Heikki Sten

Euroopan reissu Grobilla osa IV

18 viestiä aiheessa

Legi Marle-Loemühle EDLM - Midden Zeeland EHMZ 242 km. ei kuvan kuvaa :-[

 

[ attachment removed ]

 

Tätä sen sijaan luimme huolella.

[ attachment removed ]

 

Pääsimme perille

[ attachment removed ]

 

Tämä on Pietin ja Fien in koti. Tutustuin heihin Jämillä 2003. Piet kävi Grobilla Hyvinkäällä 2004. Saimme hyvän servicen. Kenttäkuljetukset "hotellitasoisen yksityismajoituksen" illallisen, aamiaisen ja mukavaa juttuseuraa.

[ attachment removed ]

 

Mehän olimme myöhässä aikatauluista ja Pietillä oli sovittu meno jollekin toiselle kentälle. Kasattiin hänen Grob PH-746 ja niin he sitten valmistautuvat..

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

PH-746 ja OH-740

[ attachment removed ]

 

Pilotit ja kaksi Grobia.

[ attachment removed ]

 

Käytiin tornissa. Näkymä sieltä.

[ attachment removed ]

 

Vanha hieno Auster sattui linssin eteen.

[ attachment removed ]

 

 

Niin he sitten lähtivät

[ attachment removed ]

 

 

Mutta onhan meilläkin Grob. Matkaan siis.

[ attachment removed ]

 

 

Legi EHMZ-EHLY 228km. Lelystad on vanha toimiva museokenttä, Amsterdamin "Malmi". Tuo mutka merelle päin on meidän moka. Valkenburgin sotilaskenttä lj.kielsi lähialueelle tulon ja minä aloin kiertää lähestymisaluetta! Oltiin jo 10 km merellä kun lj. kysyi "OH-740 are you going to sea?" Siinä hetken hämmennyksen ja selittelyn jälkeen selvisi että juuri kun hieman rantaviivan ulkopuolelle menee niin se riittää.  :)

[ attachment removed ]

 

Tässä vähän Amsterdamin eteläpuolella. Lj. tiedusteli korkeutta( 2000ft) Ja hetki siitä niin tuo meni meidän yli.

[ attachment removed ]

 

Tässä kurvataan itään. Meri näkyy kuvan ylänurkassa. Piet neuvoi meille nämä kauniit tulppanipeltomaisemat.

[ attachment removed ]

 

Tulppaaneja oli vain Amsterdamin lähistöllä.

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Tämä on jo lähellä EHLY. Hollantilaisetkin haluavat omakotitalon järven/vesistön rannalta. Kanavia riittää.

[ attachment removed ]

 

 

Tämmöistä suttua se oli.

[ attachment removed ]

 

 

Täällä tankattiin reissun kalleinta bensaa. Kävimme syömässä tässä ravintolassa.

[ attachment removed ]

 

Korkeusmittari todistaa että ollaan merenpinnan alapuolella. Mittaritaulussa oleva Håkanin herätyskello alkoi piristä kun Antti laskeutui!

[ attachment removed ]

 

Tyylikäs torni.

[ attachment removed ]

jatkuu..

Muokattu kirjotusvirheitä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lelystad EHLY - Wangerooge EDWG 262 km

 

[ attachment removed ]

Friisien saaret Pohjanmeren rannikolla olivat reittiämme

Tässä vaiheessa tuntui siltä että suunta on kotia kohti. Jokainen potkurin pyörähdys vei meitä 106 cm lähemmäksi Hyvinkäätä.

[ attachment removed ]

 

 

Ötököitä ilmastyi aika lailla niin tuulilasiin..

[ attachment removed ]

 

kuin siipeenkin.

[ attachment removed ]

 

Aikamoista seutua.

[ attachment removed ]

 

On mökkikyliä.

[ attachment removed ]

 

On hiekkarantaa.

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Jopa kaupunkeja.

[ attachment removed ]

 

Lähestyimme Wangeroogea. lj. neuvoi: "Kai teillä on bensaa, sitä nimittäin ei ole saatavana Wangeroogessa!"

[ attachment removed ]

 

Kone parkkiin.

[ attachment removed ]

 

Torni ja terminaalirakennus. Täällä on aikataulunmukaista lentoliikennettä.

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Grob ja tuulipussi.

[ attachment removed ]

 

Antti otti illalla 3.5 2006 kuvan majakasta.

[ attachment removed ]

 

Lisäsin legikartan.

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Todella mielenkiintoista tekstiä ja kuvamateriaalia. Antti on joskus kertonut suusanallisesti retkestä, mutta kyllähän kuvat tuovat täysin uuden ulottuvuuden.

 

Mikäs softaa teillä on muuten tuossa Garminin 12:ssa? Itselläni on edelleen aktiivisessa ilmailu- ja veneilykäytössä malli 48. Siihen olen itse naputellut keskeiset reittipisteet ym. Helpottaisi huomattavasti, jos saisi valmiina..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Todella mielenkiintoista tekstiä ja kuvamateriaalia. Antti on joskus kertonut suusanallisesti retkestä, mutta kyllähän kuvat tuovat täysin uuden ulottuvuuden.

 

Mikäs softaa teillä on muuten tuossa Garminin 12:ssa? Itselläni on edelleen aktiivisessa ilmailu- ja veneilykäytössä malli 48. Siihen olen itse naputellut keskeiset reittipisteet ym. Helpottaisi huomattavasti, jos saisi valmiina..

Moi

Meillä on käytössä Oziexplorer ja ihan laillinen  ;)

Kalibroitulta kartalta voi hiirellä klikata reittipisteet ja siirtää kepsiin. Tuo softa lienee yleisin ja käytetyin.

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kone parkkiin.

 

:laugh: Liekö tahaton vai tahallinen sanamuunnos!? :thmbup: Piristi muutenkin oikein antoisaa matkajatkokertomusta. Näitä on aina kiva lukea.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EDWG -EDXR

Wangeroogesta vielä pari kuvaa ennen lähtöä kentälle.

Wangeroogessa ei sallita autoja. Kauppojen kuljetukset hoidettiin tällaisilla sähköllä toimivilla laitteilla.

[ attachment removed ]

 

Kadut on tehty tiilestä.

[ attachment removed ]

 

Wangerooge EDWG- EDXR Rendsburg-Schachtholm 126 km /1h

[ attachment removed ]

Startin jälkeen näimme tällaiset erikoiset maisemat. Laskuvesi?

 

[ attachment removed ]

 

Hiekkasärkkiä

[ attachment removed ]

 

Takavinkkeli

[ attachment removed ]

 

Hylky.

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Antin vuoro lentää. PIC

[ attachment removed ]

 

Saari näkyvissä.

[ attachment removed ]

 

Kielin kanava.

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Kenttä on aivan kanavan vieressä.

[ attachment removed ]

 

Laivoja meni.

[ attachment removed ]

 

Starttasimme taustalla näkyvää poikittaista päällystämätöntä kiitotietä pitkin vastatuuleen.

[ attachment removed ]

 

Tuulipussi taas suorana. Terminaalirakennuksessa on myös hyvä ravintola jossa söimme ällistyttävän hyvät ja edulliset voileivät kahvin kera.. Eikä olleet mitään kelmuun pakattuja vaan tehty tilauksestamme.

[ attachment removed ]

 

Pari Cessnaa.

[ attachment removed ]

Seuraavaa legiä suunniteltiin Tanskan yli suoraan Ruotsin puolelle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EDXR-ESMI 2h56´393km

Seuraava legi EDXR-ESMK  Kristianstad. Muutettiin plaani matkalla siten että, laskeuduimme Sjöbon pikkukentälle ESMI. (Kartalla väärin Sövdeborg)

[ attachment removed ]

 

Tanskan yli lennettäessä kuulin kun lennonjohto kutsui suomalaista konetta. Tunnistin pilotin äänestä että kerhokaveri Kjellmannin Åke siellä lensi kuvauslentoa. Jaksolla oli liikennettä sen verran että ei tullut moikattua.

Kuka se sanoi että seiskalla alkavaa Squak numerointia ei käytetä kuin hätätapauksessa?-Tai, niin että mitä ne meistä siellä lennonjohdossa ajatteli? Kts. alla transponderi asetus.

[ attachment removed ]

 

Oikealla näkyi vain vettä.

[ attachment removed ]

 

Falsterbo kanal. I Sverige

[ attachment removed ]

 

Skånen maisemaa. Kierrettiin Malmön TMAta ja se juotu kahvi palautui mieleen jatkuvasti. Muutettiin plaania kun Kristianstadissa oli kova poikittainen tuuli. Löydettiin tämä Sjöbo ESMI Garminista ja kerroimme menevämme sinne. Lj. oli vähän ihmeessä että pitäis mennä viralliselle tulli kentälle, mutta juuri silloin oli tullut voimaan se että sai lentää rajan yli Schengenmaiden korpikenttien välillä. Piti vähän neuvoa niitä. Lj. piti pitkän tauon kun haki ESMI jaksoa, eikä löytänyt. (Lj=lennonjohtaja)

[ attachment removed ]

 

Tässä ollaan jo kentän lähellä.

[ attachment removed ]

 

Potkuri on jo nousukulmilla, alt 700ft ja alaspäin menossa. Ei viitsitty kertoa että pilotilla on hätä. :laugh:

[ attachment removed ]

 

ALj. vaan ajatti meitä ympäri kenttää ja haki jaksoa. Eikä löytänyt. (ALj=Aluelennonjohto)

[ attachment removed ]

 

Antti on hienosti kuvannut lähestymisen. :thmbup: Kerrottiin että kenttä on hiljainen, menemme laskuun.

[ attachment removed ]

 

Finaalissa. EDXR-ESMI 2h 56 min.

[ attachment removed ]

 

Saatiin soitettua kerhosta tankkausapua. Tankattiin edullista bensaa.

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

 

Seraava legi. 1h 5´165 km (Kartalla väärin Sövdeborg po.Sjöbo)

[ attachment removed ]

 

Laskeuduttiin hieman auringon jälkeen

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Antin katse hakee koneelle sopivaa pysäköintipaikkaa.

[ attachment removed ]

Yövyimme Växjössä.

Jatkuu..

Korjattu paikannimi ( po.Sjöbo)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Reissun viimeinen päivä. Tarkoituksena päästä illaksi kotiin.5.5 2006  ESMX-ESSW-EFMA-EFHV

 

Ensi tutustuminen itsepalvelubriefinkiin. Växjön lentoasemalla oli pieni huone josta löytyi kaikki tarpeellinen lennonsuunnittelun välineistö ml. nettiyhteys ja puhelin ja faksi. Ruotsissa ei peritä laskeutumismaksua vaan starttimaksu. Sen peri lentokentän kahvilanhoitaja. Plaanin jätettyämme kävimme maksamassa ja sen jälkeen pääsimme kentälle. Ihme kyllä meitä ei kukaan saattanut koneelle vaikka kyseessä oli reittiliikennekenttä. Sekin oli siis samalla logiikalla eli itsepalveluna. Koneelle päästyämme otimme yhteyden torniin ja saimme rullausluvan tankkauspaikalle. Tankilla saimme palvelua,kuten kuva kertoo.

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Tankattuamme jouduimme sen ainoan kerran käyttämään vararadiota kun lj. ei kuullut meidän lähetystä. Tornin ja meidän välissä oli yksi matkustajakone joka jotenkin torppasi radioaallot. Grobin antennihan on koneen alla. Sitten kuuluvuus tuli normaaliksi kun saimme rullausluvan.

[ attachment removed ]

 

 

 

[ attachment removed ]

 

Matalissa menimme melkein koko legin ja termiitit oli kovia. ;)

[ attachment removed ]

 

Västervik. Kenttä oli tyhjä ja aidattu. Löysimme hieman vettä ojan pohjalta ja putsailimme siipiä ötököistä. Sitten oli Antin vuoro lentää ja lähdimme kohti Maarianhaminaa.

[ attachment removed ]

 

 

Maarianhaminaan n.340km.

[ attachment removed ]

 

Tässä olemme Söderköpingin tasalla. Stegeborgin linna ja hotellin lentokenttä melkeinpä näkyvissä. http://www.stegeborg.se/flygfalt.php  Tuonne haluaisin lentää ensi kesänä.

[ attachment removed ]

 

Matka jatkuu koillista kohti.

[ attachment removed ]

 

Lj. otti yhteyttä ja pyysi menemään jaksolle 121.500 ja kuuntelemaan, ja sitten takaisin lj.jaksolle kertomaan että kuuluiko mitä? Eihän me ymmärretty ensinkään että mistä oli kyse. Myöhemmin huomasimme että kyseessä oli se, että hätäjaksolla oli kuultu jotakin ja me ilmasta käsin voisimme kuulla paremmin tuon lähetyksen.

[ attachment removed ]

 

Alamme vähitellen..

[ attachment removed ]

 

ottaa korkeutta.

[ attachment removed ]

 

Nousimme lentopinnalle 60.   Kuvassa Kapellskär

[ attachment removed ]

 

Täällä näytti siltä että olemme maan ja taivaan välissä.

[ attachment removed ]

 

Mertakaan ei kunnolla näkynyt. Auerta joka puolella ja ikäänkuin inversiokerroksen rajalla.

[ attachment removed ]

 

Pääsimme perille, ruokailimme, tankkasimme koneen ja kävimme tornissa tekemässä plaanin. Livenä

[ attachment removed ]

 

Valmiina rullaamaan laskevan jälkeen kiitotielle 21.

[ attachment removed ]

 

Maarinhamina EFMA-EFHV Hyvinkää

[ attachment removed ]

 

Maisema Maarianhaminasta.

[ attachment removed ]

 

Saaristossa lensimme matalammalla.

[ attachment removed ]

 

Kuusiston linnan rauniot.

[ attachment removed ]

 

Annoimme paikkailmoituksen n.30 km ennen Hyvinkäätä. Sää oli vahvasti autereinen ja oli liikennettä. Sitten kuului Håkun ääni kysyvänä "OH-740" Täältä tullaan! -vastattiin. Oli kyllä mukavaa saapua perille kun oli iso joukko odottamassa meitä. Suuri kiitos kerhollemme että saimme haaveistamme totta.

[ attachment removed ]

 

Reissumme sai palstatilaa foorumillamme.

[ attachment removed ]

 

Kerhomme huomioi lentomme kiertopalkinnolla.

[ attachment removed ]

Se oli reissumme. yht.4880km. On nyt ainakin kerran tullut tuolla käytyä itse lentäen. Hyvä mieli siitä jäi ja paljon muistoja.

(Muokattu tekstiä)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täytyy kyllä sanoa että tämä on paras kuvakertomus täällä :) On se mukava kun on ihmisiä, jotka tälläisiä jaksavat tehdä, joka kerta odotin innolla uusia kuvia :):thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, suurkiitokset reissun dokumentoinnista tänne! Ollut varmasti upea matka. Muutenkin kiva katsella kesäisiä kuvia näin keskellä talvea. :)

 

-m

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos kiitoksista ::) Kun nyt niin kauniisti kiittelette, niin lupaan vastedeskin postata reissukuvia. Enköhän ensi kesänäkin johonkin suuntaan taas lennä. Toivottavasti silloin muistan ottaa kuvat lentokentistä lähestymisen aikana.

 

Bonuksena vielä yksi kuva joka vahingossa jäi pois. Tämä on Ruotsista. Nynäshamn.

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se oli reissumme. yht.4880km.

 

Mittava matka ja hieno reissu ollut.  :thmbup:  Vaan paljonko tuli lentotunteja yhteensä? Saattaa olla, että se jossakin kohtaa mainittiinkin mutta on mennyt ohi silmien kertomusta lueskellessa ja kuvia katsellessa.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mittava matka ja hieno reissu ollut.  :thmbup:  Vaan paljonko tuli lentotunteja yhteensä? Saattaa olla, että se jossakin kohtaa mainittiinkin mutta on mennyt ohi silmien kertomusta lueskellessa ja kuvia katsellessa.

Meille tuli 34 lentotuntia. Kummallekin tuli 17 lentotuntia päällikkönä. Eli puoliksi meni.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla