Jarkko Nieminen

Kannattaako vaihtaa Windows 7:kaan?

16 viestiä aiheessa

Moi,

Eli kysymys on seuraavanlainen. Mulla on kokoonpanona tuplaydin intel E8400 3.0ghz, 4gigaa muistia, vista32, radeon HD4870.

Hyödynkö jotain simun sujuvuudessa FPS yms jos vaihdan 64bittiseen Windows 7:kaan (home premium)?

Koneella pyörii siis FSX+ASE+REX tekstuurit.

Vai pitääkö tuo prossu vaihtaa 4 ytimiseen? vai kokonaan uuteen koneeseen intelin i sarjalla?

Kiitos pikaisista vastauksista ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos vaihdat 32 bittisen Vistan 64 bittiseen seiskaan, saat lisää muistia. Eli tuosta neljästä Gigasta tulee kaikki muisti käyttöön. Sinun nykyinen Vista käyttää vain kolmea Gigaa.

Sujuvuuteen en ota mitään kantaa.  Mutta mitä enemmän keskusmuistia, sitä parempi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos vaihdat 32 bittisen Vistan 64 bittiseen seiskaan, saat lisää muistia. Eli tuosta neljästä Gigasta tulee kaikki muisti käyttöön. Sinun nykyinen Vista käyttää vain kolmea Gigaa.

Sujuvuuteen en ota mitään kantaa.  Mutta mitä enemmän keskusmuistia, sitä parempi.

Kyllä se W64 tarvitsee edelleen myös itselleen käyttömuistia eli 4 GB:sta ei tule kaikki käyttöön simulle (minulla siitä jää Game Boosterin ajon jälkeen käyttöön jotain 2.6 GB). Luonnollisesti, jos muistia on enemmän sitä enemmän jää FSX:lle. FSX lienee kuitenkin 32-bittinen softa joten enimmillään se voinee käyttää kuitenkin  "vain" 4 GB. Jokin 6 GB keskusmuistia 64-bittisellä käyttiksellä saattaisi olla FSX-simulle tällä hetkellä optimi määrä.

Tuo muistin "yläraja" seuraa siitä, että 32-bittiset systeemit (myös ohjelmat) voivat käyttää enimmillään 4 GB muistia (osoiteväylän leveys on "vain" 32 bittiä, siitä tuo maksimi - yksinkertaistaen 2 potenssiin 32 on 4294967296 osoitetta ja jokaisen "osoitteen päässä" on 1 tavu muistia).

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

FS X:ssä ero XP:n ja 7:n välillä on pieni, mutta kyllä sen erottaa. Muutoin en voi suositella. Tiedostonhallinta on takapakkia, monet vanhat ohjelmat eivät toimi jne. Turhaa kouhottamista.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

FS X:ssä ero XP:n ja 7:n välillä on pieni, mutta kyllä sen erottaa. Muutoin en voi suositella. Tiedostonhallinta on takapakkia, monet vanhat ohjelmat eivät toimi jne. Turhaa kouhottamista.

Jps hankkii W-seiskasta vähintään version Pro, saa siinä mukana XP-tilan (pitää ladata M$:n sivuilta erikseen), jossa toimivat myös vanhat 16-bittiset ohjelmat.

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

monet vanhat ohjelmat eivät toimi jne.

Vanhatkin ohjelmat toimii kun valitsee "hiiren väärällä" ohjelman kuvakkeen päällä, ominaisuudet -> yhteensopivuus -> ja sieltä löytyy suoritettavia tiloja Windows 95:sta lähtien.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itsellä toimii esim. login rateille tarkoitettu Logitech Profiler vuosimallia 99' ja Combat Flight Simulator 2 vm 00' ilman mitään kikkailuja.  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Konekohtaisia kysymyksiä nuo toimivuudet. Meikäläisellä esimerkiksi Simbin autopelit menivät aivan tärviölle moninpelissä. Toimivat toki, mutta lagia ilmeni. Täällä sain vinkkiä dualbootista ja nyt simuillaan ja pelaillaan uudemmilla peleillä seiskalla ja xp:llä ajetaan kilpaa sekä hoidetaan hyötyohjelmat.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä se W64 tarvitsee edelleen myös itselleen käyttömuistia eli 4 GB:sta ei tule kaikki käyttöön simulle (minulla siitä jää Game Boosterin ajon jälkeen käyttöön jotain 2.6 GB). Luonnollisesti, jos muistia on enemmän sitä enemmän jää FSX:lle. FSX lienee kuitenkin 32-bittinen softa joten enimmillään se voinee käyttää kuitenkin  "vain" 4 GB. Jokin 6 GB keskusmuistia 64-bittisellä käyttiksellä saattaisi olla FSX-simulle tällä hetkellä optimi määrä.

Tuo muistin "yläraja" seuraa siitä, että 32-bittiset systeemit (myös ohjelmat) voivat käyttää enimmillään 4 GB muistia (osoiteväylän leveys on "vain" 32 bittiä, siitä tuo maksimi - yksinkertaistaen 2 potenssiin 32 on 4294967296 osoitetta ja jokaisen "osoitteen päässä" on 1 tavu muistia).

Pekka

Itse muistelisin, että 32-bittiset ohjelmat voisivat käyttää 64-bittisessäkin ympäristössä vain n. 2GB muistia.

Nopeasti googlattu lähde: http://stackoverflow.com/questions/2740308/why-2-gb-memory-limit-when-running-in-64-bit-windows

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kuten tuossa linkissässäsikin on todettu 32-bittinen "systeemi" voi käyttää teoriassa korkeintaan 4 GB muistia (muistiväylän teoreettinen yläraja). Kokonaan eri asia on sitten se kuinka paljon käytännössä on käytettävissä ohjelmille, kun sille käyttiksellekin (ja muulle "tauhkalle") pitää varata/on varattu muistia. Mulla on tässä nykyisessä 64-bittisessä koneessa ja käyttiksessä (W7 64) 4 GB fyysistä muistia ja FSX:lle jää siitä käytännössä alle 3 GB. Sekin on toistaiseksi ollut ihan riittävästi FSX:lle.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kannattaako vaihtaa ? Tottakai. Kohta tulee Windows 8  ;)

Olen vähän erimieltä muistimääristä. Vähintään 2 GB näytönohjaimen omaa muistia . Ja 8 GB mahdollisimman nopeaa keskusmuistia.  ;)

Kun pelaan 64 bittistä Crysistä tai Crysis 64 bit- Warheadia.  Näkyy suoraan pelinaikana:  tehtävienhallinnasta ja prosessit : 

Fyysistä muistia 8190 Mt . ja vapaana 0 Mt ! Nyt kun kirjoitan tätä ( pelkkä nettikäyttö ) , niin vapaana on 2915 Mt.

Minulle ei riitä edes 8 GB .  Tottakai joku "vanhempi" peli kuten FSX vie vähemmän muistia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kun lataat esim. MSI Afterburnerin, huomaat, että Crysis Warhead vie näytönohjaimen muistia alle gigan, vaikka käytössä olisi 1920x1020 reso ja kaikki mahdolliset grafiikka-asetukset olisivat tapissa (mukaan lukien 16xAF ja 16xAA)  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kun lataat esim. MSI Afterburnerin, huomaat, että Crysis Warhead vie näytönohjaimen muistia alle gigan, vaikka käytössä olisi 1920x1020 reso ja kaikki mahdolliset grafiikka-asetukset olisivat tapissa (mukaan lukien 16xAF ja 16xAA)  ;)

Toisin sanottuna yli gigan näyttömuistia tarvitaan peleissä yleensä vasta mentäsessä yli FullHD-tarkkuuden ja kun käytössä on korkea anti-aliasing.

Edit: Misscklick  :laugh:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nyt kun kirjoitan tätä ( pelkkä nettikäyttö ) , niin vapaana on 2915 Mt.

Minulle ei riitä edes 8 GB .  Tottakai joku "vanhempi" peli kuten FSX vie vähemmän muistia.

Mulla on nyt netti (ja telkkarikin) päällä, ja vapaana on liki 4000Mt. Keskusmuistina siis 8Gb. Tarmolla jyllää taustalla jotain?

Edit: krijotusvrihe

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään