Mika Koski

IFR varakenttäplaanin aktivointi?

5 viestiä aiheessa

Miten IFR-varakenttäplaani aktivoidaan esim. lähestymisen ja ylösvedon jälkeen? Erityisesti kiinnostaisi tietää, että jos varakenttänä on joku todella vilkas kenttä Heathrow, Munchen, Frankfurt jne., johon on vaikea saada slotteja jo silloin, kun kone myöhästyy lähdössä, niin miten lennonjohto hanskaa tämän?

 

Kaikkea sitä matkaillessa tuleekin mieleen.

 

Mika

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä siinä sen kummempia ole kuin että ylösvedon jälkeen liitytään ko. ylösvetomenetelmään liittyvään holdingiin ja pyydetään uusi selvitys varakentälle.

 

Jos ylösvedon jälkeen pääsee / joutuu heti vektorointiin niin siinäkin pyydetään lennonjohtajalta uusi selvitys varakentälle, ja siitä hän sitte ohjailee todennäköisesti jo suoraan varakentän suuntaan taikka pois muun liikenteen jaloista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ole välttämättä järkevää plaanata varakentäksi sellaista jonka kapasiteetti saapumisaikana on jo muutenkin "myyty loppuun", jos muitakin vaihtoehtoja löytyy (yleensä löytyy).

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä siinä sen kummempia ole kuin että ylösvedon jälkeen liitytään ko. ylösvetomenetelmään liittyvään holdingiin ja pyydetään uusi selvitys varakentälle.

 

Jos ylösvedon jälkeen pääsee / joutuu heti vektorointiin niin siinäkin pyydetään lennonjohtajalta uusi selvitys varakentälle, ja siitä hän sitte ohjailee todennäköisesti jo suoraan varakentän suuntaan taikka pois muun liikenteen jaloista.

 

Laitetaas muutama lisäkyssäri:

 

- a) Onko siinä alkuperäisessä plaanissa myös määritelty reittipisteet kohdekentältä ==> varakentälle vai b) tehdäänkö plaani radiolla? (ei kai?) vai c) kertooko lennonjohtaja, miten lähestytään?

 

- Tapahtuuko esim. ylösvedon jälkeen jotain ATC <=> ATC tiedonsiirtoa alkuperäisen kohdekentän tornin ja uuden kentän lähestymisen/tornin välillä?

 

 

Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo ATC-koordinointi riippuu täysin siitä missä ollaan ja minne pitäisi päästä varakentälle. Ilmatilajaosta riippuen ko. varakenttälento koordinoidaan ensin reitillä seuraavana olevan ATC-yksikön kanssa joka hyvin useasti on ACC (aluelennonjohto). Esimerkin omaisesti ohjaaja pyörii Turun TMA:lla odotuskuviossa eikä syystä tahi toisesta pääse laskuun. Ohjaaja pyytää selvitystä varakentälle (EFHK) ja tämän jälkeen EFTU ATC pyytää selvitystä Tanpereen ACC:lta. Selvityksen saatuaan EFTU ATC välittää selvityksen ohjaajalle, joka kääntää keulan itään selvityksen mukaisesti. Lentosuunnitelmissa ei ole valmiina mahdollista reittiä varakentälle/varakentille.

 

Hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään