Juha Paulavuo

Tampereen ammattiopisto hankki opiskelijoille lentokoneen

27 viestiä aiheessa

Tampereen ammattiopisto on hankkinut lentokoneasentajakoulutuksensa käyttöön Falcon 20F –tyyppisen lentokoneen, joka saapuu Yhdysvalloista Tampere-Pirkkalan lentoasemalle 21. helmikuuta. Kone soveltuu avioniikkavarustuksensa sekä järjestelmiensä osalta lentokoneasentajaopiskelijoiden B2, B1 ja A -lupakirjaluokkakoulutukseen. Koneen hankinta mahdollistaa ilmailuviranomaisen koulutukselta edellyttämän lentokonehuoltoympäristön luomisen. Tampereen ammattiopisto antaa ainoana oppilaitoksena Suomessa B2-tason yhteiseurooppalaista avioniikka-asentaja koulutusta ilmailuviranomaisen myöntämällä koulutusluvalla.

 

aamulehti

 

Ammattiopistolla on entuudestaan Cessna 150, Piper Navajo ja Saab 35 Draken

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tampereen ammattiopisto on hankkinut lentokoneasentajakoulutuksensa käyttöön Falcon 20F –tyyppisen lentokoneen, joka saapuu Yhdysvalloista Tampere-Pirkkalan lentoasemalle 21. helmikuuta. Kone soveltuu avioniikkavarustuksensa sekä järjestelmiensä osalta lentokoneasentajaopiskelijoiden B2, B1 ja A -lupakirjaluokkakoulutukseen. Koneen hankinta mahdollistaa ilmailuviranomaisen koulutukselta edellyttämän lentokonehuoltoympäristön luomisen. Tampereen ammattiopisto antaa ainoana oppilaitoksena Suomessa B2-tason yhteiseurooppalaista avioniikka-asentaja koulutusta ilmailuviranomaisen myöntämällä koulutusluvalla.

 

aamulehti

 

Ammattiopistolla on entuudestaan Cessna 150, Piper Navajo ja Saab 35 Draken

 

Jetfliten OH-WIP, Dassault Falcon 20F-5 lähti joskus vajaa vuosi sitten jenkkeihin. Olisikohan sama yksilö (CN: 359) palaamassa maahan?-)

 

Saapahan edes yksi koulu kunnon koneen, monessa lekoasennuksen perustutkintoa kouluttavassa pajassa on jotain learin ruppanoita :S

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saapahan edes yksi koulu kunnon koneen, monessa lekoasennuksen perustutkintoa kouluttavassa pajassa on jotain learin ruppanoita :S

 

Miten tuo vanha lahna loppuseltaan eroaa vanhasta Lörsetistä? Vähän isompi ehkä, mutta tuoko se sille jotain lisäkompetenssia?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hintaluokka on noin 1 000 000€.

Lopulliseen yksilön hintaan vaikuttaa kovasti koneen ikä ja yleiskunto, moottoreiden kunto ja koneessa oleva avioniikkavarustus, vauriohistoria ja lentoaika viimeisen suuren huollon jälkeen sekä kokonaislentoaika.

 

Tämä yksilö on aika vanha (40 vuotta).

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitähän moinen on mahtanut maksaa ?

 

Vastaavan ikäisten hintoihin vertaillessa veikkaan, että ko. yksilön hinta on joitakin karvoja alle miljoonan taalan. Moottorit lienevät ainakin em. linkin mukaan loppuun lennetty...

 

EDIT: Jarmo ehti ensin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sellainen tunne/aavistus, että koneen viimeiseksi lennoksi jää tulo EFTPlle

 

No eiköhän se ole tarkoitus, kun kerran kone on tulossa mekaanikko-oppilaiden räpläyskäyttöön ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No eiköhän se ole tarkoitus, kun kerran kone on tulossa mekaanikko-oppilaiden räpläyskäyttöön ::)

 

Näinhän se on. Ei muuta kuin autoon kentältä ja vanhalle rollikkahallille Pispalaan

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä tämä antaa enemmän kuin Learjet? Ei välttämättä mitään.

 

Parhaassa tapauksessa tämän koneen avioniikka on uudistettu jossakin vaiheessa ja B2 kaverit saavat hieman fiksumman harjoituslaitteen kuin muutaman muun koulun peltimittarikoneet.

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko teillä tietoa, että mitä koptereita tuolla Kouvolan opistossa Heko asentaja linjalla on??

 

Kuvien perusteella näyttäisi olevan ainakin Aerospatiale SA-360C Dauphin (ex. OH-HTR). Jossakin kuvassa oli myös sennäköinen pyöreä ikkuna, että se kuuluisi varmaan Mi-8:lle, mutta liekkö sitten koulun kalustoa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä tämä antaa enemmän kuin Learjet? Ei välttämättä mitään.

 

On tuon koneen järjestelmät nyt kuitenkin vähän lähempänä todellisuutta, kuin vaikkapa 24D:n. Esimerkiksi toilettina saattaa olla oikein kasettiwc (varustuksesta riippuen), learissa on ämpäri ;)

 

WC- ja vesijärjestelmä ei toki ole koulutuksen ydin, tämä oli vain esimerkki :)

 

Parhaassa tapauksessa tämän koneen avioniikka on uudistettu jossakin vaiheessa ja B2 kaverit saavat hieman fiksumman harjoituslaitteen kuin muutaman muun koulun peltimittarikoneet.

 

Jos Timon linkin tiedot pitävät paikkaansa, niin tuohon on päivitetty lasiohjaamo.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko teillä tietoa, että mitä koptereita tuolla Kouvolan opistossa Heko asentaja linjalla on??

 

Mi-8

SA-360C

R-22

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Collins Pro Line Avionics-maininta ei kyllä ole lasiohjaamon tae. Collinsin radioihin, jotka on myyty Pro Line-tuotemerkillä, olen törmännyt jo 90-luvun puolella OH-LCH:n Ilmavoimilta peräisin ollutta varastoa penkoessa  ;) eikä Ilmavoimat ostanut DC-kolmosiinsa lasiohjaamoja koska niitä ei ollut olemassakaan. Hintakin lienee eri luokassa. Näin googlen välimuistista poimittu myyjän mainos kertoo, huomatkaa päivityksen päivämäärä:

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hinta tarkoittaa sitä että avioniikaltaan ovat museokoneen ostaneet. Toivotaan että rahaa jäi lasiohjaamon ostoon, jotta voivat B2 oppilastyönä asentaa sen. :)

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin googlen välimuistista poimittu myyjän mainos kertoo, huomatkaa päivityksen päivämäärä:

 

Mut toihan on best f20 on market! ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään