Juha Klemettinen

Kysymyksiä Juhani Heinosen lentokoneista

4 viestiä aiheessa

Ilmailumuseoyhdistyksen Feeniks-lehteen on tulossa artikkeli Juhani Heinosen suunnittelemista lentokoneista. Kaipaisin tarkennusta ja vastausta muutamaan aiheeseen liittyvään kysymykseen:

 

1. Leo Gylling rakensi Helsingissä HK-1B:n OH-HKB. Hän ei kuitenkaan itse lentänyt koneellaan (?). Poisto rekisteristä tapahtui vuonna 1975. mitä HKB:lle tapahtui? Huhun mukaan kone olisi päätynyt Kouvolan suunnalle.

 

2. Savonllinnassa rakennettiin OH-HKC, ensilento 1972. Koneelle tapahtui jossain vaiheessa paha vaurio, mitä tapahtui ja missä? Kone lentänee edelleen Savonllinassa uudelleen rakennettuna?

 

3. Vuonna 1963 ensilentonsa tehnyt HK-2 "Valkuainen" oli Ilmailuliiton käytössä useita vuosia. Mitä koneelle tapahtui tämän jälkeen, ja milloin Ilmailuliitto luopui siitä?

 

Löytyykö tietäjiä?

Juha

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Tuohon OH-HKC juttuun tiedän jotain. Kone törmäsi sähkölankaan ja tuhoutui sen verran pahasti, että se piti rakentaa uudelleen. Tapahtumapaikka oli muistaakseni Savonlinnassa tai Punkaharjulla tai jossain lähimaastossa. Kone lentää edelleen Savonlinnassa ja sillä lentää ainoastaan yksi sen rakentajista Jussi Laine. Saat Laineen numeron minulta jos sinulla ei sitä vielä ole. Jussilta saisit nimittäin nuo faktat kohdalleen kun en voi olla varma, että muistan oikein :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmailumuseoyhdistyksen Feeniks-lehteen on tulossa artikkeli Juhani Heinosen suunnittelemista lentokoneista. Kaipaisin tarkennusta ja vastausta muutamaan aiheeseen liittyvään kysymykseen:

 

1. Leo Gylling rakensi Helsingissä HK-1B:n OH-HKB. Hän ei kuitenkaan itse lentänyt koneellaan (?). Poisto rekisteristä tapahtui vuonna 1975. mitä HKB:lle tapahtui? Huhun mukaan kone olisi päätynyt Kouvolan suunnalle.

 

3. Vuonna 1963 ensilentonsa tehnyt HK-2 "Valkuainen" oli Ilmailuliiton käytössä useita vuosia. Mitä koneelle tapahtui tämän jälkeen, ja milloin Ilmailuliitto luopui siitä?

 

 

1. Kone on tosiaan Kouvolan suunnalla yksityishenkilön hallinnassa ja tietämäni mukaan purettuna säilytyksessä.

 

3. Valkuainen siirtyi Keski-Suomeen, Oli pitkään Teemu Saarikon omistuksessa Porin suunnalla ja päätyi pari kesää sitten Juhani Heinosen pojan Erkin (Eric) ja muutaman muun yksityishenkilön yhteisomistukseen. Kone on nykyisin Räyskälässä. Täydennän tietoja myöhemmin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään