Esa Kaihlanen

Pacific Aviation Museum, Pearl Harbour

12 viestiä aiheessa

Pacific Aviation Museum sijaitsee Ford Islandilla, Pearl Harbourin sydämessä. Ford Island on edelleen sotilasaluetta ja sinne pääsee vain bussikuljetuksella USS Arizona Memorial Parkista. Saarella sijaitsi Luke Field, joka oli Yhdysvaltain laivaston tukikohta 1960-luvun alkupuolelle saakka.  Museon päärakennuksena toimii entinen lentokonesuoja, hangaari 37. Vanha lennonjohtotorni on edelleen pystyssä aivan museon edustalla.

00_IMG_1816.JPG

 

Museon näyttely on järjestetty kronologisesti dioraamoihin, alkaen Pearl Harbourin hyökkäyksestä ja siihen liittyvistä tapahtumista, edeten läpi Tyynenmeren ilmasodan tärkeimpien taisteluiden.

 

Vaikka esillä oleva Mitsubishi A6M2 Zero on maalattu Pearl Harbourin hyökkäykseen osallistuneen koneen väreihin, se ei ollut mukana hyökkäyksessä. Kone on valmistettu joulukuussa 1942 ja se palveli Salomonsaarilla, jonne se sodan jälkeen hylättiin. Hylky löydettiin Ballale-saarelta vuonna 1964 ja korjattiin lentokuntoiseksi 1980-luvun puolivälissä. Koska alkuperäisiä, lentokuntoisia Sakae-12 -moottoreita ei ollut, koneeseen asennettiin P&W R-1830 moottori. Dioraama esittää japanilaislentäjä Shigenori Nishikaichia nousemassa koneeseensa lentotukialus Hiryun kannella.

01_IMG_1694.JPG

 

Hyökkäyksen aikana ilmassa oli myös lukuisia siviilikoneita, museon Aeronca 65TC Defender on yksi näistä. Koneella lensi tuolloin Roy A. Vitousek poikansa Martinin kanssa. Koneen omistaja oli sikäläinen ilmailuyrittäjä Marguerite Gambo, jonka firman "Gambo Flying Service" väreissä kone on. Ennen sijoittamista nykyiselle paikalle museoon, kone oli näytteillä Honolulun lentokentän terminaalissa.

02_IMG_1678.JPG

 

Luutnantti Ken Taylor oli yksi niistä muutamasta amerikkalaislentäjästä, joiden onnistui nousta ilmaan ja haastaa hyökkäävät koneet. Museon Curtiss P-40E Warhawk -replika on maalattu Taylorin lentämän koneen tunnuksin. Todellisuudessa koneet olivat hyökkäyksen aikoihin aiempaa P-40B mallia.

03_IMG_1681.JPG

 

Aiemman Zero-dioraaman yhteydessä mainittu Shigenori Nishikaichi sai koneeseensa ilmatorjuntatulen osumia ja joutui tekemään pakkolaskun Ni'ihaun saarelle. Pakkolaskun jälkeen lentäjä poltti koneensa ja sen jäänteet tutkittiin tarkoin viranomaisten toimesta. Museossa on esillä kaikki, mitä koneesta on tähän päivään säilynyt. Dioraaman taustana on valokuva hylyn löytöpaikalta.

04_IMG_1662.JPG

 

Pearl Harbourin ja muiden Tyynellä merellä kärsittyjen tappioiden jälkeen kaivattiin jotain moraalin kohottamiseksi. Tähän tarkoitukseen kehitettiin salainen suunnitelma Tokion pommittamisesta lentotukialukselta lähtevien keskiraskaiden B-25 pommikoneiden avulla. Everstiluutnantti "Jimmy" Doolittlen johdolla 16 B-25B pommikonetta nousi lentotukialus USS Hornetin kannelta huhtikuun 18. päivä 1942. Koneiden oli tarkoitus pommituksena jälkeen lentää Kiinaan, sillä ne eivät olisi voineet laskeutua takaisin tukialukselle. Amerikkalaisten laivasto-osasto kuitenkin havaittiin ja yllätysedun säilyttämiseksi lähtökäsky annettiin suunniteltua aiemmin. Tämän seurauksena koneista monilta loppui polttoaine. Vain yksi onnistui laskeutumaan Vladivostokiin, muiden miehistöjen joutuessa jättämään koneensa joko ilmassa tai pakkolaskun jälkeen.

 

Dioraaman North American B-25B Mitchell on itseasiassa kasattu useiden B-25J koneiden jäänteistä ja modifioitu sekä maalattu esittämään Doolittlen iskussa käytettyä B-25B konetta. Dioraama esittää B-25B "Ruptured Duck" -konetta ja sen lentäjää luutnantti Ted Lawsonia keskustelemassa "Jimmy" Doolittlen kanssa USS Hornetin lentokannella.

05_IMG_1664.JPG

 

Midwayn taistelu oli Tyynenmeren sodan käännekohta. Näytteillä oleva Douglas SBD-3 Dauntless on maalattu luutnantti Richard Bestin lentämän koneen tunnuksin. Best osallistui kesäkuun 4. 1942 aamulla hyökkäykseen japanilaisten lentotukialus Akagia vastaan sekä pommitti vielä myöhemmin samana päivänä Hiryua.

06_IMG_1656.JPG

 

Viimeinen museon Tyynenmeren dioraamoista sijoittuu Henderson Fieldille Guadalcanalin taistelun aikaan. Hendersonin kentän koodinimi oli "Cactus", josta johtuen sinne tukeutuvat koneet ja lentäjät saivat kutsumanimen "Cactus Air Force". Esillä oleva Grumman F4F-3 Wildcat ei koskaan osallistunut Tyynenmeren taisteluihin. Kone palveli tukialuslentokoulutusta Yhdysvalloissa, jolloin vänrikki George Hahn, lähtiessään lentoon USS Sablelta Michigan-järvellä koki mekaanisen vian ja teki pakkolaskun veteen. Uponnut kone nostettiin 1991 ja neljän vuoden entisöintityön jälkeen se nousi jälleen ilmaan kesäkuussa 1995. Kyseinen kone on maalattu täsmälleen sellaiseksi kuin se oli vuonna 1943 ja se on toinen kahdesta lentokuntoiseta yksilöstä maailmassa.

 

Dioraamassa merijalkaväen kapteeni Joe Foss odottaa mekaanikon valmistellessa konetta uudelle lennolle Guadalcanalin yllä. Malariasta huolimatta Foss sai 26  ilmavoittoa 51 päivän kuluessa, mistä hyvästä hänelle myönnettin Medal of Honor.

07_IMG_1653.JPG

 

Viimeisenä koneena museon päähallissa on esillä N2S-3 Stearman. Konetyyppiä käytettiin laajalti lentäjien peruskoulutuksessa. Esillä oleva koneyksilö myytiin 1946 kolmelle opiskelijalle $250 hintaan. Myöhemmin se palveli pölytyslennoilla aina vuoteen 1987 saakka, jolloin kone joutui onnettomuuteen ja  romut varastoitiin. Entisöintityö huipentui entisöinnin jälkeiseen ensilentoon 2004. Vain kolme kuukautta myöhemmin kone vaurioitui uudelleen hurrikaani Charlien romahduttaessa hangaarin, jossa konetta säilytettiin. Kone korjattiin ja laivattiin Havaijille laitettavaksi näytteille.

09_IMG_1708.JPG

 

Konetta lentokuntoiseksi entisöitäessä selvisi, että lukuisten lukuisten lentokoulutukseen saapuneiden nuorten miesten ohella, tällä koneella oli lentänyt koulutuksensa aikana myös sittemmin presidentiksi noussut George Herbert Walker Bush. Myöhemmin Bush osallistui Tyynenmeren taisteluihin TBM Avenger torpedopommittajan ohjaimissa.

10_IMG_1709.JPG

 

Hangaari 37 on varattu Pearl Harbourin ja Tyynenmeren taisteluiden esittelyyn, mutta löytyy museosta muutakin. Muuta kalustoa on sijoitettu Hangaariin 79. Lyhyen kävelymatkan aikana on myös mahdollista tutustua muutamaan ulos sijoitettuun koneeseen.

 

Convair F-102A Delta Dagger oli maailman ensimmäinen jokasään yliäänihävittäjä sekä Yhdysvaltain Ilmavoimien ensimmäinen deltasiipinen lentokone. Konetyyppi suoritti ensilentonsa 24. lokakuuta 1953 ja astui aktiivipalvelukseen kolme vuotta myöhemmin.

11_IMG_1722.JPG

 

North American F-86L Sabre on F-86D:n kehitysversio. Koneessa oli mm. tietokonepohjaiseen SAGE (Semi-Automatic Ground Environment) järjestelmään yhteydessä oleva tietovuojärjestelmä ja aiempaan F-86D:hen verrattuna pidemmät siivet. F-86D suoritti ensilentonsa joulukuussa 1949.

12_IMG_1723.JPG

 

Hangaari 79 on myös sodan ajalta säilyneitä rakennuksia. Päätypilarissa voi vielä hahmottaa haalistuneen "Beware of Propellers" varoitustekstin.

13_IMG_1729.JPG

 

Ovien yläpuolisten ikkunoiden luodinreiät eivät sensijaan ole haalistuneet ja muistuttavat menneisyydestä.

14_IMG_1735.JPG

 

Sisälle on rakennettu Korean sodan dioraama, vastakkain ovat museon tuoreimpiin hankintoihin kuuluva MiG-15 sekä vastikään entisöity F-86E Sabre.

15_IMG_1807.JPG

 

US Army Bell UH-1K Iroquois.

16_IMG_1743.JPG

 

Sikorsky SH-60B, HSL-37 "Easyriders".

17_IMG_1756.JPG

 

SH-60B:n ohjaamo...

18_IMG_1750.JPG

 

...ja järjestelmäoperaattorin työpiste.

19_IMG_1758.JPG

 

Tämä Sikorsky UH-3H Sea King on palvellut Pacific Missile Range Facilityä Havaijiin kuuluvalla Kauain saarella.

20_IMG_1757.JPG

 

North American SNJ-5, merijalkaväen väreissä (VMF-211).

21_IMG_1763.JPG

 

Tämä ilmatorjuntatykki on lavasterekvisiittaa Pearl Harbour -elokuvasta.

22_IMG_1772.JPG

 

Hangaari 79 on paitsi näyttelytila, niin myös museon työpaja. Vierailun aikana työn alla oli Hawaii Air National Guradille kuulunut McDonnell F-4C Phantom II.

23_IMG_1778.JPG

 

Museon Curtiss P-40E Kittyhawk I on lentokuntoinen ja palveli aktiiviuransa aikana Kanadan kuninkaallisia ilmavoimia. Konetta käytettiin mm. Tora! Tora! Tora! -elokuvan kuvauksissa. Kone on maalattu Kiinassa toimineen vapaaehtoisyksikön "Flying Tigers" väreihin.

24_IMG_1781.JPG

 

McDonnell-Douglas F-15A Eagle Hawaii Air National Guard, 199 TFS.

25_IMG_1755.JPG

 

Grumman F-14D Tomcat, VF-31 "Tomcatters".

26_IMG_1746.JPG

 

U.S. Navy's Last Fighter. VF-31 oli viimeinen F-14:llä operoinut laivue.

27_IMG_1748.JPG

 

Boeing B-52E Stratofortressin nokka.

28_IMG_1801.JPG

 

Kahden kerroksen väkeä: hieman puutteellinen ohjaamo...

29_IMG_1800.JPG

 

... ja sen alapuolella asejärjestelmien operaattori ja navigaattori.

30_IMG_1796.JPG

 

Tässä pieni katsaus museon tarjontaan. Museo kehittyy jatkuvasti ja se on suositeltava vierailukohde, jo pelkästään paikan historiallisen arvon vuoksi.

 

-Esa

 

Edit: Korjattu typoja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Hyökkäyksen aikana ilmassa oli myös lukuisia siviilikoneita, museon Aeronca 65TC Defender on yksi näistä. Koneella lensi tuolloin Roy A. Vtiousek poikansa Martinin kanssa. Koneen omistaja oli sikäläinen ilmailuyrittäjä Marguerite Gambo, jonka firman "Gambo Flying Service" väreissä kone on. Ennen sijoittamista nykyiselle paikalle museoon, kone oli näytteillä Honolulun lentokentän terminaalissa.

 

 

Näppisvirhe, Vitousek on oikein kirjoitettu sukunimi. Täällä vähän lisää asiasta museon avajaisten ajoilta:

 

http://www.midweek.com/content/zones/east_news_article/family_plane_hit_by_zero_fighter/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Tässä pieni katsaus museon tarjontaan. Museo kehittyy jatkuvasti ja se on suositeltava vierailukohde, jo pelkästään paikan historiallisen arvon vuoksi.

 

-Esa

 

 

Erinomainen  katsaus Esa  :thmbup:

 

Kiitoksia taas kerran.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tosi tyylikkäitä kuvia, kiitokset näistä. Nämä dioraamajutut on varmaan Navyn erikoisuus, koska Pensacolan museosakin oli niitä viljelly runsaasti.

 

Tästä tulee oiva syy vierailla Hawailla!!!

 

Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla