Mikko Sokero

Ilmailuliitto turvaamassa lentokonebensan jakeluverkostoa

80 viestiä aiheessa

Meinaatteko, että bensaan voi sekoittaa etanolia vapaassa seossuhteessa ihan miten tahansa, ilman, että bensan tekniset ominaisuudet, kuten vaikkapa puristuskestävyys ja voitelevuus, muuttuvat?

 

(vihje: polttoaineen lisäaineistus säädetään jalostamolla suhteessa käytettävään etanolimäärään, se ei ole vakio)

 

 

 

Joo, mutta ei etanolia, vaan isopropyylia - eikä silloinkaan mitä tahansa isopropyylia, vaan tyypillisesti johonkin jumalattoman kalliiseen purkkiin pakattua sellaista.

 

Olisit mieluummin aloittanut sillä että 100% alkoholi luokitellaan huumausaineeksi ja sen hallussapito .... pykälän ... linnaa....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisit mieluummin aloittanut sillä että 100% alkoholi luokitellaan huumausaineeksi ja sen hallussapito .... pykälän ... linnaa....

 

Kai tuotakin voi sitten defenssinä pitää, vaikka totuuspohja olisi täysi nolla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisit mieluummin aloittanut sillä että 100% alkoholi luokitellaan huumausaineeksi ja sen hallussapito .... pykälän ... linnaa....

 

Muuten hyvä(?) yritys. muttakun ei luokitella enää nykyään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kai tuotakin voi sitten defenssinä pitää, vaikka totuuspohja olisi täysi nolla.

 

Muuten hyvä(?) yritys. muttakun ei luokitella enää nykyään.

 

Tarkoitukseni oli tuoda esille se että vertaukseni tuohon 100% alkoholin kaateluun oli lähinnä teoreettinen. En tiedä parempaa keinoa hankkia juuri sitä oikeaa alkoholia kuin ostamalla se huoltoasemalta bensiinin seassa ja ihan laskelmissa erotan sen alkoholin siitä erillee ja sekoittelen sen takaisin noiden bensiinien sekaan. Kun olen laskelmat laskenut niin herään totuuteen ja käyn sekoittamassa 2% sekä 0% bensiinit keskenään ja saan juuri samaa tavaraa kuin tuossa virtuaalierottelusekoittelussa.

 

Asiasta ensimmäiseen.

Kuten nyt huomaamme, ollaan tultu järjettömään pisteeseen bensiiniasioiden kanssa.

Ilmailijat mittailevat, laskevat, tinkaavat, läträävät ja uskovat että oikein menee. kuitenkin lentokoneen, joka on tuolla lätringillä tankattu, kyydissä on ihan oikeita eläviä ihmisiä ja heidän terveys tai elämä on pitkälti kiinni siitä kuinka tekniikka pelaa. Eikö tämä asia olisi viimein väännettävissä jollekin niin korkea-arvoiselle taholle että siitä saataisiin edes keskustelua aikaan.

Ymmärtääkseni tähän asti on vain voivoteltu sitä että minkäs sille mahtaa jos oikea turvallin polttoaine 100LL maksaa niin paljon ettei sitä enää käytetä.

Onko oikeasti järkevää että bensiinejä tankkaillaan pönttöihin huoltoasemilla, mittaillaan alkoja, sekoitellaan tallin takana, kaadellaan koneeseen korpikuusen alla, uskotaan että höyrylukkoa ei tule jos seos on alle 1%, niuohotetaan EASA:n hienoilla määräyksillä ja sitten lennetään.

Eikö huomata että pönttöihin tankkaamisessa on staattisen sähkön uhkaama räjähdysvaara, alkon mittaamisessa virhemahdollisuus, sekoittelussa ja tankkiin kaatelussa voi räjähtää, tulla roskia ja vettä, liata ympäristöä, saada terveysongelmia ja mitä kaikkea muuta.

 

Jos asialle ei ole voitu tehdä mitään niin 100LL ihmiset kerätkäämme voimamme yhteen ja kokeillaan päästäiskö edes naapurimaamme ruåtsin tasolle hinnoittelussa meidän kaikkien puolesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmailijoiden tarvis varmaan perustaa jokin yhteenliittymä tai järjestö, joka hoitaisi tälläistä edunvalvontatyötä. Tällä hetkellä sitä ei Suomessa hoida kukaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asiaa on työstetty pitkään. Nyt tämänviikkoisen palaveriväännön jälkeen kaikki osapuolet olivat sitä mieltä, että asiasta tiedotetaan. Toivottavasti kohta päästään kertomaan hyviä uutisia hieman tarkemmin.

 

Polttonesteiden hintaan vaikuttavat muun muassa korkea verotus ja öljyn maailmanmarkkinahinta. Ilmailuliiton intresseissä on totta kai niin alhainen hinta kuin suinkin. Vuoden alusta valtiovarainministeriö nosti jälleen vero-osuuttaan mm. lentokonebensiinissä. Minunkin kerhoni rahastonhoitaja repi päästään hiuksia kun laski mitä veronkorotukset tekevät koneen vuokrahinnalle. On selvä, että myös polttoaineen jakelijan ja öljy-yhtiön on saatava oma osansa hinnasta.

 

Vetoomukset valtiovarainministeriöön eivät auttaneet. Veronkorotus tuli. Nyt valtion kirstuun kilahtaa vuositasolla huimat 400 000 euroa, joka otetaan suoraan lentokoneen polttoaineen maksajan taskusta (esim. siis kerhon koneen vuokraajalta).

Tatu, onhan asia liitossa ollut vireillä alusta asti.  :-\  Asia ei varmaan ole ihan helposti ratkaistavissa? Ja mitä tohon valtion veropolitiikkaan tulee tuo 400 k€, on ihan naurettava summa, joka rahastetaan harraste yms. lentotoiminnan kustannuksella.  Jos tuo summa on vain uuden veronkorotuksen tuotto, vai onko peräti kokonaisveroaste 100LL polttoineesta, korotuksen jälkeen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tatu, onhan asia liitossa ollut vireillä alusta asti.

 

Muistan kyllä tiedotuksen "korkean profiilin edunvalvontahankkeesta" vai miksikä sitä nyt kutsuttiinkaan. Valitettavasti asiaan ei epävirallisten lähteiden mukaan panostettu ihan siinä määrin, että tuollaisen kuvailun käyttö olisi perusteltua. Nykyisestä valmisteverovapaudesta esimerkiksi hinaus- ja koululentojen osalta ei voi kiittää ilmailuliittoa, vaan kiitos pitäisi esittää yhdelle luonnolliselle henkilölle... Jos ilmailuliitto olisi herännyt asiaan heti kun sitä ryhdyttiin valmistelemaan, tilanne voisi olla parempi kuin mitä se nyt on.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistan kyllä tiedotuksen "korkean profiilin edunvalvontahankkeesta" vai miksikä sitä nyt kutsuttiinkaan. Valitettavasti asiaan ei epävirallisten lähteiden mukaan panostettu ihan siinä määrin, että tuollaisen kuvailun käyttö olisi perusteltua. Nykyisestä valmisteverovapaudesta esimerkiksi hinaus- ja koululentojen osalta ei voi kiittää ilmailuliittoa, vaan kiitos pitäisi esittää yhdelle luonnolliselle henkilölle... Jos ilmailuliitto olisi herännyt asiaan heti kun sitä ryhdyttiin valmistelemaan, tilanne voisi olla parempi kuin mitä se nyt on.

Asiasta enempää tietämäti mitä on kirjoitettu. Eikös sinulla Tatu, tai muillakin foorumin asiantuntijoilla olisi tarpeeksi tuntemusta miten hommaa voitais kehittää, vai onko nykykäytäntö hakattu graniittiin jo miten pitkäksi aikaa historiaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös kenttäväki pysty vaikuttamaan nykyisen liiton asioihin. vai päättääkö liitto omista toimistaan itsenäisesti. Eli onko liiton päätäntävalta liitolla itsellään, vai onko siinä enää jäsenistöllä mitään tekemistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös kenttäväki pysty vaikuttamaan nykyisen liiton asioihin. vai päättääkö liitto omista toimistaan itsenäisesti. Eli onko liiton päätäntävalta liitolla itsellään, vai onko siinä enää jäsenistöllä mitään tekemistä.

 

Ilmailuliiton jäsen enimistö taitaa koostua palsa ja kuminauha kavereista

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös kenttäväki pysty vaikuttamaan nykyisen liiton asioihin. vai päättääkö liitto omista toimistaan itsenäisesti. Eli onko liiton päätäntävalta liitolla itsellään, vai onko siinä enää jäsenistöllä mitään tekemistä.

 

Ilmailuliiton toimista korkealla tasolla eivät päätä sen henkilöjäsenet, vaan varsinaiset jäsenet, valitessaan hallitusta ja hyväksyessään toimintasuunnitelmat ja myöntäessään vastuuvapauden. Luonnollinen henkilö ei voi olla liiton varsinainen jäsen... ja itsehän olin oppositiossa, kun ilmailuliiton varsinaisen jäsenen hallitus, jonka jäsen olen, muodosti kantaansa ilmailuliiton edelliseen vuosikokoukseen :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmailuliiton jäsen enimistö taitaa koostua palsa ja kuminauha kavereista

Suomen Ilmailuliitossa on kaksi lähes yhtä suurta ryhmää, jotka tasavahvasti ovat kilvoitelleet suurimman harrastajaryhmän tittelistä: Purjelentäjät ja hyppääjät. Kun mukaan lisätään moottorilentäjät, voi todeta liiton jäsenten toimien olevan sangen 100LL-riippuvaisia. Hyppykerhoista valtaosa (määrällisesti) lentää bensavehkeillä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juh

Mitä noita bensoja läträämään, kun lentää saa ilmaiseksi  ;D

 

http://www.pipistrel.si/plane/taurus-electro/overview

 

Do you wish to fly for absolutely free? It is possible!

Pipistrel is presenting another World's first – the concept of Flying For Free. Pipistrel developed the Solar Trailer®, which can charge-up the Taurus Electro G2 in as little as 5 hours absolutely free of charge and with zero emissions! Furthermore, when the Taurus Electro G2 is stored in the trailer during the week of bad weather, it will still be charged and ready to fly by the weekend. The Solar Trailer and Taurus Electro G2 are perfect companions and demonstrate how it is possible to fly free of charge, quietly and with absolutely zero emissions, with today's technology!

This changes everything, again.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pirautin tulliin ja pyysin selvitystä muualta EU:sta tuotavasta lentobensiinin verotuksesta.

 

Sain palveluhenkiseltä virkailijalta selkeän selvityksen verojen määrästä, ja se on seuraava:

Energiasisältövero: 0,4988 eur/l

Hiilidioksidivero: 0,113 eur /l

Huoltovarmuusmaksu: 0,0068 eur/l

 

eli yhteensä 0,6186 eur/l

 

Yksityiset tuojat joutuvat maksamaan arvonlisäveron ostaessa, joten sitä ei peritä täällä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yksityiset tuojat joutuvat maksamaan arvonlisäveron ostaessa, joten sitä ei peritä täällä.

 

Jos lähtisin hakemaan Ruotsista lentobensaa, onkos tuossa sitten kuitenkin sama homma, kuin vaikka samasta paikasta renkaiden ostossa?  Eli jos omaat suomalaisen Y-tunnuksen, alvi vähennetään jo ostohinnasta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sellaista huhua liikkeellä että Kananen uusii entisiä Nesteen automaatteja 5 käyttöönsä ja loput myy/hävittää.

 

Eli siis kuorii kermat päältä  :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No tähän verraten on turha kitistä yhteiskuntavastuusta Nokia-tapauksessa.

 

Tilannehan on aivan erilainen. Nokia aikoo potkia aika monta työntekijää pois. Nyt on kyse lentokoneista jotka eivät saa bensaa. Kyse ei ole mistään yhteiskuntaan kovinkaan paljoa vaikuttavasta asiasta. 3000 työtöntä lisää kuntaa kuin kuntaan suomessa on aikalailla eriluokan juttu.

 

Toisaalta olen kyllä sitä mieltä että yrityksen pitää saada toimia suomessa niinkuin haluavat, toki noudattaen suomen lakia. Yritysten toimintamahdollisuuksien rajoittamisesta joko lakkoilulla tai muilla toimenpiteillä on jo ihan tarpeeksi huonoja esimerkkejä tarjolla historiassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Jos lähtisin hakemaan Ruotsista lentobensaa, onkos tuossa sitten kuitenkin sama homma, kuin vaikka samasta paikasta renkaiden ostossa?  Eli jos omaat suomalaisen Y-tunnuksen, alvi vähennetään jo ostohinnasta?

 

omaat y-tunnuksen ja olet alv-velvollinen / hakeutunut velvolliseksi ko. toiminnasta, niin toki voit ostaessa vähentää myös ulkomaisen alv:n.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näillä mennään maakunnissa kohti uusia vastoinkäymisiä.

 

Mopocessnan kausikortti malmille maksaa 1740 euroa vuodessa. 1150 kg mtow koneen kortti on jo 2700 euroa. Bensaa saa saa tosin kaupallisesta automaagista ja jopa autosta.

 

Korpikentälle, sillä rahalla, joka säästyy laskutumismaksuista/kausikorteista, ne paikalliset ilmailijat perustavat ongelmitta oman jakeluaseman ja tilaavat siihen vielä polttoainetta ruotsista (toki olettaen, että ko. korpikentällä lentää edes 5-10 moottorikonetta). Jos polttoaineen myynnillä ei subventoida perustamiskustannuksia, he tankkaavat jopa halvemmalla, kuin mitä Malmilaiset tankkaavat Malmilla. Eri toimijoilla on erilaiset kulut, me maksamme koneen laskeutumisesta ja pysäköinnistä tolkuttomasti, joku joutuu maksamaan polttoaineen jakelutoiminnasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

omaat y-tunnuksen ja olet alv-velvollinen / hakeutunut velvolliseksi ko. toiminnasta, niin toki voit ostaessa vähentää myös ulkomaisen alv:n.

 

Ei ne esim. noita renkaita ostettaessa paljon kysele, onko alv-velvollinen. Riittää, että on näyttää y-tunnus...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ne esim. noita renkaita ostettaessa paljon kysele, onko alv-velvollinen. Riittää, että on näyttää y-tunnus...

 

Kyllä ne nykyään kyselevät niitä, lukuisten väärinkäytösten vuoksi vaativat yrityksen johdolta kirjallisen Y-tunnuksen käyttöluvan (ainakin Haaparannassa)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään