Pekka Raninen

Suomi helikopterista

33 viestiä aiheessa

Tämä onkin mietityttänyt minua, että mitkä kaikki kentät juttua tehtäessä kierrettiin. Aikoinaan kun NYT-liitteen grafiikasta ei oikein meinannut saada selvää, mutta tästä on parempi arvailla, että mitkä ovat olleet pysähtymispisteet. HS:n kartasta löydän 89 legiä, joista 88 osaan arvata (http://tinyurl.com/suomen-lentokentat-helikopteri). Mikäköhän minulta puuttuu?

 

Jos lentokoneella haluaisi saman pätkän tehdä, niin mukaan mahtuu muutamia vain-ultrille -kenttiä sekä jo suljettuja kenttiä. Olisikohan silloin reitti tällainen: http://tinyurl.com/lentokentat-lentokoneelle

 

Sadan solmun keskituntinopeudella kokonaisajaksi muodostuu 26 tuntia 4 minuuttia.

 

Mielikuvaharjoitus: löytyisiköhän semmoista tilannetta ja lentolaitetta, jolla onnistuisi kaikilla mainituilla kentillä käyminen (läpilasku hyväksytään :-) yhden vuorokauden aikana?

 

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaaha oletko Pietu päättänyt aloittaa 2011 lentopaikkakisan räväkästi keräämällä ensin kotimaiset pisteet. :D

 

Taitaa tuo kierros suunnittelemasi ajassa mennä mutta jokunen yöpymistä vaaditaan reitinvarrella. Teltta vaan mukaan ja jollakin korpikentällä siiven alle koisimaan. Olisihan se kiva kyllä pysähdelläkin välillä eikä vain käyttää renkaita kentässä.

 

 

Itselle tuli mieleen tuo polttoaineen saatavuus reitin varrella jos ajattelit 24h tempausta. pakollisia pysähdyksiä tulee pakostakin ja 24h kokonaisajan saavuttaminen käy haastavaksi. Yöttömässä yössä pystyy kyllä hyvin lentämään 24h mutta pilottien kunto "väsymys" tuskin antaa periksi ilman vaihtomiehistöä.

 

t.Marko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyseisen lennon pilottina en oikein usko, että millään laitteella yksi ja sama pilotti kiertäisi kaikki Suomen kentät vuorokauden aikana, vaikka se voisi teoriassa olla mahdollista, nopealla helikopterilla.

 

Jos joku tällaista suunnittelee, olisi muutama asia hyvä huomioida:

 

1. Helikopteri olisi ainoa oikea lentolaite yrityksessä, koska sillä on monia lyömättömiä etuja lentokoneeseen verrattuna:

 

- Kaikille kentille ei lentokoneella välttämättä pääse. Omalla reissullani Haapamäellä kasvoi metrisiä mäntyjä, Jäkäläpäällä ja Martinniiskonpalolla oli vielä reilusti lunta, jotkut kiitotiet olivat kevään tulvien jäljiltä vielä

   veden vallassa tai märkiä ja pehmeitä. Monilla "liukkailla" lentokoneilla ei ole mitään asiaa edes kuiville sora- tai ruohikkoradoille.

 

- Näkyvyyden heikentyessä kopterilla voi jatkaa matkaa turvallisesti, koska laskupaikka löytyy aina.  Reissullani kopterilla jouduin keskeyttämään lennon huonon näkyvyyden vuoksi vain kerran, mutta lentokoneella   

   olisin joutunut odottelemaan lähtökentällä parempaa säätä reitillä tai sitten kääntymään takaisin useita kertoja.

 

- Kopterilla pystyy lentämään nopeammat lähestymiset ja läpärit kuin lentokoneella. Minuutin säästö per lähestyminen ja läpäri tekee jo 1,5 tunnin ajansäästön 88 lähestymisessä.

 

- Lentokoneita parempi nykyvyys ulos, varsinkin suoraan alas etusektoriin on myös kopterin etu. Helpompi suunnistaa minimi keleissä ja muu liikenne näkyy helpommin.

 

- Miinus puolena kopterissa (ainakin ilman autopilottia) on se, että sitä pitää ohjata koko ajan, eikä sitä saa trimmattua samalla tavalla kuin lentokonetta. Tämä vaikeuttaa hieman karttojen, radioiden ja gps:n

   käyttöä, joten hyvä lennonvalmistelu ja -suunnittelu on tärkeää.

 

2. Pilotin fysiikka ja jaksaminen

 

- Charles Lindbergh todisti jo vuonna 1927, että yli vuorokauden mittainen yksinlento on mahdollista. Atlantin ylitys kesti 33,5 tuntia. On kuitenkin aivan eri asia lentää pitkää matkalentoa kuin jatkuvaa pomppimista

   kentältä toiselle. Pitkällä matkalennolla voi tulla aika pitkäksi ja uni silmään, mutta tällaisessa kentältä toiselle pomppimisessa ei ehdi pitkästyä, vaan se käy ihan työstä.

 

- Omalla Suomenkiertueellani suunnitellun reitin pituus oli 2 648 nm, johon laskin lentoajaksi 90 solmun nopeudella vajaat 29,5 tuntia. Keskimääräinen legin pituus oli siis 30 nm ja keskimääräinen lentoaika siten 20 

   minuuttia. Käytännössä siis keskimäärin jatkuvaa lentoonlähtöä, alkunousua, lyhyt matkalentoosuus, lähestyminen ja lasku. R44:n matkailmanopeutena käytin 100-110 solmua, mutta lähestymiset, laskut ja

   lentoonlähdöt verottavat keskinopeutta, joten tuo lennonsuunnittelussa käyttämäni 90 knotsia oli käytännössäkin keskinopeus. Lyhyin legi oli vain 4 nm, vaikka ei heti uskoisi niin Jäkäläpää ja Martinniiskonpalo

   ovat kaksi lähinnä toisiaan olevaa kenttää Suomessa, keskellä ei mitään! Pisin legi Aavahelukka - Kemi kesti 1h 18 minuuttia, mutta siinä vähän kierreltiin, seurailtiin Tornionjokea katseltiin komeita maisemia.

 

  Lentopäivien pituus vaihteli 6h 20min ja 9h 01min päivittäisen lentoajan välillä kuutena peräkkäisenä päivänä, joten ei ollut vaikeuksia saada unta illallisen jälkeen, pisimpien lentopäivien jälkeen oli kyllä oikeasti

  aika väsynyt. Itse en usko, että olisin pystynyt lentämään edes 12 lentotunnin päiviä ilman, että lentoturvallisuus olisi vaarantunut väsymyksen ja laskeneen vireystason johdosta.

 

3. Ajankohta ja sää

 

- Lennon pitäisi ajoittua valoisimpaan vuodenaikaan. Startti etelästä ja yölennot pohjoisessa. Toukokuun puolivälistä heinäkuun loppupuolelle olisi sopiva ajankohta.

- Koko Suomen alueella tulisi olla hyvä VFR lentokeli. Vuorokauden mittaisen hyvän sään jakson mahdollisuus koko maahan on hyvä.

 

4. Lennonsuunnittelu, käytännön toteutus ja faktat.

 

- Kiersi Suomen kaikki kentät sitten mitenpäin tahansa, tulee reitin pituudeksi vähintään noin 2600 nm. Jos tämä matka pitäisi kiertää vuorokaudessa, vaatisi se nonstopina ilman tankkauksia ja taukoja 108 solmun

   keskinopeutta, joka tarkoittaa, että lähestymiset ja läpärit huomioiden koneen tulisi tehdä matkaa noin 125 solmun nopeudella, jotta 108 solmun keskinopeus olisi saavutettavissa. Koska sellaista tarkoitukseen

   sopivaa konetta, jonka toiminta aika olisi yli vuorokauden ei ole olemassa, pitää matkalla pysähtyä tankkaamaan.

 

- Jos ollaan reaalisteja ja ajatellaan, että lennetään kolme tuntia kerrallaan, jonka jälkeen kone aina tankataan, tarkastetaan, lisätään öljyä ja pestään ikkunat sekä nostovoimaa aiheuttavien pintojen etureunat,

   pilotti syö, käy vessassa, venyttelee ja levähtää hetken, täytyy lentolaitteen olla maassa käytännössä vähintään tunti. Yhden lennon kesto olisi siis neljä tuntia, josta ilmassa 3 tuntia. Neljän tunnin syklejä mahtuu

   vuorokauteen kuusi, joten

   ilmassaoloaikaa vuorokauteen mahtuisi 18 tuntia. 2600 nm 18 tunnissa tarkoittaa 144 solmun keskinopeutta. Jos taas otetaan huomioon lähestymiset ja läpärit, pitäisi käytännön matkanopeuden olla vähintään

   160 solmun luokkaa. Tällä nopeudella pitäisi lentää viivasuoraa reittiä ilman mitään mutkia tai holdauksia. Jotta tehtävän onnistuisi, tulisi jättää jonkinlainen marginaali, käytännössä lentolaitteen tulisi pystyä

   lentämään matkaa noin 180 solmua. Tätä nopeutta kulkevia VTOL lentolaitteita ei vielä ole ainakaan Suomen ilma-alusrekisterissä.

 

 

 

Tässä oman reissuni alkuperäinen reittisuunnitelma:

 

Kiersin ne kaikki 88 lentoasemaa, -kenttää ja -paikkaa jotka toukokuussa 2008 oli mainittu Finavian sivuilla lentoasemina tai paikkoina, sekä kaikki lentopaikat.net sivustolta löytyneet lentopaikat, myös käytöstä poistetut.

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Alla toteutuneen reissun matkapäiväkirja:

 

 

 

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Yritän laittaa tänne muutamia kuvia hienosta reissusta myöhemmin, kunhan opin käsittelemään ne oikein ja sopivan kokoisiksi.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onnistuin käsittelemään kuvia oikean kokoon ja muotoon.

 

Tätä aihettahan on käsitelty otsikon ILMAILUVALOKUVAT alla, vaikkei tässä ketjussa ole ollut vielä yhtään valokuvaa.

 

Tässä muutama otos ensimmäiseltä matkapäivältä. Kaikki nämä kuvat ovat Hannes Heikuran kuvaamia ja hänen luvallaan voin ne täällä julkaista. Meitä oli reissussa lisäkseni kaksi henkilöä, toimittaja Ilkka Malmberg ja valokuvaaja Hannes Heikura Hesarista, jotka tekivät reissusta jutun HS kuukausiliitteeseen ja toimivat myös erinomaisina lentoavustajina. Itse en tuolla reissulla paljon kuvia ehtinyt ottaa, aika kun tuppasi menemään lentämiseen ja sen valmisteluun.

 

Lähtö Turusta suttuisena sunnuntaina 18.5.2008

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jalakset irtosivat EFTU:n pinnasta heti kun VFR minimit täyttyivät 10:40. Reitillä oli onneksi jo tiedossa parempaa säätä ja 5 minuutin lennon jälkeen aurinkokin jo pilkahteli ohuiden alapilvien välistä.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ensimmäinen pysähdys Genbölessä (EFGE), veteraanipilotti Göran Hollsten avustaa tankkauksessa. Tänne varattiin 40 litraa Avgasia, koska ensin piti käydä Maarianhaminan ja Kumlingen kautta, mutta huono sää esti sen.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Maisemia Saariston Ilmailukerhon Eurocubista kuvattuna Genbölen ja Hangon väliltä.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Savikko, yksi pienimmistä kentistä(EFNS), on aivan Helsinki-Vantaan läheisyydessä, vain 9 mailin päässä siitä.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Isompien seurassa Helsinki-Vantaalla.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Helikopteri näyttää olevan yleinen kulkupeli Keski-Suomessa, tässä yksi Lahti-Vesivehmaa Selänpään väliltä.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Herrasmiespilotti F.G Wrede otti meidät vastaan komeissa Kymijoen maisemissa Wredebyssä (EFWB).

 

[ attachment removed / expired ]

 

Finaalissa radalle 24 Lappeenrannassa. Ensimmäinen lentopäivä, 19 kenttää ja yli 7 tuntia puikoissa takana, edessä onneksi Hotelli Patrian illallinen ja pehmeä sänky.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Yritän laittaa lisää kuvia reissun jatkosta myöhemmin.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helikopteri näyttää olevan yleinen kulkupeli Keski-Suomessa, tässä yksi Lahti-Vesivehmaa Selänpään väliltä.

 

Jollain sitä on pätäkkää.  ;D

 

Millä kalustolla Heikura kuvasi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaa että ihan lappeenrannassakin käit? Nyt alko kiinnostamaan ;D No ei.. Tämmösiä on kiva katsella, kun on kuvailtu suomea ympäriinsä ja vielä kopterista :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toinen lentopäivä, ma 19.5.2008.

 

Koneen tarkastuksen jälkeen lennettiin Kuntun Ramin kanssa lämmittely kierros ja käytiin tankilla. Rami lensi aiemmin työkseen MI-8:sia ja myöhemmin Super Pumaa rajalla Turussa.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Lappeenranta jää taakse suunnistaessamme kohti Immolaa ja itärajaa.

 

 

 

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Immolassa. Itärajan läheisyys selvästi huolestuttaa pilottia.

 

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Naarajärven kenttä Pieksämäellä oli jotenkin apaattisen oloinen. Aivan kuin lennonjohtajan virkaa tekevä nukke olisi unohdettu torniin jo viime vuosisadalla! Täällä opin aikoinaan moottorilentämisen alkeet Vaittisen Sepon toimiessa opettajana Puma Raven Trikellä vuonna 1987. Siihen aikaan riippuliitäjä sai "ultrakelpuutuksen" kahden tunnin koululennoilla ilman mitään turhia tarkkareita.

 

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Liikaa säpinää ei tosin ollut Rantasalmenkaan lennonjohdossa tai terminaaleissa. Kaiken kaikkiaan koko reissumme ajan ei Suomen kentillä liiemmin harrasteilmailijoita näkynyt, vaikka oli toukokuu, lämmintä ja varsin hyvät lentokelit?

 

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Savonlinna on aina kaunis, katsoo sitä sitten miltä lentopinnalta tahansa.

 

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tiedän, että savolaisen puhuessa vastuu on kuulijalla, olen myös kuullut, että savolaiset ovat niin kieroja, etteivät voi nukkuakaan kuin kulmasoffalla, mutta en tiennyt, että tullakseen onnelliseksi savolaisella täytyy olla oma järvi, jossa on oma saari, johon menee oma silta ja jossa on oma sauna. Kuva on jostain päin savvoo.

 

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Amerikkalaistyylinen autoistuminen on levinnyt jo tännekin. Kunnon Savolaisella "South Fork" tyyppisellä tilalla pitää olla vähintään 10 maasturia, lukuisia henkilöautoja ja muutama matkailuauto.

 

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Tänne ne autot sitten aikanaan hylätään.

 

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Edessä Punkaharju International Airport.

 

 

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kiteellä on siistit paikat ja hyvä infra. Kiteen kirkkaasta en tiedä, sitä ei nyt voitu jäädä kokeilemaan.

 

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Rissalassa oli menossa juuri kovan luokan ilmasotaharjoitus kaiken maailman NATO hävittäjillä höystettynä. Ilmassa oli jos jonkin näköistä F16 paria ja pelottavia, äänekkäitä Tornadoja. Saimme selvityksen suoraan Lapinlahden lentokentälle, mutta päätimme käyttää harhautustaktiikkaa kiertämällä Puijon tornin.

 

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Lieksa-Nurmeksen kentällä meitä odotti Reijo Kiiskinen herkullisten karjanpiirakoiden, makkaroiden ja oikein kunnon nuotiolla tehdyn porokahvin kanssa, kiitokset! Karhuja koetettiin löytää ja kuvata siinä onnistumatta.

 

 

 

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Lieksastahan oli pakko lähteä vielä etelän suuntaan kohti Kolia, olihan se nähtävä, vaikka reitti olisikin kulkenut pohjoiseen. Sää oli tosi kuvauksellinen. Konttorissakin kelpasi istua ja katsoa edessä mahtavana aukeavaa maisemaa Pieliselle.

 

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kolin kansallismaisemaa oli ihailemassa vain yksi ihminen?

 

 

 

 

 

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Oli pakko jatkaa Kuhmon kautta kohti Kajaania.

 

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kuhmossa ilta-aurinko lämmittikin vielä vähän yhdeksän aikaan illalla.

 

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Näitä lentoesteitä Suomi on kylvetty täyteen.

 

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kajaanissa tankattiin ennätysmäärä, 155 litraa. Lentoavustaja Malmberg avustaa parhaansa mukaan. Täällä bensaletku oli niin lyhyt, ettei se kunnolla riittänyt, vaikkei lähemmäksi pouseria uskaltanut laskeutua.

 

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tankilta standille ilmarullatessa oli hyvä vähän jumpata sekä pilotin, että kopterin niveliä.

 

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Koetan saada reissuun huomenna jatkoa lentopäivältä 3. Väliltä Kajaani- Ivalo.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Amerikkalaistyylinen autoistuminen on levinnyt jo tännekin.

Kunnon Savolaisella "South Fork" tyyppisellä tilalla pitää olla vähintään 10 maasturia, lukuisia henkilöautoja ja muutama matkailuauto.

 

 

 

kyllä näitä hamstereita löytyy muualtakin suomesta... :o  ::)

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

 

muuten oon sitä mieltä, että mielenkiintoisimmat ilmailukuvat ja stoori aikoihin  :thmbup:

 

kiitokset!

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoja kuvia näistä ei niin kivannäköisistä, "sukupolvelta toiseen kaatopaikoista", joita Suomessa on kyllä valitettavan paljon.

 

Jatketaan matkaa ja mennään reitille. Seuraava matkapäivämme, tiistai 20.5.2008.

 

Kajaanin lentoasemalta oli myöhään illalla tosi vaikeaa päästä ulos. Ulos pääsi ainoastaan piikilanka-aidan yli kiipeämällä ja siinä meni minulta reissun ainot retkeilyhousut. Onneksi päiväsaikaan pääsi sisällepäin helpommin ja jopa omalle koneellekin. Tapasimme toisenkin kopterilentäjän täällä, OH-HEE kävi tankilla ja oli matkalla kalastamaan isäntänsä kanssa.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Oulujärvi on melkoisen tylsän oloinen vesistö varsinkin Itä-ja Keski-Suomen komeisiin järvimaisemiin verrattuna. Vieläkin tylsemmäksi Oulujärven tekee se, että vesilläliikkujia on huijattu. Saaret näyttävät varmasti järveltä katsottuna luonnollisen metsäisiltä, mutta totuus on toinen. Ilmasta katsottuna näkyy selvästi, miten saaret on avohakattu miltei kokonaan kapeaa rantavyöhykettä lukuunottamatta.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Vaalan kotimaan terminaali vaatisi pian kattoremontin.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Suomussalmella mopopojat ovat vallanneet kiitotien renkaidenvingutuspaikakseen.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Suomussalmelta Kuusamoon päin lennettäessä tunsi tulleensa pohjoiseen. Täällä vallitsi täysi talvikeli.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Välillä päästiin ihan VFR on the top olosuhteisiin.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kuusamossa käytiin kahvilla:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Julmakuru oli nimensä veroinen.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Rovaniemellä tankattiin täyteen.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kemijärvellä sotilaat tulivat heti laskun jälkeen kopterimme luo ja kysyivät, että millä asialla liikumme. Olimme liikkeellä ihan luvan kanssa ja kurantilla lentosuunnitelmalla, vastaanottajilla oli se käsitys, ettei tänne voi suuren sotaharjoituksen aikana tulla ketään laskuun.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kemijärven kaupunki ja taustalla lopetettu tehdas. Silloin tilanne näytti synkältä, nyt se on ymmärtääkseni parempi ja tehtaassa on taas jotain toimintaa.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tuntureita alkaa näkymään.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Edessä Luosto. Pakkohan sinne oli laskuun mennä, varsinkin kun sää Sodankylässä oli surkea.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ihminen tuntee täällä itsensä aika pieneksi. Oli sävähdyttävä kokemus laskeutua tunturin laelle, odotella parempaa keliä lumisadealueiden kulkiessa molemmin puolin ohitse.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Päästiin viimeinkin Sodankylään, tosin ihan minimi keleissä. Aslak kokeneine miehistöineen on tottuneempi näihin olosuhteisiin ja tekee lähtöä.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kun sää parani jatkoimme Sodankylästä pohjoiseen, mutta jouduimme keskeyttämään lennon lumisateen vuoksi melkein heti. Täällä sää vaihtuu nopeasti. Menimme joen rantaan keskustaan laskuun ja söimme paikallisella ABC:llä mehevät leikkeet, säälle kun ei voi mitään.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Täällä odottelimme tovin...

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kunnes lumisade lakkasi.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Vuotsossa paistoi jo aurinko!

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ja Pokassa sai ajaa poroja pois kiitotieltä...

 

[ attachment removed / expired ]

 

Vihdoinkin Ivalossa, loppuosa radalle 04.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Lentoavustajat vielä tankkasivat koneen valmiiksi seuraavaa päivää varten.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Lopulta ilmarullaus platalle, jossa Silvennoisen Juha ystävällisesti odottaa jo meitä. Kiitos Silva kyydityksistä ja hyvästä palvelusta!

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvää markkinointityötä, tässähän rupeaa jo kopterikortin hankinta kiinnostamaan. :-)

 

Minkälaisia tekijöitä käytännössä pitää huomioida kun kopterilla poiketaan "wieninleikkeelle ABC:lle" tai mennään kaverin pihaan laskuun? Tarkoitan lähinnä määräyspuolta ja etenkin paikallisten alkuasukkaiden ja vaikkapa vallesmannin kiinnostusta toimintaan. Kiinteäsiipisellä tulee harvemmin poikettua kaffella muualla kuin kiitoradalla varustetuissa baareissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Vaalan kotimaan terminaali vaatisi pian kattoremontin".

 

Niinpä, Tästä on kohta 40 vuotta kun tuota kenttää raivattiin vähän isommaksi metsurin kättä hyväksi käyttäen, "terminaalia" ei ollut silloin vielä olemassakaan. Milloinkahan tuo hökötys on tuonne rakennettu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vastauksia edellä esitettyihin kysymyksiin:

 

- En tarkalleen tiedä millä kalustolla Heikura kuvasi, mutta pari erittäin painavaa Nikonin runkoa ja lukuisa määrä muuta optiikkaa hänellä oli mukanaan.

 

- Maanomistajan luvalla voi Suomessa onneksi, ainakin vielä toistaiseksi laskeutua helikopterilla, niin kuin muillakin ilma-aluksilla melkein mihin tahansa (ks. OPS M1-6 2.1.1 b) . Elävässä elämässä pilotin oma   

  harkintakyky pitää olla kohdallaan. Kaiken ilmailuharrastuksen pitäisi mielestäni luoda positiivista mielikuvaa ns. suurelle yleisölle, joten turhaa "ramboilua" ja negatiivisen mielikuvan välittämistä ilmailusta on     

  vältettävä ja käytettävä tervettä harkintaa. Helikopterin laskeutumuminen pienessä tuppukylässä on "vuoden tapaus", mutta samalta järveltä jatkuvasti starttejaan suorittava Cessna 185 vesitaso voi nostaa ranta-

  asukkaiden niskavillat pystyyn, eikä ihan syyttä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu kyllä on hienoa tämä :thmbup:  Taisinpa teidät itse asiassa nähdä lappeenrannassa joskus viime vuonna, kun tuommoinen keltainen kopu lenti johonkin Imatralle päin ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos positiivisesta palautteesta ilmailukolleegat.

 

Neljäs matkapäivä. Keskiviikko 21.5.2008.

 

Silvennoisen Juha hakee meidät ystävällisesti hotellistamme aamulla. Hyvin levänneinä saavumme kentälle, jossa Silva esittelee meille tornin ja tarjoaa kahvit. Käymme hänen kanssaan kopterilla pienen lämmittelykierroksen "keskustan" ympäristössä ja ihmettelemme panssarivaunun kokoisia jääkasoja joen rannalla. Sanoma Oyj:n miehet pitävät sillä aikaa Suomen pohjoisimman lentoaseman tornin miehitettynä. Onneksi kukaan ei lentomme aikana kutsunut Ivalon tornia...

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Pakkohan se oli vähän kurvaillakin tornin ympärillä...

 

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ivalosta lähdettiin kohti Suomen lentokenttien keskittymää. Tähän aikaan vuodesta täällä vaihtuu sää tosi nopeasti, ts. ilmailukielellä VMC:stä IMC:hen alle minuutin. Toki VFR pilottina, VFR lentolaitteella nämä IMC sääilmiöt kierettiin.

 

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jäkäläpäälle pääsi oikein laskuun saakka. Harmi ettei kesäterassia oltu vielä avattu.

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Martinniiskonpalossa oli sen verran lunta, että päätin jättää vain jalasten jäljet lumeen. Tunturin tuulen suojan puolella syntyy helposti kuvan tilanne, ahtopaine keltaisella (tehoa on paljon), paikallaankin leijuttaessa nopeusmittarissa on n. 20 solmua joten tuulta piisaa maavaikutusleijunnassakin nokka vastatuuleen. Tuuli taittuu alaspäin painavaksi roottoriksi tunturin laen tuulen alapuoleisella osalla. Lumi pöllyää, joten tässä tilanteessa whiteout ilmiön vaara on suuri, onneksi tällä tuulella pöllytys jää taakse.

 

Koska edessä olevan tunturin nousevaa maastoa on mahdoton lukea ilman kiintopisteitä on ainoa turvallinen lentoonlähtötapa tästä lähteä pystynousussa hitaasti taaksepäin keräämään korkeutta niin, että tämä ainoa maamerkki näkyy edessä, ja kun korkeutta on riittävästi kiihdyttää rauhallisesti eteenpäin säilyttäen vahva positive rate of climb variometrissä.

 

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tuntureita tuli taas jälleen Enontekiön jälkeen näkyviin...

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Joten emme voineet vastustaa kiusausta laskeutua Pallksen huipulle...

 

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jätimme Hanneksen Pallaksen huipulle hetkeksi palelemaan yksikseen ja ottamaan muutamia kuvia.

 

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Hannes onnistui tehtävässä erinomaisesti ja pääsi takaisin lämpimään helikopteriin.

 

Taas oli pakko tankata. Tällä kertaa Kittilässä.

 

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Onneksi kaikkea ei tarvinnut tehdä yksin.

 

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Edessä häämöttää Yllästunturi.

 

 

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Heti pian Ylläksen jälkeen länteen päin mennessä tulee Aavahelukan kenttä.

 

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Täällä odottaa paikallinen Cessnakin jo kesää.

 

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tornionjoen maisemat ovat komeita, sekä Suomen että Ruotsin puolella.

 

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tornionjoki loppuu tähän ja tästä alkaa perämeri.

 

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kemissä tankattuamme jatkoimme itään, kohti Pudasjärveä. Tällä välillä oli paljon vanhoja hylättyjä maatiloja.

 

 

 

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Välillä taas nautittiin VFR on the top olosuhteista.

 

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ennen loppulaskua Ouluun päätimme kiertää vielä kauniissa kevätillassa Hailuodon. Pitkästä aikaa näimme muitakin harrastusilmailijoita. Tämän (diesel?) Cessnan ohitimme Marjaniemessä.

 

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Loppulähestyminen Ouluun. Tänne ajattelimme jäädä yöksi, tilanne kuitenkin muuttui. Laskeuduttuamme Ouluun, käytyämme tankilla soitimme taksin. Ystävällinen kenttähenkilöstö, matkatavaramme tarkistettuansa saattoi meidät portille. Taksi kertoi heti, ettei Oulussa ja Kempeleessä ole yhtään vapaata hotellihuonetta, koska meneillään oli jotkut messut. No me jätimme taksin siihen ja pyrimme takaisin koneelle. Sama kaveri joka oli saattanut meidät viisi minuuttia aiemmin ulos, oli nyt päästämässä meitä sisään lentokenttäalueelle. Kaikkien kassit ja takit tutkittiin taas tarkasti uudestaan ja vihdoin pääsimme koneelle. Oulu on ilmeisesti maailman turvallisin lentoasema?

 

 

 

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Matkaan päästyämme päätimme jatkaa alkuperäistä reittiä ja samalla yrittää löytää meille yöksi hotellia. Raahe-Pattijoki ehdittiinkin vielä kuitata kirjoihin. Soittelin pitkin matkaa hotelleihin ja Raahesta vihdoin tärppäsi, hotelli Tiiranlinnassa olisi meille huoneet ja ystävällinen respa antoi laskuluvankin etupihalle.  Onneksi matkapuhelimen käyttö ajon aikana ei vielä ole kiellettyä helikopterissa.

 

Koska hotellia ei ollut ihan helppo löytää pimenevässä illassa, oli respan tyttö onneksi fiksu ja meni pihalle kuuntelemaan mistä päin tulemme. Niinpä hän kopterimme äänen kuultuaan neuvoi meitä minne tulla. Jalkapallon MM finaali oli jo alkanut, mutta ehdimme nähdä loput ja saimme maittavan illallisen.

 

Siirsin vielä matsin jälkeen alkuyöstä kopterin siirtopyörillä hotellin pääsisäänkäynnin viereen, lähes kiinni seinään, minimoidakseni ilkivallan mahdollisuuden ja varmistaakseni ettei kukaan osuisi siihen vahingossakaan autolla yön aikana. No tulihan siihen sitten pari paikallista vanhempaa ukkoa ihmettelemään... Oletpa lähelle seinää tuon kopterin laskenut? Kerroin vain, että kyseesä on taitolaji. Lähti muuten ukot ihmeissään paikalta...

 

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Upeita kuvia. :thmbup: Taisin tämän joskus Hesarin kuukausiliitteestä lukea mutta kiva nähdä uudestaan. :) Tosin pieni kauneusvirhe nimittäin 2008 oli Futiksen EM-kisojen vuoro, MM-kisat kun järjestetään 4 vuoden välein ja olivat viimeksi viime vuonna. :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viides lentopäivä torstai 22.5.2008.

 

Lähtövalmisteluja Tiiranlinnan pihalla Raahessa.

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Lämmityskäyttöä lentoavustajien valvoessa, ettei kukaan uteliaista, joita helikopteri aina vetää puoleensa kuin kärpäspaperi kärpäsiä, tule liian lähelle. Ilmaan lähdettiin 10:43.

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kalajoen hiekat on ilmasta nähtynä upeat.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Päivän ensimmäinen kenttä, Kalajoki. Lieneekö taustalla oleva Cherokee sama epäonninen yksilö, joka melkein tasan vuosi tämän kuvan ottamisen jälkeen 28.5.2009, lähti viimeiselle lennolleen ankkurointipaino kannuksessaan?

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Pistäydyimme lounaalla Virkkalan Markun Nesteellä Oulaisissa. Markku on myös helikopterimiehiä. Taitaa olla ainoa huoltoasema Suomessa, missä on heliportti mittarikatoksen päällä.

 

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Markku toivottaa miehistön tervetulleeksi.

 

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Oulaisissa tähän näkymään ollaan totuttu.

 

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Helikopterimiehen tallista löytyy tietysti helikoptereita. Hughesin kolmesatanen korkealla telineellä näyttää jättiläiseltä Mini viissatasen vierellä.

 

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kärsämäki

 

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kärsämäeltä lähdettyämme luulimme löytäneemme metsäpalon. Kyseessä oli kuitenkin asfalttityömaa metsän reunan takana kulkevalla tiellä.

 

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Pyhäsalmen lennonjohto ja terminaalirakennus.

 

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Näissä maisemissa kelpasi kauniina kevätpäivänä lennellä.

 

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tyyni Pielavesi on kaunis. Kuva Kiuruvesi -  Iisalmi väliltä.

 

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Hannes  harrastaa hyötyliikuntaa. Jokaiselta kentältä otettiin kuvia kopterista maassa, keskimäärin 15 jalkautumista joka päivä. Kuva Kivijärveltä.

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kruunupyyssä tankattiin, lisättiin öljyä, lennätettiin paikallisia ilmailukavereita ja käytiin pizzalla. Kuvassa vasemmalta valokuvaaja Hannes Heikura, paikalliset ilmailijat Folke Vestö ja Jouko Männistö joiden kanssa lennettiin samassa parvessa lentsikoilla Friedricshafeniin Aero- näyttelyyn keväällä 2007. Oikealla toimittaja Ilkka Malmberg. Kiitos pizzoista Folke!

 

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Vaasa - Kauhava välillä oli mielenkiintoisen näköinen autopurkamo.

 

 

 

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Hehtaarille mahtuu monta sataa autoa kun ne parkkeeraa tehokkaasti.

 

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kauhava oli yksi niistä harvoista kentistä joissa näkyi ilmailuharrastajia.

 

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Seinäjoella käytiin tankilla ja saatiin kopteri pestyä kunnon sadekuurossa.

 

 

 

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Finaalissa Alavudelle radalle 08.

 

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Finaalissa Haapamäelle. Tänne ei tönkkösiipisillä ole asiaa, reunaesteet on lähellä ja kentällä kasvaa metrisiä puuntaimia.

 

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Haapamäki oli päivän viimeinen kenttä. Nyt äkkiä Jyväskylään hotelliin.

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

 

 

Hotelli Rantasipi Laajavuoressa respan tyttö lupasi ystävällisesti järjestää, että meille rajataan puomein sopiva laskupaikka parkkipaikalta. Täällähän helikopterilla saapuvat hotelliasiakkaat ovat tuttu näky eteenkin Jyväskylän suurajojen aikaan.

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla