Jere Tolonen

SAS:n lentäjä nukahti ohjaamoon

38 viestiä aiheessa

Lentoyhtiö SAS:n kapteeni nukahti ohjaamoon kesken lennon Kööpenhaminasta Tukholmaan.

 

Kapteeni nukahti perämiehen käydessä vessassa, mutta autopilotti piti huolen koneen ohjaamisesta. Perämies sai soittaa ohjaaman ovikelloa kahdesti ennen kuin kapteeni heräsi avaamaan, kertoo Aftonbladet-lehti viitaten norjalaisen VG-lehden tietoihin.

 

- Tulin äärimmäisen väsyneeksi ja sain taistella pitääkseni silmiä auki, kapteeni kertoi raportissa.

 

Kapteeni selitti väsymystään lyhyeksi jääneillä yöunilla, koska hänellä oli viisi lentoa kyseisenä päivänä. Lento Kastrupista Arlandaan oli päivän neljäs.

 

Lentoyhtiö ei aio ryhtyä toimenpiteisiin viime vuoden puolella sattuneen välikohtauksen takia.

 

Lähde: http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2011020313122740_ul.shtml

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös tuo väsyneenä lentäminen ole vähintäänkin yhtä vaarallista kuin väsyneenä autolla ajaminen??  Esim rekkakuskeilla on hyvin tarkat määräykset nykyään ajo ja lepoajoista ja jos niiden kiertämisestä tai ylittämisistä jää kiinni niin sakkoa tulee että paukkuu ja 4 rikettä 2 vuoden sisään lähtee kortti hyllylle.

Ja näiden asetusten kiertäminen on tehty aina vain vaikeammaksi mm digipiirtureilla joissa ei käytetä kiekkoja vaan kuljettajakorttia jota i vaihdella kun päivä venyy.

 

Mites ilmailupuolella näitä työaikoja valvotaan;ainakin tämän SAS tapauksen valossa kehnosti jos lentäjien työvuorolistat laaditaan niin että yöunet jäävät lyhyiksi kuten kapteeni kertoo.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

jos lentäjien työvuorolistat laaditaan niin että yöunet jäävät lyhyiksi kuten kapteeni kertoo.

 

Kyseisen lentäjän yöunethan ovat voineet jäädä lyhyeksi jostain ihan muusta syystä kun työvuorolistasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentoyhtiö SAS:n kapteeni nukahti ohjaamoon kesken lennon Kööpenhaminasta Tukholmaan.

 

Kapteeni nukahti perämiehen käydessä vessassa, mutta autopilotti piti huolen koneen ohjaamisesta. Perämies sai soittaa ohjaaman ovikelloa kahdesti ennen kuin kapteeni heräsi avaamaan, kertoo Aftonbladet-lehti viitaten norjalaisen VG-lehden tietoihin.

 

Mitenkäs tuo oli ylipäänsä mahdollista - olen kuvitellut että turvaovien tulemisen jälkeen emäntä on mennyt aina ohjaamoon siksi aikaa jos toinen lentäjä poistuu esim vessaan. Eli ohjaamon oven aukisaaminen ei ole ainoastaan yhden henkilön varassa kaiken varalta.

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

....ettei vaan emokin ollut "vessassa" kun kippari ehti jopa nukahtaakin  ;D

SAS:sin kyseessäollen luultavimmin peräsmies ja stuertti :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Keskustelun pohjaksi kannattaa varmasti lukea oheinen linkki tulevista muutoksista, sieltä löytyy myös tuo rekkakuskien työaika vertailun vuoksi EU-tasolla.

 

http://www.eurocockpit.be/stories/20101220/a-big-step-for-aviation-safety-in-the-wrong-direction-eu-agency-publishes-inadequat

 

 

Mitenkäs tuo oli ylipäänsä mahdollista - olen kuvitellut että turvaovien tulemisen jälkeen emäntä on mennyt aina ohjaamoon siksi aikaa jos toinen lentäjä poistuu esim vessaan. Eli ohjaamon oven aukisaaminen ei ole ainoastaan yhden henkilön varassa kaiken varalta.

 

Emäntä ei tule ohjaamoon, mutta turvajärjestelyjä on, eli ei se ole yhden henkilön varassa... mutta tänne en niitä ala sen tarkemmin selvittämään.

 

- Lasse

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Emäntä ei tule ohjaamoon, mutta turvajärjestelyjä on, eli ei se ole yhden henkilön varassa... mutta tänne en niitä ala sen tarkemmin selvittämään.

 

- Lasse

 

Ok, selkee homma näin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös tuo väsyneenä lentäminen ole vähintäänkin yhtä vaarallista kuin väsyneenä autolla ajaminen??

Mutta jos lentäjä nukahtaa, siinä ei käy kuinkaan.. auto menee heti pois tieltä ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Keskustelun pohjaksi kannattaa varmasti lukea oheinen linkki tulevista muutoksista, sieltä löytyy myös tuo rekkakuskien työaika vertailun vuoksi EU-tasolla.

 

http://www.eurocockpit.be/stories/20101220/a-big-step-for-aviation-safety-in-the-wrong-direction-eu-agency-publishes-inadequat

 

 

Emäntä ei tule ohjaamoon, mutta turvajärjestelyjä on, eli ei se ole yhden henkilön varassa... mutta tänne en niitä ala sen tarkemmin selvittämään.

 

- Lasse

 

Riippuu yhtiöstä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se, että tästä on tehty raportti kertoo vain siitä, että SASissa on erittäin terve turvallisuuskulttuuri.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se, että tästä on tehty raportti kertoo vain siitä, että SASissa on erittäin terve turvallisuuskulttuuri.

 

Niin tai säädösten minimit täyttävä lento-operointi...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos on mahdollisuus niin kannattaa katsoa dokumentti, jossa on salaa kuvattu BA:n miehistön iltarientoja. Sen jälkeen kaksi lentäjää toistivat tuon miehistön toilailut 1:1 ja sen jälkeen simulaattoriin. Jälki oli aika kaameaa ja siinä näki kyllä hyvin mitä väsymys aiheuttaa.

 

Miehistö sai kenkää dokkarin esityksen jälkeen......

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin tai säädösten minimit täyttävä lento-operointi...

 

Jospa kippari oli ottanut sikainfulenssarokotteen ja nyt tuli nukahtamis-oireita :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos on mahdollisuus niin kannattaa katsoa dokumentti, jossa on salaa kuvattu BA:n miehistön iltarientoja. Sen jälkeen kaksi lentäjää toistivat tuon miehistön toilailut 1:1 ja sen jälkeen simulaattoriin. Jälki oli aika kaameaa ja siinä näki kyllä hyvin mitä väsymys aiheuttaa.

 

Miehistö sai kenkää dokkarin esityksen jälkeen......

 

Toi on jo vanha juttu siellä sai moni kenkää sillon ja salaa kuvaajana toimi BA emo muistaakseni.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kapteeni nukkuu ja perämies hiekkalaatikolla tarpeilla,

matkustajat omillaan! uskomatonta toimintaa Sas;ilta.  :thmbdn:

 

Mutta onneksi George lensi :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos on mahdollisuus niin kannattaa katsoa dokumentti, jossa on salaa kuvattu BA:n miehistön iltarientoja. Sen jälkeen kaksi lentäjää toistivat tuon miehistön toilailut 1:1 ja sen jälkeen simulaattoriin. Jälki oli aika kaameaa ja siinä näki kyllä hyvin mitä väsymys aiheuttaa.

 

Miehistö sai kenkää dokkarin esityksen jälkeen......

Niin ja sitten hän hehkutuksen jälkeen voi myös kertoa dokumentin nimen, tai sen mistä sen löytää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkkaavaisuuden herpaantuminen ei ole tavaton tapaus. Linkin listasta voi kaivella väsymyksen aiheuttamia onnettomuuksia:

http://aviation-safety.net/database/dblist.php?Event=FCR

 

Jokaista onnettomuutta kohti sanotaan olevan kymmeniä vaaratilanteita, joita ei ole tuohon listaan päätynyt.

 

Joihinkin pitkän matkan koneisiin (esim. B757) on asennettu ns. Pilot Awarness Monitor -järjestelmä, minkä tarkoituksena on tarkkailla ohjaajien vireystilaa. Jos ohjaamossa ei tapahdu mitään, systeemi sytyttää vienon "message" valon, joka täytyy kuitata. Jos mittän ei tapahdu, systeemi käynnistää ponnekkaan äänivaroituksen.

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentäjien väsymys on tositilanteessa vakava asia. Ennen Euroopan yhdentymistä jokaisessa (ainakin länsimaassa) kansallinen viranomainen oli norminantajana ja -tulkitsijana todelinen asiantuntija. He osasivat vaatia lentoyhtiöiltä käytäntöjä, jotka olivat järkeviä ja takasivat lentoturvallisuuden. Tilanne ei ole sama nykyään.  Nyt meillä on "raamattuna"  EU-OPS, joka on laadittu korostetusti "poliitikkojen kielellä" siksi, etteivät EU:n jäsenvaltiot ole päässeet yksimielisyyteen jonkin pilkun paikasta. Siksi tämän "pilkun" asiasisältö on niin ympäripyöreää kuin olla voi. Hyvä esimerkki on aikaerojen aiheuttama kumulatiivinen väsymys. EU-OPS kyllä määrittää aikaerolennon jälkeisen minimivapaan, mutta ei puhu konkreettista mitään siitä, jos työnantaja lennättää pilotilla seitsemän Atlantin ylitystä kahden viikon sisällä. EU-OPS:n mukaan vapaan on oltava "riittävä". Tällaisessa tapauksessa substassi ei olekaan kahden lennon välinen lepo, vaan kumulatiivinen väsymys. EU-OPS määrää kyllä pari vapaapäivää tälle kahden viikon jaksolle, mutta kokeilkoon jokainen lainsäätäjä, miltä tuntuu lentää parilla vapaapäivällä kahden viikon aikaerolentojen jakso. Tällaisessa lentämisessä ei enää ole järkeä, vaikka se onkin laillista. Tiedän, ettei ainakaan kaikissa entisissä Neuvostoliiton, nykyisin itsenäistyneissä maissa kansallinen viranomainen välitä pätkääkään näistä ongelmista ja iso väsymyksen aiheuttama vahinko vain odottaa tapahtumistaan. Lentäjät ovat kateellisia rekkakuskeille ja linja-auton kuljettajille tässä lainsäädännöllisessä asiassa.

 

Seppo   

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentäjien väsymys on tositilanteessa vakava asia. Ennen Euroopan yhdentymistä jokaisessa (ainakin länsimaassa) kansallinen viranomainen oli norminantajana ja -tulkitsijana todelinen asiantuntija. He osasivat vaatia lentoyhtiöiltä käytäntöjä, jotka olivat järkeviä ja takasivat lentoturvallisuuden. Tilanne ei ole sama nykyään.  Nyt meillä on "raamattuna"  EU-OPS, joka on laadittu korostetusti "poliitikkojen kielellä" siksi, etteivät EU:n jäsenvaltiot ole päässeet yksimielisyyteen jonkin pilkun paikasta. Siksi tämän "pilkun" asiasisältö on niin ympäripyöreää kuin olla voi. Hyvä esimerkki on aikaerojen aiheuttama kumulatiivinen väsymys. EU-OPS kyllä määrittää aikaerolennon jälkeisen minimivapaan, mutta ei puhu konkreettista mitään siitä, jos työnantaja lennättää pilotilla seitsemän Atlantin ylitystä kahden viikon sisällä. EU-OPS:n mukaan vapaan on oltava "riittävä". Tällaisessa tapauksessa substassi ei olekaan kahden lennon välinen lepo, vaan kumulatiivinen väsymys. EU-OPS määrää kyllä pari vapaapäivää tälle kahden viikon jaksolle, mutta kokeilkoon jokainen lainsäätäjä, miltä tuntuu lentää parilla vapaapäivällä kahden viikon aikaerolentojen jakso. Tällaisessa lentämisessä ei enää ole järkeä, vaikka se onkin laillista. Tiedän, ettei ainakaan kaikissa entisissä Neuvostoliiton, nykyisin itsenäistyneissä maissa kansallinen viranomainen välitä pätkääkään näistä ongelmista ja iso väsymyksen aiheuttama vahinko vain odottaa tapahtumistaan. Lentäjät ovat kateellisia rekkakuskeille ja linja-auton kuljettajille tässä lainsäädännöllisessä asiassa.

 

Seppo     

 

Jospa kippari oli ottanut sikainfulenssarokotteen ja nyt tuli nukahtamis-oireita :o

 

Kiitoksia Sepolle loistavasta insightista aiheeseen. Varmaan Pohjoismaisen lentoyhtiön tapa reagoida ongelmaan myös on ollut oikea olosuhteet huomioiden.

 

Ikävää ja huolestustuttavaa on asian 'huumoripitoisuus' ja viihteellistäminen - itse en kyllä näe alkeellisintakaan huumorinripettäkään siinä, että parhaan tietämyksen mukaan hankittu influenssarokote on osoittautunut katastrofaaliseksi seurauksiltaan monille perheille ja yksilöille ja miten aiheella voisi edes vitsailla.

 

Vastaavasti mikäli lentoturvallisuus on edelleen prioriteetti niin väsymyksenä tunnetun oireyhtymän takia sitä ei ehkä kannattaisi uhrata.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään