköpostia. Sen jälkeen kun Xamplelta on tilannut airspaces ja waypoint -tietokannat webin kautta, siirrytään ANP:n Add-ons (Map Store) valikkoon, josta valitaan Catalog ja edelleen By product groups. Nyt listalla ensimmäisenä on Free databases,  josta poimitaan äsken tilatut tietokannat. Latauksen jälkeen voi halutessaan käynnistää ANP:n uudestaan, jolloin uudet tietokannat tulevat varmasti käyttöön.

 

--Ari

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos joku saa uudet ilmatilat kokonaisuudessaan oikein, niin kertokaa minullekin, koska ainakin Helsingin TMA on minulla pielessä. Parhaiten sen näkee muodosta, jos vertaa paperikarttoihin, mutta myös EFMN Mäntsälän sijainnin pitäisi olla uuden alueen sisäpuolella, kun se oli vanhan alueen ulkopuolella. Lisäksi minulla näkuvät vanhat alueet ja uudet alueet esimerkiksi Pirkkalassa ja monissa muissa tapaukseissa.

 

- Laruri Tarkkonen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos joku saa uudet ilmatilat kokonaisuudessaan oikein, niin kertokaa minullekin, koska ainakin Helsingin TMA on minulla pielessä. Parhaiten sen näkee muodosta, jos vertaa paperikarttoihin, mutta myös EFMN Mäntsälän sijainnin pitäisi olla uuden alueen sisäpuolella, kun se oli vanhan alueen ulkopuolella. Lisäksi minulla näkuvät vanhat alueet ja uudet alueet esimerkiksi Pirkkalassa ja monissa muissa tapaukseissa.

 

- Laruri Tarkkonen

 

Minulla on uudet rajat kohdallaan. EFMN on EFHK TMA sisäpuolella. Uusien ja vanhojen rajojen näkyminen voi johtua alla olevasta karttapohjasta. Sen voi kokeilla poistamalla karttapohja näkyvistä karttavalikosta (maapallo). Lisäksi samasta valikosta on syytä varmistaa, mitkä ilmatilat ja alueet on valittu näytettäväksi.

 

--Ari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos neuvosta, vanhat controllialueen rajat, esim. EFTP sain pois poistamalla  ICAO  2013 kartan pois käytöstä, mutta mikään yhdistelmä ei korjannut Helsingin ympäristöä EFMn on edelleen Helsinki TMA:n ulkopuolella.  >:(

- Lauri Tarkkonen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkohan Xample lopettanut Android-version kehittämisen. Ihmettelin kun koneellani on versio 19.12.2013 [1.4.3 v80], mutta sama on näköjään myynnissä kaupassa. Ipad-versio on sentään syyskuulta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No onnistui viimein, sähköposti ja sen myötä aktivointimahdollisuus ANP:stä tuli noin 5 tunnin viiveellä... Nyt ainakin päällisin puolin näyttää oikealta, RASTIkin on EFHF CTR:n rajalla oikein.

 

Lauri, tarkoittamasi EFHK TMA LOWER -rajan sain itse näkyviin kartta-asetuksista Airspaces -> filter options -> airspaces up to selected alt -> FL60. Ja Airspace classes -> class C (ja D). EFMN on TMA LOWERin sisällä oikein.

 

Jari

 

Btw, Jeppesenillä oli ihan soivan näköinen app myös, mobile flitedeck VFR. Mutta Suomi vissiin puuttuu. Tollainen  toiminnan mukaan skaalattava kartta, jossa näkyy esim. ADC-kartta pohjalla kun rullataan, olisi mahtava. ANP:ssä saa toki PDF:t, mutta olisihan toimivuus ihan eri luokkaa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitokset Jarille neuvoistga, eihän ultralentäjä ajattele tuollaisia korkeuksia.  Mäntsälä on nyt Helsinki TMA:n sisällä kuten kuuluukin.  Luopumalla Finland ICAO 2013 kartasta pääsin myös eroon vanhoista CTR-alueista.  Maailma näyttää nyt paljon selkeämmältä.

- Lauri Tarkkonen

 

PS: Ainakin Android versioiden päivittäminen on huomattavasti jäljessä iOS versioista, Kun nyt huomaa, että ohjelmat toimivat aikalailla eri tavalla, esimerkiksi näiden ilmatilarajojen päivittämisen suhteen, en yhtään ihmettele, että kun joitakin piirteitä portataan toiseen järjestelmään, niin aikaa menee ja kokkareita tulee. MInä en saanut Samsungin Galaxy Tab 2:ssa lähestymis ja laskukierroskarttoja näkyviin, en myöskään saanut niitä esille SD-kortin muistilta, vaikka siihenkin oli olemassa ohjeet.  Tämän vuoksi en hankkinut uutta Android tablettia, kun edellinen otti itseensä saadessaan kulauksen merivettä.  Ainakin minulla on sellainen käsitys, että jos haluaa käyttää ANP:tä eikä muuten ole väliä minkälainen tabletti on, tässä käytössä Apple on parempi.  Andoidin tabletissa parempaa oli, että siinä oli myös puhelin, jota iPadissa ei ole.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään