Ilkka Mannikainen

AY1961 OH-LBO lintu moottorissa Ahmedabadissa

40 viestiä aiheessa

Epäilisin ihan terveen itsesuojeluvaiston astuvan esiin. Ei tuollaiseen ole totuttu Suomessa, tai monesa muussakaan paikassa.

Mieluummin niin kuin että kenttä olisi ilman kunnollista vartiointia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä en välttämättä haluaisi olla koneessa kun tankkaaja tankkaa rynnäkkökivääri selässä konetta... eikä se ilman erityisjärjestelyjä onnistu suomessakaan, vaikka paloautoa ei nykyään vierelle enää vaaditakaan.

 

Kyllä melkein Helsinki-Vantaalla näen tapahtuvan jokapäiväisesti liikennetilanteista ja muista syistä johtuen enkä ole kummempia erikoisjärjestelyjä nähnyt?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niitä erikoisjärjestelyjä ei niin helposti näekkään. Muistin varaisesti heitän pari seikkaa:koneessa ei saa liikkua sisällä, exitit oltava vapaat sekä ulko-, että sisäpuolelta ja cabiinihahmot valmiina avaamaan ovet hätätilanteessa. Jossain vaiheessa oli niin,että tornille piti ilmoittaa tankkauksesta matkustajat kyydissä tai sitten suoraan pelastuslaitokselle. Ohjaamon ja tankkaajan välillä pitää olla jokin yhteys.

 

Noin yleisesti tankkauksen aikana ei saa käynnistää moottoria, eikä apua. Apu:n voi sammuttaa.Stroboja ei saa käyttää jne,jne...

 

http://www.ilmailuhallinto.fi/files/lth/imt-air-m/aim1_12.pdf

                                    tai

EU-ops 1.305

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niitä erikoisjärjestelyjä ei niin helposti näekkään. Muistin varaisesti heitän pari seikkaa:koneessa ei saa liikkua sisällä, exitit oltava vapaat sekä ulko-, että sisäpuolelta ja cabiinihahmot valmiina avaamaan ovet hätätilanteessa. Jossain vaiheessa oli niin,että tornille piti ilmoittaa tankkauksesta matkustajat kyydissä tai sitten suoraan pelastuslaitokselle. Ohjaamon ja tankkaajan välillä pitää olla jokin yhteys.

 

Noin yleisesti tankkauksen aikana ei saa käynnistää moottoria, eikä apua. Apu:n voi sammuttaa.Stroboja ei saa käyttää jne,jne...

 

http://www.ilmailuhallinto.fi/files/lth/imt-air-m/aim1_12.pdf

tai

EU-ops 1.305

 

Juu en kyllä ymmärrä mitä ihmeellistä tuossa tankkauksessa on matkustajan näkökulmasta, turvavyöt pitää olla auki? Monet kerrat ollut kyydissä esim BKK kun kone tankataan Hel legiä varten. Viimeksi kuulutuksista päätellen zrh-hel lennolla viime lauantaina tankkaus loppui vasta kun sakit oli jo kyydissä.

 

Eihän tuo kerosiini ole nyt mitään rakettipolttoainetta vaan lamppuöljyä joka kestää pakkasta eli ei kait leimahda kovinkaan helpolla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä melkein Helsinki-Vantaalla näen tapahtuvan jokapäiväisesti liikennetilanteista ja muista syistä johtuen enkä ole kummempia erikoisjärjestelyjä nähnyt?

 

Jaa rynkyn tankkaajalla =)

 

Sami jo muilta osin vastasikin noista muista järjestelyistä, joita vaaditaan, joskaan en tuosta liikkumiskiellosta mene vannomaan (tai sitten on sillon tällön sen vaatimuksen yli kävelty... tai ainakin koneessa kävelty).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eihän tuo kerosiini ole nyt mitään rakettipolttoainetta vaan lamppuöljyä joka kestää pakkasta eli ei kait leimahda kovinkaan helpolla.

 

Joo aivan... Ja niissä polttoainetankeissa (lue: siivissä) ei ole mitään, esimerkiksi sähköjohtoja, jotka sen voisi sytyttää. Sille, että (tekniikalle) nykyään on fuel tank safety -kurssit, on olemassa tietty syy. Yksi niistä on tämä:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/TWA_Flight_800

 

Because there was no evidence that a high-energy explosive device detonated in this (or any other) area of the airplane, this overpressure event could only have been caused by a fuel/air explosion in the CWT. Although only a small amount of fuel was present in the CWT of TWA 800, tests recreating the conditions of the flight showed the remaining fuel/air vapor to be flammable. A major reason for the flammability of the fuel/air vapor in the CWT of the 747 was the large amount of heat generated and transferred to the CWT by air conditioning packs located directly below the tank; with the CWT temperature raised to a sufficient level, a single ignition source could cause an explosion.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Harvemminhan sitä Suomessa suomalainen pääsee kokemaankaan; Istanbulissa olen kerran ollut finskin koneessa, joka tankattiin matkustajat koneessa. Paloautoja tai rynkkyjä en muista nähneeni...

 

Kyllä esim. EFHK:lla joka päivä tankataan silleen et poka kävelee sisään koneeseen/istuu jo koneessa...  Esim. Easy Jet vetasee niin tiukan käännön täällä, että lähes joka kerta poka kävelee koneeseen kesken tankkauksen.  Pikku bussin tankit ei ota vastaan tavaraa kuin se n.750l/min, niin siinä hetki menee.. (isot bussit n.1600l/min)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

joo,tuon liikkumiskiellon muistin jostain muusta yhteydestä. ei taida olla vaatimus. ja niistä tankkien sähköjohdoista. kyllähän niitä tankeissa kulkee ristiin rastiin määrämittausta varten,mutta kapasitiivisen mittausmenetelmän takia niissä ei kulje niin suurta virtamäärää,että sen energia riittäisi sytyttämään polttoaineen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Määräyksethän löytyvät tuon jo edellä linkitetyn aim1_12 kohdasta: "4.7 Polttoaineen tankkaus ja poisto matkustajien noustessa ilma-alukseen, ollessa ilma-aluksessa tai poistuessa siitä", hiukan runsas sivu tekstiä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

kyllähän niitä tankeissa kulkee ristiin rastiin määrämittausta varten,mutta kapasitiivisen mittausmenetelmän takia niissä ei kulje niin suurta virtamäärää,että sen energia riittäisi sytyttämään polttoaineen.

 

Niin, eihän siellä 747-100:n CWT:ssäkään ole kuin FQISin johdotuksia. Oletko toista mieltä räjähdyksen aiheuttajan todennäköisestä syystä?-)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ota kantaa tuon onnettomuuden syihin sen enempää. Tartuin vain tuohon epäkohtaan, ettei tankeissa kulkisi sähköjohtoja.

 

Ok, ilmaisin itseäni huonosti, ei nämä puhekielen käänteiset ilmaisut oikein toimi netissä :) Tuolla "Joo aivan... Ja niissä polttoainetankeissa ei ole mitään, esimerkiksi sähköjohtoja" tarkoitin nimenomaan, että onhan siellä niitä johtoja... kapasitiivisuudesta puheenollen, milläs densitometri toimii, vai onko sen sähköiset osat tankin ulkopuolella?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, eihän siellä 747-100:n CWT:ssäkään ole kuin FQISin johdotuksia. Oletko toista mieltä räjähdyksen aiheuttajan todennäköisestä syystä?-)

 

Onnettomuustutkintaraportissahan asia on ilmaistu näin:

 

PROBABLE CAUSE: "An explosion of the center wing fuel tank (CWT), resulting from ignition of the flammable fuel/air mixture in the tank. The source of ignition energy for the explosion could not be determined with certainty, but, of the sources evaluated by the investigation, the most likely was a short circuit outside of the CWT that allowed excessive voltage to enter it through electrical wiring associated with the fuel quantity indication system.

 

Contributing factors to the accident were the design and certification concept that fuel tank explosions could be prevented solely by precluding all ignition sources and the design and certification of the Boeing 747 with heat sources located beneath the CWT with no means to reduce the heat transferred into the CWT or to render the fuel vapor in the tank nonflammable."

 

Tunnetusti eri mieltä oleviakin löytyy, ks. esim. http://www.airlinesafety.com/books/index.htm##1

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään