Juha Klemettinen

Air Finlandin koneessa vika, kahvia ei tarjoiltu

18 viestiä aiheessa

Jokaisen lentomatkustajan pahin painajainen: hintaan kuuluvaa kahvia ja teetä ei tarjoiltu

 

Ajatella jos olisi ollut olutta tai viinaa. Ei suomalaisia ILMAISET kahvit ja teet kiinnosta mutta jos ILMAISET viinat jaa saamatta, niin silloin alkaa kova haloo.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viikonlopun kahdesta Blue1:n 717-lennostani kummallakaan ei saanut kahvia tai teetä. Ensimmäisellä lennolla vesijärjestelmä oli "rikki", ja toisella se oli "jäätynyt".

 

Pistää miettimään että kestääköhän noi koneet nyt pakkasta ihan niin hyvin kuin tarvitsisi täällä Pohjolassa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta kun kerran se kahvi/tee kuului matkan hintaan ...  :P

Kerran mentiin pomon kanssa muistaakseni SASsilla EFHK-ESSA väli ja ennen lähtöä emo kuulutti että koneessa ei olekaan juomavettä, joten lähtö myöhästyy hiukan sitä odotellessa.  Pomo sanoi että kunhan on ainakin kerosiinia ja ehkä kaljaa, niin eiköhän tässä tunti pärjätä :D. Olin aika samaa mieltä, enkä sitä kaljaakaan kaivannut :o. Ei niin olisi haitannut kun ei mennyt omasta pussista nuo juomiset :P.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viikonlopun kahdesta Blue1:n 717-lennostani kummallakaan ei saanut kahvia tai teetä. Ensimmäisellä lennolla vesijärjestelmä oli "rikki", ja toisella se oli "jäätynyt".

 

Pistää miettimään että kestääköhän noi koneet nyt pakkasta ihan niin hyvin kuin tarvitsisi täällä Pohjolassa?

 

Meinasin jo aiemmin kommentoida että ainakin muutama vuosi sitten Blue1:n koneissa sai kahvia vain satunnaisilla lennoilla, kun muuten oli keittovehkeet rikki. Ja tämä oli siis Mädäreissä ja Avroissa. En tiennyt että tämä "lentoyhtiökohtainen vika" koskee myös uutta 717-laivastoa  :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

On sitä menny vedet jäähän ns. arvon lentoyhtiöilläkin. Jo 90 luvull aoltiin ilman vettä LHR-BOM välillä,ja aamiaset oli siitä syystä puutteelliset. Mutta eipä tullut mieli valittaa, vaikka oli ihan business lippu. Tosin itseäni harmitti enemmän että BA oli jättänyt matkalaukkuni LHR:lel ja Mumbaissa tuo taakse jääny laukku oli ainakin silloin aikea byrokraattinen juttu.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

täälä kerta arvostellaan että vain blue1 jäätyilee ni voin kertoa että ei ole montaa aamua kun finnairin yöpyvä lento lähti kuopiosta ilman vesiä... oli koneen roska mennyt jäätymään...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentokone kyllä lentää ja toimii -50' pakkasessa mutta kun se jää yöksi ulos niin jäätyy jos tippakin on jäänyt väärään paikkaan. Sulatuksestakin olen kuullut että parempi ettei mitään pikakeinoja yritetä kun putkelle käy kuten kotioloissa jos liian kuumalla nopeasti yrittää. Taisi olla viime talvenakin erään yhtiön kone aika isossa remontissa kun se vesiputki väärästä kohtaa em. toiminnan myötä puhkesi.  :-\

 

Dubaissa toki ei vesi jäädy.

 

Koneeseen voisi esim. DXB-HEL lennolle varata pullovettä vaikka se glasi per nokka, tässä tapauksessa n.50litraa. (= 50kg lisäpainoa) Kaikki eivät toki sitä joisi joten kaljaveikkoja kiittäen usea matkustaja saisi kaksikin lasillista.  :thmbup:

 

On eri asia istua lentokoneessa 6 tuntia kuin HEL-ARN ilman vettä. Tämä ei välttämättä ole vaan jonkun "marinaa". Onneksi sentään wc:t toimi ja savettia oli jaossa.  :thmbup:

 

Luojan kiitos ettei ilmaiset viinat loppuneet jos olisi ollut tarjolla, kuten Ilkka alla kirjoittaa, silloin asiasta olisi kirjoitettu varmaan paikallislehtiä myöten, nyt vaan iltapuluissa. Ehkä myös ensi viikon seiskassa jos sinne nyt eräiden häiden takia palstatilaa senttiäkään jää.  :thmbdn:

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Matkustajakoneessa on ilma kuivaa ja kabiinipaine matala => kyllä tarvii juomavettä edes snadisti! Kahvi, napsut ja röyhtäilyvesi eivät korvaa hookaksoota.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu on se kamalaa kun ei ne suomalaiset juntit saa kahvia viiteen tuntiin. Ihmettelen, että miten ihmeessä selvisivät Helsinkiin hengissä. :o

 

Tietäisittepä vaan miten usein nuo koneet jäätyy, lentoyhtiöstä riippumatta (luonnollisesti), vaikka se nyt ei tuohon keissiin liitykkään... Milloin jäätyy luukut kiinni, milloin vesijärjestelmä ja milloin mikäkin. Sattuipa tuossa viime viikolla tapaus kun jäätyi Helsingissä matkustajasilta paikalleen niin, että sitä ei saatu ajettua koneeseen kiinni. Kone oli putkella, mutta paxit ulos takaovesta ja busseihin... ;D Kenenkäs vika se on? Lentoyhtiön? Finavian? :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oltuani pois Finnairilta jo kohta neljä vuotta, olen alkanut katsoa Suomea ja suomalaisuutta yhä enemmän ja enemmän ulkopuolisin silmin. Suomessa on rakennettu aikansa hienoimmat kännykät ja hienoimmat risteilijät sekä monet muut laitteet ja koneet. Koululaitos saa maailman parhaimmat arvosanat, yhteiskuntarauha on järkkymätön ja tasa-arvo kunniassaan. Yhtenä tärkeänä syynä tähän on se, että kun suomalainen tavoittelee jotain, vertailukohde on usein absoluuttinen hyvyys, ei se kuinka muualla asiat ovat. Tämän ansiosta me itsepäiset suomalaiset olemme maailman kärkijoukkoa monessa suhteessa.

 

Tällä samalla ominaisuudella on sitten myös kääntöpuolensa. Kun yön yli 20-30 asteen pakkasessa seisseen lentokoneen joku putki on jäätynyt estäen kahvinkeiton, on piru irti. Absoluuttiseen hyvyyteen kun kuuluu, että putket eivät jäädy ja kahvia on aina tarjolla. Ei se jäätynyt putki estä turvallista lentämistä, mutta tietysti haittaa tarjoilua. Suuttumus nousee potenssiin, koska lipun hintaan kuuluu kahvi. Joskus toivoisi, että matkustajat pohtisivat sitä, kuinka moni lentoyhtiö maailmassa ylipäätään pystyisi operoimaan näissä olosuhteissa. Vaikka meillä on junat Italiasta ja lentokoneet Brasiliasta, niilläkin pystytään suomalaisella ammattitaidolla operoimaan näissä olosuhteissa edes jotenkuten. Olen aivan varma, että jos tähän leikkiin pantaisiin valmistajamaiden ihmiset, niin ei meillä talvisaikaan taitaisi olla sen kummemmin toimivaa juna- kuin lentoliikennettäkään. Itse olen tavattoman ylpeä siitä, että suomalaiset lentokoneet pystytään pitämään ilmassa ja kentät auki ankaranakin talvena. Näin vaikka kavinkeittimen vesiputki olisikin joskus jäätynyt.

 

Seppo     

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Puhut Seppo nyt todellakin täyttä asiaa. Itsellä on kokemusta lähinnä noista Italian junista, ja todellakin kaverit Ilmalassa ovat se voimavara, joka mainitsemallasi tavalla hoitaa hommasta himaan sen minkä pystyy.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

airbusseist noi putket yölisen levon aikana jäätyvät harvemmin sillä sielä on koneessa maavirta läpi yön kiinni ja pipe heatterit huutaa läpi yön. Avroista ja empuista taas vedet pitää ottaa ulos yöksi tai niin ainakii täälä meillä. Avroissa vesijärjestelmä tuntuu jäätyvän näillä -20 keleillä melkeinpä joka kerta vaikka sieltä ne vedet ulos otetaan. Mutta melkein ainapa toi on vissii saatu sulatettua ennen kuin kone on taas lähtenyt päivän lennoilleen. Mut ihmiset nyt tosiaan tykkää valittaa kaikesta :) Onko sit tärkeämpää matkustajille et kahvit tulee vai että kone lähtee ajallaan ? itse jos joutuisin valitsemaan ottaisin ajallaan lähdön

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Seppo, kahvista puhuttaessa, parasta olen saanut Suomessa ja Italiassa. Mutta eipä auta vaahdota kahvin laadusta muualla maalmassa, ei ne ymmärrä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tossa mainitsemassani tapauksessa ihmetytti lähinnä se, että kummatkaan lennot eivät olleet aamun ensimmäisiä, vaan molemmilla koneilla oli jo operoitu useampi legi sen päivän aikana. Yöllä jäätyminen on yksi asia, mutta saman tapahtuminen aktiivikäytössä ja moottorit tai ainakin APU päällä  jo sitten ihan toinen.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään