Tarmo Lindroos

Kuusi ihmistä kuollut matkustajakoneen maahansyöksyssä Irlannissa

11 viestiä aiheessa

 

Tuolta löytyy kuva koneesta onnettomuuden jälkeen:

http://avherald.com/h?article=4379bc53&opt=0

 

Kuva tuo elävästi mieleen Palman (Mallorca) kentän laidalla edelleen makaavan Metron hylyn. Onnettomuus tapahtui jo vuonna 2002 ja jostain syystä hylky oli paikoillaan ainakin helmikuussa 2009. Miksiköhän?

http://aviation-safety.net/database/record.php?id=20020412-0

 

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Palman Metro näkyy myös Google Earthissa. Äkkinäinen voisi kuvitella, että kone on tarkoituksellisesti parkkeerattu tuolle paikalle.

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tästäkin onnettomuudesta on julkaistu loppuraportti, joka ei anna lento-operaattorista Flightlinesta eikä Espanjan ilmailuviranomaisesta kovin mairittelevaa kuvaa:

 

- Continuation of approach beyond the outer marker equivalent position without the required minima.

 

- Continuation of descent below Decision Height without adequate visual reference.

 

- Uncoordinated operation of the power levers and the flight controls.

 

- In-flight operation of the power levers below Flight Idle.

 

- A torque split between the engines that became significant when the power levers were operated below Flight Idle.

 

- Tiredness and fatigue on the part of the Flight Crew members.

 

- Inadequate command training and checking during the command upgrade of the Commander.

 

- Inappropriate pairing of Flight Crew members.

 

- Inadequate oversight of the remote Operation by the Operator and the State of the Operator.

 

Syy siihen, miksi kolmannen laskeutumisyrityksen aikana kone kääntyi katolleen, on se, että kapteeni sai vedettyä vasemman moottorin lavat negatiivisille kulmille asti, minkä jälkeen tehoa taas lisättiin:

 

According to the FDR the left hand engine delivered 21-23% torque from 20 to 9 seconds before impact, the right hand engine delivered 25-27% torque. With the adjustment of power levers 9 seconds prior to impact the left hand engine delivered negative torque of -9%, the right hand engine a torque of +8%. Both engines accelerated to beyond 90% torque after the power levers were advanced for the go-around.

 

http://avherald.com/h?article=4379bc53&opt=0

 

Koko operoijien ketju oli epämääräinen eikä sitä valvottu tarpeeksi. Koneen omisti Air Lada (Espanja), operoi Flightline (Espanja) ja lippuja myi Manx2 (Man-saaret), joka käytti ainakin neljää lentoyhtiötä ja on nyt selvitystilassa. Tietysti.

 

http://www.iomtoday.co.im/news/isle-of-man-news/spanish-regulator-had-inadequate-oversight-on-company-that-operated-fatal-manx2-flight-1-6401872

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistuttaa kovasti taannoista Paavo Galkinin onnettomuutta Helsinki-Vantaalla. Silloinhan kyseessä oli myös erittäin huonokuntoinen Metro, joka kuului helsinkiläiselle liikemiehelle. Kone oli ostettu USA:sta, poistettu siellä N-rekisteristä ja tuotu Suomeen rekisteröimättä sitä koskaan minnekään.  Kone oli tulossa Englannista huonossa säässä, ei aluksi saanut asetuttua kunnolla ILS 22(L) suuntasäteesen jollon likusäde karkasi alta.  Lentäjä veti tehovivut taakse, jolloin kulunut takarajoitin salli toisen tehovivun siirtyä Flight Idle-asennon yli beta-alueelle. Sen seurauksena ko. moottorin potkuri sai aikaan voimakkaan työntävän, ei vetävän momentin ja kone teki puolivaakakierteen päätyen katolleen lähestymislinjalle. Siinä sivussa katkesi se potkurinakselikin.

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koko operoijien ketju oli epämääräinen eikä sitä valvottu tarpeeksi. Koneen omisti Air Lada (Espanja), operoi Flightline (Espanja) ja lippuja myi Manx2 (Man-saaret), joka käytti ainakin neljää lentoyhtiötä ja on nyt selvitystilassa. Tietysti.

 

Manx2 toimii nykyään nimellä Citywing ja lentoja operoi Tsekkiläinen Van Air Europe sekä Brittiläinen Links Air.

 

Koko onnettomuusraportin voi lukea tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistuttaa kovasti taannoista Paavo Galkinin onnettomuutta Helsinki-Vantaalla. Silloinhan kyseessä oli myös erittäin huonokuntoinen Metro, joka kuului helsinkiläiselle liikemiehelle.

 

Kone oli kylläkin Metroa selvästi pienempi Merlin III. (Alkoi jo heti tuon luettua päässä raksuttamaan, ettei kai Suomessa ole Metroa tonttiin tullut - Jounin linkittämä tutkintaselostus vahvisti asian)

 

Edit: Merlin III näkyy olleen, ei Merlin II, vaikka se ainakin yhdessä kohtaa raporttia niin on.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kone oli kylläkin Metroa selvästi pienempi Merlin III. (Alkoi jo heti tuon luettua päässä raksuttamaan, ettei kai Suomessa ole Metroa tonttiin tullut - Jounin linkittämä tutkintaselostus vahvisti asian)

 

Edit: Merlin III näkyy olleen, ei Merlin II, vaikka se ainakin yhdessä kohtaa raporttia niin on.

 

Niinpä olikin. Pitäisi tarkistaa muistikuvat...  Joka tapauksessa ssma skenaario.

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään