Petri Lehtovirta

Finnair nostaa hintoja 9.3.2011

28 viestiä aiheessa

Ylen uutisten mukaan Finnairin lentolippujen hinnat kallistuvat. Syynä ovat kohonneet polttoainekustannukset.

 

Korotus koskee kaikkia reittejä ja tulee voimaan 9. maaliskuuta.

 

Ylen mukaan korotus on 3-5 prosenttia.

 

Yle.fi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Korotus on nyt tehty YR -surchargeen: kaukolennoilla menopaluulipussa YR oli eilen vielä 136,00€ ja nyt se on 180,00€.

 

Hintana niin, että eilen Z-luokan HEL-SIN-HEL oli 801€, tänään sama lippu 845€

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huomenna 6.5. tulee seuraava korotus eli esim. kaukolennon YR on sitten menopaluussa 220€.

 

Finnair korottaa polttoainelisämaksujaan kaikilla reiteillä

 

3.5.2011

 

Matkan alkaessa Suomesta uudet polttoainelisämaksut liikennealueittain ovat:

Suomen kotimaanlennot: 37 euroa/lentosegmentti, Euroopan-lennot: 37 euroa/lentosegmentti ja kaukolennot: 110 euroa/lentosegmentti.

 

Muutos koskee kaikkia Finnairin lentoreittejä ja lippuja, jotka kirjoitetaan 6.5.2011 tai sen jälkeen. Polttoainelisämaksu peritään kaikilta matkustajilta, joille on varattu matka Finnairin lentonumerolla (myös codeshare-lennoilta). Maksu koskee myös lapsia, pois lukien sylilapset, joille ei varata omaa paikkaa.

 

6.5. saakka Finnairin polttoainelisämaksut ovat: Suomen kotimaanlennot ja Euroopan lennot: 35 euroa, kaukolennot: 90 euroa.

 

http://www.kalevatravel.fi/ajankohtaista/tiedotteet/fi_FI/ay_polttoaine/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vapunpäivän Hesarin Torsti Tietää -palstalla oli muuten vähän pöyhäisty tätä suurta "Poltttoainelisämaksuna" tunnettua kusetusta. Hyvä vain jos rivikansalaisen tietämys asiasta tämän myötä edes vähän lisääntyy.

 

Kirjoitin juuri tuohon pienen vastineen, jossa tarkensin asiaa. Katsotaan julkaisevatko osia siitä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tällä torsti-palstalla selvitetään nyt sellainen asia että YR-surcharge näköjään Finnairilla nousikin vain Suomesta lähteville lennoille.

 

Otamme esimerkin:

Lentopäivä 13.6.2011

HEL-FRA Insurance and fuel fee (YR) 37,00 EUR

FRA-HEL Insurance and fuel fee (YR) 31,00 EUR

 

HEL-SIN Insurance and fuel fee (YR) 110,00 EUR

FRA-HEL-SIN Insurance and fuel fee (YR) 107,00 EUR eli 31,00€ FRA-HEL + 76,00€ HEL-SIN

 

eli tässä tulemme siihen miten Petterin mainitsema kusetus ja suuri sellainen polttoainelisä onkaan. Suomesta lähteville lennoille piti nostaa polttoainelisää mutta Suomen kautta tehtävät matkat tehdään edelleen "halvemmalla polttoaineella".

 

Väitän että polttoaineen kallistumisella ei ollut mitään tekemistä tämänpäiväisen korotuksen kanssa koska se ei nostanut kuin Suomesta lähtevien lentojen polttoainelisää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olipas taas Finnairilla kesä"tarjoukset". Singapore alk. 739€  :P

 

Kyllä näillä nykyhinnoilla oma valinta lentoyhtiöksi on joku muu kuin Finnair.

 

Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olipas taas Finnairilla kesä"tarjoukset".

 

Näimpä, Malagaan oli lennot 4:lle yli 2000€, viikko sitten normihinnalla 1600€...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö se ny riitä jo tuo hintojen nostaminen, eihän tuossa Finnairin hommassa ole enää mitää järkeä.

 

Ehkä sitten kun ikää kertyy vähän enemmän niin ymmärrät, että yrityksen tulot täytyvät olla pitkässä juoksussa suuremmat kuin menot, muuten käy huonosti. Mitä kuvittelet kerosiinin hinnan lähes kolminkertaistumisen kahdessa vuodessa vaikuttaneen lentoyhtiöiden menoihin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näimpä, Malagaan oli lennot 4:lle yli 2000€, viikko sitten normihinnalla 1600€...

 

Jos on yhtään perehtynyt aiheeseen, tietää että yhden lennon hinta joustaa edestakaisin riippuen eri tekijöistä kuten varaustilanne, viikonpäivä, kuukausi jne.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos on yhtään perehtynyt aiheeseen, tietää että yhden lennon hinta joustaa edestakaisin riippuen eri tekijöistä kuten varaustilanne, viikonpäivä, kuukausi jne.

No kyllä minä nyt sen tiesin että voi vaihdella, mutta silti jos tarjouksessa 400€ kalliimpi..

No katson keskiviikkona uudelleen jos silloin näyttäisi tarjous eriltä  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehkä sitten kun ikää kertyy vähän enemmän niin ymmärrät, että yrityksen tulot täytyvät olla pitkässä juoksussa suuremmat kuin menot, muuten käy huonosti. Mitä kuvittelet kerosiinin hinnan lähes kolminkertaistumisen kahdessa vuodessa vaikuttaneen lentoyhtiöiden menoihin?

 

Kuules Harri ikää on jo kohta 50 mittarissa kertynyt enkä silti ymmärrä tuota hintojen nostamista! Kerropa tyhmälle viisikymppiselle miksi Finnairin hinnoissa on niin paljon ilmaa verrattuna ns halpalenoyhtiöihin?? Ettei vaan siksi jotta saadaan maksettua raskaan organisaation johtajien kusetuspalkat!!!

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuules Harri ikää on jo kohta 50 mittarissa kertynyt enkä silti ymmärrä tuota hintojen nostamista! Kerropa tyhmälle viisikymppiselle miksi Finnairin hinnoissa on niin paljon ilmaa verrattuna ns halpalenoyhtiöihin?? Ettei vaan siksi jotta saadaan maksettua raskaan organisaation johtajien kusetuspalkat!!!

 

Jukka

Johtajien palkat on aika pieni osa kokonaishenkilöstökuluissa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Johtajien palkat on aika pieni osa kokonaishenkilöstökuluissa...

 

Joo tämä olikin vain carricoiden...jostain se hintaero silti johtuu verrattuna halpalentoyhtiöihin,  Eikä vaan Finnairilla.  Hyvänä esimerkkinä perheemme taannoinen lomamatka Teneriffalle huhtikuun alussa.  Kun laskeuduimme Reina Sofian kentälle siellä patsasteli peräti 5 Air Berlin yhtiön konetta porteilla.  Tietääkseni halpalentoyhtiö.  Jostain ne halvat hinnat tulevat...

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos Finnairin hinnat tuntuu niin pahalta niin miksi niitä pitää jeesustella aina ja jatkuvasti? Yrityksellä on vapaus hinnoitella tuotteensa niinkun haluaa ja ne joille hinta sopii ne palvelun ostavat.

 

Jokaisen lompakolle löytyy sopivia lentoja eri yhtiöiltä joten eikun reissuun.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep jep tiedän tiedän mutta onhan tämäkin matkustajia karsiva asia: hinta. Norwegian meno-paluu 60€, Blue1 nuorisohinnoilla 88€, Finnair 380€ :o. Tunnin lento niin kyllä kait siinä sen istuu vaikka kuin kovalla penkillä.

 

Tähänkin pätee wanha sananlasku: Ei se ole tyhmä joka pyytää...  :laugh:

 

Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuules Harri ikää on jo kohta 50 mittarissa kertynyt enkä silti ymmärrä tuota hintojen nostamista! Kerropa tyhmälle viisikymppiselle miksi Finnairin hinnoissa on niin paljon ilmaa verrattuna ns halpalenoyhtiöihin?? Ettei vaan siksi jotta saadaan maksettua raskaan organisaation johtajien kusetuspalkat!!!

 

Jaahas. Kehdataan vinkua jostain Finnairin "kusetuspalkoista" ja lennetään parinkympin lentoja jollain R***airilla.

 

Vuodet kuluu ja kohta sitten vingutaankin kun ei ole tarjolla muuta kuin niitä kovia penkkejä ilman mitään tarjoilua tai palvelua. Vessakäynti maksaa, kentät on kahdensadan kilsan päässä kohdekaupungeista ja turvallisuus huipussaan kun henkilöstövuokrausfirmojen listoilta halvalla ostetut lentäjät ja kabiinihenkilökunta vingutetaan maksimitunneilla täysin loppuun muutamassa vuodessa.

 

Pistää miettimään, keitä ne kusettajat lopulta olivatkaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun laskeuduimme Reina Sofian kentälle siellä patsasteli peräti 5 Air Berlin yhtiön konetta porteilla.  Tietääkseni halpalentoyhtiö.  Jostain ne halvat hinnat tulevat...

 

Air Berlinilläkö halvat hinnat? Ei kyllä ole, ellei sattumalta onnistu löytämään ns. alkaen-hintaa molempiin suuntiin. Kokeillaanpa vaikkapa satunnaisesti valitut päivät 7.-10. heinäkuuta Helsingistä Düsseldorfiin ja takaisin. Air Berlinillä meno-paluu 213,98 euroa; Finnairilla 197,39 euroa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kerropa tyhmälle viisikymppiselle miksi Finnairin hinnoissa on niin paljon ilmaa verrattuna ns halpalenoyhtiöihin??

 

Ensinnäkin kannattaa yrittää ymmärtää, että halpalentoyhtiöiden koko liiketoimintamalli on täysin erilainen kuin verkostolentoyhtiöillä. Siihen voi perehtyä vaikkapa Wikipediassa http://fi.wikipedia.org/wiki/Halpalentoyhti%C3%B6.

 

Lisäksi ei pidä antaa halpalentoyhtiöiden alkaen-hintojen (joihin joka tapauksessa tulee kaikenlaisia lisämaksuja) antaa hämätä, koska todennäköisesti niinä päivinä kun haluaa itse matkustaa hinnat ovatkin paljon kalliimpia (ja niihinkin hintoihin tulee vielä lisämaksut päälle).

 

Kannattaa laskea myös matkan kokonaiskustannukset. Monesti halpalentoyhtiöiden lentoajat ovat epämukavat ja jos täytyy olla perillä tiettynä aikana, niin se saattaa vaatia yhtä ylimääräistä yöpymistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos nyt palataan vielä tähän Finnairin polttoainelisään jonka varjolla lipun hintaa nostetaan (Suomessa) koko ajan.

 

Polttoainelisä on ovela tapa rahastaa lisää esimerkiksi lapsiperheiltä koska lapsialennus lasketaan lipun "verottomasta" hinnasta ja kun kaikkiin lippuihin (pl. infant) tulee aina polttoainelisä ja sen korotus, kohoaa lastenlippujen hintakin koko ajan kaikessa hiljaisuudessa.

 

Toinen ryhmä jota kusetetaan tällä polttoainelisällä, on kanta-asiakkaat jotka lunastavat pisteillään "palkintomatkan" jolloin taas pääsee maksamaan rahalla näitä polttoainelisiä ja pisteillä "verotonta" osuutta.

 

Ja jos vielä vilkaistaan tuota polttoainelisää joka esimerkissäni on lähtökenttänä FRA, niin sitähän ei ole näköjään korotettu ollenkaan samanlaisiin lukemiin kuin Suomessa, koska se on vieläkin 76€/kaukolentosegmentti. Suomesta lähteviin lippuihin nostettiin jo 9.3.2011 polttoainelisä 90:een euroon ja nyt se on 110€ per segmentti.

 

Millä verukkeella voi perustella polttoaineen kallistumisen nostamalla polttoainelisää vain lippuhin joiden lähtökaupunki on Suomessa? Miten Saksasta lähtevällä ja Helsingin kautta lentävällä asiakkaalla voi olla pelkästään kaukolennolla 34€ halvemmat polttoaineet?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Polttoainelisä on ovela tapa rahastaa lisää esimerkiksi lapsiperheiltä koska lapsialennus lasketaan lipun "verottomasta" hinnasta ja kun kaikkiin lippuihin (pl. infant) tulee aina polttoainelisä ja sen korotus, kohoaa lastenlippujen hintakin koko ajan kaikessa hiljaisuudessa.

 

Toinen ryhmä jota kusetetaan tällä polttoainelisällä, on kanta-asiakkaat jotka lunastavat pisteillään "palkintomatkan" jolloin taas pääsee maksamaan rahalla näitä polttoainelisiä ja pisteillä "verotonta" osuutta.

 

Mikä olisi sitten sinun mielestäsi matkustajan kannalta oikeudenmukainen tapa veloittaa kahdessa vuodessa lähes kolminkertaiseksi kallistuneesta polttoaineen hinnasta? Jos lipunhintoihin tehtäisiin joku prosentuaalinen korotus, niin silloinhan taas kalliimpien lippujen ostavat maksaisivat kallistuneesta polttoaineesta enemmän kuin halvempien lippujen ostajat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä olisi sitten sinun mielestäsi matkustajan kannalta oikeudenmukainen tapa veloittaa kahdessa vuodessa lähes kolminkertaiseksi kallistuneesta polttoaineen hinnasta?

 

Varmaankin se on polttoainelisä nimenomaan mutta nykyisellään, kuten esimerkistäni huomaamme, polttoainelisän korotusta käytetään häikäilemättömästi korotusautomaattina ja sehän ei perustu, kuten edelleen huomaamme esimerkistä, minkäänlaiseen todellisuuteen tai oikeaan polttoaineen hinnan nousuun koska eri paikkakunnilta lähtevät matkustajat maksavat eri suuruisen polttoainelisän vaikka istuvat samassa koneessa. Nyt Finnair käyttää selitteenä ja puolusteluna tuota polttoainelisää sillä verukkeella että öljyn hinta nousee, korotuksen perustana Suomesta lähteviin matkohin mutta ei muihin.

 

Vai onko olemassa oikeasti sellaista polttoainetta joka on kalliimpaa suomalaisen perseen alla koneessa kun vaikka sakemannin?  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä olisi sitten sinun mielestäsi matkustajan kannalta oikeudenmukainen tapa veloittaa kahdessa vuodessa lähes kolminkertaiseksi kallistuneesta polttoaineen hinnasta? Jos lipunhintoihin tehtäisiin joku prosentuaalinen korotus, niin silloinhan taas kalliimpien lippujen ostavat maksaisivat kallistuneesta polttoaineesta enemmän kuin halvempien lippujen ostajat.

 

Tässä nyt unohdetaan koko homman ydin. Polttoainelisämaksut otettiin käyttöön '91 kun öljyn hinta räjähti yhtäkkiä käsiin kun Persianlahdella vähän rähinöitiin ja lopulta ensin ajettiin viiksiniekan joukot pois Kuwaitista ja sen jälkeen yritettiin päästää tyyppi päiviltä, joka ei tosin onnistunut ennen kuin 15 vuotta myöhemmin.

 

Siihen aikaan tekniikka oli vähän eri tasolla kuin nykyään, joten tarvittiin joku notkea, joustava ja erityisesti NOPEA tapa jolla lentoyhtiöt pystyivät reagoimaan kohonneisiin operointikustannuksiin. Siihen aikaan kun hintoja tyypillisesti päivitettiin esim. neljännesvuosittain ja keskivertoyhtiöllä on kuitenkin tuhansia hintoja. Helpoin tapa oli siis ottaa käyttöön tällainen joka hinnan päällä lätkäistävä maksu, jota pystyttiin vaihtamaan helposti ja nopeasti vaikuttamaan kaikkiin hintoihin.

 

Noh, nyt on vuosi 2011 ja nykyisillä tietojärjestelmillä ei ole mitään ongelmaa määrittää hintoja dynaamisesti ja vaikka uudelleenhinnoitella kaikki Finnairilta löytyvät hinnat joka yö, joko öljyn maailmanmarkkinahinnan tai vaikka Finnair Oyj:n pörssikurssin kehityksen seurauksena. Juuri näin suurin osa halpalentoyhtiöistä toimii ja on toiminut jo pitkään. Tämä on huomattavasti läpinäkyvämpää ja paljon vähemmän kuluttajaa silmään pissivää.

 

Eli siis vastaus kysymykseesi: dynaamiset hinnat. Ei tarvita mitään prosentiaalisia malleja, vaan ainoastaan hinta, joka elää tuotantokustannusten mukana. Sellaisen toteuttaminen ei todellakaan ole vaikeaa. Mutta sattuneesta syystä sitä ei haluta tehdä, sillä muuttuuhan kuluttajan kusettaminen samalla paljon vaikeammaksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Erittäin hyvin kiteytetty Petteriltä.  :thmbup:

 

Olen hetken jo miettinyt että varmaan kohta tulee aika, jolloin joku lentoyhtiö huomaa että kilpailukykyinen kokonaishinta on asiakkaalle mieluisampi asia kuin sikahalpa pohjahinta jonka päälle lätkitään sitten kaikenmaailman lisämaksuja siten että lopullinen hinta on kallis. Lufthansa on ehkä tätä konseptia lähinnä, koska koittavat mainostaa että heillä perinteiset palvelut kuuluvat lipun hintaan.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Polttoainelisästä kun oli puhe:

 

Emirates scraps fuel surcharge

 

Dubai-based airline removes surcharge – introduced in mid-April – with immediate effect

 

"In line with the recent decrease in fuel prices, Emirates has removed its fuel surcharge on all tickets,” said Tim Clark, President Emirates Airline.

 

http://www.emirates247.com/news/emirates-scraps-fuel-surcharge-2011-05-08-1.390201

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Mistähän tuo "recent decrease in fuel prices" on keksitty vai saako Emirates jotakin erikoisalennusta? IATA:n mukaan Jet A-1:n hinta on noussut 1,2 % viimeisen viikon aikana, 6,2 % viimeisen kuukauden aikana ja 45,6 % viimeisen vuoden aikana.

 

http://www.iata.org/whatwedo/economics/fuel_monitor/Pages/index.aspx

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään