Topi Falkenberg

Finnair jätti kentälle

114 viestiä aiheessa

Tuskin lentoyhtiö pelkästään matkustajan kiusaamisen vuoksi suhtautuu nihkeästi matkasuunnitelmien muuttamiseen. Muutosoikeudesta lentoyhtiölle aiheutuva riski kompensoidaan korkeammalla hinnalla. Voisin kuvitella, että useimmiten jos ihminen ei ilmaannu menolennolle hän ei myöskään ole ilmaantumassa paluulennolle - ainakaan sillä perusteella, että näin sattuessa pääsee Ilta-Pulun sivulle. Epäilemättä lentoyhtiöissä on tehty ahkerasti laskelmia tästä aiheesta. Muutosoikeudettoman menopaluun hintaan vaikuttaa se, että osa menolennoista jää käyttämättä jolloin paluulennon penkin voi pistää myyntiin. Tämä on tilastollisesti kannattavaa samoin kuin ylibuukkaaminen, vaikka joillekin matkustajille voi molempien käytäntöjen ymmärtäminen tuottaa ongelmia. Tyhjien penkkien lennättäminen ei ole kannattavaa lentoyhtiölle eikä viime kädessä myöskään matkustajalle.

 

Melkein noilla sanoilla virkailijat ovat antaneet ymmärtää, kun olen monesti ottanut meno lipun Kruunun kentälle, lentäminen on kallista, mutta kivaa  ;D. Luonnollisesti olen ostanut meno paluun  ;)

 

 

Edit: Lainaus kuntoon / IP

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Eikä oikein muutenkaan. Se on voinut olla se Turkulainen toimittaja se jonka jätin rannalle kun ei osannut olla ajoissa paikalla. Turussa on 25 min kääntö, ei siis aikaa odotella myöhäisiä. Ja jos sanotaan että Check-in menee kiinni 45 min ennen koneen lähtöä niin silloin pare olla siellä ja gatella 35 min ennen koska Uusmaa jättää jos et ole siellä.

 

En tiedä, minkä yhtiön matkustajia Uusmaa on Turun kentälle jättänyt, mutta SAS/Blue1:llä ainakin lähtöselvitys päättyy 35 min. ennen koneen lähtöä. Periaatteessa. Kokemuksesta voin sanoa, että aika myöhään SAS:in omat maakuljetuksetkin sinne ovat saapuneet, tuskin on sitä 35 minuuttia aina ollut edes kentälle tullessa. Mutta pienellä kentällä homma hoituu joustavasti, jos niin halutaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten arvon raati ratkaisee koneeseen menojärjestyksen?

Miten virkailijan tulee toimia, että toiminta olisi koko ajan tasa-arvoista?

 

a) silloin kun lippu on peruttu, mutta matkustaja haluaa kuitenkin lennolle?

b) silloin kun lippu on peruttu automaattisesti sen käyttöehtojen mukaan, mutta matkustaja haluaa kuitenkin lennolle?

c) silloin kun lippu on peruttu automaattisesti sen käyttöehtojen mukaan, mutta matkustaja haluaa kuitenkin lennolle ja samaan aikaan kone on myyty täyteen. Kuka ei pääse mukaan?

 

Miten tilanne muuttuu b) ja c) tapausten välillä? Entä tapaus d)?

 

d) silloin kun lippu on peruttu automaattisesti sen käyttöehtojen mukaan, mutta matkustaja haluaa kuitenkin lennolle ja samaan aikaan kone on kuormattu täyteen. Mitä ei oteta mukaan? Polttoainetta? Rahtia?

 

Miten tilanteet e), f), g) poikkeavat toisistaan?

 

e) mukaan haluava matkustaja on 12 vuotias, jonka vanhemmat eivät ole huolehtineet että hänellä on lipun käyttöoikeus? Pitääkö tyttö luovuttaa poliisille, koska vanhemmat ovat ilmeisesti jättäneet hänet heitteille?

f) mukaan haluava matkustaja on 68 vuotias eläkeläisnainen, ja jonka puoliso 67v ei ole huolehtinut että hänellä on lippuun on käyttöoikeus?

g) mukaan haluava matkustaja on 52 vuotias mies joka on unohtanut deodorantin käytön, ja jonka puoliso ei ole huolehtinut että hänellä on lippuun käyttöoikeus?

 

Tähän on tultu. Matkustajat ovat itse halunneet vaihtoehtoja ja halpoja hintoja. Eri hinnoittelumallit ovat tuoneet myös erilaisia matkustusehtoja. Lopputuloksena on että mitä vapaampi käyttö, sitä kalliimpi lippu.

jk

 

Vastaushan on äärimmäisen yksinkertainen: ehto, jolla asiakkaan kokonaan maksama lippu peruutetaan sillä perusteella, että hän ei ole käyttänyt kaikkia ostamiaan palveluita on (ainakin minun mielestäni  :D) kohtuuton ja koko kysymys siksi täysin epärelevantti  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiedä, minkä yhtiön matkustajia Uusmaa on Turun kentälle jättänyt, mutta SAS/Blue1:llä ainakin lähtöselvitys päättyy 35 min. ennen koneen lähtöä. Periaatteessa. Kokemuksesta voin sanoa, että aika myöhään SAS:in omat maakuljetuksetkin sinne ovat saapuneet, tuskin on sitä 35 minuuttia aina ollut edes kentälle tullessa. Mutta pienellä kentällä homma hoituu joustavasti, jos niin halutaan.

 

Se ei ole kentästä halpayhtiöden kohdalla kiinni. Yhtiö kertoo handlingille miten asiat hoidetaan ja milloin esim check-in tai gate menee kiinni. Hermolalle vielä suosittelen lukemaan viestini tietokoneesta, en kai missään vaiheessa sanonut että vakuutuksella tietoja palautettaisiin vai eikö sisälukutaito toimi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vedätetäänpä vielä kerran.

Voiko matkustaja nousta koneeseen vaikka hän on maksanut lippunsa mutta ei täytä jotakin muuta lipussa olevaa ehtoa?

Minkälaiset ehdot ovat hyväksyttäviä, jotta matka peruuntuu?

 

Täytyytyykö umpi juovuksissa oleva matkustaja ottaa mukaan vaikka hänellä on lippu ko. lennolle?

Täytyykö matkustajalla olla vaatteet, jos lippu on maksettu? Jos täytyy niin miksi?

 

Suosittelen lukemaan ehdot ja noudattamaan niitä, jos haluaa matkustaa. On sanonta että parempi katsoa kuin katua. Se pätee tähänkin.

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Hermolalle vielä suosittelen lukemaan viestini tietokoneesta, en kai missään vaiheessa sanonut että vakuutuksella tietoja palautettaisiin vai eikö sisälukutaito toimi?

 

No minkä minä sille voin, jos et pientä ironiaa ymmärrä, mutta faktahan on se, että aika tyhmää on luottaa siihen, että korvaamattomat tiedot voidaan aina palauttaa; oli maksajana sitten millainen vakuutus tahansa. Itselle ei tulisi mieleenkään ottaa tuollaista vakuutusta; toki se kasvattaa vakuutusyhtiöiden liikevaihtoa ja -voittoa, mutta jos pohtii omalta kannaltaan kustannuksia ja riskin suuruutta, niin ottamatta jäisi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No minkä minä sille voin, jos et pientä ironiaa ymmärrä, mutta faktahan on se, että aika tyhmää on luottaa siihen, että korvaamattomat tiedot voidaan aina palauttaa; oli maksajana sitten millainen vakuutus tahansa. Itselle ei tulisi mieleenkään ottaa tuollaista vakuutusta; toki se kasvattaa vakuutusyhtiöiden liikevaihtoa ja -voittoa, mutta jos pohtii omalta kannaltaan kustannuksia ja riskin suuruutta, niin ottamatta jäisi.

 

Niin, tyhmäähän minunkin olisi auto vakuuttaa, koska olen niin saamarin hyvä kuljettaja. Ja henkivakuutus on turha, koska olen kuolematon  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Start off topic

 

Ei hyvää päivää saatko nyt päähäsi että meillä on kotivakuutus joka kattoi hajonneet osat mutta ei kadonneen tiedon PALAUTUSTA tai PALAUTUKSEN kustannuksista. Vakuutusta ei otettu tietokoneita tai tietoja varten vaan se on KOTIVAKUUTUS. En viitsi sen enempää täällä kommentoida varmuuskopiojuttujasi ne kun luulisi olevan jokaisen hiemankin tietokoneista ymmärtävän hallinnassa. Jostain voisi kuitenkin päätellä että meillä on syymme miksi tietoa ruvetaan hajonneelta kovalta palauttamaan?

 

M.Maliniemi, hyvä pointti:  Autot, koneet jne. Miksi mitään vakuuttamaan, ei varmaan kannata minunkaan ottaa lupakirjavakuutusta kun en kuitenkaan koskaa tule kipeäksi tai sitten sairastun tavalla jota vakuutus ei korvaa.

 

End off topic

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Start off topic

 

Ei hyvää päivää saatko nyt päähäsi että meillä on kotivakuutus joka kattoi hajonneet osat mutta ei kadonneen tiedon PALAUTUSTA tai PALAUTUKSEN kustannuksista. Vakuutusta ei otettu tietokoneita tai tietoja varten vaan se on KOTIVAKUUTUS.

 

Vakuutus kattaa koneen mutta ei tietojen palautusta, tämä olisi pitänyt vakuuttaa erikseen. Nyt on tämäkin katettu.

 

No tuskin se ilmainen oli, vaikka kuinka oli KOTIVAKUUTUKSEN osa.

 

M.Maliniemi, hyvä pointti:  Autot, koneet jne. Miksi mitään vakuuttamaan, ei varmaan kannata minunkaan ottaa lupakirjavakuutusta kun en kuitenkaan koskaa tule kipeäksi tai sitten sairastun tavalla jota vakuutus ei korvaa.

 

End off topic

 

Nyt loppuu kohta rautalanka!

 

- riskin toteutumisen todennäköisyys

- toteutuneen riskin suuruus

- vakuutusmaksut

 

Nuohan siinä ainakin pitäisi olla mukana päätöksenteossa!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos siis ostan Mannikaislipun, eli hiostavat nahkapenkit, voinko silloin olla varma tuosta menopaluusta vaikken ole mukana lähdössä?Eikai.

 

Pakko kysyä mista tulee kunnia saada lippuluokka sukunimen mukaan ja mitkä ihmeen nahkapenkit?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pakko kysyä mista tulee kunnia saada lippuluokka sukunimen mukaan ja mitkä ihmeen nahkapenkit?

 

Kunniahan tuo on, eikö siellä kuljettajakopin takana heti ole tuo nahkapenkkiosasto.Olen kyllä käsittänyt että joudut siellä istumaan kun noilla antiikkikoneilla maailmaa kiertelet, eikait nuo sentään kangaspäällysteisiin ole alentunut. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noh, korjataan heti alkuun että vihaan nahkapenkkejä koneessa, tuovat sellaisen fattayhtiön ja halvan tunnelman. Nahkapenkit on niille firmoille joissa lentoemäntien pitää saada edellisen matkustajan kuset ja oksennukset minuutissa hangattua penkiltä pois ennekuin siihen istuu seuraava päälle. 

Toisekseen koska lennän ihan omalla rahalla, niin business on harvinaista herkkua jota saa joskus maistaa ja tuolloin kangaspenkeillä kiitos.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hiisi vieköön, olet ymmärtänyt antaa aivan toisenlaisen kuvan matkailustasi, noh ei ensikertaa kun erehdyn.Siirrän sinut välittömästi ajatusmaailmassani siiven taakse ja Airbussiin. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään