Esa Sairio

Uteliaisuus heräsi- lentäjien palkat?

24 viestiä aiheessa

Hyvin korkealle arvostamani lentäjän ammatti on hyvin palkattua työtä ja niin pitää ollakin. Mitä keskimäärin saavat euroina/kk esim. Finnairilla:

 

1. Noin 10 vuoden työkokemuksen omaava perämies ja kapteeni, kun kyseessä on esim. ATR:llä lennettävät kotimaanlennot?

 

2. Entäs vastaavalla kokemuksella olevat lentäjät, kun kyseessä on suihkuliikennekoneet esim. MD-83 ja pieni Airbus ja lennetään reittilentoja Suomen ja Euroopan eri kohteisiin?

 

3. Ja sitten perämies ja kapteeni, kun lennetään charttereita esim. Kanarian saarille (Boeing/ MD-11) tai mannertenvälisiä reittilentoja?

 

4. Vielä yksi kysymys: Aloittelevan perämiehen palkka ja vastaavasti eläkeikää lähestyvän MD-11 kapteenin palkka?

 

Saavatko lentäjät ulkomaan lennnoista vielä palkan lisäksi verotonta päivärahaa tai muita etuja?

 

Palkathan eivät Suomessa ole salaista tietoa, koska jokainen voi mennä asuinkuntansa verotoimistoon ja katsoa sieltä kunkin kuntalaisen verotettavan vuosiansion, mutta en satu tuntemaan yhtään espoolaista lentäjää...

 

 

yES

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvin korkealle arvostamani lentäjän ammatti on hyvin palkattua työtä ja niin pitää ollakin. Mitä keskimäärin saavat euroina/kk esim. Finnairilla:

 

 

Suomen Liikennelentäjiliiton sivuilta löytynee pallkkauksesta ja muistakin työehdoista tietoa. Osoite on http://www.sllpilots.fi/

 

Nopeasti selailtuna löytyi mm. seuraavaa:

Lentäjän alkupalkka Finnairilla on noin 2.400 €. Peruspalkan lisäksi maksetaan erilaisia lisiä 0-25 % peruspalkasta riippuen mm. kokonaistyömäärästä ja työajoista. Palkkaluokkia on 20 ja palkka nousee vuosittain yhden palkkaluokan. Tehtävän luonteen vuoksi lentokapteeni saa hieman parempaa palkkaa kuin lentoperämies

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noin yksityiskohtaista tietoa saattaa olla mahdoton saada. Tässä yksi nopeasti löytämäni linkki; itsekin muistan hämärästi tuon lehdistötiedotteen. Se jäi mieleeni myös sen takia, että joskus tarvitsin joitakin palkkatilastoja Tilastokeskuksen rompulta v. 2000. Liikennelentäjät olivat siinä aivan kärjessä ja muistan silloin mielessäni ajatelleeni, että "puoli miljoonaa vuodessa. Oikein se Finski kertoi."

 

Tosin tässä linkin Keskisuomalaisen jutussa puhutaan 42000 markasta. Olisin kuitenkin valmis vaikka lyömään vetoa, että alkuperäisessä tiedotteessa mainittu summa oli karvan verran isompi...

 

http://lehti.keskisuomalainen.fi/sl/1998-04/01/kot/stt20001.htm

 

1998 taisi olla myös viimeinen kerta, kun tapeltiin nyrkit savessa ilmavoimien pilottien siirtymisestä Finskille. Ilmavoimien lentäjät huomauttivat silloin happamesti, että heikäläisten palkka saattaa nousta vuodessa 250 000 markkaan ja "Finnairilla se voi olla jopa kolme kertaa suurempi." Siis parhaimmillaan 750 000 markkaa.

 

Alkupalkkahan on taulukkojen mukaan kaiketi 2400 euron paikkeilla kuussa (tarkka luku löytyy kyllä varmasti netistä) - mutta lentäjän palkkanauhan lukeminenhan on yhtenä erillisenä oppiaineena alan oppilaitoksissa (onhan?;)) koska siihen vaikuttavat niin pahuksen monet eri tekijät.

 

Alkuvuosien palkoista minulla ei ole muuta tietoa kuin yhden tutun - palkoista varmasti erittäin, erittäin hyvin jyvällä olevan, mutta lentämisestä täysin tietämättömän - toteamus: "Siinä se on alkuvuosina neljän ja kuuden tonnin välillä kuussa. Sanotaan viisi." - Tähän on syytä suhtautua pienellä varauksella, mutta itse pitäisin sitä melko hyvänä lähtökohtana.

 

Sum summarum:

 

-- varmaa on se, että vuonna 1998 Finnairin keskimääräinen lentäjä ansaitsi autoetuineen (mitä muuta?) melko tarkasti puoli miljoonaa markkaa vuodessa (Finnairin ilmoitus, Tilastokeskuksen tiedot)

 

-- varmaa on se, että samaan aikaan ilmavoimien lentäjät sanoivat Finskin kipparin ansaitsevan parhaimmillaan 750 000 mk vuodessa (juttuja löytynee hakemalla myös netistä)

 

-- varmaa on se, että lentäjien palkoissa edes vuodet eivät ole veljeksiä, kuukausista puhumattakaan. Saman lentäjän palkka vaihtelee kuukaudesta ja vuodesta seuraavaan. Pääsuunta on luonnollisesti nouseva. Taulukkopalkkahan siinä on pohjalla ja se nousee vuosien kertyessä tavalliseen virkamiestapaan.

 

Voisi vaikkapa arvioida näin - ainakin hehtaari on paikallaan. Yksityiskohdista voidaan vapaasti väitellä (en aio osallistua, tietoni loppuivat edellä esitettyyn.)

 

-- vasta koulunpenkiltä tullut perämies ei vielä huippupalkoilla juhli, mutta kyllä se aina nuoremman lehtorin hakkaa. Tosin hän saa nykyisin myös varautua pitkäänkin alkutyöttömyyteen. Se tilanne voi muuttua taas hyvinkin nopeasti.

 

-- palkoissa ei ole viime vuosina tapahtunut kovin radikaaleja muutoksia. Kun piirretään (hyvin karkeaa) Gaussin käyrää, niin alussa ovat nuo neljän, viiden tonnin miehet. Puolet lentäjistä sattuu ... sanotaan nyt... 60...100 000 euron haarukkaan. Oikeassa reunassa ovat sitten harmaahapsiset MD-11-kaput, joiden (varsin harvalukuisen porukan) vuositulot ovat 130 kiloeuron paikkeilla.

 

--- Jorma

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pientä öfftopicia tähän väliin. Lentäjien palkkahaarukka on n.2500-10000€/kk + lisät. Minkälaiseen haarukkaan cabin crew:n palkat sijoittuvat?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Markka-ajalta peräisin olevaa tietoa. Edelleen - tuskin kovinkaan suuria muutoksia:

 

"Lentoemäntä- ja stuerttikokelaan alkupalkka on kolmen kuukauden ajan 3 789 mk/kk. Kokelasajan jälkeen palkka on vuoden ajan 4 719 mk/kk.

 

Lentoemäntien ja stuerttien palkka muodostuu peruspalkasta sekä erilaisista lisistä, joiden osuus kokonaisansioista on noin 40 %. Palkat on sidottu palkkaluokkiin, joita on 9. Esimerkiksi 10 vuoden palvelun jälkeen peruspalkka on noin 8 000 mk/kk. Kokonaisansioihin vaikuttavat erilaiset lisät koostuvat mm. pyhätyö- ja olosuhdelisistä, tehtävistä koneessa kunkin lennon aikana sekä myyntiprovisioista kaikista lentokoneessa myydyistä tuotteista."

 

Lähde: http://www.mol.fi/Tyovoimapalvelut/Ammatit/ptopas/ptopas-LENTOLII.html

 

--- Jorma

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Markka-ajalta peräisin olevaa tietoa. Edelleen - tuskin kovinkaan suuria muutoksia:

 

"Lentoemäntä- ja stuerttikokelaan alkupalkka on kolmen kuukauden ajan 3 789 mk/kk. Kokelasajan jälkeen palkka on vuoden ajan 4 719 mk/kk.

 

 

Tuolla lukee kuitenkin että palkkatiedot ovat pääosin vuodelta 1993 joten ehkä kuitenkin vähän vanhentuneita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hups... koetin etsiä päiväystä mutten löytänyt. Kiitos oikaisusta!

 

Paljonko tarjotaan? Kerrotaanko luvut noin puolellatoista :D

 

--- Jorma

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koetin tässä kiireesti paikata tuota antaamaani tietoa matkustamohenkilökunnan palkkauksesta, mutta eipä tietoa todellakaan helpolla löydy. Hyvin, hyvin varovasti arvioiden - muiden vastaavien ammattiryhmien palkkakehitystä ajatellen - voisi epäillä noin 30 % nimellispalkkojen nousua?

 

Kaikissa löytämissäni lähteissä kuitenkin painotettiin tuota erilaisten lisien osuutta loppupalkasta.

 

Tässä Joonakselle yksi linkki - ei palkoista, mutta muuten saattaa olla kiinnostava. Vaikka ehkäpä olet sen jo löytänytkin... toivottavasti vähän hyvittää:

 

http://www.slsy.info/

 

--- Jorma

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän nuo palkka-asiat ovat aika monimutkikkaita, jos ajatellaan veroprosentin osalta. Tietyn tulorajan ylittäessä voi veroja joutua maksamaan useita satoja euroja enemmän, vaikka palkkatulon korotus olisikin vain parisataa euroa. Kyllähän se vuosituloissa tuntuisi, onko veroprosentti 35 vai 45. Verotuskäytäntö on Suomessakin aika tarkkaa, joten liikaa ei kannata töitä tehdä rahankiilto silmissä - siitä kun voi tulla tappiota eikä voittoa!

 

Hyvä esimerkki on valtion verotuksessa lahjavero. Valtio perii lahjaveroa noin 30%. Sitten kun "matti" menee ostamaan saadulla lahjarahalla tuotteen, valtio perii siitä alv:in 22%. Eli veroa veron perään!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän nuo palkka-asiat ovat aika monimutkikkaita, jos ajatellaan veroprosentin osalta. Tietyn tulorajan ylittäessä voi veroja joutua maksamaan useita satoja euroja enemmän, vaikka palkkatulon korotus olisikin vain parisataa euroa. Kyllähän se vuosituloissa tuntuisi, onko veroprosentti 35 vai 45. Verotuskäytäntö on Suomessakin aika tarkkaa, joten liikaa ei kannata töitä tehdä rahankiilto silmissä - siitä kun voi tulla tappiota eikä voittoa!

 

No nyt menee pahasti metsään. Suomessa palkkatulon verotus on progressiivinen, ei portaittainen. Ei ole olemassa rajoja, jonka ylitettyä saatkin vähemmän käteen kuin sen alapuolella, aina jos brutto kasvaa niin kasvaa myös netto.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vastaanpa tähän ainoastaan, että ATR-, A320- tai M80-kalustoa tuskin lentää 10 vuoden kokemuksen omaava perämies.

 

 

Miten tuo muuten menee. Jos ylenee vaikka Atr-kapteeniksi niin onko sieltä mahdollisuus hakea muihin koneisiin vaikka on jo kapu? Vai onko järkevämpää hakeutua haluamaansa konetyyppiin sillon kun on vielä perämies?

 

- Ilja

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No nyt menee pahasti metsään. Suomessa palkkatulon verotus on progressiivinen, ei portaittainen. Ei ole olemassa rajoja, jonka ylitettyä saatkin vähemmän käteen kuin sen alapuolella, aina jos brutto kasvaa niin kasvaa myös netto.

 

Eipä pidä täysin paikkansa. Prosentit kulkevat 0,5:n välein. Nähty on, että takkiinkin voi tulla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten tuo muuten menee. Jos ylenee vaikka Atr-kapteeniksi niin onko sieltä mahdollisuus hakea muihin koneisiin vaikka on jo kapu? Vai onko järkevämpää hakeutua haluamaansa konetyyppiin sillon kun on vielä perämies?

 

- Ilja

 

Vakaan ymmärrykseni mukaan kotimaisessa suihkukoneen kapteenin vakanssi edellyttää vähintään vuoden kokemusta suihkarin perämiehenä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vakaan ymmärrykseni mukaan kotimaisessa suihkukoneen kapteenin vakanssi edellyttää vähintään vuoden kokemusta suihkarin perämiehenä.

 

Voi ollakin näin ja ehkä aina ollut esim Finnairilla. Muistan kyllä hyvin muutaman vuoden takaa, kun eräs toinen kotimainen yhtiö hankki ensimmäiset suihkuliikennekoneensa, ja siellä kyllä siirtyi kapteeneita suoraan potkurikoneista kapteeneiksi suihkukoneisiin. Tietysti kokeneiden kouluttajakapteeneiden kanssa lennetyn kohtuullisen fami-koulutuksen jälkeen.

Suomessa kun on nykyään muitakin lentoyhtiöitä kuin Finnair...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä pidä täysin paikkansa. Prosentit kulkevat 0,5:n välein. Nähty on, että takkiinkin voi tulla.

 

Onko ollut kyse ennakkoperinnästä vai lopullisesta verotuksesta? Ennakoissa voi tapahtua mitä tahansa riippuen siitä, ovatko prosentit sopivia ko. vuoden tuloihin nähden. Usein eivät ole monista eri syistä. Lopullisesta verotuksesta ei yleensä taideta vaivautua laskemaan jonkin tietyn summan verokohtelua, on senverran monimutkaista kuitenkin.

 

Jaana

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi ollakin näin ja ehkä aina ollut esim Finnairilla. Muistan kyllä hyvin muutaman vuoden takaa, kun eräs toinen kotimainen yhtiö hankki ensimmäiset suihkuliikennekoneensa, ja siellä kyllä siirtyi kapteeneita suoraan potkurikoneista kapteeneiksi suihkukoneisiin. Tietysti kokeneiden kouluttajakapteeneiden kanssa lennetyn kohtuullisen fami-koulutuksen jälkeen.

Suomessa kun on nykyään muitakin lentoyhtiöitä kuin Finnair...

 

On, mutta kysymys koski ATR-kippareita, joita ei ole kuin yhdessä suomalaisessa lentoyhtiössä, eikä siinäkään kauan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko ollut kyse ennakkoperinnästä vai lopullisesta verotuksesta? Ennakoissa voi tapahtua mitä tahansa riippuen siitä, ovatko prosentit sopivia ko. vuoden tuloihin nähden. Usein eivät ole monista eri syistä. Lopullisesta verotuksesta ei yleensä taideta vaivautua laskemaan jonkin tietyn summan verokohtelua, on senverran monimutkaista kuitenkin.

 

Jaana

 

Ennakko-, mutta se on oikeastaa se mikä noin 12kk vuodessa kiinnostaa. Pikku palautuksella voi sitten ostaa joululahjoja, mikäli sattuu semmoisen saamaan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko ollut kyse ennakkoperinnästä vai lopullisesta verotuksesta? Ennakoissa voi tapahtua mitä tahansa riippuen siitä, ovatko prosentit sopivia ko. vuoden tuloihin nähden.

 

 

Juuri näin. Lopullisessa verotuksessa ei koskaan pitäisi (saa) päästä tapahtumaan tilanetta, jossa palkankorotuksen jälkeen jäisikin vähemmän käteen kuin ennen palkankorotusta. Ennakonperinnässä sen sijaan on mahdollista, että joutuu lainamaan valtiolle rahaa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lopullisessa verotuksessa ei ole portaita, jokainen euro, jonka bruttona tienaat enemmän tuo lisää nettotuloa. Ja sitä tosiasiaa ei muuta ennakonpidätyskortin prosenttirajat.

 

Eli vain hölmö kieltäytyy palkankorotuksesta sen takia, että ennakkoverokorttiin on leimattu jokin raja joka ylittyisi, ja kuukauden tili vähän pienenee.

 

Jos tuo pieneneminen jurppii, niin aina voi laskettaa uuden ennakonpidätysprosentin loppuvuoden osalle.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lopullisessa verotuksessa ei ole portaita, jokainen euro, jonka bruttona tienaat enemmän tuo lisää nettotuloa. Ja sitä tosiasiaa ei muuta ennakonpidätyskortin prosenttirajat.

 

 

Juurikin näin

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli vain hölmö kieltäytyy palkankorotuksesta sen takia, että ennakkoverokorttiin on leimattu jokin raja joka ylittyisi, ja kuukauden tili vähän pienenee.

 

Ja näitä hölmöjä muuten riittää! Jokaisella työpaikalla missä olen ollut, on löytynyt näitä julistajia, jotka suureen ääneen hokevat tätä "ei kannata ottaa palkankorotusta, tulot saattaa pienentyä"-faktaansa.

 

Samaisten yksilöiden mukaan esim. ylitöitä ei kannata tehdä, koska niistä menee niin paljon veroa. ::) Ilmeisesti heille verotus on jonkun sortin arvonta, missä joko voittaa veronpalautusten muodossa tai häviää mätkyinä. Samaan sarjaan voisi laskea nämä julkkikset, mitkä avautuvat jättimätkyistään iltapäivälehdissä "Jouduin myymään mersuni, jättimätkyt!". Harvemmin jälkiveroja täysin tyhjästä kehitellään, jossei osaa hoitaa raha-asioitaan, niin se on voivoi. :P

 

-m

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään