Jorma Laiho

Hiljaiseloa Mojavessa

11 viestiä aiheessa

Käväisin Mojaven kentällä tammikuussa vilkaisemassa millaiseksi seutu on muuttunut ja olihan se. Löytyi jopa suomalaista tekniikkaa, kentän pohjoispäässä on Kemiran vedenkäsittelylaitos. Edellinen käynti oli 1980-luvun alussa, kun kentällä valmisteltiin Voyager-koneen nonstop-lentoa maailman ympäri. Scaled  Composites toimii edelleen täällä.

Sää oli huono ja kenttä hiljainen. Kaikenlaisia romukasoja osui silmiin, mm Draken.

 

Mitä raatoja nämä ovat ?

 

[ attachment removed ]

 

Hiljaiseloa platalla, N7333P köytettynä.

 

[ attachment removed ]

 

Vanha torni, sen juurella ravintola, jossa pöydissä kaiuttimet, josta voi kuunnella kentän liikennettä, hiljaista oli.

Pari rutiinikoelentoa valmisteilla.

 

[ attachment removed ]

 

 

Näkymää vuorille. Itärautoja ja tuulimyllyjä, joita ei ollut edellisellä käynnillä.

 

 

[ attachment removed ]

 

Näyttelyvitriini, Rotary Rocket ja SpaceShip One replica, ohessa ao. laitetekstit ja kannustuslauseet.

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Näkymää kentän liepeiltä. Kentälle on varastoitu kalustoa ja alueelle järjestetään päivittäin klo 14.00 myös kiertokäyntejä, mutta sellaiseen ei ollut nyt aikaa.

 

 

[ attachment removed ]

 

Ilmailuterveisin

Jorma

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Mitä raatoja nämä ovat ?

 

 

Aermacchi MB-326.

 

FAA:n ilma-alusrekisterissä koneita näyttäisi olevan 5 ja ovat ilmeisesti National Test Pilot Schoolin käytössä joka lentää Mojaven kentältä. Nuo raadot saattaisivat olla osien takia. Draken taitaa olla samalla "lentokoululla".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aermacchi MB-326.

 

FAA:n ilma-alusrekisterissä koneita näyttäisi olevan 5 ja ovat ilmeisesti National Test Pilot Schoolin käytössä joka lentää Mojaven kentältä. Nuo raadot saattaisivat olla osien takia. Draken taitaa olla samalla "lentokoululla".

 

Aika hyvä, samalla tyyppihyväksynällä mutta kyseessä on Atlas Impala.  Muutama lentää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve! Siinä kuvasarjassa puhut Drakenin raadosta, en kyllä sellaista raatoa tuosta eroita.

Meillä on Drakeneita sekä raatoja että kokonaisia joten luulisi noista erottuvan jotka kuvassa ovat.

 

Kuinkas se nyt olikaan Janne Uusmaa vietiinköhän niitä Drakeneita rapakontaa ja vielä koulukäytöön.

Epäilen tuota viime mainittua, oikaiskaapa tyhmää jos olen väärässä.

 

 

Mikä on numerosarja joka on viestini jälkeen, muissa viesteissä en ole moista havainnut, tämä jo toista kertaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä on numerosarja joka on viestini jälkeen, muissa viesteissä en ole moista havainnut, tämä jo toista kertaa.

 

Luulen että tarkoitat IP osoitetta josta olet viestin lähettänyt? Tai ainakin sellaisena kun se näkyy Forumille päin. Jos klikkaat osoitteessa olevaa linkkiä, pitäisi näkyä allaoleva tiedote

 

Your IP address is shown only to you and moderators. Remember that this information is not identifying, and that most IPs change periodically.

 

You cannot see other members' IP addresses, and they cannot see yours.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve! Siinä kuvasarjassa puhut Drakenin raadosta, en kyllä sellaista raatoa tuosta eroita.

Meillä on Drakeneita sekä raatoja että kokonaisia joten luulisi noista erottuvan jotka kuvassa ovat.

 

Kuinkas se nyt olikaan Janne Uusmaa vietiinköhän niitä Drakeneita rapakontaa ja vielä koulukäytöön.

Epäilen tuota viime mainittua, oikaiskaapa tyhmää jos olen väärässä.

 

 

Vaikka Jannelta kysytkin, niin vastaan silti, että tällä hetkellä Yhdysvalloissa on siviilirekisterissä 9 Drakenia ja 3 Lansenia, Kalifornian suunnalla Flight Test Dynamics omistaa viisi Drakenia.

 

Edit: tarkemmin laskettuna niitä Drakeneita löytyykin kymmenen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve! Siinä kuvasarjassa puhut Drakenin raadosta, en kyllä sellaista raatoa tuosta eroita.

Meillä on Drakeneita sekä raatoja että kokonaisia joten luulisi noista erottuvan jotka kuvassa ovat.

 

Se Jorman lause Drakenin raadosta ei liity siihen raatokuvaan. Se oli vain toteamus, että kentällä oli sellainenkin raato näkynyt.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noin se on kuin Mikko toteaa, eli Draken ei näy kuvissa, on  tuosta raatorivistä muutama kymmenen metriä kuvan ottajan selän takana, omin silmin sen kyllä näin, myös todistaja löytyy. Näistä USA:n Drakeneista on joskus ollut juttua jossain ilmailulehdessä.

Raatojen nurkilla on tosiaan National Test Pilot School , BAE jne.

 

X-34-koneita en aluksi ajatellut pistää tänne, kun tässä on horisontti vinossa, tikkaat tiellä, rajaus väärin ja aita edessä.

Ette kuitenkaan usko, että sellainen on olemassa, joten tässä. Se siirrettiin Edwardsista Mojaveen marraskuussa, Aviation Weekissä oli juttu.

Netistä löytyy paljon parempia kuvia ja hyviä selostuksia, mitä koekoneita nämä oikein ovat. Näihin ei pääse vielä kyytiin.

 

X-34

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika hyvä, samalla tyyppihyväksynällä mutta kyseessä on Atlas Impala.  Muutama lentää.

 

Totta, näyttäisivät olevan Atlasin lisenssillä valmistamia nuo lentävätkin yksilöt.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Totta, näyttäisivät olevan Atlasin lisenssillä valmistamia nuo lentävätkin yksilöt.  :thmbup:

 

Tunnistin noi Impalat kaverin kuvista. Hän oli Impala ja Buccaneer pilotti SAAFissa josta jäi täytenä Everstinä eläkkeele laivueen komentajana (Muistaaksein 60 sq). Pikkien kanssa olen lentänyt paljonkin jumboa ja häneltä tulee hyviä juttuja rajasodasta ja toiminnasta SWAPOa vastaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla