Tatu Koiranen

Kansallisten lupakirjojen voimassaolo päättyy ensi vuonna

16 viestiä aiheessa

Ei ole kansalliset paffit näillä näkymin* voimassa enää kesällä 2012, mitäs siihen sanotte? Jos ilmailua haluaa jatkaa 8.4.2012 jälkeen, pitää kansallinen PPL/CPL/ATPL käytännössä korvertoida JAR-lupakirjaksi; joka on myös kaikista vaivattomin tie ilmailun jatkamiseen moottorilentokoneen miehistön ominaisuudessa. Tämä koskee kaikkia kansallisen moottorilentolupakirjan haltijoita, vaikka lupakirjaan olisi kirjoitettu viimeiseksi voimassaolopäiväksi jokin myöhempi ajankohta! Jos lupakirjan päästää vanhaksi (ei konversiota tehty 8.4.2012 mennessä), ei saa toimia päällikkönä/ohjaamomiehistön jäsenenä, eikä työmäärä EASA-lupakirjan saamiseksi ainakaan vähene, vaikka ei nyt nollasta tarvitsekaan lähteä.

 

Ohjeet korversioon löytyvät ilmailutiedotuksesta PEL T1-2 http://tietopalvelu.ilmailuhallinto.fi/files/lth/imt-pel-t/pet1_02.pdf

Näiden kokeiden lisäksi viranomainen saattaa tehdä jonkinlaisen kiertueen ympäri Suomea, jossa koe on myös mahdollista suorittaa. Vielä ei ole hirveä kiire, mutta jos ensi kevättalveen odottaa, niin sitten on kiire...

 

Uusi PPL ja PPL-lupakirjan uudelleenkirjoitus maksavat 120 euroa tänä vuonna. Kelpuutuksen tai kielitaitomerkinnän lisääminen lupakirjaan ei ole lupakirjan uudelleenkirjoitus, vaikka viranomainen uuden fyysisen paperitulosteen sinulle antaakin.

 

 

JAR-lupakirja kelpaa 8.4.2017 asti. 8.4.2012 alkaen uusittavat JAR-lupakirjat muutetaan automaattisesti EASA-lupakirjoiksi. Koska JAR-lupakirja on voimassa korkeintaan 5 vuotta, kaikki JAR-lupakirjat muuttuvat EASA-kirjoiksi ennen deadlinea, ellei lupakirjaa päästä vanhenemaan. JAR-lupakirjan tunnistaa siitä, että sen kannessa on teksti "Joint Aviation Authorities", jota kansallisessa lupakirjassa ei ole. Jos tämä teksti kannesta löytyy, sinun ei tarvitse tehdä mitään ylimääräistä, riittää, kun uusit lupakirjan normaalisti sen 5 vuoden jakson mukaisesti. Jos seuraava uusinta osuu lähituleivaisuuteen, saat vielä uuden JAR-kirjan. 8.4.2012 jälkeen uusivat saavat EASA-kirjan.

 

Muut lupakirjat, pl. UPL ja autogyro: muunnetaan muuntoraportin perusteella EASA-kirjoiksi (siis esim. GPL, BPL...) - aikataulu: ymmärtääkseni 8.4.2012, jos tästä ei kansallisella poikkeuksella muuta säädetä. jossain vaiheessa tulee takaraja kuitenkin vastaan ja muutos tulee tapahtumaan.

 

UPL ja autogyro: säilyvät entisellään kansallisina lupakirjoina, ei muutoksia.

 

 

* "näillä näkymin" sen takia, että komissio ei vielä ole lyönyt leimaa säädökseen, joka nyt on komitologiakäsittelyssä, mutta todennäköisesti tämä sisältö ei enää ole muuttumassa. viranomainen tiedottanee asiasta viimeistään, kun leima on lyöty. Tämä tapahtuu todennäköisesti kesällä 2011.

 

 

ps. tässä viranomaisen esitys aiheesta:

http://www.ilmailuhallinto.fi/files/lth/EU-asetukset/EASA-FCL-20110216.pdf

 

muuta samassa tilaisuudessa esitettyä materiaalia:

http://www.ilmailuhallinto.fi/files/lth/EU-asetukset/Info_2011-2-16.pdf

http://www.ilmailuhallinto.fi/files/lth/EU-asetukset/Part_OAR_Pietila_2011_02_16.pdf

 

Kiitokset myös viranomaiselle tilaisuuden järjestämisestä. Tornihuhu kertoo, että vastaavantyyppinen tilaisuus on tarkoitus järjestää myös "kevyemmän kaluston käyttäjille" lähitulevaisuudessa, tämänpäiväinen oli suunnattu osin raskaampaan/kaupalliseen ilmailuun.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viranomainen vahvisti tänään, että kertauskoululennolla radiosuunnistuslaitteden käyttötaitoa ei tarvitse todeta erikseen, jos muunnosta hakevalla henkilöllä on voimassaoleva NF- tai IR-kelpuutus ao. lupakirjassa. Jos NF/IR:ää ei ole, radiosuunnistuslaitteiden käyttötaito on todettava kertauskoululennolla (ref. lomake LU3270, osa 2, kohta 2.5).

 

Katselin huvikseni tilastoja. Suomessa on reilut pari tuhatta moottorilentolupakirjaa, niistä reilusti yli 1000 on kansallisia. Dead line huomioonottaen, niitä pitäisi muuntaa yli 3 lupakirjan keskimääräisellä päivävauhdilla, jos halutaan, että kaikki ehtivät. Kiire taitaa tulla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No sehän tuleekin hätäseen pääkaupunkiseudulle, jo parin viikon päästä olis tenttiä tarjolla infon kera. Kaikki roopuskatkin saa näemmä olla esillä, saas nähdä ehtiikö annetussa kahdessa tunnissa ne tarvittavat 25 vastausta löytämään, vai pitäskö näitä alkaa lukemaan jo nyt. :P

 

-m

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitokset Trafille, tilaisuus oli ihan paikallaan ja tenttikin tuli tehtyä samalla. Paniikinomaisesta viime hetken FCL:ien tavaamisesta ja ennakkostressistä huolimatta jäi kokeen jälkeen hyvä fiilis, kysymykset olivat ihan asiallisia ja uskoisin selvittäneeni tämän(kin) esteen lentoharrastuksen jatkon tieltä - vaikkei se uskon asia olekaan. :)

 

Osanotto oli ainakin tänään sunnuntaina melko vähäistä, alle 15 henkeä taisi olla sadan hengen auditoriossa.

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

-m

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kerrotko Mikko hieman kokeen suorittamisesta. Tarviiko olla oma kopio määräyksistä vai saiko sen koetilaisuudessa? Entäs kakkara, laskin yms? Muita käytännön asioita?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kerrotko Mikko hieman kokeen suorittamisesta. Tarviiko olla oma kopio määräyksistä vai saiko sen koetilaisuudessa? Entäs kakkara, laskin yms? Muita käytännön asioita?

 

No tuo Tatun jo linkittämä PEL T1-2 kertoo mitä kokeessa kysytään eli PPL(A):n haltijalle oleelliset lauseet lienevät nämä:

 

"Kansallisen lupakirjan muuntaminen JAR-FCL-lupakirjaksi edellyttää mm., että hakija osoittaa tuntevansa JAR-OPS:n ja JAR-FCL:n asiaankuuluvat kohdat (JAR-FCL 1.005/2.005 liite 1 (b))" ja

 

"Kysymyssarjat sisältävät monivalintakysymyksiä AMC FCL:n kohdissa 1.005 ja 1.015 mainituista asioista."

 

Sitten taas PEL T1-5 puolestaan kertoo, että:

 

"JAR-FCL muuntokoe: Hakijalla on oltava mukanaan lupakirja ja henkilöllisyystodistus. Henkilöllisyys tarkastetaan ennen koetta. JAR-FCL muuntokokeessa käytettävä materiaali annetaan hakijalle kokeen yhteydessä."

 

Eli lainamatskut, tässä tapauksessa JAR-FCL 1 osa 1 sekä JAR-FCL 3 Muutos 5 jaettiin osallistujille paperimapeissa. AMC:t eivät olleet mukana, vaan muistaakseni vain nuo kaksi roopuskaa. PPL-konversiossa kysymyksiä oli se 25kpl ja jokaiseen löytyy tuosta materiaalinipusta vastaus. Jos noita määräyksiä ei ole koskaan aiemmin plärännyt, niin suosittelen hieman tutustumaan, jotta osaa hakea vastausta oikealta hehtaarilta. Aikaahan tenttiin on huimat kaksi tuntia eikä ainakaan itsellä ajan puute ollut mikään ongelma, mutta jos ei yhtään tiedä mistä hakea (sivuja meinaan piisaa), niin voihan se ajan loppuminen tietty alkaa stressaamaan.

 

Ja kuten noista matskuista voi todeta, mitään kakkara- tai muitakaan laskusuorituksia ei kokeessa ole.

 

Tuon Road Tourin yhteydessä kokeen voi suorittaa ilmoittautumalla viikkoa ennen koetta tai sitten ihan tuon PEL T1-5:n mukaan Trafin tiloissa pari viikkoa aikaisemmin ilmoittautumalla. Tosin käytännössä esim. viime sunnuntaina kokeeseen oli mahdollisuus ilmoittautua paikan päälläkin, mutta tämä taisi olla poikkeus, koska osanottajia oli niin vähän, että materiaaleja olisi riittänyt ylimääräisillekin tenttijöille.

 

Niin ja sen verran vielä, että tuon Road Tourin luennon sisältö ei antanut tärppejä kokeeseen eikä muutenkaan ollut siihen valmentavaa koulutusta, vaikka itse vähän siinä luulossa olinkin. Sinänsä ihan hyvää asiaa siellä luennoitiin, mutta kokeeseen siitä ei ollut apua. :)

 

Todistus kokeesta tulee aikanaan postissa kotiin laskun kera, joka taisi olla 30e. En tarkistanut, sittenhän sen näkee kun se tulee. Sitten voikin hakea omalle pahvilleen Trafilta konversiota JAR-lupakirjaksi tuon todistuksen avulla. JAR-pahvilla voi sitten ilmailla huhtikuuhun 2017 saakka, jolloin sen uudelleenkirjoituksen yhteydessä siitä tulee ilman tenttejä automaattisesti EASA-pahvi. Tosin tällä menolla tsesnuttimen vuokra vuonna 2017 on jo 300e tunti, joten lentäminenkin lienee loppunut suurimmalta osalta siinä vaiheessa... :P

 

Toivottavasti näistä on apua?

 

-m

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No juu, tuli käytyä tuossa illalla FCL infokiertueen tilaisuudessa Joensuussa ja samalla tehtyä muuntokoetentti. Kysymykset oli suorastaan naurettavan helppoja ja kansioita en avannut ollenkaan kokeen aikana. Koe meni läpi hyvällä %.  Miksi helvetissä meitä juoksutetaan näin tyhjänpäiväisiä kokeita tekemässä? Eikö viranomainen voisi muuttaa kansalliset pahvit ihan viranpuolesta JAR- EASA tai ihan miksi vaan seuraavaksi keksivätkään?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi helvetissä meitä juoksutetaan näin tyhjänpäiväisiä kokeita tekemässä? Eikö viranomainen voisi muuttaa kansalliset pahvit ihan viranpuolesta JAR- EASA tai ihan miksi vaan seuraavaksi keksivätkään?

 

No ei tietenkään, pitäähän "pöhkölän" pitää maineestaan kiinni.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No juu, tuli käytyä tuossa illalla FCL infokiertueen tilaisuudessa Joensuussa ja samalla tehtyä muuntokoetentti. Kysymykset oli suorastaan naurettavan helppoja ja kansioita en avannut ollenkaan kokeen aikana. Koe meni läpi hyvällä %.  Miksi helvetissä meitä juoksutetaan näin tyhjänpäiväisiä kokeita tekemässä? Eikö viranomainen voisi muuttaa kansalliset pahvit ihan viranpuolesta JAR- EASA tai ihan miksi vaan seuraavaksi keksivätkään?

 

Viranomainenhan tästä asiasta päättää viime kädessä päättääkin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

80% oikein joten ei se minulle ainakaan niin helppo ollut. Lähinnä johtuu siitä että en ole koskaan avannut kyseistä kansiota ja jotenkin se tuntui sekavalta aluksi. Mutta läpi meni kuitenkin.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Osanotto tuohon Joensuun tilaisuuteen oli mielestäni aika vähäistä vaikka tätä on rummutettu kerhoissa paljonkin. Mututuntumalla ensi keväänä lentämisen lopettaa 20-30 % lentäjistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään