Tom Häggblom

Malmille ei nyt ole yhtään IFR lähestymistä

36 viestiä aiheessa

NDB Lähestyminen on ollut notamilla poissa käytössä pätkissä suunnilleen siitä saakka kun GPS lähestyminen tuli.

 

IAP NDB RWY18 NOT AVBL. REF AIP EFHF AD 2.13-1.

FROM: 26NOV10 1307 TO: 02MAR11 2359 EST (B3561/10)

 

 

VOR Lähestyminen poistui samaan aikaan.

 

 

GPS Lähestyminen on eilisestä alkaen ollut poissa käytössä

 

IAP RNAV GNSS(A) NOT IN USE. REF AIP EFHF AD 2.13-3/4

FROM: 31JAN11 1317 TO: 30APR11 2359 EST (B0228/11)

 

https://ais.fi/ais/bulletins/efinen.htm#EFHF

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
GPS Lähestyminen on eilisestä alkaen ollut poissa käytössä

 

..josta pääseekin kysymykseen, että "miksi näin". Eikö "super-ruuhkaisen" EFHK:n TMA:lle sovi moinen menetelmä, vai..?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen tätä tänään yrittänyt hieman kaivaa, mutta en ymmärrä.

Notami referoi AIP:n taulukkoon, jossa on käytettävissä olevia kiitotie pituuksia.

Myös briefing sanoo, että Trafin auditissa oli joku asia ollut epäkelpo, josta syystä menetelmä on käyttökiellossa.

Olen tavannut myös PANS-OPS:a läpi, mutta en sieltä oikein löydä ASRA:n tai kiitotiepituuden suhteen rajoitteita RNAV menetelmiin.

Kukas osaisi tämän avata?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Referenssi on itse lähestymiskarttoihin

 

NOTAM

IAP NDB RWY18 NOT AVBL. REF AIP EFHF AD 2.13-1.

FROM: 26NOV10 1307 TO: 02MAR11 2359 EST (B3561/10)

 

IAP RNAV GNSS(A) NOT IN USE. REF AIP EFHF AD 2.13-3/4

FROM: 31JAN11 1317 TO: 30APR11 2359 EST (B0228/11)

AD 2.24 Lentoasemaa koskevat kartat

Instrument Approach Charts (IAC)

NDB RWY 18 EFHF AD 2.13 - 1 17 DEC 2009

RNAV (GNSS) a EFHF AD 2.13 - 3/4 17 DEC 2009

 

https://ais.fi/ais/eaip/html/efhf.htm

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niinpäs näkyy... Täytyisi perustaa ketju AIPn lukunumeroinneista.

Mutta asiaan, sittenhän vika voi olla missä vain menetelmässä. Onko estevarat jossain pielessä vai muuta? Tuo alfan d

Final Approach on aika jyrkkä, siinä se ei täytä muistaakseni PANS:n suosituksia Cat A koneille?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

VFR-liikenne kiittää.

 

Kansainvälisen tullikentän toimivuuden ja koulutustoiminnan jatkuvuuden kannalta katsoen varsin lyhytnäköinen ja kapea näkökanta, mutten juuri muutakaan odottanut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kansainvälisen tullikentän toimivuuden ja koulutustoiminnan jatkuvuuden kannalta katsoen varsin lyhytnäköinen ja kapea näkökanta, mutten juuri muutakaan odottanut.

 

Varsin lyhyt on notamin voimassaolokin, eihän se ulotu kevättä pidemmälle. Sen lisäksi on syytä huomata, ettei tässä ole minkäänlaista syy-seuraussuhdetta tämän rnav-lähestymisen ja vfr-liikenteen välillä. VFR-liikenteen lisäksi toki myös IFR-liikenne kiittää, mikäli huhu siitä, että kyseinen rnav-lähestyminen / sen toteutus ei täytä joitain vaatimuksia (ja on siksi pois käytöstä), pitää paikkaansa. Paitsi tietysti jos lentäjä on sitä sorttia, että muillakaan määräyksillä ja turvallisuudella ei ole niin väliä, silloinhan tuo toki mahtaa harmittaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oiskohan tolla RNAV-lähestymisen kieltävällä notamilla jotain tekemistä talvipakkasten ja sitä kautta lähestymisen eri vaiheiden minimiestevarojen kanssa? RNAV-lähestymisissähän on yleensä mainittu jokin lämpötila (tyyliin -15C), jota kylmemmässä ko. lähestymistä ei saa suorittaa.

 

Mahtaakohan tämän 'kansainvälisen tullikentän' :-[ lähestymiskartoista löytyä mitään mainintaa asiasta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

nyt saa Tatu lennellä vapaasti noita VHF-lähestymisiään  :thmbup:

 

Mikä on VHF-lähestyminen? Sekö kun pyytää radiolla suuntimaa tornilta eksyksissä ollessaan vai joku muu, mikä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oiskohan tolla RNAV-lähestymisen kieltävällä notamilla jotain tekemistä talvipakkasten ja sitä kautta lähestymisen eri vaiheiden minimiestevarojen kanssa? RNAV-lähestymisissähän on yleensä mainittu jokin lämpötila (tyyliin -15C), jota kylmemmässä ko. lähestymistä ei saa suorittaa.

 

Pitkää pakkaskautta taitavat Finavian automaagiset sääennustumet sitten lupaavan, jos vasta Vappuna pakkaskausi päättyy    ;D

 

IAP RNAV GNSS(A) NOT IN USE. REF AIP EFHF AD 2.13-3/4

FROM: 31JAN11 1317 TO: 30APR11 2359 EST (B0228/11)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitkää pakkaskautta taitavat Finavian automaagiset sääennustumet sitten lupaavan, jos vasta Vappuna pakkaskausi päättyy    ;D

 

 

Tuo pakkanen nyt tuskin on syy, mutta parempihan se on vetää varman päälle kuin esim. huhtikuun 1. päivään ja huomata sitten huhtikuun 16. päivänä että on -15C taulussa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tällaisilla summittaisilla 3 kk NOTAMeilla on ikävä tapa "uusiutua" päivää ennen NOTAMin päättymispäivää taas uudeksi kolmeksi kuukaudeksi. Siksi siellä on perässä EST. Onneksi ei sentään PERM.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tällaisilla summittaisilla 3 kk NOTAMeilla on ikävä tapa "uusiutua" päivää ennen NOTAMin päättymispäivää taas uudeksi kolmeksi kuukaudeksi. Siksi siellä on perässä EST. Onneksi ei sentään PERM.

 

Eilen kun katsoin manuaalista, niin EST ei tarkoittanut, että notam aikoo uusiutua. Lienee muuttunut yön aikana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Notamin maksimivoimassaoloaika on muistaakseni juuri tuo kolme kuukautta, joten 99% varmuudella jatkoa seuraa huhtikuun lopulla. Tosin jos menetelmä saadaan (ei varmasti saada) kuntoon aiemmin voidaan tuo notami myös perua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Notamin maksimivoimassaoloaika on muistaakseni juuri tuo kolme kuukautta

 

Mutta kun ei ole. Minäkään en tosin osaa sanoa, mikä se sitten on, jos sellainen on määritelty, mutta ainakaan 3 kk se ei ole, jos siis oletetaan, ettei Finavian notamit ihan hirveästi poikkea niistä määräyksistä :)

 

Eräältä eteläisessä Suomessa olevalta lentoasemalta:

 

+ IAP NDB RWY18 NOT AVBL. REF AIP EFHF AD 2.13-1.

FROM: 26NOV10 1307 TO: 02MAR11 2359 EST (B3561/10)

 

+ UNMARKED HEAPS OF SNOW ON APN 1 IN THE VICINITY OF TAXIWAYS. MAX HGT OF HEAPS 5M

FROM: 08DEC10 0826 TO: 15APR11 1200 EST (B3729/10)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Annex 15  sanoo:

 

"A NOTAM shall be originated and issued promptly whenever the information to be distributed is of a temporary nature and of short duration or when operationally significant permanent changes, or temporary changes of long duration are made at short notice, except for extensive text and/or graphics"

 

Muistelin kanssa tuota 3kk, mutta näemmä niin asia ei ole.

 

Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kohta kieltävät myös nuo VFR-lähestymiset, eli jäljelle jää vain se VHF-lähestyminen joka tarkoittanee että radiolla voi huhuilla entisellä EFHF:n jaksolla EFHK:n tulevan laajennetun CTR:n ulkopuolelta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finavian operaatio "Malmin alasajo" on siis siirtynyt seuraavaan vaiheeseen.

Juha

 

Kyllä noille NOTAMEILLE täytyy löytyä joku syy. Ei niitä voi joku/jotkut rakennella ihan mielivaltaisesti.

 

Ottakaas nyt pikaisesti yhteys notam-toimistoon ja tivatkaaa mistä on tullut kyseinen toimintaohje.

Sitten ohjeen antaja vaan tiukkaan kuulusteluun mitä on yrittänyt määräillä, miksi ja millä valtuuksin    >:(

 

ÄLKÄÄ ALISTUKO TUOLLAISEEN MIELIVALTAAN

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä noille NOTAMEILLE täytyy löytyä joku syy. Ei niitä voi joku/jotkut rakennella ihan mielivaltaisesti.

 

Ottakaas nyt pikaisesti yhteys notam-toimistoon ja tivatkaaa mistä on tullut kyseinen toimintaohje.

Sitten ohjeen antaja vaan tiukkaan kuulusteluun mitä on yrittänyt määräillä, miksi ja millä valtuuksin    >:(

 

ÄLKÄÄ ALISTUKO TUOLLAISEEN MIELIVALTAAN

 

Eli mielestäsi kun notam julkaistaan, se julkaistaan täysin ilman järkevää syytä ja lisäksi mielivaltaisesti? Juuri näinhän se homma etenee... :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä noille NOTAMEILLE täytyy löytyä joku syy. Ei niitä voi joku/jotkut rakennella ihan mielivaltaisesti.

 

Ottakaas nyt pikaisesti yhteys notam-toimistoon ja tivatkaaa mistä on tullut kyseinen toimintaohje.

Sitten ohjeen antaja vaan tiukkaan kuulusteluun mitä on yrittänyt määräillä, miksi ja millä valtuuksin    >:(

 

ÄLKÄÄ ALISTUKO TUOLLAISEEN MIELIVALTAAN

 

Olen huomannut että mielivalta toimii myös Finavialla.

 

esimerkki:

Loppuvuodesta olisin rakentanut EFOU:lle 800m2 lentokonekatoksen kaikkien paikallisten pienkoneen omistajien käyttöön, ensin tuli lupa tuohon mutta sitten se peruttiin että asematasolle ei voi rakentaa mitään. Malmilla on hiivatin suuri halli koneiden paikoitusalueen reunalla, samoin monella muulla kentällä, myös bensa-asemia on siellä sun täällä. Ymmärtäisin kiellon jos rakennusta suunniteltaisiin liikennealueelle. Mieleen tulee epäilys siitä että joku paikallinen pomo on torpannut hankkeen, eikä asiaa ole edes käsitelty oikeassa instanssissa, koska mitään tyhjentävää selvitystä tuosta ei ole tullut. Nyt sitten harjataan, rapaillaan, sulatellaan ja lennetään jäisillä koneilla. Että sellaista tuolta yhtiöltä, jonka tehtävänä on parantaa lentoturvallisuutta.

 

viitteitä:

http://www.finavia.fi/tietoafinaviasta/finavia-lyhyesti

"Ilmaliikenteen turvallisuus on toimintamme lähtökohta, josta emme tingi. Turvallisuus syntyy ammattitaidostamme, yhteistyöstämme ja vastuullisuudestamme."

 

samalta sivulta luettuna emme ole edes heidän asiakkaitaan

"Finavian asiakkaita ovat lentomatkustajat, lentoyhtiöt, kotimainen ja globaalisti toimiva elinkeinoelämä sekä sotilasilmailu. "

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään