Harri Koskinen

Taistelulentäjät TV-sarjasta

50 viestiä aiheessa

Katsoin eilen ensimmäistä kertaa ko. sarjaa ja olin todella positiivisesti yllättynyt. Tällaista lisää. Ainoastaan se sukulaisvierailuosuus oli vähän off topic, mutta suotakoon herttaiselle mummolle ja ylpeille vanhemmille ja puolisolle se muutama minuutti julkisuutta.

 

Tässähän kerrotaan nimenomaan lentäjien koulutuksesta neljän lentäjän kautta, joten hitunen heidän yksityiselämäänsä sopii sarjaan oikein mainiosti. Etenkin kun tässä nähtiin, että ihan normaalia elämää hekin elävät.

 

Kuvamateriaalia on ilmeisesti yhdistelty melkoisen vapaasti. Esimerkiksi ilma-ammuntojen yhteydessä näytettiin kuvaa, joka vaikutti olevan peräisin kaartotaisteluharjoituksista. Ei siinä muuten mitään, mutta ei se anna ammunnoista oikeaa käsitystä. Olisi mielenkiintoista tietää paljonko sarjassa käytetään parilla lennolla kuvattu yleiskuvaa ja paljonko on kuvattu oikeasti tehtävän yhteydessä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Kuvamateriaalia on ilmeisesti yhdistelty melkoisen vapaasti. Esimerkiksi ilma-ammuntojen yhteydessä näytettiin kuvaa, joka vaikutti olevan peräisin kaartotaisteluharjoituksista. Ei siinä muuten mitään, mutta ei se anna ammunnoista oikeaa käsitystä. Olisi mielenkiintoista tietää paljonko sarjassa käytetään parilla lennolla kuvattu yleiskuvaa ja paljonko on kuvattu oikeasti tehtävän yhteydessä.

 

Minua on härinnyt myös tuo kuvamateriaalin yhdistely, sekä se, että tapahtumat eivät ole edenneet ihan kronologisessa järjestyksessä. No, ne ovat tietysti pikku detaljeja, mutta Kallen kanssa olen samaa mieltä siitä, että olisi ollut mukavaa nähdä noita maaliammuntoja.

 

Sarja on enemmänkin sellainen"tuokiokuvia lento-oppilaan elämästä" tyyppinen, mutta kaiken kaikkiaan kuitenkin ihan kelpo viihdettä....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...samaa mieltä, kuten toisessa ketjussa jo mainitsin.

 

Sarjan ihmiset tulevat mukavasti lähelle, mikä on "koko kansan sotaväelle" eduksi. Toisaalta juuri tuo dokumentin jenkkityyppinen silppuamiseditointi edustaa niiiiiin perin valitettavaa ja rasittavaa nykydokumentointimuotia. Siitäkin huolimatta lämpöinen plussa sarjalle :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toisaalta juuri tuo dokumentin jenkkityyppinen silppuamiseditointi edustaa niiiiiin perin valitettavaa ja rasittavaa nykydokumentointimuotia. Siitäkin huolimatta lämpöinen plussa sarjalle :thmbup:

 

Vähemmästä materiaalista saadaan pidempi sarja ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eilisestä jaksosta jäi mieleen lähinnä tuo kun yhdellä lennolla tuli toisen moottorin apulaitevaihteistoon vikaa ja sen jälkeen annettiin ilmeisesti tulenjohtajalta käsin neuvoja, että pysyttele korkealla ja ilmoita tilanne lennonjohtajalle ja pyydä varautumista hätälaskuun ja kysyttiin, että miltä ohjaus tuntuu. Niin eikö tuossa tilanteessa pitäisi kaivaa esiin emergency checklist ja siitä kohta mitä tehdään kun master caution warning näyttää tätä varoitusta? Nyt tätä ei ainakaan tuossa ohjelmassa näytetty että olisi noin toimittu, kyllä kai se nyt kuitenkin on se oikea proseduuri mitä tuossa tilanteessa tehdään eikä heti vain yritetä hädässä mennä laskuun, vaan yritetään ensin eliminoida vika tavalla tai toisella jos pystytään ja pysytään tietty mahdollisimman korkealla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eilisestä jaksosta jäi mieleen lähinnä tuo kun yhdellä lennolla tuli toisen moottorin apulaitevaihteistoon vikaa ja sen jälkeen annettiin ilmeisesti tulenjohtajalta käsin neuvoja, että pysyttele korkealla ja ilmoita tilanne lennonjohtajalle ja pyydä varautumista hätälaskuun ja kysyttiin, että miltä ohjaus tuntuu. Niin eikö tuossa tilanteessa pitäisi kaivaa esiin emergency checklist ja siitä kohta mitä tehdään kun master caution warning näyttää tätä varoitusta? Nyt tätä ei ainakaan tuossa ohjelmassa näytetty että olisi noin toimittu, kyllä kai se nyt kuitenkin on se oikea proseduuri mitä tuossa tilanteessa tehdään eikä heti vain yritetä hädässä mennä laskuun, vaan yritetään ensin eliminoida vika tavalla tai toisella jos pystytään ja pysytään tietty mahdollisimman korkealla.

 

Eiköhän tuossa yleisölle näytetyssä tilanteessa lista ollut jo luettu ja hätätoimenpiteet tehty. Konsultointimahdollisuus tekniikan (tuskin taistelunjohtajan) kanssa vajaalla kyvyllä toimivan koneen tilanteesta yhdellä ohjaajalla toimittaessa on hieno juttu, kun ei lentämiseltä ehdi kirjoja plaraamaan - tuskin niitä on Hornetissa kovin suurta kirjastoa mukanakaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eilisestä jaksosta jäi mieleen lähinnä tuo kun yhdellä lennolla tuli toisen moottorin apulaitevaihteistoon vikaa ja sen jälkeen annettiin ilmeisesti tulenjohtajalta käsin neuvoja,

 

Olisiko kuitenkin ollut valvoja?

 

Niin eikö tuossa tilanteessa pitäisi kaivaa esiin emergency checklist ja siitä kohta mitä tehdään kun master caution warning näyttää tätä varoitusta? Nyt tätä ei ainakaan tuossa ohjelmassa näytetty että olisi noin toimittu, kyllä kai se nyt kuitenkin on se oikea proseduuri mitä tuossa tilanteessa tehdään eikä heti vain yritetä hädässä mennä laskuun, vaan yritetään ensin eliminoida vika tavalla tai toisella jos pystytään ja pysytään tietty mahdollisimman korkealla.

 

Kyllä se ihan normaalia on, että kun jotain virheilmoituksia jne. tulee, otetaan yhteys valvojaan, jonka avulla/ohjeilla yritetään ongelma ratkaista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lamppujen vilkkuessa tehdän välittömät toimenpiteet nimensä mukaisesti välittömästi. Jotta vahingot saadaan minimoitua, tulee vaadittavat toimenpiteet tehdä mahdollisimman nopeasti vian ilmaannuttua. Tästä syystä ne ovat ns. by-heart itemeitä ja tehdään ilman listoja. Kun nämä on saatu tehtyä on aika kaivaa listat esille ja ensinnäkin varmistaa, että kaikki välittömät toimenpiteet tuli tehtyä, jonka jälkeen tehdään loput toimenpiteet listojen mukaan.

 

Jos ja kun tämän kaiken jälkeen aikaa jää, on hyvä aika konsultoida maassa olevaa valvojaa.

 

-Oskari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän tuossa yleisölle näytetyssä tilanteessa lista ollut jo luettu ja hätätoimenpiteet tehty. Konsultointimahdollisuus tekniikan (tuskin taistelunjohtajan) kanssa vajaalla kyvyllä toimivan koneen tilanteesta yhdellä ohjaajalla toimittaessa on hieno juttu, kun ei lentämiseltä ehdi kirjoja plaraamaan - tuskin niitä on Hornetissa kovin suurta kirjastoa mukanakaan.

No en nyt tarkoita, että niitä kirjoja pitäisi nyt ruveta tutkiskelemaan sen tarkemmin, mutta onhan hätätilanteiden varalle oma listansa ja kyllä se koneessa aina mukana kulkee oli kyseessä sitten torjuntahävittäjä tai siviilikone. Totta kai myös konsultointimahdollisuus tekniikan kanssa on aina hieno juttu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sieltähän minä taisinkin kiorjoittaa v 1978

 

Näköjään tapahtui tietämättämme vahdin vaihto. Minä kirjoitin sieltä 1970.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuvamateriaalia on ilmeisesti yhdistelty melkoisen vapaasti. Esimerkiksi ilma-ammuntojen yhteydessä näytettiin kuvaa, joka vaikutti olevan peräisin kaartotaisteluharjoituksista. Ei siinä muuten mitään, mutta ei se anna ammunnoista oikeaa käsitystä. Olisi mielenkiintoista tietää paljonko sarjassa käytetään parilla lennolla kuvattu yleiskuvaa ja paljonko on kuvattu oikeasti tehtävän yhteydessä.

 

Ammuntalennolla näytti kamera olevan asennettu kuvaamaan ohjaajaa, ja tähtäimen läpi kuvattu osuus oli tosiaankin jostain ihan muualta.

Kuvan tärinä ammuttaessa oli todellinen, eikä elokuvatyyliin editoitu.

Noi koneen sisältä lennoilla kuvatut pätkät ovat varmasti hieman vähissä, niin kuvakulmien kuin materiaalin pituudenkin osalta. Joten ymmärrettävää on tuo kierrätys. Mutta joskus tarkkasilmäisempää rupiaa risomaan noi "virheet" joita normikatsoja ei huomaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Höpisivät tämän viikon jaksossa jotain Hornetin nuclear weapons switchistä. Onko kotimaisissa Horneteissa tuollainenkin ja jos on, niin onko tämä lopullinen todiste Nato-salaliitosta? ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Höpisivät tämän viikon jaksossa jotain Hornetin nuclear weapons switchistä. Onko kotimaisissa Horneteissa tuollainenkin ja jos on, niin onko tämä lopullinen todiste Nato-salaliitosta? ;)

Olin joskus siellä Pirkkalassa vierailulla ja kyselemässä viisaita siinä Hornetin alla. Kysyin mm että milloin Suomi varustaa ekan tukialuksen kun koneissa on katapulttikoukku ja jarrukoukkukin asennettuna samoin kuin koneen lähestymisvalot siinä etutelineessä. Vastaus oli että Hornetit toimitetaan kaikki sellaisessa varustuksessa vaikka koskaan ei tarvittaisi sitä katapulttikoukkua. Jarrukoukkuhan on jo ollut käytössäkin varalaskupaikalla. Oletan että se switch on myös ensiasennuslaite eikä silti edellytä sitä nuukkelipumppaa sinne alle. Toivottavasti, sanos Mara. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, sarja on ollut ihan iloinen kattella, vaikkakin informatiivisuudessa ja loogisuudessa häviää ruåttalaaselle vastineelle aika selkeästi.

Mutta hyvä setti silti. Mukavasti lentelykuvaa mukavista kulmista ja jonkun verran jopa ihan asiaa, vaikka tuo nykyajan leikkaustyyli kyllä nyppii, ja sen taustamusiikin ois voinu vaihtaa kyllä suosiolla johonkin huooooooomattavasti järkevämpään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...ja sen taustamusiikin ois voinu vaihtaa kyllä suosiolla johonkin huooooooomattavasti järkevämpään.

 

Olisi voinut olla jopa ilman tuota turhanpäiväistä hissimusaa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muutaman näkemäni jakson jälkeen olen jäänyt pohtimaan miten sarja pelaa yksiin Ilmavoiminen harjoittaman "lentäjien henkilöllisyyden salaamisen" kanssa. Ilmavoimien politiikkanahan on ollut ettei lentäjien nimiä ja naamoja saa esittää samassa yhteydessä. Tästä ollaan olut tosi tarkkoja mm. tiedostusvälineiden vieraillessa Ilmavoimien yksiköisssä. Olen itsekin saanut (tosin kietoteitä) pyyhkeitä julkaistuani tunnistettavan kuvan lentäjästä nimen kanssa.

 

Sarjan kaverit ovat aivan uransa alussa, ja voisi kuvitella, että kun "naamat on palaneet julkisuudessa", ei esim. kansainvälisiin tehtäviin ole myöhemmin uralla mitään asiaa.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muutaman näkemäni jakson jälkeen olen jäänyt pohtimaan miten sarja pelaa yksiin Ilmavoiminen harjoittaman "lentäjien henkilöllisyyden salaamisen" kanssa. Ilmavoimien politiikkanahan on ollut ettei lentäjien nimiä ja naamoja saa esittää samassa yhteydessä. Tästä ollaan olut tosi tarkkoja mm. tiedostusvälineiden vieraillessa Ilmavoimien yksiköisssä. Olen itsekin saanut (tosin kietoteitä) pyyhkeitä julkaistuani tunnistettavan kuvan lentäjästä nimen kanssa.

 

Jospa ovat tajunneet, että tuollaisten "sotasalaisuuksien" varjelemisesta on enemmän haittaa kuin hyötyä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muutaman näkemäni jakson jälkeen olen jäänyt pohtimaan miten sarja pelaa yksiin Ilmavoiminen harjoittaman "lentäjien henkilöllisyyden salaamisen" kanssa. Ilmavoimien politiikkanahan on ollut ettei lentäjien nimiä ja naamoja saa esittää samassa yhteydessä. Tästä ollaan olut tosi tarkkoja mm. tiedostusvälineiden vieraillessa Ilmavoimien yksiköisssä. Olen itsekin saanut (tosin kietoteitä) pyyhkeitä julkaistuani tunnistettavan kuvan lentäjästä nimen kanssa.

 

Sarjan kaverit ovat aivan uransa alussa, ja voisi kuvitella, että kun "naamat on palaneet julkisuudessa", ei esim. kansainvälisiin tehtäviin ole myöhemmin uralla mitään asiaa.

Juha

 

Nyt on ehkä vähän turhaa hakemalla hakemista taas? Eihän tuossa ole näytetty yhtään sellaista "hälytysringissä" olevaa lentäjää (tai heidän nimiään), joita ei olisi jo aiemmin julkaistu. Huomasit varmaan viime jaksossa mm. sen, miten tandemin takapenkillä oleva opettaja piti mustaa visiiriä naamallaan yökeikalle lähdettäessä siinä platalla, kun kamera kuvasi? Ei sitä normaalisti taideta pitää alhaalla pimeän aikaan? ;)

 

Eli eiköhän tuota tehdessä ole mietitty hyvin tarkkaan, kenen naama voidaan näyttää ja kenen ei. Kuvissa naaman kanssa näkyvät lennonopettajat jne. ovat sellaisia, jotka eivät ole "aktiivisia hälytyspilotteja" HN-laivueista (esim. useat Midnight Hawks-jannut, joita kuvat oikein vilisee), tai joiden naamat ovat jo palaneet (mm. Tuukka Elonheimo --> näytöspilotti 2009). Päähenkilöiden kohdalla on tehty tällainen tietoinen ratkaisu, että heidän kasvonsa ja nimensä julkaistaan. Muuten olisi koko ohjelmaa ollut aika tympeä tehdä :P Sitä, estääkö naamojen näyttäminen lentäjien osallisutmisen "kansainvälisiin tehtäviin"... No, enpä usko että estää  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt on ehkä vähän turhaa hakemalla hakemista taas? Eihän tuossa ole näytetty yhtään sellaista "hälytysringissä" olevaa lentäjää (tai heidän nimiään), joita ei olisi jo aiemmin julkaistu. Huomasit varmaan viime jaksossa mm. sen, miten tandemin takapenkillä oleva opettaja piti mustaa visiiriä naamallaan yökeikalle lähdettäessä siinä platalla, kun kamera kuvasi? Ei sitä normaalisti taideta pitää alhaalla pimeän aikaan? ;)

 

Eli eiköhän tuota tehdessä ole mietitty hyvin tarkkaan, kenen naama voidaan näyttää ja kenen ei. Kuvissa naaman kanssa näkyvät lennonopettajat jne. ovat sellaisia, jotka eivät ole "aktiivisia hälytyspilotteja" HN-laivueista (esim. useat Midnight Hawks-jannut, joita kuvat oikein vilisee), tai joiden naamat ovat jo palaneet (mm. Tuukka Elonheimo --> näytöspilotti 2009). Päähenkilöiden kohdalla on tehty tällainen tietoinen ratkaisu, että heidän kasvonsa ja nimensä julkaistaan. Muuten olisi koko ohjelmaa ollut aika tympeä tehdä :P Sitä, estääkö naamojen näyttäminen lentäjien osallisutmisen "kansainvälisiin tehtäviin"... No, enpä usko että estää  ;)

Ja mahtaakohan oikein olla halujakaan lähteä tuollaisen, loistavan, uran jälkeen mihinkään tehtäviin ja jos onkin taitaa olla päinvastoin niin että juuri tuollaisiin kavereihin luotetaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muutaman näkemäni jakson jälkeen olen jäänyt pohtimaan miten sarja pelaa yksiin Ilmavoiminen harjoittaman "lentäjien henkilöllisyyden salaamisen" kanssa.

 

Melko hiljattain muistan lukeneeni, että käytäntö olisi heitetty roskiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Melko hiljattain muistan lukeneeni, että käytäntö olisi heitetty roskiin.

 

Olin itse eräässä harjoituksessa viime syksynä ja muistan kuinka harjoituksen päälliköltä tuli käsky, jonka mukaan kuvien ottaminen on sallittua, kunhan pilotti ei ole kasvoista tunnistettavissa. Tiedä sitten, onko kuvien tai nimien julkaisemisessa eri käytäntö.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ja sen taustamusiikin ois voinu vaihtaa kyllä suosiolla johonkin huooooooomattavasti järkevämpään.

 

Joutais huitsin helvettiin noi videoiden yms. taustamusat, on senverran kuulovaurioita jo korvissa että normaali puhetaajuudet alkaa olla hakusessa. Sit kun puheen päälle dumpataan musiikkia niin hyvää päivää. Onneksi on tulossa kotimaisiinkin ohjelmiin tekstitys mutta harvassa näyttää vielä sekin olevan. En tosiaan käsitä miksi se musiikki siellä pitää olla, ei sitä oikeasti siellä ole. Minullakin noi matalat taajuudet kuin puheääni on pahiten hävinnyt, musa sitten hävittää loputkin. Se noista taustameluista. >:(:thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joutais huitsin helvettiin noi videoiden yms. taustamusat...

Aivan samaa mieltä, tuota taustamelua tungetaan turhaan ihan joka paikkaan, ainakaan lentokone jutut ei siitä parane alkuunkaan, pelkkä autenttinen äänimailma puheineen on musiikkia korville.  Plussat Jokioisten osuudesta. Ja muutenkin onneksi se pahin sillisalaatti tyyli 1. jakson tyyliin on pois, joskin turhaa "diskopallo"-tyyliä on silti kuvauksessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään