Ismo Nurmi

Havaintoja Lontoon reissulta - Gatwick

4 viestiä aiheessa

Tuli syksyllä käytyä Lontoossa. Lentoyhtiöksi valikoitui aikataulujensa puolesta Easyjet, joka lentää Lontoon kentistä Gatwickille. Saapuminen oli muistaakseni puolen yön hujakoilla, joten silloin ei jäänyt juuri aikaa koneiden katseluun. Himospotteri tietysti heittää kuitenkin aina pari laukausta olosuhteista ja kellonajoista huolimatta. Tämä yksilö toi perille.

[ attachment removed ]

 

Paluupäivänä hakeuduin hyvissä ajoin kentälle tarkoituksenani mennä varhaiselle lounaalle kentälle ja sitten terminnalia kierrellen koneita bongaamaan. Yritys oli kuitenkin turha, sillä terminaalin paremmalle puolelle ei laskettu kahta tuntia ennen lennon lähtöä. Melko typerää, koska jos joku hullu viitsii saapua hyvissä ajoin, niin ruuhkiahan siinä vain vältetään. Takaisin sukkulajunalla juna-asemalle ja jalkautumaan lähimaastoon. Jo rautatieasemalla selvisi, että sopivalla tuulella koneet laskeutuvat aseman sivuitse.

[ attachment removed ]

 

Lähdin etsimään parempia kuvakulmia läheisestä parkkitalosta rautatieaseman vasemmalta puolelta. Lähimpänä kiitotietä olevaan pysäköintitaloon en löytänyt ilman pysäköintikorttia vapaata kulkua, mutta todennäköisesti sinne pääsee. Oli kuitenkin kiire ottamaan kuvia, joten tyydyin aseman ja pysäköintitalon väliseen ramppiin, jonne bussit pysähtyivät. Paikka ei ollut kummoinen, mutta hyvällä säällä sieltä olisi voinut saada ihan tyydyttäviä kuvia, nyt tausta oli harmaa ja kuvakulma tietysti vähän tylsä alaviistosta kohteeseen. Kalusto oli enimmääkseen Easyä ja lomafirmoja, sekä muutamia paikallisia yhtiöitä, joukossa jokunen eksoottisempikin yhtiö.

[ attachment removed ]

 

 

Flybeen Dashi oli ainoa potkurikone parin tunnin seisoskelun aikana.

[ attachment removed ]

 

757:ja lipui kiitettävän paljon ohi, mm. Aurelan punavalkoinen.

[ attachment removed ]

 

Ja useampi Monarc, sekä Helsinki-ketjuun lataamani OH-AFI Easyn väreissä. Se jatkoi sitten oman portin naapurista Zurichiin.

[ attachment removed ]

 

Kun terminaalin viimein pääsi siään oli aika kiireellä katsella sopivia kuvakulmia. Ravintolakerroksen ikkunoista sai jotakin irti.

[ attachment removed ]

 

Itse asiassa paras paikka löytyi omalta lähtöportilta,joka sijaitsi terminaalin äärimmäisesä päässä ylikulkusillan takana.

[ attachment removed ]

 

Sillaltakin saattaisi saada oivia otoksia.

[ attachment removed ]

 

Täältä avautui näkymä kiitoradalle.

[ attachment removed ]

 

Illaksi kotiin, iisisti.

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkos tuo Gatwick kuinka käymisen arvoinen paikka noin niinkuin spottausta ajatellen? Ainakin RWY 26L:n finaalissa on ilmeisesti tälläinen paikka, http://www.airliners.net/aviation-forums/aviation_photography/read.main/157622?, sekä nuo mainitsemasi, vai kannattaako otta juna alle ja suunnata samantien Heathrowlle? Entäs laajarunkojen osuus? Ainakin hakujen perusteella Virginin pitäisi operoida jumpuutilla, EK kolmesataa triplalla, muista en sitten tiedä, mutta olettaisin että Gatwick on melko torso monien eri yhtiöiden laajarunkoja ajatellen? Jos on pistää lisää kuvia niin laitapa ihmeessä! :thmbup:

 

BA ainakin operoi useimmat Karibian lentonsa Gatwickista. Lisaksi Gatwickiin operoi useita aasialaisia yhtioita, joilla ei ole slotteja Heathrowlle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Guuglailin tuota Gatwickia ennen matkaa ja sitä pidetään yleisesti hyvin vaikeana kohteena noin spottausmielessä. Siksi tähtäsin juuri terminaalissa pyöriskelyyn. Se mainitsemani pysäköintitalo olisi nostanut kuvauspaikkaa varmaan kymmenellä metrillä ylöspäin, joten nuo alaviistosta kuvatut koneet olisivat hitusen paremmin edukseen. Tosin sieltä olisi saattanut tulla häätö, poliisit kävivät kurkistelemassa sieltä alas meikäläisen puuhia bussirampilla. Laajarunkoja näkyi tuona sunnuntai-iltapäivänä vain muutama, muistaakseni Virginin Jumbo ja pari isompaa Airbusia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Guuglailin tuota Gatwickia ennen matkaa ja sitä pidetään yleisesti hyvin vaikeana kohteena noin spottausmielessä. Siksi tähtäsin juuri terminaalissa pyöriskelyyn. Se mainitsemani pysäköintitalo olisi nostanut kuvauspaikkaa varmaan kymmenellä metrillä ylöspäin, joten nuo alaviistosta kuvatut koneet olisivat hitusen paremmin edukseen. Tosin sieltä olisi saattanut tulla häätö, poliisit kävivät kurkistelemassa sieltä alas meikäläisen puuhia bussirampilla.

 

Ei Gatwick mikään hyvin vaikea paikka ole. Rajoituksena on tosin, että siellä ei pääse kuvaamaan maassa olevia koneita vaan on tyydyttävä kuvaamaan ne ilmasta finaalilta.

 

26L:n finaali on ihan lähellä South-terminaalia, mutta hankaluutena on löytää terminaalista sellainen uloskäynti, josta pääsee kenttäalueen aidan vieressä kulkevalle paikallistielle. Sinne pääsee lähtöselvitysalue A:n kulmassa olevia portaita pitkin, jotka vievät Concorde House -rakennukseen.

 

08R:lle onkin sitten jo melkomoinen matka. Onneksi Englannissa länsituulet ovat vallitsevia ja siten 26L useimmiten käytössä.

 

Parkkitalon vartijat eivät salli kuvaamista vaan häätävät kuvaajat pois. Kokemusta on.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla