Armin Zuger

MI5, luennot lentosuunnitelmista ja ePlanista (la 19.2, ilmailumuseon auditorio)

14 viestiä aiheessa

Malmilla toimivien lentokerhojen yhteenliittymä MI5 järjestää luennon lentosuunnitelmista ja ePlanista.

Luennossa Malmin AIS/MET-briefing kertoo meille mm. lentosuunnitelmaan liittyvistä muutoksista, menetelmistä ja ePlanista, ja mitä Malmilta operoivan lentäjän pitää huomioida.

Tämä on hyvä tilausuus saada viimeisiä tietoja ja vastauksia kysymyksiin ennen lentokauden alkua.

 

Milloin ja missä: lauantai 19.2, klo 12, Vantaan ilmailumuseon auditoriossa

 

Tilaisuudessa peritään 5 € oviraha kulujen kattamiseksi.

Tilaisuus on avoinna kaikille.

Tervetuloa!

 

//MI5 (ESMO, FLK, MIK, MILK, PIK)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tilaisuudessa esiin nousseita huomioita:

 

- Kun käytätte Finavian eFPL-lomaketta, jättäkää ensimmäinen kenttä "addressee(s)" tyhjäksi, jos/kun ette tiedä, mitä siihen pitäisi täyttää. Lennoneuvonta hoitaa asian.

 

- Lentosuunnitelman kohdassa 15 (reitti) ei saa olla lentopaikkojen icao-koodeja. Jos siis lennät kiikalasta nummelan kautta räyskälään, kirjoitat reitiksi NUMMELA tai NUMMELA CTR tai NUMMELAN LENTOPAIKKA, et ainakaan EFNU. Kuten aiemminkin, reittipisteen voi ilmoittaa myös suuntana ja etäisyytenä radiosuunnistuslaitteesta tai suoraa koordinaattina. Reittipisteet erotetaan toisistaan yhdellä välilyönnillä. Mitään väli/tavuviivoja ei saa seassa käyttää, ei edes paikannimissä (ei MÄNTTÄ-VILPPULA vaan MANTTAVILPPULA tai MANTTA VILPPULA)

 

- Sähköisissä lentosuunnitelmissa on ollut paljon sinne kuulumatonta dataa. Ylimääräisä välilyöntejä, väliviivoja, erikoismerkkejä, ääkkösiä... Ilma-aluksen kutsumerkki -kohtaan ei tule mitään viivoja, siis ei OH-ABC vaan OHABC. Puhelinnumeroissa ei saa olla +:aa alussa, jne jne jne. Tilalla voi käyttää 00, esim. 00358506358256 tai vaan 358506358256 (ja suomen sisäisillä lennoilla 0506358256). Ääkkösiä ei saa olla sen enempää paikan kuin päällikönkään nimissä.

 

- Jos toimintakuntoista transponderia ei ole, ao. kohtaa ei saa jättää tyhjäksi vaan siihen on laitettava kirjain N.

 

- Kohtaa reitti ei saa jättää tyhjäksi, siinä pitää olla jotain. DCT:kin riittää.

 

- Kaikki ajat ja kestot neljällä numerolla, eli alkunollia on käytettävä. Aamun kello kahdeksan (utc) on 0800, ei 800 tai 8:00; jos polttoaine mahdollistaa 3 tunnin toiminta-ajan niin se on 0300, ei 300 tms

 

- Kohta 18 (muita tietoja) alkaa aina suomessa RMK:lla (ks. täyttöohjeet sivu 10 kohta i, kansallinen poikkeama). Yksi RMK/ riittää.

Ei näin: RMK/TGL EFUT0045/1145 RMK/PIC TEL 050365654 RMK/ARR PHONE ACC

vaan: RMK/TGL EFUT0045/1145 PIC TEL 050365654 ARR PHONE ACC

 

- Ei ylimääräisiä välilyöntejä. Niitä tulee sanojen väliin yksi (1), ei enempää. Muissa tiedoissa esiintyvien RMK/ DOF/ STS/ jne jälkeen ei tule välilyöntiä. Ei ylimääräisä täytesanoja (is, to, by, jne)

VÄÄRIN: "RMK/ PILOT TEL 050..."

VÄÄRIN: "RMK/PILOT TEL IS 050..."

OIKEIN: "RMK/PILOT TEL 050..."

(sekä PILOT että PIC kelpaa tuohon yhtälailla)

 

- RMK-kohdan viimeiseksi asiaksi pitää laittaa luettelo niistä valvotuista lentopaikoista, joiden ilmatilaan lento on tunkeutumassa ja jotka eivät ole määrä/lähtökenttinä. Tehdään icao-tunnuksilla. (ks. täyttöohjeet sivu 10 kohta k, kansallinen poikkeama) Tämä siksi, että lentosuunnitelma tiedetään silloin lähettää oikeisiin osoitteisiin. Esimerkiksi

"RMK/PIC TEL 0505398549 EFTP EFKU EFJY"

 

 

Paperilla tehtynä pienet muotovirheet eivät sinällään ole niin olennaisia, koska lennonneuvonta hakkaa plaanin kuitenkin tietokoneelle erikseen. eFPL tulee sinällään valmiissa muodossa lennonneuvontaan, mutta sitä joudutaan sitten korjailemaan sieltä täältä, jos siellä on muotovirheitä.

 

http://www.efpc.fi/

 

http://www.finavia.fi/files/finavia2/FPL%20-ohjeet/Lentosuunnitelmalomakkeen_(FPL)_tayttoohjeet.pdf

 

 

Jotain tämännäköistä siitä lomakkeesta pitäisi tulostua ulos:

 

(FPL-OHDDS-VG                                      lentokone OH-DDS, VFR-lento, lennon tyyppi G

-DA40/L-DGLOVY/S                                konetyyppi DA40, pyörrevana L, laitteet dme, gnss, ils, vor, vhf ja vhf:ssä 8,33 kHz kanavaväli, sekä S-moodin transponderi

-EFHF1100                                            lähtökenttä EFHF klo 1100Z

-N0120F100 NOKKA ARTUR DCT MEDOT            matkalentonopeus 120 solmua, reittikorkeus FL100, reitti NOKKA ARTUR DCT MEDOT

-EFTU0050 EFPO                                   määräkenttä EFTU, lentoaika 00h 50min, varakenttä EFPO

-RMK/PILOT TEL 05032175184 EFHK      päällikön numero, lento on suunniteltu kulkevan EFHK lähestymisalueen kautta, joten tieto vantaalle asiasta

-E/0400 P/003 R/E                                toiminta-aika 4 tuntia, 3 henkeä, hätälähetin on.

A/W B STRIPES                                      ilma-aluksen väri valkoinen ja siniset raidatkin löytyy

C/LENTOKAPTEENI N N)                        päällikön nimi Lentokapteeni N. N.

 

**********************

Contact Information :

Filed by: LENTOKAPTEENI N N

TEL : 05032175184

**********************

 

toivottavasti ei tullu virheitä :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muisti on kuin kanalla, mutta siihen luotetaan, koska muistiinpanoja ei tullu tehtyä... vielä pari kohtaa lisää:

 

- Malmilla (varmaan pätee muuallakin?) paikallislentoja deger ulos deger sisään -tyylillä lentäessä plaaniinhaan tulisi reitiksi DEGER DEGER. Esittivät toivomuksen, että sinne merkittäisiin joku piste väliin, jossa on tarkoitus käydä, onko se sitten joku paikan nimi, VOR, muu reittipiste, aivan sama (EMASALO, PVO, SIPOO, LAKUT...)

 

- Malmin plaaneista toivotaan eFPL:n vahvistussoitto soitettavan Malmin Briefingiin sen toiminta-aikana. Numeroa kyllä tyrkytetään efpc-sivuilla.

 

- Lyhenteet ovat muuttuneet, jos haluat tehdä 3 ils-lähestymistä paikalliskeikalla, niin etpä enää kirjoitakaan 3ILS vaan 3I.  - tämä asia löytyy FPL-ohjeen sivuilta 8-9. Soveltamisohjeet sanoo seuraavaa:

a) Lento joka suorittaa 4 laskukierrosta ja yhden maaliinlaskun, kirjataan kohtaan 18 seuraavasti: RMK/4TC 1SL

b) Lento, joka suorittaa harjoituspakkolaskun etusektoriin ja sen jälkeen siirtyy kahdelle harjoitusalueelle, kirjataan kohtaan 18 seuraavasti: RMK/PFL 2TA

c) Lento, joka suorittaa 2 maaliinlaskua, käy sen jälkeen harjoitusalueella ja palaa vielä laskukierrokseen kahden laskukierroksen ajaksi, kirjataan kohtaan 18 seuraavasti: RMK/2SL TA 2TC

 

 

ps. Ei minään vaatimuksena, mutta ylimääräisenä lisähuomiona: kun tietokone tulostaa lennonjohtajalle liuskan plaanin perusteella, siihen ei tulostu kaikki, mitä kohtaan 18 on syötetty. Siitä johtuen tuo rmk/ on vaadittu siihen alkuun, koska lennonjohto tarvitsee operatiivisessa toiminassaan enemmän niitä tietoja kuin tietoa lennon operaattorin nimestä, joka on niin pitkä, että täyttää koko sen tilan liuskalta ("OPR/ETELA SUOMEN ERIKOISILMAVALOKUVAUSLEN" ja siihen katkesikin kun tila loppui), joka on varattu kohdalle 18. Jos tietojärjestelmä olisi tehty ajatuksella, se tietysti aloittaisi tulostamisen RMK/:sta, sijaitsi se sitten alussa tai lopussa... mutta nyt mennään näillä eväillä varmaan ainakin tuleva kausi.

 

Koska tilaa on rajallisesti, se puhelinnumerokin kannattaa ehkä jättää 2. viimeiseksi asiaksi sinne rmk/:hon (tai viimeiseksi, jos ei tule lentopaikkaluetteloa), alkuun kannattaa laittaa lentoa koskevaa tärkeää dataa, esimerkiksi juuri halutut lähestymiset, laskukierrokset, maaliinlaskut yms, joista haluat lennonjohtajan olevan tietoinen. Kukaan ei pakota tekemään näin, mutta helpottaa varmasti.

 

Siis:

Vaatimus: RMK oltava ensimmäisenä

Suositus: Mieti RMK:n sisällön järjestystä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tilaisuudessa esiin nousseita huomioita:

 

Kiitokset ansiokkaasta tiivistelmästä! Pitääpä korjata tapansa... (tuo lentopaikan ICAO-tunnisteen käyttökielto oli jotenkin mennyt kokonaan ohi..)

 

/Samuli

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoa memoa, Tatu :thmbup:

 

Minulle syntyi vaikutelma, että ICAO-koodit on haluttu pyhittää vain sellaisiin reittipisteisiin, missä pyörä koskettaa kenttää. Muuten ehkä tosiaan kannattaa käyttää ilmailukarttaan merkittyjä pistemäisiä kohteita - tai "numerohullut" voivat käyttää koordinaatteja :)

 

Noista laskukierroksista, joita Malmilla tulee piisaamaan: olin kyllä kiitollinen, että taannoinen plaanini, jossa ilmoitin vain "TC" ja lentoajan, kelpasi sellaisenaan. Olisin toki voinut arvailla ehtiväni tekemään esim kahdeksan läpäriä (8TC), mutta onko niiden lukumäärä tornille niin merkitsevä tekijä kuin ajateltu lentoaika kierroksessa?

 

Tilaisuudessa tuli esille hyvää tietoa ja perusteita, mutta hämmentävällä tavalla ilmeni myös systeemin osittainen kankeus ja arkaaisuus. Luennoitsija Päivi Hokkanen kehottikin kokoamaan ja esittämään vaikkapa kerhoittain huomioita ja rakentavia ehdotuksia Finavian "opseille". Olisi kyllä mukavaa, jos nykyistä 60 minuutin "karenssiaikaa" voitaisiin supistaa lähemmäs vanhaa joustavuutta ja hyödyntää nykyisen tietotekniikan mahdollisuuksia entistä paremmin.

 

ePlanilla ja faksilla lähetetyt plaanit vaativat sen "soiton perään". Tämä mahdollistaa reaaliaikaiset tarkentavat kysymykset pilotille, mikä kieltämättä vähentää väärinkäsitysten vaaraa.

 

eePlaanithan voi tosiaan lähettää joko lomakkelle täyttäen tai suoraan vapaalle tekstikentälle suoltaen (minkä lomakekin siinä toisessa vaiheessa tekee). Kandee vissiin ensin harjoitella lomakkeella ja sitä kautta sitten kopsia itselleen vaikka Notepadiin plaanirunkoja tulevaisuuden pikasyöttöjä varten.

 

Saakohan Malmin briefing sen toisen puhelimen käyttöönsä kesäksi... ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuulostaa vaikealta enkä kyllä ole oikein onnistunut noita täyttämäänkään oikein. Kenttiä on puuttunut soittaessa jne.

 

Tänäänkin soitin Malmin briefingiin josta löytyi konsultaatiota päivän lennolle ("lopetatko plaanin degeriin" kun yritin selittää sitä Hermannin jääkenttää) ja se meni vaivatta. Myös radioplaani porvoon suunnasta tullessa toimi hyvin.

 

Jospas tästä löytyisi joskus se hyvä tapa.

 

t. Timo

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tilaisuudessa esiin nousseita huomioita:

(snip)

toivottavasti ei tullu virheitä :)

kiitoksia yhteenvedosta.

 

Pikkulisäys: pilkut ja pisteet pois

VÄÄRIN: TWR 131.250

OIKEIN: TWR 131 250

 

Tilaisuudessa tuli hyvin esille että Finavialle saa lähettää risuja/ruusuja/palautetta/ehdotuksia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tilaisuudessa tuli hyvin esille että Finavialle saa lähettää risuja/ruusuja/palautetta/ehdotuksia.

 

... ja tätä asiaa koskien ne kannattaa esittää kuulemma suoraa lennonvarmistusliiketoiminnalle, ettei palaute huku matkalla. Finavia nettisivuilta ei löydy yksikölle yleistä sähköpostiosoitetta, yksikön johtaja on Anne Ilola, operatiivinen johtaja on Raine Luojus ja etunimi.sukunimi@finavia.fi toimii. puhelin Annelle 020 708 2200 ja Rainelle 020 708 2220.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taasen tipahti suurin osa Suomen korpi-ilmailijoista kärryiltä tässä uudistuksessa.

 

Näkisin, että tässä olisi ilmailuliitolla oikeasti tärkeä rooli tiedotuksen suhteen, koska se on ainut toimija, jolla oikeasti on suorat kontaktit jokaiseen kerhoon. Lehdessäkin on hyvä kertoa asioita, mutta liitto voisi valmistaa näistä isommista muutoksista asianmukaisia tietopaketteja, jotka olisivat julkisesti jaossa ja jotka erikseen lähetettäisiin jokaiselle kerholle (ja siis nimenomaan lähetettäisiin, tavalla tai toisella, eli materiaali tyrkytettäisiin väkisin eikä sitä vain pidetä saatavilla) ja kehotettaisiin vähintään tiedottamaan asiasta kerholaisia, mutta myös kannustettaisiin järjestämään näistä asioista koulutustilaisuuksia. Esimerkiksi tälläinen plaaneja koskevan paketin valmistaminen asiaan perehtymisineen pitäisi onnistua n. 8-16 tunnin henkilöresurssilla, siis parissa päivässä henkilöltä, joka tuntee kohtuullisella tasolla perusteet. Kun materiaali on kunnossa, tuollaisen koulutuksen pystyy siellä maakunnassa vetämään kuka tahansa asiaan perehtynyt ilmailija, lennonopettaja, jne. Vai olenko ihan hakoteillä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään