Tero Tuominen

Hornet ulos kiitotieltä Pirkkalassa, lentäjä pelastautui heittoistuimella

81 viestiä aiheessa

Olisi mielenkiintoista kyllä tietää missä vaiheessa kuski on päättänyt kiskasta lenkistä kun konetta ei jouduta metiköstä hakemaan. Eikai tuo nyt ihan ittellään pysähdy ilman lentäjää?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuohan on suoraan tiedottamisen oppikirjasta. Tiedotusvastuu on määritelty tietylle taholle ja kaikki tiedotus kulkee sitä kautta, muut pitävät suunsa kiinni.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heittoistuimen käyttö näyttää aiheuttavan ihmetystä, mutta jos katsoo aiempia onnettomuuksia, niin taitaa olla ihan yleinen käytäntö käyttää heittoistuinta vastaavassa tilanteessa:

 

Hawk, Satakunnan lennosto, Pirkkala, 16.12.1988 HW-320:n telineet pettivät kovassa laskussa. Ohjaajat pelastautuivat heittoistuimilla; kumpikaan ei loukkaantunut.

Hawk, Lapin lennosto, Kittilä, 27.2.1989 HW-340 ajautui lumihankeen kovan laskun seurauksena. Ohjaajat pelastautuivat heittoistuimilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

No taisi tuo hornetti laskeutua rullaustielle kiitoradan sijasta

 

Edit Lähde puolustuvoimien nettisivu jonka linkkiä en nyt saa tähän

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

No taisi tuo hornetti laskeutua rullaustielle kiitoradan sijasta

 

Edit Lähde puolustuvoimien nettisivu jonka linkkiä en nyt saa tähän

 

Jäljet platalla viittaavat juuri tähän että rullaustietä on tultu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmavoimat tiedottaa: Ilmavoimien Hornet-ohjaaja pelastautui heittoistuimella epäonnistuneen laskeutumisen yhteydessä

 

Pimeälentoharjoitusta suorittaneen Satakunnan lennoston yksipaikkaisen F-18C Hornet -hävittäjän lasku epäonnistui Pirkkalan tukikohdassa keskiviikkona kello 19.58. Koneen ohjaaja pelastautui heittoistuimella.

 

Ohjaajan tehtävänä oli harjoitella lentämistä pimeänäkölaitteen avulla yölento-olosuhteissa lentokoulutusohjelman mukaisella lennolla. Lennon lopuksi laskeudutaan pimeälle kiitotielle yksittäisellä koneella. Laskeutuminen pimeälle kiitotielle on säännöllistä lentokoulutusohjelmien mukaista toimintaa, jonka tavoitteena on harjoitella kriisitilanteita varten.

 

Kone lähestyi Pirkkalan tukikohtaa lännen suunnasta tarkoituksenaan laskeutua kiitotielle 06. Toistaiseksi tuntemattomasta syystä ohjaaja suoritti laskeutumisen kiitotiensuuntaiselle rullaustielle. Ohjaaja menetti koneen hallinnan jarruttaessaan kapealla ja lyhyellä rullaustiellä.

 

Koneen ollessa ajautumassa ulos rullaustieltä hän käytti ohjeistuksen mukaisesti heittoistuinta. Heittoistuinhypyn jälkeen kone ajautui rullaustieltä ja pysähtyi rullausalueen ulkopuolelle lumipenkkaan.

 

Ilmavoimilla oli tukikohdassa normaali yölentotoiminnan mukainen pelastuspalveluvalmius. Ohjaaja löydettiin heti ja hänet toimitettiin lääkärin tutkittavaksi. Alustavan tutkimuksen perusteella ohjaaja ei loukkaantunut onnettomuudessa lieviä venähdysoireita lukuunottamatta.

 

Onnettomuuspaikan tutkimukset jatkuvat illan ja yön aikana. Kone on siirretty suojatiloihin vaurioiden selvittämiseksi. Mahdollisten ympäristöriskien vaarat on kyetty eliminoimaan ja lentoaseman liikenne jatkui tapahtuman jälkeen normaalisti.

 

Lentosää ja olosuhteet olivat tapahtumahetkellä normaalit.

 

Sotilasilmailun viranomaisyksikkö asettaa onnettomuustutkintalautakunnan tutkimaan tapahtunutta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kylläpä pitää repiä taas uutisotsikoita: "Hornetin yölentoturma: Lentäjä pelastui viime hetkellä" (MTV3). Niin pelastui miltä? Siltä että lentäjä olis pysähtyny koneen kanssa sinne penkkaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitähän tuo säilöauto tekee paikalla ? Tankkien tyhjennys ennen siirtoa ?

Jep, imuautolla tankit tyhjäksi ja kone lekoluolaan tutkimuksiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heittoistuimen käyttö näyttää aiheuttavan ihmetystä, mutta jos katsoo aiempia onnettomuuksia, niin taitaa olla ihan yleinen käytäntö käyttää heittoistuinta vastaavassa tilanteessa:

 

 

HW-340 onnettomuudessa kone päätyi katolleen hankeen eli hyvin järkevää käyttää heittoistuinta jos kone on menossa radalta ulos / hankeen. Sekä HW-320 ja -340 korjattiin ja palasivat käyttöön.

 

Perttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö veroilmoituksiin voisi laittaa ruksitettavat kohdat mihin verovarojani voi jakaa. Minä en ainakaan jakaisi enää senttiäkään horneteille, jos pitäisi antaa roposistani armeijalle sijoittaisin ne mieluummin johonkin hyödylliseen, esimerkiksi pelastuskoptereihin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

HW-340 onnettomuudessa kone päätyi katolleen hankeen eli hyvin järkevää käyttää heittoistuinta jos kone on menossa radalta ulos / hankeen. Sekä HW-320 ja -340 korjattiin ja palasivat käyttöön.

 

Perttu

 

on kiva lukea asiallista palautetta :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

HW-340 onnettomuudessa kone päätyi katolleen hankeen eli hyvin järkevää käyttää heittoistuinta jos kone on menossa radalta ulos / hankeen.

 

Juurikin näin.

 

Koneen ollessa ajautumassa ulos rullaustieltä hän käytti ohjeistuksen mukaisesti heittoistuinta.

(Lähde: Ilmavoimien tiedote)

 

Eiköhän tuossa ole tuo hyvin selvästi ilmaistu, lentäjä teki hyppypäätöksen kohdalla juuri kuten hänet on opetettu tekemään.

 

 

Janne

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

HW-340 onnettomuudessa kone päätyi katolleen hankeen eli hyvin järkevää käyttää heittoistuinta jos kone on menossa radalta ulos / hankeen. Sekä HW-320 ja -340 korjattiin ja palasivat käyttöön.

 

Perttu

 

Näin lukiofysiikan perusteella voisi väittää, että Hornet -tyyppinen lentokone, jolla on "suuri" massa, nokkapyörä ja painopiste huomattavasti ylempänä kuin pyörien akselit saattaa mennä nurin "suht'" helpostikin tuollaisissa penkkaan luisumisissa. Uuden lentäjän valmistaminen kestää sen 25 vuotta, mutta koneita parsitaan kasaan Patrialla nopeammin. Hyvä, että hyppy onnistui ja kaveri on ok.

 

Jos ette usko, niin muistelkaa niitä kuhmuja, jotka saitte taaperona kolmipyöräisellä.

 

:thmbup:

 

 

Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Kumpikohan tuli kaverille ensimäiseksi mieleen: itsesuojeluvaisto vai ohjeistus ?

Dikitaalilla kyllästettyä hiilikuitumateriaalipeltiä saa tehtaasta tilaamalla, ihmisen tekeminen onkin sitten monimutkaisempi akti .

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kumpikohan tuli kaverille ensimäiseksi mieleen: itsesuojeluvaisto vai ohjeistus ?

Dikitaalilla kyllästettyä hiilikuitumateriaalipeltiä saa tehtaasta tilaamalla, ihmisen tekeminen onkin sitten monimutkaisempi akti .

 

Onko sillä väliä kun molemmat kehottavat tekemään samaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kumpikohan tuli kaverille ensimäiseksi mieleen: itsesuojeluvaisto vai ohjeistus ?

 

Viitaten aiemmin kerrottuun puloustusvoimain ohjeistukseen, tässä tapauksessa vaikuttaa siltä että molemmat ja yhtä aikaa ja hyvä niin. Itse vähän mietin että onkohan hyppääminen hieman turhan vulgaari toimenpide jos kone on menossa ulos kiitotieltä, mutta jos ohjeet näin sanovat niin tuskin se on.

 

Kuinka korkealle muuten heittoistuin lähtee? Ilmeisen korkealle on päästävä jotta varjo ehtii aueta ja vielä hidastamaan alastuloakin.

 

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moon kerran nähny heittoistuinhypyn vierestä.

Ei se kovin korkealle mennyt, tosin sillä kerralla oli vauhtiakin enemmän kuin laskussa on sellaisilla koneilla joissa pompputuoli on.

Arvelisin, jotta olisiko 50m ollu korkutta kun varjo oli jo auki yläviistoon suuntautuvalla lentoradalla. Toki siinä vaiheessa se oli jo varmaan 200m siitä paikasta missä tuoli laukaistiin.

 

Kyseessä oli näytös jossa rämäisevästä matalalla lentävästä F4:sta paukautettiin takapenkki nuken kanssa ulos. Yleisön edessä. Nuken työsuojeluasioista voisi keskustella. Mythbusterssimainen kokemus oli sille.

 

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieman ohi otsikon, kysyn kuitenkin:

Kuina monta heittoistuinpelastautumista on suomen ilmailuhitoriaan kirjattu ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tätä toimintaa kutsutaan netti kielellä trollaamiseksi. Suora lainaus wikipediasta:Trolli on internet-slangisana, jolla tarkoitetaan henkilöä, jonka ensisijainen tarkoitus on ärsyttää ihmisiä, aiheuttaa ristiriitoja, saada vastaukseksi fleimejä tai ennalta-arvattavia viestejä taikka peittää kirjoittajan puutteet käsiteltävänä olevan asian tuntemuksessa.

 

Huoh; voi kun ymmärtäisin edes mikä on fleimi.

(Yhdys sana virheitä en sentään ole kirjoituksistanne etsinyt.)

Ei maar,  adrenaliinitasoni ei ole noussut. Se lienee hormoni joka saa taistele-tai-pakene -reaktion aikaan.  Liittynee myös jotenkin aggressioon.  Itse en ole vähimmässäkään määrin lukemastani ärtynyt tai aggressiivinen; enemmänkin huvittunut siitä tuohtumuksesta joka nousee kun esimerkiksi Ilmavoimat ei HETI, siis käytännössä reaaliajassa, tyydytä foorumilla esiintyvien henkilöiden informaationnälkää (suomeksi uteliaisuus).

En väitä; en ole väittänyt enkä tule väittämään, että minulla todellakaan olisi mitään "tuntemusta" käsiteltävänä olevasta asiasta (jos käsiteltävänä asiana on Hornetin ajautuminen ulos kiitotieltä).

 

 

Ilmeisesti useimmilla kirjoittajistakaan ei ollut mitään omakohtaista tuotavaa keskusteluun; lähinnä havaitsin viittauksia toisten kirjoittamiin uutisiin (poislukien paikalla olleiden kommentit).

Ja sitten oli viittauksia puuttuvaan uutiseen eli Ilmavoimien tiedottamisen väitettyyn hitauteen.

Lähtökohtaisesti viestini ei edes Hornetin ulosajoon tai heittoistuinhyppyyn  kohdistunutkaan. 

 

"Käsiteltävänä oleva asia" - kuten Wikipedian trolli-artikkelissa viitataan - oli tällä kertaa se joistakin kirjoituksista tihkuva tuohtumus - joka ilmeni erityisesti toistuvina syytöksinä salailusta Ilmavoimia kohtaan - joka kirjoituksistanne ilmeni.  SIITÄ asiasta minulla taitaa olla tuntemusta enemmänkin.  Mutta älkää hyvät Kaikki Jäsenet nyt itse joutuko aggression valtaan.

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kirjoitin eilen mielipiteeni siitä, että Suomessa on perinteisesti pyritty salaamaan asioita heti kun kyseessä on sotilaskone. Nyt kuitenkin olen huomannut, että kun tiedotus - hyvien uusien ihmisten avustuksella luulisin- on päässyt vauhtiin niin tietoa tulee. Erittäin hyvä esimerkki avoimuudesta on YLE:n välittämä uutinen. Nyt ei ole häivettäkään salailusta. Hyvä näin! Hyvä Ville!

 

saku

olemme saaneet aikoinaan jopa lukea seuraavan päivän lehdistä ohjaajien nimet ja kuvat. Tämä käytäntö on ollut perinteenä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään