Guest lareee

Vääksyn Yhteiskoulun lukion ilmailulinja!

43 viestiä aiheessa

Hei!   ;)

Oletko sinä peruskoululainen tai jo peruskoulusta valmistunut kiinnostunut lentäjän tai lennonjohtajan ammatista?   8)

Täältä saat loistavan pohjan mille tahansa ilmailualalle: lukiossamme on 16 ilmailukurssia, joista osa ammattilentäjien vetämiä:

IL1. Lentämisen teorian perusteet 1

IL2. Lentämisen teorian perusteet 2

IL3. Ilmailun syventävä kurssi 1

IL4. Ilmailun syventävä kurssi 2

IL5. Ilmailun syventävä kurssi 3

IL6. Lupakirjan lento-osa 1

IL7. Lupakirjan lento-osa 2

IL8. Harrastelentäjän tutustumiskurssin lento-osa

IL9. Ilmailuenglanti

IL10. Ilmailumatematiikka

IL11. Ilmailufysiikka

IL12. Ilmailupsykologia

IL13. Ilmailuhistoria

IL14. Ilmailumaantiede

IL15. Ilmailuliikunta

IL16. Ilmailuäidinkielien ja -kuvataiteen julkaisutoiminnan yhteistyökurssi

Kauttamme on siis myös mahdollista lentää joko UPL tai PPL(A) lupakirja, joiden lento-osasta saa 2 kurssia.

Tervetuloa ilmailulinjan esittelypäiville ensi maanantaina (24.1) klo 18:00 tutustumaan koulutukseemme.

Vauvat ja vaarit mukaan, avoimet ovet kaikille ilmailusta kiinnostuneille! 

Ilmailulinjan abiturienttina suosittelen kovasti!  :thmbup: Kannattaa tulla kauempaakin rohkeasti, hyvien opintojen lisäksi ilmailulinjalaisilla on vuosikurssista riippumatta aina ollut erinomainen ryhmähenki.

Oma kaveriporukkani perusti jopa ilmailuun liittyvän yrityksen.

Käy tutustumassa kouluumme osoitteessa: http://vyk.asikkala.fi/ilmailulinja

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi!

ehdottomasti kannattaa tulla katsomaan jos ilmailu kiinnostaa! Ilmailulinja takaa lukio-opiskeluun pienen lisän joka tekee lukion käynnistä mielenkiintoista. Itse olen Vääksyn ilmailulinjalla kolmatta vuotta ja keväällä on kirjoitukset tulossa. Omat kokemukseni ilmailulinjasta ovat pelkästään positiivisia. Jos tutustumistilaisuuteen on tulossa niin tulkaa rohkeasti kysymään ilmailulinjasta ja sen toiminnasta!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja ettei totuus unohtuisi, niin Tikkakoskella, Jyväskylän almost international lentokentän välittömässä läheisyydessä, on jo vuosia ollut Tikkakosken Lukio jossa on myös ilmailulinja.

http://www.peda.net/veraja/jkllukiokoulutus/tikkakoskenlukio/ilmailu

Sille otetaan vuocdessa 30 uutta opiskelijaa.

Käytännön lentokoulutusta antaa t:mi Aeronaut.

http://www.aeronaut.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=71&Itemid=71

Lentokoulutuksessa on eduksi että koulutus tapahtuu vilkaasti liikennöidyllä, valvotulla kentällä (näkisittepä ne Vinkat...) jossa on myös lennonjohto.

Tikkakosken Ilmailulukion nimikkolentsikka OH-TIL saapuu paikkakunnalle keväällä.

Peter

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kukapa tässä ketään väheksymään.

Miten lie tuon liioittelun kanssa; mitä on liikaa ja missä?

Enemmänkin haluan tuoda iloisia uutisia lukioon meneville siitä, että valinnanvaraa riittää. Vääksyssä, Kauhavalla ja Tikkakoskella.

Jokaisella kolmella lienevät omat erityispiirteensä.

Itselläni lukion käymisestä on jo aika runsaasti aikaa, joten en osaa arvioida kunkin lukion opetuksellista puolta.

Menestystä vaan sinne Vääksyynkin.

Peter

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vääksyn lukiolaisten toimintaa Vesivehmaalla hieman seuranneena ei voi kuin todeta, että ovat erittäin hyvin koulutettua ja oppinsa omaksunutta porukkaa.

:thmbup:

Mika

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pitää itsekkin sen verran mainostaa, vaikka ykkösvuosikurssilla vasta olen, että on ollut todella pitkät kaksi jaksoa kun ei ole Ilmailun kursseille päässyt! Kannattaa tulla! Ei ainakaan itseä harmita yhtään! Vaikka kauempaa oleen tänne tullutkin!  :thmbup: :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mahtaako kukaan teistä tietää, miten epilepsiadiagnoosi vaikuttaa lentolupakirjan hankkimiseen?

Epilepsia on elinikäinen este kaikenlaisille ilmailulupakirjoille.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oletko aivan varma, jos diagnoosi puretaan, niin olisiko se sillon este harrastelijan lupakirjaan?

http://www.ilmailuhallinto.fi/kysyttyailmailulaaketieteesta?id=35793

Q: Onko mahdollista hankkia lentolupakirja, mikäli on lääkityksellä hallinnassa oleva epilepsia?

A: Valitettavasti todettu epilepsia on elinikäinen este minkäänlaisen ilmailulupakirjan saamiselle.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vastikään ilmestynyt Ilmailu-lehti numero 1/2011 sisälsi 4-sivuisen kattavan esittelyn Vääksyn yhteiskoulun ilmailulinjasta ILMAILUN ammattiin-otsikolla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

A: Valitettavasti todettu epilepsia on elinikäinen este minkäänlaisen ilmailulupakirjan saamiselle.

Tätä kun lukee, niin huomaa selvästi että epilepsia on este lupakirjalle, mutta ilmailua ja siihen liittyviä asioita voi ihan hyvin harrastaa ilman lupakirjaa. Pitää vain keksiä oikea laji ja tapa.

Täällä foorumilla annetaan myös ohjeita ja vinkkejä lupakirjattomaan ilmailuun. Kysykää vain rohkeasti.

Mika

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Epilepsia on elinikäinen este kaikenlaisille ilmailulupakirjoille.

No tuota, jos lentää Ilmavoimissa MiG21F:ää ja/tai siviilipuolella (pahaa aavistamattomia) matkustajia Piper Navajoa (ilman perämiestä) niin historia tuntee tosenkinlaisen käytännön.

Nimim., Onko pakko ihan kaikkea kertoa psykossa

EDIT:  Edellä kuvatun kaltainen historia voisi antaa erinomaiset lähtökohdat päästä lopulta ilmailuviranomaiseksi päättämään toisten henkilöiden lupakirjoista ja kelpuutuksista.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hei,

silmääni pisti almost international lentokenttä ja totuudesta puhuminen, mutta kuten sanoin, niin voi olla että ymmärsin väärin.  ;)

Ja juurikin näin, hyvä että valinnanvaraa on.

Monia varmasti arveluttaa matka kotipaikkakunnalle, joten hyvä että näitäkin löytyy eri puolilta Suomea.

Itsekin vain yhden lukion käynyt, joten vaikea verrata muihin kouluihin, tarkensin faktoja vaan.

Sitä samaa, ja onnea Tikkakosken lukion abeille kirjoituksiin!

Lukemattomat ovat ne (lähes viikoittain toteutuvat) lennot jotka ovat suuntautuneet Jyväskylästä suoraan ulkomaille, v.v.  No, toki meidön Navajokin on todistettavasti ainakn yhden suoran ulkomaanlennon tehnyt suoraan Vesikseltä Brommaan.

Se muuten olikin tapahtumarikas reissu Elitloppet'iin ....  Lentäjämme Heikki esitti palattuaan toivomuksen ettei koskaan enää tarvitsisisi....

Peter

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tätä kun lukee, niin huomaa selvästi että epilepsia on este lupakirjalle, mutta ilmailua ja siihen liittyviä asioita voi ihan hyvin harrastaa ilman lupakirjaa. Pitää vain keksiä oikea laji ja tapa.

Täällä foorumilla annetaan myös ohjeita ja vinkkejä lupakirjattomaan ilmailuun. Kysykää vain rohkeasti.

Mika

näinpä, sitä voi harrastaa ilman lupakirjaakin - kun se laji löytyy.

Lisää noista lääketieteellisistä vaatimuksista voi lukea tuolta JAR FCL 3sta, joka löytyy ihan googlaamalla. Siellä on hyvin selitetty jos jonkunnäköiset jutut ja jos ei aukea, meillä on joukko ilmailulääkäreitä jotka kyllä tarkentavat asiaa kun kysäisee.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tottakai. Kun nyt olit lainannut viestiäni, niin pitää nyt heti kättelyssä mainita omat ilmailuharrastukseni, eli SAR- ja palolentotoiminta tähtärinä sekä tietty tuo kuvaaminen. Minulta aina kysytään, että onko mulla itsellä lupakirjaa, niin tuumaan vain, että olen sen parin lupakirjan verran pistänyt vuosien saatossa rahaa kameroihin jne., joten harrastetaan nyt sitä kautta. Tulee samalla keskityttyä yhteen asiaan kunnolla. Ja noiden kautta saa lentää kyllä (lähes) tarpeeksi...  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tottakai. Kun nyt olit lainannut viestiäni, niin pitää nyt heti kättelyssä mainita omat ilmailuharrastukseni, eli SAR- ja palolentotoiminta tähtärinä sekä tietty tuo kuvaaminen. Minulta aina kysytään, että onko mulla itsellä lupakirjaa, niin tuumaan vain, että olen sen parin lupakirjan verran pistänyt vuosien saatossa pistänyt kameroihin jne., joten harrastetaan nyt sitä kautta. Tulee samalla keskityttyä yhteen asiaan kunnolla. Ja noiden kautta saa lentää kyllä (lähes) tarpeeksi...  :)

Kerro nyt vielä Mikko, että paljonko sulla on lentotunteja/konetyyppejä, niin kaikille käy selväksi, että ilmailua voi todellakin harrastaa monipuolisesti ilman lupakirjaa.

Mika

ps. Me ollaan Nummelandiassa mietitty tota lupakirjattoman (purje)lennon konseptia. Onko joku jo ehtinyt asiassa pidemmälle? Olisi kiva kuulla muitten keksimistä ns. toimivista ratkaisusta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Muistaakseni riippuliitimellä lentäminen on "sallittua" jos on todettu epilepsia. Ainakin joku vuosi takaperin ei siihen vaadittu lääkärintodistusta. Eli jos sairaus on oireeton niin miksei (varmasti jollain on tähän kyllä eriävä mielipide). Itse kun sairastuin epilepsiaan rupesin purjehtimaan :D.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Muistaakseni riippuliitimellä lentäminen on "sallittua" jos on todettu epilepsia. Ainakin joku vuosi takaperin ei siihen vaadittu lääkärintodistusta. Eli jos sairaus on oireeton niin miksei (varmasti jollain on tähän kyllä eriävä mielipide).

Niin siis nykyään ei moottoroiduillekaan riippuliitimille, eli ns. trikeille vaadita medikaalia. Vaaditaan vain "vakuutus terveydestä". Eli siis itse vakuutat olevasi kelpoinen lentämään. Ja mikäli sinulla on diagnosoitu epilepsia, ja sanot kuitenkin olevasi lentokelpoinen, silloinhan puhut palturia. Se, että jätät kertomatta/valehtelet epilepsiasta, ei tee sitä sinun lentämistä sen sallitummaksi...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kerro nyt vielä Mikko, että paljonko sulla on lentotunteja/konetyyppejä, niin kaikille käy selväksi, että ilmailua voi todellakin harrastaa monipuolisesti ilman lupakirjaa.

Hirveän vaikea silleen sanoa mitään tuntimääriä, mutta olen minä elämäni aikana varmasti satoja tunteja istunut pienkoneiden kyydissä. Koettuja konetyyppejä on kymmeniä ja taas kymmeniä aina noista edellisessä viestissäkin sivutuista trikeista Fougaan, palloja lukuunottamatta varmaan kaikista luokista...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hirveän vaikea silleen sanoa mitään tuntimääriä, mutta olen minä elämäni aikana varmasti satoja tunteja istunut pienkoneiden kyydissä. Koettuja konetyyppejä on kymmeniä ja taas kymmeniä aina noista edellisessä viestissäkin sivutuista trikeista Fougaan, palloja lukuunottamatta varmaan kaikista luokista...

Ja ens kesänä 16.7 Mikko tutustuu vapaan pudotuksen ihmeelliseen maailmaan..  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eli voidaan sanoa, että ilman lupakirjaakin voi ilmailla huimia määriä tunteja ja tyyppejä sekä kokea harrasteilmailun iloa.

:thmbup:

Mika

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

...luokista. No Sinun on Mikko käväistävä sopivalla hetkellä täällä Tikkakosken ilmailulukion nurkilla, niin eiköhän kyyti ´lempeällä tuhisijallakin´ onnistu. Ihan keveästi - lämmöllä! :)

Ja lämpimät terveiset Vääksyläisille. Teette hyvällä otteella tärkeää työtä Riston ja kumppaneiden johdolla. :thmbup:

Markku

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

...luokista. No Sinun on Mikko käväistävä sopivalla hetkellä täällä Tikkakosken ilmailulukion nurkilla, niin eiköhän kyyti ´lempeällä tuhisijallakin´ onnistu. Ihan keveästi - lämmöllä! :)

Kiitetään tarjouksesta vielä tätäkin kautta. Takuulla käytetään hyväksi!  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja mikäli sinulla on diagnosoitu epilepsia, ja sanot kuitenkin olevasi lentokelpoinen, silloinhan puhut palturia. Se, että jätät kertomatta/valehtelet epilepsiasta, ei tee sitä sinun lentämistä sen sallitummaksi...

Niin, ja tuolla valehtelemisella saattaa hyvinkin päästä hengestään ennen aikojaan.  :thmbdn:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään