Mikko Sokero

Ilmailuliitto turvaamassa lentokonebensan jakeluverkostoa

80 viestiä aiheessa

Käytännössä autobensa STC:t ovat menettäneet merkityksensä koska sallivat tyypillisesti vain 1% etanolipitoisuuden. Shellin W-pover oli viimeisiä etanolittomia mutta nyt sen tuoteselosteessa ilmoitetaan etanolin määräksi <5% .

 

Mittasin tuossa juuri äsken eräältä Oululaiselta ABC-asemalta tänään hankkimani 98E5 näytteen alkoholipitoisuuden, tulokseksi sain tasan 2% alkoholia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mittasin tuossa juuri äsken eräältä Oululaiselta ABC-asemalta tänään hankkimani 98E5 näytteen alkoholipitoisuuden, tulokseksi sain tasan 2% alkoholia.

 

Millä tavalla tuon mittasit?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaaha, siis jatkossa yleisilmailutoimintaan tarvitaan tavanmukaisten ja traditionaalisten piällysmiehen, peräsmiehen ja maksumiehen lisäksi kemisti jolla on kenttälaboratorio :-\ tosin se numero 1, maksumies, joutuneen hoitamaan tämänkin kuluerän.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Millä tavalla tuon mittasit?

 

No tietysti vertasin sitä kotipolttoiseen referenssiliemeen siten että... no ei sentään, mittasin sen Petersenin (=autobensa STC:n toimittaja) toimittamalla alkoholimittarilla. Siinä bensiini sotketaan veteen ja katsotaan paljonko bensiinistä siirtyi alkoholia veteen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

no ei sentään, mittasin sen Petersenin (=autobensa STC:n toimittaja) toimittamalla alkoholimittarilla. Siinä bensiini sotketaan veteen ja katsotaan paljonko bensiinistä siirtyi alkoholia veteen.

 

Okei, tuommoisiakin mittareita siis on olemassa  :P

Kaasukromatografi oli ainoa mitä itselleni tuli mieleen jolla tuota voi selvittää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mittasin tuossa juuri äsken eräältä Oululaiselta ABC-asemalta tänään hankkimani 98E5 näytteen alkoholipitoisuuden, tulokseksi sain tasan 2% alkoholia.

 

Nyt mittasin erään Oulun alueen Shell V-Power bensiinin alkopitoisuuden, tuloksena oli täsmälleen 2% kuten ABC:lläkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt mittasin erään Oulun alueen Shell V-Power bensiinin alkopitoisuuden, tuloksena oli täsmälleen 2% kuten ABC:lläkin.

Puolet sekaan 100 LL niin tulee käypäistä litkua? Mitenkäkän tarkasti autobensa STC:n omistajat noudattavat näitä %-rajoja kun hinnanero on noin suuri? Houkutus lienee olemassa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Puolet sekaan 100 LL niin tulee käypäistä litkua. Mitenkäkän tarkasti autobensa STC:n omistajat noudattavat näitä %-rajoja kun hinnanero on noin suuri? Houkutus lienee olemassa?

 

Alkoholivaatimus korkee käytettävää autobensiiniä, ei jotain autobensa/100LL-sekoitetta.

 

Jos autobensiiniin alkoholipitoisuus ylittää raja-arvon (ja sitä kuitenkin käytetään), ei kone ole lentokelpoinen (Airworthiness). Jos sinä olet valmis lentämään ei-lentokelpoisella koneella, niin mitenkäs se seuraava lentäjä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt mittasin erään Oulun alueen Shell V-Power bensiinin alkopitoisuuden, tuloksena oli täsmälleen 2% kuten ABC:lläkin.

Kiteen Tolosenmäen Nesteen 98:ssa alkoholia 4,2%.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt mittasin erään Oulun alueen Shell V-Power bensiinin alkopitoisuuden, tuloksena oli täsmälleen 2% kuten ABC:lläkin.

 

No niin, nyt tärppäs, yhdeltä shelliltä löysin V-Poweria, jossa oli hieman alle 1 % alkoa, muissa tämän päivän V-Power näytteissä oli 1,5-2%

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alkoholivaatimus korkee käytettävää autobensiiniä, ei jotain autobensa/100LL-sekoitetta.

 

Jos autobensiiniin alkoholipitoisuus ylittää raja-arvon (ja sitä kuitenkin käytetään), ei kone ole lentokelpoinen (Airworthiness).

 

Kuinka tämä perustellaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuinka tämä perustellaan?

 

Ei sitä "tarvitse" perustella.

Kun STC:n haltija sanoo "Ainoastaan polttoaineita, joiden alkoholipitoisuus on maksimissaan 1% saa käyttää!".

Jos tankkiin kaadetaan yli 1%:sia viinaksia, kone ei ole STC ja/tai TC:n mukainen, ja täten ei-lentokelpoinen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei sitä "tarvitse" perustella.

Kun STC:n haltija sanoo "Ainoastaan polttoaineita, joiden alkoholipitoisuus on maksimissaan 1% saa käyttää!".

Jos tankkiin kaadetaan yli 1%:sia viinaksia, kone ei ole STC ja/tai TC:n mukainen, ja täten ei-lentokelpoinen.

 

Mikäs ongelma tuo nyt on, läträtään ne sekaisin galloonaan ja mitataan alkoholimäärä ja kaadetaan tankkiin ja sitte lennetään.

Esimerkiksi jos lantraat kossua colalla, et saa tälle lantringille kossun alkuperäistä prosenttimäärää.

 

Minulla on AutobensaSTC:t toimistollani, joten en voi tarkistaa asiaa nyt mutta muistaakseni siellä on nimenomaan sallittu lentobensan ja autobensan sekoittaminen missä suhteessa tahansa. Kun nyt tiedämme että alkoholi sekoittuu myös lentobensaan (kuin kossu colaan) niin lopputulos on että kyllä on lentokelpoinen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikäs ongelma tuo nyt on, läträtään ne sekaisin galloonaan ja mitataan alkoholimäärä ja kaadetaan tankkiin ja sitte lennetään.

Esimerkiksi jos lantraat kossua colalla, et saa tälle lantringille kossun alkuperäistä prosenttimäärää.

 

Minulla on AutobensaSTC:t toimistollani, joten en voi tarkistaa asiaa nyt mutta muistaakseni siellä on nimenomaan sallittu lentobensan ja autobensan sekoittaminen missä suhteessa tahansa. Kun nyt tiedämme että alkoholi sekoittuu myös lentobensaan (kuin kossu colaan) niin lopputulos on että kyllä on lentokelpoinen.

 

Niinpä niin, mutta kun sen läträämisen seurauksena siinä kanisterissa ei enää olekkaan mitään lentokoneen polttoaineeksi kelpaavaa ainetta, vaan joku oma drinkkisekoitus.

 

Minullakin on erään asennetun STC:n paperit tässä koneella, ja kyllä mikä tahansa seossuhde on sallittu sanamuodolla "Intermixing with aviation gasoline also approved."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinpä niin, mutta kun sen läträämisen seurauksena siinä kanisterissa ei enää olekkaan mitään lentokoneen polttoaineeksi kelpaavaa ainetta, vaan joku oma drinkkisekoitus.

 

Minullakin on erään asennetun STC:n paperit tässä koneella, ja kyllä mikä tahansa seossuhde on sallittu sanamuodolla "Intermixing with aviation gasoline also approved."

 

Oletetaan tilanne että minulla on gallonassa 10 litraa vanhaa V-poweria ja 10 litraa 100LL:ää, joiden alkomäärä on 0%, voin sekoittaa tähän 2 dl alkoholia ja kaataa seoksen tankkiin ja lennellä sen jälkeen koneella ihan lentokelpoisena. Mitens tämän torppaat?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oletetaan tilanne että minulla on gallonassa 10 litraa vanhaa V-poweria ja 10 litraa 100LL:ää, joiden alkomäärä on 0%, voin sekoittaa tähän 2 dl alkoholia ja kaataa seoksen tankkiin ja lennellä sen jälkeen koneella ihan lentokelpoisena. Mitens tämän torppaat?

 

2 dl 100% alkoholia ei tainnut olla sellaista autobensaa, jonka alkoholisisältö on alle 1%.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oletetaan tilanne että minulla on gallonassa 10 litraa vanhaa V-poweria ja 10 litraa 100LL:ää, joiden alkomäärä on 0%, voin sekoittaa tähän 2 dl alkoholia ja kaataa seoksen tankkiin ja lennellä sen jälkeen koneella ihan lentokelpoisena. Mitens tämän torppaat?

 

Rajapinta jossa tutkitaan/tiedostetaan mitä sinne tankkiin kaadetaan, on lentokone (tässä kaiketi tarkemmin polttoainetankin suuaukko).

 

Erillisessä astiassa tehty sekoitus, jossa on esimerkikis 49,5%  EN228 + 49,5% ASTM D 910 + 1,0% puhdasta viinaa, ei täytä mitään normistoa, eikä sitä siten voi kaataa lentokoneen polttoainetankkiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rajapinta jossa tutkitaan/tiedostetaan mitä sinne tankkiin kaadetaan, on lentokone (tässä kaiketi tarkemmin polttoainetankin suuaukko).

 

Erillisessä astiassa tehty sekoitus, jossa on esimerkikis 49,5%  EN228 + 49,5% ASTM D 910 + 1,0% puhdasta viinaa, ei täytä mitään normistoa, eikä sitä siten voi kaataa lentokoneen polttoainetankkiin.

Eli...? Erkin pitää kaataa lentokoneen tankkiin 10 litraa etanolitonta autobensaa ja 10 litraa 100 LL, tämän jälkeen tankkiin voi kaataa 2dl alkoholia ja kaikki on OK?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli...? Erkin pitää kaataa lentokoneen tankkiin 10 litraa etanolitonta autobensaa ja 10 litraa 100 LL, tämän jälkeen tankkiin voi kaataa 2dl alkoholia ja kaikki on OK?

 

Ei, koska lentokoneeseen ei saa tankata alkoholia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

2 dl 100% alkoholia ei tainnut olla sellaista autobensaa, jonka alkoholisisältö on alle 1%.

 

minullapa on vielä tätä "vanhaa V-poweria"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mittasin tuossa huvikseen venäläisen autobensan prosentit. Tulos: tasan O %  alkoholia.

 

Mitä jos alettaisiin tuomaa bensaa venäjältä, siellä ne eivät tuhlaa alkoholia bensiiniin.

 

Tarkemmin kun ajattelee, eikö suomi olisi voinut kaataa tuon bensiinin sijasta sen alkoholin vaikka maitoon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oletetaan tilanne että minulla on gallonassa 10 litraa vanhaa V-poweria ja 10 litraa 100LL:ää, joiden alkomäärä on 0%, voin sekoittaa tähän 2 dl alkoholia ja kaataa seoksen tankkiin ja lennellä sen jälkeen koneella ihan lentokelpoisena. Mitens tämän torppaat?

 

Eli...? Erkin pitää kaataa lentokoneen tankkiin 10 litraa etanolitonta autobensaa ja 10 litraa 100 LL, tämän jälkeen tankkiin voi kaataa 2dl alkoholia ja kaikki on OK?

 

Meinaatteko, että bensaan voi sekoittaa etanolia vapaassa seossuhteessa ihan miten tahansa, ilman, että bensan tekniset ominaisuudet, kuten vaikkapa puristuskestävyys ja voitelevuus, muuttuvat?

 

(vihje: polttoaineen lisäaineistus säädetään jalostamolla suhteessa käytettävään etanolimäärään, se ei ole vakio)

 

 

 

Jassoo, kyllä talvella on käytetty iät ajat jäänestoaineena 1%.

 

Joo, mutta ei etanolia, vaan isopropyylia - eikä silloinkaan mitä tahansa isopropyylia, vaan tyypillisesti johonkin jumalattoman kalliiseen purkkiin pakattua sellaista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinpä niin, mutta kun sen läträämisen seurauksena siinä kanisterissa ei enää olekkaan mitään lentokoneen polttoaineeksi kelpaavaa ainetta, vaan joku oma drinkkisekoitus.

 

Minullakin on erään asennetun STC:n paperit tässä koneella, ja kyllä mikä tahansa seossuhde on sallittu sanamuodolla "Intermixing with aviation gasoline also approved."

 

Tarkoitatko, että tälläisestä koneesta, jossa on käytetty sekoitusta, ei esimerkiksi tankkien tyhjennystä vaatineiden huoltotoimenpiteiden jälkeen saa kaataa seosta enää takaisin polttoainesäiliöihin, vaan se on hävitettävä ongelmajätteenä ja tankattava uutta tavaraa?-)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään