Pasi Pirttikoski

Epäselvyys Suomalaisten käytössä olleen He 59 koneen kohtalosta

5 viestiä aiheessa

Laskuvarjohyppyjen keruuprojektiin liittyen tuli vastaan epäselvyyksiä suomalaisten käyttämien kuljetuskoneiden kohtaloihin.

 

Joten pienennetään Heinkel koneen numeroa (vrt http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,97487.0.html - tähän kaipaan vieläkin lisätietoja) eli nyt kyselisin foorumilaisilta yhden suomalaisten käyttämän He 59 koneen historiaa.

 

Sekä "Sissilentäjä - Olli Kepsun tarina" että "Jatkosodan kaukopartiolennot" kirjat kertovat, että kesällä 1944 He 59, tunnukseltaan PP+AO vaurioitui pahasti vihollishävittäjän tulituksesta. Kone lennettiin Tampereen kautta Poriin saksalaisten lentovarikolle korjattavaksi. Alkuperäistä konetta ei koskaan korjattu vaan se korvattiin toisella, samalla tunnuksella olevalla He 59 koneella.

 

Mistähän tähän löytyisi vahvistusta? Mikä oli tuon korvaavan koneen alkuperäinen tunnus? Mistä löytyisi lisätietoja?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistähän tähän löytyisi vahvistusta? Mikä oli tuon korvaavan koneen alkuperäinen tunnus? Mistä löytyisi lisätietoja?

 

Kansallisarkiston Sörnäisten toimipisteen kansioista T 19428/177-179 löytyvät Feldluftpark 3/XI Porin tilaukset ja vastaanottopöytäkirjat vuodelta 1944. Koneen vastaanottopöytäkirja voi myös löytyä Osasto Jaurin arkiston tulonumerosta T 12679. Myös Porin alueen ilmavalvontayksiköiden päiväkirjoista voisi löytyä koneen tunnus. Viimeiseksi voisit katsoa Porin lentokentän yhteysupseerin asiakirjat v. 1944 (T 10729).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laskuvarjohyppyjen keruuprojektiin liittyen tuli vastaan epäselvyyksiä suomalaisten käyttämien kuljetuskoneiden kohtaloihin.

 

Joten pienennetään Heinkel koneen numeroa (vrt http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,97487.0.html - tähän kaipaan vieläkin lisätietoja) eli nyt kyselisin foorumilaisilta yhden suomalaisten käyttämän He 59 koneen historiaa.

 

Sekä "Sissilentäjä - Olli Kepsun tarina" että "Jatkosodan kaukopartiolennot" kirjat kertovat, että kesällä 1944 He 59, tunnukseltaan PP+AO vaurioitui pahasti vihollishävittäjän tulituksesta. Kone lennettiin Tampereen kautta Poriin saksalaisten lentovarikolle korjattavaksi. Alkuperäistä konetta ei koskaan korjattu vaan se korvattiin toisella, samalla tunnuksella olevalla He 59 koneella.

 

Mistähän tähän löytyisi vahvistusta? Mikä oli tuon korvaavan koneen alkuperäinen tunnus? Mistä löytyisi lisätietoja?

Vahvistusta ei ole tarjota, mutta muutama tiedonmurunen ehkä.

 

Taisteluvaurio sattui 28.6.1944 La-5:n hyökättyä konetta vastaan. Ltn Kepsu ja mekaanikko Lyykorpi lensivät koneen Rissalasta Tampereelle seuraavana päivänä. PP+AO oli viimeistään 8.8.1944 Muuratjärvellä.

 

Terv,

 

Kössi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Osasto Jaurin sotapäiväkirjasta HE-59:jä koneita koskevia kirjauksia (en kirjannut lentoja joissa ei ollut tapahtunut mitään koneita koskevaa):

 

28.6.1944 (jakso 7)

Uomaalla olevat HE-59 koneet suorittivataamuyön aikana vielä kaksi kuljetuslentoa ...Vihollisen ilmatoimintaaei ensimmäisen lennonaikana havaittu, mutta sen sijaan toisella kertaa oli Niiniselän kylän yläpuolella 2 kpl LA-5 konetta joista toinen koneittemme lähtiessä tehtävän suoritettuaan paluulennolle hyökkäsi kuusi kertaa PP+AO:ta ja kaksi kertaa SD+EE.tä vastaan. PP+AO vaurioitui pahoin SD+EE lievästi. Omat koneet laskeutuivat Uomaalle, mistä ne välittömästi jatkoivat matkaa Hirvirantaan ja sieltä polttoainetäydnnyksen jälkeen Rissalaan jossa ne laskeutuivat klo 15.30.

 

29.6.1944 klo 13.00 (jakso 7)

Lähti 2 HE-59 Tampereelle korjaukseen, ohjaajana oli toisessaluutn. Kepsu ja toisessa lentom. Raitio.

 

3.7.1944 klo 04.00 (jakso 7)

Lähti luutn. Kepsu komennukselle Tampereelle hakemaan HE-59.

 

5.7.1944 klo 13.10 (jakso 8 )

Saapui Tampereella korjauksessa ollut HE-59 lentom. Kepsun ohjaamana.

 

15.7.1944 (jakso 9)

Lensi vääp.Torkkola Tampereelta HE-59:n Poriin jossa se luovutettiin saksalaisille korjattavaksi.

 

2.8.1944 klo 22.40 (jakso 12)

Lähti HE-59 ohj. lentom. Kepsu, täh.vänr. Kaila ja mek. vääp. Tammi Anttolasta kulj.lennolle vieden 10 partiomiestä Suuri-Kontiojärvelle. Laskeutuessa mainitulle järvelle sattui koneen vasen kelluke vedenalaiseen kiveen vaurioituen niin pahoi, että se melkein heti täyttyi vedellä joten kone ei sen johdosta enää kyennyt pääsemään iltaan vaan se oli tuhottava. Miehistö pääsi kotiin toisessa koneessa.

 

3.8.1944 klo 03.55 (jakso 13)

Saapui HE-115 kulj.lennolta Anttolaan ohj.kapt. Jauri ja mek. lekomek. Tuominen, lisäksi koneessa oli mukana Suuri-Kontiojärvellä tuhoutuneen HE-59:n miehistö.

 

10.8.1944 klo 14.50 (jakso 16)

Lähti HE-59 Muuramesta Kenttijärvelle haavoittuneita hakemaan ohjaajana lentom. Paasonen. Matkalla kone joutui tekemään pakkolaskun Kontokissa moottorihäiriön takia, mutta pääsi pienen korjauksen jälkeen jatkamaan matkaa kettijärvelle.

 

13.8.1944 klo 20.50 (jakso 16)

Lähti HE-59 Pälkjärveltä kaukopartiokuljetuslennolle ohj.lentom. Nuutio, täh.vänr.Kaila ja mekaanikkona vääp.Tammi lisäksi oli koneessa 13 partiomiestä. Partio piti viedä samaan paikkaan kuin 11.8.44.

 

14.8.1944 klo 00.40 (jakso 17)

HE-59 oli kadonnut menomatkalla, koska sitä ei vielä 23.30 mennessä ollut saapunut kohteelle.

 

15.8.1944 klo 08.30 (jakso 17)

Soitti maj. Kuismanen ja ilmoitti vänr. Kailan tulleen linjojen läpi omalle puolelle. Vänr. Kaila kertoi HE-59 (PP+AO:n) tuhoutumisesta seuraavaa: Lennettyämme startin jälkeen n. 30 min. pysähtyi oikea moottori, koska korkeutta oli tällöin vain n. 50 m. ei laskupaikan valinta saattanut tulla kysymykseen vaan lentom. Nuutio suoritti pakkolaskun metsään. Tällöin loukkaantuivat vääp. Tammi +2 partiomiestä niin pahoin etteivät pystyneet seuraamaan toisia ryssien tullessa paikalle n. 5min. pakkolaskun jälkeen. Ylitettäessä puroa Ala-Vieksinkijärvev eteläisellä kannaksella avasi oma kenttävartio tule jolloin partion johtaja vänr. Pekuri ja lentom. Nuutio kaatuivat, kolmen partiomiehen haavoittuessa vaikeasti.

Tämän jälkeen osasto Jaurin sotapäiväkirjassa ei havaintoja HE-59 koneista.  Saksalaisille korjattavaksi viedyn koneen paluusta ei mitään paluukirjausta.

 

Suomen ilmavoimien lentokoneet 1939-72 -kirjassa on seuraava maininta Heinkel He 59C-2 lentokoneista.

Kone suunniteltiin Saksassa. Prototyyppi valmistui vuonna 1031. Keväällä 1943 saatiin saksalaisilta kaksi konetta lainaksi ja loppukesällä vielä kaksi, jotka lensivät suomalaisilla tunnuksilla. Tunnukset: SD+EE, PP+AO, HL-59 ja HL-60. Koneet olivat käytössä jatkosodassa vuonna 1943-44 Os. Malinen, LeLv 6, 30 ja Os.Jauri.

Kirjassa kuva LeLv. 30:n HL-59 elokuussa 1943.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään