Olle Sälgmark

Yö-VFR

11 viestiä aiheessa

EASAlta tulossa kuulemma koko eurooppaa koskeva sääntöehdotus tammikuun 2011 lopussa (NCO (Non Commercial operations with Other than complex aircraft),ehdotuksen pitäisi sisältää yö-vfr säänöt....

 

Eli olemassa riski että pimeät lennot loppuu.  ???

 

Nils tietää ehkä enemmän?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Bromman lentokoulussa on huone, jonka ovessa lukee "mörkflygning", ei kait ne sitäkin vessaa joudu sulkemaan  ::)

 

Inte,sinne laitetaan 8w lamppu pöntön päälle ja oveen teksti....."Pilots with short pitot tubes and/or low manifold pressure, please, keep the pattern close and maintain positive directional control."

 

;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi!

Yölentäminen ei kuulu parhaaseen osaamisalueeseeni, mutta :

 

- Se CRD OPS-NCO on tosiaankin piakkoin tulossa lausunnolle.

- Huomasin kuitenkin että tuo tammikuun julkistamisaika löytyy tiedotteesta, joka on julkaistu jo kesäkuussa 2010. Sen perusteella kuinka aiemmat EASA-aikataulut ovat pitäneet, uskallan epäillä ilmestyykö se CRD-NCO todella tammikuussa. 

- Selasin pikaisesti alustavaa NPA-OPS-säädösehdotusta vuodelta 2009. Pikavilkaisulla en nyt havainnut mitään kauhean silmäänpistäviä mullistuksia yö-VFR pykälissä ainakaan "non commercial" lentokoneiden operoinnin osalta. Mutta en toisiaan tunne nykyisiä määräyksiä riittävästi. Onkohan nykyäänkin 45 minuutin varapolttoainevaatimus?

- Valitettavasti tuon NPA:n kirjoitusvaiheessa NCO-operointia ei ollut vielä eroteltu omaksi lajikseen, ja koko OPSin rakennetta on muutenkin muutettu tässä välissä, joten asioiden varmistaminen ei ole kovin helppoa. Aika näyttää, onko myös sisällössä tapahtunut kiristyksiä. Mutta mistä se riski että yö-VFR lentäminen loppuisi, tulee?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Riski ehkä liioittelua,aika näyttää.

 

Oletin että säänöt koskisivat kaikkia jäsenvaltioita,ilman suurempia kansallisia eroja.Yö-vfr sääntöerot valtavat tänään eri jäsenvaltioiden välillä,muutamissa maissa yö-vfr kielletty täysin,sääminimeissä valtavia eroja jne.

 

Toivotaan että uusien sääntöjen myötä yö-vfr sallitaan kaikissa jäsenvaltioissa.

 

Edit/pikainen silmäys,taitaa suomessa olla esimerkiksi löysimmät sääminimit,ruotsissa tiukemmat...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta mistä se riski että yö-VFR lentäminen loppuisi, tulee?

 

(b) Single propeller-driven aeroplanes. An operator of an aeroplane powered by one

propeller shall not operate that aeroplane:

(1) at night

(Section III:n alussa tuossa linkkaamassasi sääntöehdotuksessa). Se että onko tälle sitten jokin poikkeus jossain muualla on kokonaan toinen kysymys.

 

/Samuli

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

(b) Single propeller-driven aeroplanes. An operator of an aeroplane powered by one

propeller shall not operate that aeroplane:

(1) at night

(Section III:n alussa tuossa linkkaamassasi sääntöehdotuksessa). Se että onko tälle sitten jokin poikkeus jossain muualla on kokonaan toinen kysymys.

 

/Samuli

 

 

Tuo taitaa lukea kohdassa OPS.CAT.316.A Performance General - Aeroplanes joka siis koskee kaupallista ilmakuljetusta (CAT = Commercial Air Transport).

 

Joten ei tuonkaan perusteella taideta uhata yksityis-VFR-lentäjän yölentoharrastetta.

 

Harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo taitaa lukea kohdassa OPS.CAT.316.A Performance General - Aeroplanes joka siis koskee kaupallista ilmakuljetusta (CAT = Commercial Air Transport).

Joten ei tuonkaan perusteella taideta uhata yksityis-VFR-lentäjän yölentoharrastetta.

 

Jeesh, arvelinkin että tuossa on jotain tuonkaltaista. Kiitokset selvennyksestä.

 

/Samuli

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, ehkä tuo viittaukseni siihen 2009 NPA-nivaskaan sekoitti enemmän kuin selvensi.  :P

 

Ja jotta asia ei vahingossakaan tulisi liian yksinkertaiseksi, muistutan vielä Eurocontrolin SERA (Standardised European Rules of the Air) projektista, jonka säädösehdotus oli viime vuonna käsittelyssä. Siinäkin oli määräyksiä mm. minimilentokorkeuksista yöllä- kuitenkin muistaakseni niin että ainakin em. tapauksessa eurooppalainen sääntö tulisi olemaan lievempi kuin Suomen nykyinen voimassaoleva.

Valitettavasti Eurocontrolin sivusto on meikäläiselle satunnaiskäyttäjälle navigoitavuudeltaan vähintään yhtä haasteellinen kuin EASAn sivut, joten en nyt saa aikaan nopeaa tilannetiedotusta siitä. Mutta jos kiinnostaa, eikun selailemaan  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli tulossa pelkkää hyvää yhtenäisten sääntöjen saapuessa.

 

Maat joissa yö-vfr kielletty tänään odottavat innolla,maat joissa minimit kovat saavat helpotuksia.

 

Siis ei huolta huomisesta,harmonisointia vain.

 

Samanlainen huoli oli monella kun IR-ratingia harmonisoitiin,voimaantulo näytti että vain koulutuksen laatu parani.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään