Topi Falkenberg

Finnair jätti kentälle

114 viestiä aiheessa

Onneksi kaikille luetun ymmärtämisen kanssa tuskaileville on kuitenkin aina yhtä luotettava VR, jota ei vähempää voisi kiinnosta missä järjestyksessä lippunsa käyttää.

 

Eikö VR:kin myy nykyään lippuja tiettyyn junaan, joista ei rahoja takaisin heru, mikäli lippu jää käyttämättä?

 

-Tero-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö VR:kin myy nykyään lippuja tiettyyn junaan, joista ei rahoja takaisin heru, mikäli lippu jää käyttämättä?

 

VR hyvittää käyttämättömän lipun hinnan takaisin asiakkaalle (taisi olla) kahden viikon ajan oletetusta matkustushetkestä. Ja on testattu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

VR hyvittää käyttämättömän lipun hinnan takaisin asiakkaalle (taisi olla) kahden viikon ajan oletetusta matkustushetkestä. Ja on testattu.

 

Riippuu kyllä aika paljon siitä mistä ja millaisen lipun on ostanut, ks. http://www.vr.fi/fi/index/junaliput/lippuehdot/muutokset_peruutukset.html

 

Esim. e-lippua ei hyvitetä, jos sitä ei ole peruttu ennen junan lähtöä.

 

Käyttämätöntä e-lippua ei lunasteta takaisin, jos sitä ei ole peruttu määräajassa. Esim. jos on myöhästynyt junasta ja e-lippu jää käyttämättä sen vuoksi, takaisinmaksua ei suoriteta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinno, E-lipuista ei kokemusta ole, mutta wanhan ajan pilettien kanssa homma on toiminut aiemmin kuvailemallani tavalla. Ja alunperinhän kyse taisi olla lipun käyttämisjärjestyksestä. Mutta se OT:stä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitokset infosta.

 

Rautalankaa: VR:n junalippujen ehdot ovat olleet - ja edelleenkin ovat - joustavampia kuin Finnairin halvimpien tikettien ehdot. Sen verran unohtui, että lippua takaisin lunastettaessa VR vähentää palautettavasta summasta paikkalipun hinnan.

 

Seuraavassa Harrillekin lisätietoa muun kuin verkosta ostetun lipun peruuttamisesta/hyvityksestä:

 

http://www.vr.fi/fi/index/junaliput/lippuehdot/muutokset_peruutukset/muutkuin_verkosta_ostetut_liput.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, säännöt on sääntöjä! Pitää olla tarkkana lippuja ostaessa.

 

Mietin, jos tekisi pelkän online check-in:nin? Vai mistä ne sen katsoo, onko lähtöselvitys tehty vai ollaanko menty portin läpi.

 

Aleksi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Mietin, jos tekisi pelkän online check-in:nin? Vai mistä ne sen katsoo, onko lähtöselvitys tehty vai ollaanko menty portin läpi.

 

 

 

Kun olet kävellyt portilta läpi niin sen lippukupongin status muuttuu, eli kun sinut on hyväksytty lennolle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yleisellä tasolla: Kun on päästy siihen, että sääntelystä (mm. hintojen) on pakotettu luopumaan, ja vapaa kilpailu on avattu, on myös palvelun tarjoajan ollut pakko suojautua käytettävissä olevin keinoin. Hintojen romahdus ei voi koitua vain ja ainoastaan lippujen ostajan eduksi. Pakkohan toisenkin osapuolen on katsoa omaa etuaan. Muutoin loppuu lentomatkailu kohta kokonaan. Ei lentoyhtiön pyörittäminen ihan ilmaista hommaa ole.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

minulla on bisnesluokan täysin muutoskelpoinen lippu varattu kesälle Madridin kautta Teneriffalle, sen pystyy muuttamaan mutta se vaatii 50€ muutosmaksun  ja muuten siinä on samat ehdot kuin muissakin Finnairin lento lipuissa. Mitä bisnesluokan matkustus palvelua tuommoinenkin on? :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

minulla on bisnesluokan täysin muutoskelpoinen lippu varattu kesälle Madridin kautta Teneriffalle, sen pystyy muuttamaan mutta se vaatii 50€ muutosmaksun  ja muuten siinä on samat ehdot kuin muissakin Finnairin lento lipuissa. Mitä bisnesluokan matkustus palvelua tuommoinenkin on? :thmbdn:

 

Finnairin halvimmissa bisnesluokan lipuissa tuota muutoskelpoisuutta on rajoitettu. Esimerkiksi paluuni muuttaminen New Yorkista Helsinkiin maksoi puolestaan 150 euroa, mutta tiesin taman jo lippua ostaessani, etta suunnitelmat saattavat muuttua.

 

Ennenkuin minusta tuli virallisesti USA:n residentti, matkustin aina muutoskelpoisilla lipuilla -- paluu muuttui yleensa sen mukaan, annettiinko immigrationissa 3 kk vai 6 kk maassaoloaikaa. No, tama oli jo off-topic.

 

Tuossa viime vuoden puolella Finnair myi sitten huomattavasti edullisempia bisnesluokan lippuja -- niissa ei ollut sitten muutosoikeutta edes lisamaksusta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ok. Mutta voisi sentään bisnesluokan kaliimmat liput olla täysin muutos kelpoisia ilamn muutos maksua vaikka se on vain 50€  ja  jos korottaa lippunsa kalliinpaan niin se erotuksen maksun nyt ymmärtää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voitte kokeilla samaa LH, BA, AA, AF, IB, EK tai oikeastaan minkä tahansa muun yhtiön kanssa. Sama juttu. Jos ostaa lipun sen ostamalla hyväksyy kuljettavan yhtiön ehdot. Jos haluaa täyttä vaihtomahdollisuutta ja käyttää lippunsa kuten haluaa joutuu maksamaan ihan toisenlaisia summia kuin mihin itselläni tai lippuni maksavilla yhtiöillä on varaa. Vanha sanonta on että on turha rypistellä kun on p-aska turahtanut pöksyihin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voitte kokeilla samaa LH, BA, AA, AF, IB, EK tai oikeastaan minkä tahansa muun yhtiön kanssa. Sama juttu. Jos ostaa lipun sen ostamalla hyväksyy kuljettavan yhtiön ehdot. Jos haluaa täyttä vaihtomahdollisuutta ja käyttää lippunsa kuten haluaa joutuu maksamaan ihan toisenlaisia summia kuin mihin itselläni tai lippuni maksavilla yhtiöillä on varaa. Vanha sanonta on että on turha rypistellä kun on p-aska turahtanut pöksyihin.

Toi minun MAD - TFN - MAD  lento on Iberialla ja samat ehdot heillä on bisneksessä kuin Finnairilla täysin muutoskelposessa lipussa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ok. Mutta voisi sentään bisnesluokan kaliimmat liput olla täysin muutos kelpoisia ilamn muutos maksua vaikka se on vain 50€  ja  jos korottaa lippunsa kalliinpaan niin se erotuksen maksun nyt ymmärtää.

 

Sulla on halpis bisneslippu, ei mikään kalliimpi.

 

IB samoin kuin BA (ja nykyisin Finnairkin) tarjoaa noita discount business fareja, joissa lipun muutoskelpoisuutta ei ole ollenkaan tai niitä on rajoitettu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toi minun MAD - TFN - MAD  lento on Iberialla ja samat ehdot heillä on bisneksessä kuin Finnairilla täysin muutoskelposessa lipussa.

 

Roskaa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vielä sellainen pointti tähän että kun ostat lipun millä tahansa yhtiöllä joudut klikkaamaan pienen ruksin paikkaan missä ilmoitat hyväksyväsi lipun ehdot. Jos niitä ei lueta se ei liene lentoyhtiön vika. IATA lisäksi määrää aika paljon miten lippuja myydään ja mitkä niiden ehdot ovat.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Mitä jos jättää paluumatkan käyttämättä, joutuuko sitten jollekin "mustalle listalle", vai onko yhtiön säännöissä varalla kovempiakin sanktioita tällaista tottelemattomuutta vastaan?

 

En ole kyllä itse huomannut joutuneeni Finnairin "mustalle listalle" siitä yhdestä käyttämättä jääneestä paluulennosta. ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Juu, OK. Mutta moraalisesti päin persettä  :P

 

Mitenkä niin on? Ei ole pakko lentää Suomen sisällä, kun kerran junalla ja bussillakin pääsee. Eikä ole pakko lentää Finnairilla.

 

Ja samaan syssyyn on sanottava, että sama käytäntö on ainakin KLM:llä, enkä usko kovin monen muunkaan lentoyhtiön käytännön poikkeavan tästä. Että kannattaa lukea ne pikkupräntitkin, niin tietää mitä ostaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä on normaali käytäntö lentoyhtiöillä ja perustuu siihen loogiseen ajatteluun, että jos matkustaja ei ole käyttänyt menolippuaan, ei hän luultavimmin ole määränpäässä ottamassa lentoa takaisin lähtökohteeseen. Finnairilla ainakin tämän pystyi kiertämään vielä muutama vuosi sitten kun siellä olin töissä soittamalla lippupalveluun ja kertomaan, että aikoo käyttää ainoastaan paluulipun. Tällöin paluulentoa ei deletoitu. Itselläni kävi kerran niin, että eteeni tuli belgialainen herra joka oli saapunut Suomeen muita reittejä kuin alunperin oli tarkoitus ja näin ollen oli lippu takaisin Brysseliin oli peruttu. Myöskään paikallisen lentoyhtiön edustajat eivät suostuneet revalidoimaan paluulippua. Miksi lentoyhtiöiden lippuehdot pitäisi olla ihmisten mielestä kierrettävissä ja muunneltavissa? Kuten kaikissa muissakin sopimuksissa, ehdot on hyvä lukea, etenkin jos tietää meinaavansa sooloilla asian kanssa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenkä niin on?

No sitenkä niin että mitä lentoyhtiö siinä menettää jos kyytiläinen ei tule kyytiin ja on siitä jo hinnan maksanut.

 

Ei ole pakko lentää Suomen sisällä, kun kerran junalla ja bussillakin pääsee. Eikä ole pakko lentää Finnairilla.

Ja jos on pakko lentää niin onneksi on omiakin koneita  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koska en omista lentoyhtiötä, onneksi, ihmettelen taas kerran, tiedän mitä lipuissa lukee mutta mikähän tosiaan on syynä.Eli ostan lentolipun vaikka Helsinki-Kapernaum-Helsinki.Matkani eestaas on siis maksettu, onko sillä väliä istunko siinä vai ei, sopimuskumppanini tässä tapauksessa lentoyhtiö on rahansa siitä penkistä saannut tältä matkalta.Olemme kuitenkin tehnneet sopimuksen matkasta molempiin suuntiin ja muutoksia en ole tehnnyt, ainoa että en ole mukana toiseen suuntaan koska minut sinne tilannut yhtiö onkin kiireisiin vedoten hommanut minulle yksityiskoneen sinneppäin.Takaisinpäin en siis pääse lipullani vaikka sen olen maksellut.Ymmärrän että teen hullun sopimuksen kun tuon lipun ostan ja siten hyväksyn kusetuksen.Se että pienellä satasella tai silleen saan korjausmahdollisuuden jos Mannikaisluokassa matkustan ei liity tähän.Siis miksi?Dollarinkuva ei ole selitys, tai huono sellainen. ;)

Jos tilaan taksin Helsinki-Kapernaum-Helsinki kuljettaja ajelee varmaankin tuon välin vaikken ole lähelläkään jos vain maksan.Junaan pystyn kaikesta huolimatta myös varaamaan lipun Helsinki-Rovaniemi-Helsinki ja maksettuani sen kukaan ei kysele kummalla välillä olen mukana, paikka on minun.Ainakin vielä 2010.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ne itseasiassa myy sen sun paluupenkkisi jos menopenkkiä et käytä. Mulle tapahtui näin aikoinaan HEL-OUL-HEL, jossa myöhästyin HEL-OUL väliltä. OUL-HEL oli sitten täynnä enkä saanut ostettua samaan koneeseen paluulippua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja myyvätkin todella nopeasti. Kerran KLM:n HEL-AMS-MIA lennolle checkatessamme ilmoitimme tiskillä Seutulassa, että pari matkustajaa joutui perumaan sairastumisen johdosta. Ekalla legillä paikat olivat vielä tyhjät mutta AMS-MIA-välille paikat olivat jo täytetty. Ja kone oli viimeistä paikkaa myöten täysi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään