Boris Grahn

Tarkennusta please

23 viestiä aiheessa

Tuli vallan muulla foorumilla kysymyksiä, joihin gurut vastannevat helposti.

1. Mikä kone?

2. Missä lentelee?

3. Millä korkeudella etenee kuvassa?

Pariin ekaan LUULEN tietäväni vastauksen, mutta etenkin kolmas onkin sitten oikeasti hakusessa.

[ attachment removed ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuli vallan muulla foorumilla kysymyksiä, joihin gurut vastannevat helposti.

1. Mikä kone?

2. Missä lentelee?

3. Millä korkeudella etenee kuvassa?

Pariin ekaan LUULEN tietäväni vastauksen, mutta etenkin kolmas onkin sitten oikeasti hakusessa.

Saako heittää arvauksen,guruilematta,lonkalta 3000-4000 jalkaa lähellä kumlige. ???

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sud-Aviation SE-210 Caravelle 10B3 "Super Caravelle"

Suomessahan tuo kone lentelee. Luulen tämän(kin) postikorttikuvan olevan otettu pr-lennolla joka järjestettiin kun Superit tulivat käyttöön. Toimitusvälineet yms. kuvasivat Caravellea DC-3:sta. Tällä lennolla otettu kuva on julkaistu mm. Tekniikan Maailman kannessa.

Juha

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Caravellen arvasin minäkin - en ihan numeroita myöten sentään. Paikka on aika satavarmasti Pulkkilanharju Asikkalassa. Lentokorkeus on pahasti "auki". Tuolla kohdalla ei ole mitään kenttää, jonne Caravelle olisi menossa tai josta tulossa, joten melko varmaan on ihan tahallaan käyty tuolla roikkumassa noin matalalla, mutta KUINKAKOHAN matalalla?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

joten melko varmaan on ihan tahallaan käyty tuolla roikkumassa noin matalalla, mutta KUINKAKOHAN matalalla?

Heittäisin hatusta, kuitenkin hieman omiin mielikuviin kuvauslennoilta pohjaten, että 3000-6000ft. Tuskin ainakaan matalammalla...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kuvan alkuperäisellä "ongelmafoorumilla" heitettiin mielipide, että kuva olisi tehty "syväämällä", joka ei ainakaan tälle asiaan vihkiytymättömälle avaudu. Kuva lienee n. 40 vuoden takaa, joten PhotoShopattu tuo ei varmaankaan ole.

Ehkäpä ystävälliset pikseligurut raottavat salaisuuden verhoa...  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kuvan alkuperäisellä "ongelmafoorumilla" heitettiin mielipide, että kuva olisi tehty "syväämällä", joka ei ainakaan tälle asiaan vihkiytymättömälle avaudu. Kuva lienee n. 40 vuoden takaa, joten PhotoShopattu tuo ei varmaankaan ole.

Ehkäpä ystävälliset pikseligurut raottavat salaisuuden verhoa...  :thmbup:

Ehkäpä ne syvääjät osaavat ensin kertoa, mitä tarkoittavat ko. termillä? Ei avaudu mulle... Olisiko sulla linkkiä sinne toiselle forumille?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kuvan alkuperäisellä "ongelmafoorumilla" heitettiin mielipide, että kuva olisi tehty "syväämällä", joka ei ainakaan tälle asiaan vihkiytymättömälle avaudu.

Syvääminen tarkoittaa kohteen irrottamista alkuperäisestä taustastaan. Se on semmoinen "hienompi" termi jota harvan olen kuullut käyttävän. Useammin on kai käytössä sana poluttaminen. -> Photoshopissa tehdään valinta jollakin työkalulla ja käsketään ohjelmaa tekemään work path, sille sitten annetaan nimi jolloin se tallentuu mukaan moniin kuvatiedostotyyppeihin. Tällöin on helppoa sijoittaa toisessa, esim. taitto-ohjelmassa ko. kuva erilaisen tai erivärisen taustan päälle.

PR

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä mainosmiehet ovat osanneet ennenkin. Olin 70 luvulla Eirin labrassa. Minulle näytettiin mainoskuvaa joka näytti yhdeltä kuvalta. Todellisuudessa siinä oli 8 eri kuvaa ympätty yhteen.

Heikki

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä mainosmiehet ovat osanneet ennenkin. Olin 70 luvulla Eirin labrassa. Minulle näytettiin mainoskuvaa joka näytti yhdeltä kuvalta. Todellisuudessa siinä oli 8 eri kuvaa ympätty yhteen.

Toki kollaasienkin teko vaatii tuota syväämistä, tai ainakin alkuperäisten rajojen/ääriviivojen feidaamista feather-toiminnolla transparenttiin taustaan. Minulla ei ole kokemusta perinteisestä analogityyppisestä montteerauksesta kuin äänihommista aikanaan, kun 1/4-osatuuman nauhoja pilkottiin ja teipattiin sen seitsemään kertaan, yskähdyksiä pois jne.

Kuvapuolella digimaailmassa taas on tullut polutettua melkoinen määrä kuvia ja niiden lastenvaununkärrynpyöränaisanpuolia... Se on välillä aika ikävääkin hommaa, kaikki valinnat kun taustamössöstä riippuen eivät mene millään taikasauvatyökaluilla, vaan monesti polut on tehtävä käsin vektorityökaluilla (pen tool).

PR

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Syvääminen tarkoittaa kohteen irrottamista alkuperäisestä taustastaan. Se on semmoinen "hienompi" termi jota harvan olen kuullut käyttävän.

Ainakin painotekniikassa syvääminen on ihan oikea ja ahkerasti käytössä oleva termi. Esimerkiksi kun jonkun henkilön yläkroppa irroitetaan taustastaan ja laitetaan tekstipalstojen sekaan jossain lehdessä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eli - mikäli ymmärsin oikein - kyseessä onkin ilmeisesti kaksi eri kuvaa. Yhtäältä on kuva koneesta ja toisaalta kuva taustasta ja sitten on vain kone "istutettu" taustaan. Tämä kai sitten tekisi sen, että kysymys "lentokorkeudesta" alkaa olla hieman hypoteettinen. Ainakaan ei tiedettäne millä korkeudella karamelli on oikeasti lentänyt, mutta ainahan voi arvailla, millä korkeudella se näennäisesti tuntuisi tuossa matkaa tekevän. Oma alkuperäinen arvaukseni oli kilometri, mutta kilpailevia mielipiteitä otetaan edelleen vastaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eli - mikäli ymmärsin oikein - kyseessä onkin ilmeisesti kaksi eri kuvaa. Yhtäältä on kuva koneesta ja toisaalta kuva taustasta ja sitten on vain kone "istutettu" taustaan.

Niin siis tuo nyt oli vain sen yhden kommentoijan mielipide. Vaikka tuo kieltämättä hieman retusoidulta näyttääkin, niin en silti menisi ihan sen puolesta vannomaan. Sopiva valo saa nykypäivänäkin helposti kuvan näyttämään siltä, kuin olisi kaksi kuvaa yhdistetty. Ja sitten kun vielä värejä tuolleen rikastetaan jne., niin illuusio vain vahvistuu. Minun mielestä tuo voi ihan yhtä hyvin olla myös aito kuva. Tosiasiassa voisin pistää jopa rahaa sen puolesta. En koko omaisuutta, mutta jotain kuitenkin :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vähänkö te teette amatöörin elämän vaikeaksi.  ??? :-[

Melkein tekee mieli hehkuttaa, että onneksi noita ei enää lentele täällä ongelmia aiheuttamassa, paitsi että kohta varmaan joku tietävä kertoo, että juuri tuollainen käväisi toissatiRstaina Äkäslompolon yläpuolella tms.  :-\

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minun mielestä tuo voi ihan yhtä hyvin olla myös aito kuva. Tosiasiassa voisin pistää jopa rahaa sen puolesta. En koko omaisuutta, mutta jotain kuitenkin :)

Kyllä minäkin voisin yhden papukaijamerkin hinnan laittaa likoon aidoin valokuvan puolesta. Koska Super caravelle-koneiden tullessa käyttöön on varmasti järjestetty kuvauslento jolloin Superia on kuvattu, voi tämä kuva hyvinkin olla otettu tällä lennolla. Tuossa kuvassahan kone on Finnairin ensimmäisessä Super Caravelle-maalauksessa. Pitäisi kaivaa aito postikortti esiin kansion kätköistä ja katsoa miltä kuva näyttää painettuna.

Juha

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuontyyppisiä kuvia otettiin sangen ahkerasti aikanaan, kun uusia tyyppejä tuli käyttöön. Ja ihan livenä. Niitä on Höyry-Caravellesta ja Yseistä myös useampiakin. Myöhemmin ne taisivat enimmäkseen korvautua tehtaan toimesta hoidetulla kuvauksella. LMN taisi jossakin postikortissa lentää jenkkiläisellä koelentorekkarillakin Kalliovuorten yllä.

Mutta kovasti ovat Päijänteen selät olleet aavat ennen vanhaan, jos tuo Asikkalasta on ;)

-A-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aika luottavainen olen siihen, että Asikkalassa ollaan ja näyttää ahkera lauttakin tekevän tien virkaa veden yli.

Onkohan tämä nyt sitten sitä kuuluisaa ikärasismia kun täällä wanhaa miÄstä näin kiusataan? ::)

Työpaikkakiusaamiseen olen kerran pyytänyt pomolta apua, mutta kieltäytyi antamasta. Ihan yksikseni jouduin sitten kiusaamaan... ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Paikka on aika satavarmasti Pulkkilanharju Asikkalassa.

Kyllä, postikortin takana lukee Pulkkilanharju. Samaa sarjaa on myös lentokuva Vesijärveltä.

Kone on Super Caravelle OH-LSF.

Terv,

Kössi

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuon korkeuden saattais varmaankin joku "viisas" laskea... Tietäen/ olettaen hotisontin etäisyyden asteina kyseisestä kohteesta , suhteutettuna lossiväylän pituuteen ja harjun leveyteen tuona ajankohtana sekä ottaen huomioon lentokoneen pituuden. Tämä vain oletukseni  ::)

Tuo maisemahan on todennäköisesti ainakin kuvattu lentokoneesta .

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuo mainitsemani kuvauslento on tehty syksyllä 1964. Aiheesta on Matti Korjulan tekemä juttu+kansikuva TM 15 syyskuu 1964 numerossa. Kuvauskoneena on ollut DC-3. Kuvattavan Caravelle on ollut OH-LSB, joten tuo postikorttikuva ei ole tältä lennolta.

Juha

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään