Lauri Kansikas

Ruotsi voitti taas - lumisodan?

36 viestiä aiheessa

Hehtaariluokkaa tehokkaampaa kuin moottorilapioilla.

Karkasiko Suomessa liikenteen estosuunnittelijoilta mopo betoniporsaaseen?

Osaa ne muutkin kuin Finnavia Finavia.

Uppsalassa 5.1.2011.

EDIT: Finnavia Finavia.

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hehtaariluokkaa tehokkaampaa kuin moottorilapioilla.

Karkasiko Suomessa liikenteen estosuunnittelijoilta mopo betoniporsaaseen?

Osaa ne muutkin kuin Finnavia.

Uppsalassa 5.1.2011.

 

Tiedä sitten, mitä moottorilapiolla tässä tapauksessa tarkoitetaan, mutta mitään suomesta poikkeavaa en kuvassa näe.. tai ehkä sen, että täällä käytetään lingon kanssa varmaan enemmän traktorin omaa perävaunua lumen keräämiseen, kuin vierellä ajavaa autoa, yleensä puhdistettavan kohteen kapeudesta johtuen.

 

Stokiksessa on mitattu lunta olevan 31 cm, Gävlessä 44 cm. Uppsalla, tuo pieni, alle 150 000 ihmisen lähiö (espoossakin on jo 100 000 enemmän), on siinä puolivälissä maantieteellisesti. Täällä Suomessa meillä oli Helsingissä jo yli kuukausi sitten yli 40 cm tuota ns. valkoista paskaa ja vajaa viikko ennen joulua sitä oli 65 cm. Se on jo tuplasti enemmän kuin tuo tukholman määrä.

 

ps. Finavia, ei Finnavia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tiedä sitten, mitä moottorilapiolla tässä tapauksessa tarkoitetaan, mutta mitään suomesta poikkeavaa en kuvassa näe..

 

Suomessa, ainakin Helsingissä, aura työntää ensin lumen kadun varteen pysäköityjen autojen viereen, aamulla tulee auton omistaja ja lapioi sen kinoksen takaisin kadulle, muutaman hetken päästä lumi on paakkuuntunut ajoradalle, useamman päivän kuluttua tulevat Saurin lumisoturit hinaus- ja kuorma-autoineen siirtämään kauhakuormaajalla jo kertaalleen siirretyn lumen lavalle jne.. Tai jotenkin näin se kai kantakaupungissa nykyisin sujuu. Alkaa tuntumaan hyvältä idealta tämä ruotsalainen linko-kuorkki kombinaatio.

 

Tulevaisuudessa, jos Stadi alkaa huolehtimaan keskustan jalkakäytävistä, niin tilanne menee vaan hullummaksi. Lähiöissä lumensiirtotyöt otettiin pois kiinteistöjen vastuulta joskus 10-vuotta sitten ja sen jälkeen täällä ei ole sivukatuja enää hoidettukaan. Aikaisemmin oli edes jalkakäytävät joten kuten puhdistettu. Uskomatonta lumipöperöä ovat nyt pikkutiet nollakelin saavuttua, ei niille kohta ole asiaa enää muulla kun sillä parjatulla sitymaasturilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uskomatonta lumipöperöä ovat nyt pikkutiet nollakelin saavuttua, ei niille kohta ole asiaa enää muulla kun sillä parjatulla sitymaasturilla.

 

Tältä näyttää tie mitä pitkin pitäisi kotiin päästä täällä Espoossa 5 km Espoon keskustasta.

Kun soitin Espoon tekniseen keskukseen ja kysyin koskas tultais auraamaan ennenkuin jäätyy niin sanottiin että siellä on käyty jo.

Vastasin siihen että - käyty ehkä on mutta mitään ei ole tehty -.

Toi kun tosta jäätyy niin  >:(

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaupungin hoitamat jalkakäytävät olivat yhtä suurta vitsiä jo 90-luvulla, ja varmasti aiemminkin. Ei voi tajuta miksi niiden pitää hamuta itselleen hommia joita eivät pysty hoitamaan??

Talvisin homma meni juuri näin kuten aiemmin mainittiin. Satoi lunta, hommansa tekevä talonmies meni jo aamuvarhain(tai milloin vaan tarvitsi) lumitöihin jotta kiinteistössä olevan pankin edusta ja jalkakäytävä muutenkin oli hyvässä kunnossa jalankulkijoille. Tarvittaessa hiekoitus, lapiolla ja kottikärryllä.

Kun homma oli tehty, tulee HKR ja auraa kadulta kunnolliset makkarat jalkakäytävälle. Ei auta muu kuin talonmiehen mennä ja puhdistaa jalkakäytävä uudestaan, joko käsipelillä tai myöhemmin hankitulla sarvitraktorilla.

Myös hiekoitus tuli suorittaa tarvittaessa uudestaan.

 

No, joskus puoliltapäivin saapui HKR jälleen. Tällä kertaa heidän tarkoitus oli puhdistaa sovitusti jalkakäytävä. (taloyhtiöllä sopimus) Tulevat traktorilla, joka koostaan johtuen auraa jalkakäytävän niin että reunakiveyksen puoli on puhdas mutta auran ollessa hieman kallellaan se irronnut lumi jää osittain nurmikonpuoleiselle reunalle pöperöksi. Aura/kauha myös kiillottaa lumen peiliksi, sekä jo levitetty hiekka on taas ihan muualla kuin siinä missä sitä tarvitaan.

 

Jos odottelit aamulla hieman pidempään aurausta, ei sieltä ketään tullut ennenkuin oli pakko mennä putsaamaan jalkakäytävä. Sitten sieltä jo tultiinkin...

 

99% jalkakäytäviä auraavat traktorimiehet eivät todellakaan katselleet oliko jalkakäytävä puhdas vai ei, ajoivat sen joka tapauksessa. Joku harva kuski jätti jo siivotun alueen rauhaan.

 

Tätä pelleilyä tuli seurattua aika tarkkaan 12v Itä-Helsingissä. Jos HKR:n hoidettavaksi sovitut alueet jätti tekemättä niin viimeistään pankin avautuessa alkoi talkkarin puhelin soimaan kun ihmiset joutuivat tarpomaan lumipöperössä.

 

Ennen joulua kävin kaverilla I-Helsingissä, yhtä painajaista kaiken sen lumen keskellä. Tylyintä tässä on se, että tänään siellä käydessäni tilanne oli "täysin" sama. Lumet olivat edelleenkin valtavina kekoina, kadut yhtä sotkua ja eräskin keskeinen parkkipaikka edelleen kuin pottupelto. Pääkatu, jolla menee bussilinja oli tietysti hinkattu melko hyväksi. Saman pääväylän haara jossa bussi ei aja, olikin sitten yhtä röpelöä. Aika hyvin vetävät.

Oltiin siirtämässä trailerilla heidän autovanhusta takaisin kotipesään, jollain muulla kuin ympäristöntuhoturmiomaasturilla homma olisi jäänyt tekemättä. Silläkin joutui pariin kertaan hieromaan että sai traikun pungettua kadulta pihaan, kyytiläisessä kun ei ole talvikumeja niin sillä olisi ollut sula mahdottomuus päästä pöperössä mihinkään.

Tietenkään talvella ei pidäkkään päästä suvikumeilla, mutta niin huonosti hoidetut kadut että maasturillakin on jo hankaluuksia on häpeällistä. Rahnaa kuitenkin kerätään vaikka mihin kunnossapitoon. (herrojen vatsojen)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Stadi aikoinaan huolti ja kunnosti ensin linkokalustonsa huomattavalla rahasummalla ja myi ne sitten yksityisille muutamilla sadoilla euroilla, kun "oli niin monta lumetonta talvea".  :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutku se on niin kivaa ensin tehdä kadunvarteen kinoksia, siirrellä niitä jalkakäytävälle ja takaisin x5, odottaa osan sulamista ja sitten vasta hakea ne lumet pois.. Tuskin Ruotsissakaan kuvassa näkyvällä tehokkuudella toimita ihan jokapaikassa, mutta kyllähän tuo halvemmaksi tulisi kun yhdellä kertaa onnistuis auraaminen, kerääminen ja poiskuljetus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helsingin Sanomat ottaa oikein pääkirjoituksessa kantaa huoltovelvollisuuden siirtämisestä kaupungin vastuulle: http://www.hs.fi/paakirjoitus/artikkeli/Jalkak%C3%A4yt%C3%A4vien+hoito+kaupungille/1135262957418 "Toimiva ja selvä järjestelmä olisi sellainen, jossa kaupunki ottaisi esikaupunkialueiden tavoin vastuulleen jalkakäytävät myös keskustassa ".

 

Hesarin mukaan hyvä olisi, jos on vain yksi osoite jonne valittaa. En mä kyllä ymmärrä mitä hyvää siinä on, että saa valittaa paikkaan joka ei valituksiin reagoi.

 

topi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täällä Otaniemessä jalkakäytävien yms. auraaminen kuuluu ISS:lle jonka ainut duunissa oleva traktorikuskiparka ei yleensä saa aurattua yöllisiä lumia kävelyteiltä ennen kuin seuraavan arkipäivän iltana (poislukien rehtorin kulkureitin...). Jalkakäytävät joille kaupunki on aurannut teiden lumet jäävät odottelemaan kesän lämpöä.

 

Talon omaa parkkista ISS auraa joskus, nyt siihen ei tosin ole koskettu viikkoon ja perunapelto on sen mukainen.

 

Viereisiä yleisiä parkkipaikkoja ei sitten ollakaan aurattu sitten syksyn ensimmäisen lumisateen, onneksi ei ole autoa tuolla.  ;D

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Talon omaa parkkista ISS auraa joskus, nyt siihen ei tosin ole koskettu viikkoon ja perunapelto on sen mukainen.

 

Tätä se on, kun se asukkaiden valitsema henkilö, jolla on mm. yleisavain, ei jaksa potkia AYY:tä perseelle, jotta AYY vaatisi kunnossapitosopimusten velvoitteiden täyttämistä. Hyvin se parkkis alkoi 2008 pysyä puhtaana, kun asiasta tarpeeksi monta kertaa motkotti, tosin silloin siellä oli vielä Jaakola eikä ISS.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tätä se on, kun se asukkaiden valitsema henkilö, jolla on mm. yleisavain, ei jaksa potkia AYY:tä perseelle, jotta AYY vaatisi kunnossapitosopimusten velvoitteiden täyttämistä. Hyvin se parkkis alkoi 2008 pysyä puhtaana, kun asiasta tarpeeksi monta kertaa motkotti, tosin silloin siellä oli vielä Jaakola eikä ISS.

 

Aika useasti voidaan potkia sopimuksen tehnyttä tilaajan edustajaa päähän koska hän on katsonut suoraan hintaa ei palvelua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika useasti voidaan potkia sopimuksen tehnyttä tilaajan edustajaa päähän koska hän on katsonut suoraan hintaa ei palvelua.

 

Alhainen hintahan ei oikeuta rikkomaan sopimusta kuitenkaan. Oma kokemukseni näistä paskaa palvelua tuottavista huoltoyhtiöistä on, että ne kyllä kykenevät noudattamaan sopimuksia paremmin, kun niille asiasta motkottaa. Ylimääräistä omaa työtä se tosin teettää.

 

Minä olen aina ollut sillä kannalla, että sopimuksiin on kirjattava alunpitäen tietty korvausmaksu hoitamattomista sopimusvelvotteista. Kummasti lisää motivaatiota hoitaa asiat ajallaan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olishan se pitäny arvata, ensimmäisenä sen otti käyttöön Kuopio.

Savolaiset möisivät ihmekuormaajan mielellään myös helsinkiläisille, jossa sitä nyt eniten tarvittais, mutta kun ne ehti tukkia kadut niillä hidasteilla, kavennuksilla ja muilla betoniporsailla... 

 

 

http://yle.fi/alueet/savo/2011/01/lumet_pois_tehokkaasti_ihmekuormaajalla_2282617.html

 

Eilen tuli pyörittyä stadin kaduilla ja siellä tuollaisella vehkeen käyttöarvo olisi jossain nollan nurkilla koska siellä ei ole 10m:ä pidempää autoista puhdasta kohtaa.

 

Tatu: Potki sitä päähän joka ei ole kirjoituttanut sanktioita eli tilaajaa  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hätä keinot keksii:

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011011212995335_uu.shtml

 

Minulla ei ole omakohtaista kokemusta Helsingin tämänhetkisestä katujen lumitilanteesta, mutta kuullun/luetun perusteella jotain siellä olisi keksittävä. Taitaa vaan noista asioista päättävät tahot pelätä asukkaiden reaktioita pidempiin siirtokehotuksiin/pysäköinnin siirtämiseen kauemmas kotikadun varrelta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hätä keinot keksii:

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011011212995335_uu.shtml

 

Minulla ei ole omakohtaista kokemusta Helsingin tämänhetkisestä katujen lumitilanteesta, mutta kuullun/luetun perusteella jotain siellä olisi keksittävä. Taitaa vaan noista asioista päättävät tahot pelätä asukkaiden reaktioita pidempiin siirtokehotuksiin/pysäköinnin siirtämiseen kauemmas kotikadun varrelta.

Tollasessa kesään asti jatkuvassa siirtokehotuksessa ei ole mitään järkeä, mutta esimerkiks muutaman päivän tai max. viikonmittaisista siirtokehotuksista oisin kiitollinen täällä keskustassa. Esimerkiksi muutama katu kerrallaan siirtokehotuksen alle ja sitten kun ne olis putsattu niin seuraaville kaduille sama juttu. Tässä joutuu jo valmiiksi usein jättämään auton useamman sadan metrin päähän kotiovesta, joten ei tossa mitään uutta olis.

 

Tossa pidemmässä siirtokehotuksessa on varmaankin ideana se, että tosiaan saadaan ne kaikki autot sieltä kevääseen mennessä pois. Siinä saattaa kuitenkin mennä useampi päivä, että kaikki nuo kehoitukset noteeraavat, kun kaikki eivät päivittäin autoaan käytä. Voisi ihan hyvin laittaa siirtokehoituksen vaikkapa viikkoa ennen haluttua päivämäärää ja jos siellä sen jälkeen vielä joku pysäköi niin kylmästi hinausautolla veke (niinkuin tuo kyltti jo uhkaa). Nyt tuntuu ainoa seuraamus olevan sakko ja melko harvoin ne niitäkään jakelevat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tossa pidemmässä siirtokehotuksessa on varmaankin ideana se, että tosiaan saadaan ne kaikki autot sieltä kevääseen mennessä pois. Siinä saattaa kuitenkin mennä useampi päivä, että kaikki nuo kehoitukset noteeraavat, kun kaikki eivät päivittäin autoaan käytä. Voisi ihan hyvin laittaa siirtokehoituksen vaikkapa viikkoa ennen haluttua päivämäärää ja jos siellä sen jälkeen vielä joku pysäköi niin kylmästi hinausautolla veke (niinkuin tuo kyltti jo uhkaa). Nyt tuntuu ainoa seuraamus olevan sakko ja melko harvoin ne niitäkään jakelevat.

 

Menee kaupungin laskuun niiden autojen siirtely, jotka on pysäköity ennen merkin jättämistä. Valitettavan paljon noilla teillä seisoo autoja, jotka eivät edes kuukauteen liiku.. Merkin pystyttämisen jälkeen pysäköidyt autot saadaan kyllä omistajan kustannuksella siirrettyä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä tekemistä pääkaupunkiseudun väkimäärällä ja "läänin" laajuudella on tekemistä sen kanssa, että siellä ei osata pitää teistä huolta? Ei mitään. Syy on vain ja ainoastaan siinä, että siellä ei ole osattu varautua riittävällä auraus-/kunnossapitokaluston määrällä. P

 

Kyllä tämä Rakennusviraston aurausmäärä- ja ylityörahojen alasajo on ollut ihan tietoinen ratkaisu. Kun viimeisen 20-vuoden aikana on onnistuttu kaikkina helppoina lumitalvina kunnossapidossa, niin politikot voivat olla tyytyväisiä päätökseensä- "onhan asiat hoidettu meillä keskimääräistä paremmin".  :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä tekemistä pääkaupunkiseudun väkimäärällä ja "läänin" laajuudella on tekemistä sen kanssa, että siellä ei osata pitää teistä huolta? Ei mitään. Syy on vain ja ainoastaan siinä, että siellä ei ole osattu varautua riittävällä auraus-/kunnossapitokaluston määrällä.

 

Ihme "dissaamista" koko ajan. Hyvinhän tuo näyttää Possu kulkevan talvellakin. Jos et Toyotalla pääse, niin ei kait se sinulta ole pois, jos joku Possulla pääsee? :P

 

No sitä tekemistä, että kun on katuja ja lääniä paljon; niin kai se on ihan selvää, että joka paikkaan ei yksinkertaisesti keretä. Kyllähän se vtutti kun joukkoliikennekadut oli kareessa kunnossa; mutta minkäs teet, eiköhän ne aurauskaluston kuljettajat olleet ihan riittävän pitkiä päiviä töissä sillon kun sitä lunta tuli ennen joulua se 70cm muutamassa viikossa.

Varmasti on kaluston pulassakin syynsä, mutta luonnolle ei voi kukaan mitään. Ei edes vaikka miten täällä selittää miten Oulun peräällä osataan ja täällä ei. Jos joku on niin viisas sitten ja kertoo täällä oleville tienhoitoyrityksille miten asiat pitää tehdä; niin siitä vaan sitten kertomaan ne hienot ideat ja ratkaisut, joita ei 10-20v alalla olleet yritykset vieläkään ole sitten keksineet. Mutta ennen kun noita ideoita menee möläyttämään; on toivottavaa että tällä tietäjällä on alasta riitävä kokemus + riittävät kirjaimet ajokortissa, jotta voi sitten kertoa miten ASIAT PITÄISI tehdä niin tien päällä kuin toimistossa suunnittelupöydän vieressä.

 

No siis joo Mikkohan tossa sanoikin, että kun maavara on vielä järjellisissä lukemissa niin mikäs tolla ajellessa. Kuhan vaan on tarkkana sillon kun siltä alkaa näyttämään; kuten jokaisella normaalilla henkilöautolla muutenkin pitäisi olla.

En minä dissaa; totesin vaan että noita tosiaan näki kelissä kun kelissä tien päällä. Eli varmasti soveltuvia laitteita, jos pahimmissa lumipyryissäkin ajavat noilla.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä tämä Rakennusviraston aurausmäärä- ja ylityörahojen alasajo on ollut ihan tietoinen ratkaisu. Kun viimeisen 20-vuoden aikana on onnistuttu kaikkina helppoina lumitalvina kunnossapidossa, niin politikot voivat olla tyytyväisiä päätökseensä- "onhan asiat hoidettu meillä keskimääräistä paremmin".  :thmbdn:

 

Joo varmasti on ja jos muistellaan niitä menneitä talvia; tämä on toinen hullu talvi perän jälkeen. Sitä ennen oli mustaa ja märkää. Kyllä kuka tahansa alkaa pohtimaan, jos uudet tehokkaat koneet seisoo talvesta talveen käyttämättömänä pihalla eikä tuota mitään, että jotain pitäsi tehdä jos yrityksen aikoo pystyssä pitää. Oli se sitten valtion, kaupungin tai yksityisen lafka.

En minä näistä mitään tiedä sen enempää kun ei ole tarvis; mutta varmasti on menneiden talvien tasolla ollut vaikutus siihen, että kalusto on myyty tai vähennetty muilla keinoilla.

 

Minkäs teet tilanteelle; tulevaisuutta kun ei osata ennustaa. Tämäkin talvi piti olla tammikuulle asti musta, mutta lumi tuli ennätyksellisen aikaisin ja se ei taida ennen Juhannusta sulaa pois.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämäkin talvi piti olla tammikuulle asti musta, mutta lumi tuli ennätyksellisen aikaisin ja se ei taida ennen Juhannusta sulaa pois.

 

Älä nyt sentään maalaa " Piruja Seinille "  :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Älä nyt sentään maalaa " Piruja Seinille "  :o

 

No tota lumi määrää kun katsoo, teiden varsilta, pihojen lumikinoksia ja laskee 1+2, niin ihme on jos tuo nopeasti sulaa, tuo kaikki mitä tuola nyt on. :(

Mun puolesta sais tulla kesä heti. 8)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos joku on niin viisas sitten ja kertoo täällä oleville tienhoitoyrityksille miten asiat pitää tehdä; niin siitä vaan sitten kertomaan ne hienot ideat ja ratkaisut, joita ei 10-20v alalla olleet yritykset vieläkään ole sitten keksineet.

 

Minä en ainakaan usko, ettei niissä yrityksissä tiedettäisi mitä pitäisi tehdä. Yritykset tekevät sitä mistä niille maksetaan. Markalla (eurolla) saa markan aurauksen. Niin se vain menee.

 

Mutta ennen kun noita ideoita menee möläyttämään; on toivottavaa että tällä tietäjällä on alasta riitävä kokemus + riittävät kirjaimet ajokortissa, jotta voi sitten kertoa miten ASIAT PITÄISI tehdä niin tien päällä kuin toimistossa suunnittelupöydän vieressä.

 

Minä luulen, että ne ihmiset jotka nyt tekevät tuota suunnittelua eivät omaa riittävästi kirjaimia ajokortissa.

 

Tampereellakin oli yhden isomman pyryn aikana aurauskalusto tallissa. Auraamaan lähdettiin vasta kun pyry alkoi hellittää ja suurin osa teistä oli ihan nelivetokunnossa ja bussit jumissa. Selityksenä oli se, että muuten ei saada auraajien ajoaikojen puitteissa hoidettua teitä kuntoon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään