John F

Finskin hinnoittelun ihmettely vs partnerit

26 viestiä aiheessa

Eksyin vahingossa finskin sivuille katsellessani New Yorkin lentoja (ei näkynyt kayakissa syystä tai toisesta):

 

MENO

Helsinki - New York

su 19 kesäkuu 2011

AY005 Z

14:10 - 15:50

Turisti matkustusluokka

PALUU

New York - Helsinki

su 26 kesäkuu 2011

AY006 Z

17:40 - 08:50 (ma)

Turisti matkustusluokka

HINTA

838,62 EUR

 

sitten tajusin mennä american airlinesille ihmettelemään samoja lentoja, lopputulos

 

1 Adult x (480.00 + 54.62) = 534.62 EUR

Total Price 534.62 EUR

 

Fare basis: VLRCEUR

 

Sentit sentäs olivat kohdallaan, finskin puolella lippu oli arvottu 633-hintaiseksi ja verot 190,62.

 

On se vaan halvempaa Amerikassa.

 

(Z:lla saa AAdvantagessa vain 50% EQP:tä, V:llä 100%. Finnair Plussassa Z:lla 25%, V:llä 50%.)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairin liiketoiminnan 3 pääsääntöä:

 

1. Illalla on oltava enemmän rahaa kuin aamulla

2. Se ei ole hullu joka pyytää, se on hullu joka maksaa

3. On moraalitonta antaa tyhmän pitää rahansa

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairin liiketoiminnan 3 pääsääntöä:

 

1. Illalla on oltava enemmän rahaa kuin aamulla

2. Se ei ole hullu joka pyytää, se on hullu joka maksaa

3. On moraalitonta antaa tyhmän pitää rahansa

Peter

 

Well said.  :thmbup:  Ei Finnairin lennoille juurikaan kannata lippua Finnairilta ostaa jos nyt edes Finnairilla haluaa mennä. Ite kun maksaa niin usein (liian) se toinen on halvempi.  :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eksyin vahingossa finskin sivuille katsellessani New Yorkin lentoja (ei näkynyt kayakissa syystä tai toisesta):

 

sitten tajusin mennä american airlinesille ihmettelemään samoja lentoja, lopputulos

 

1 Adult x (480.00 + 54.62) = 534.62 EUR

Total Price 534.62 EUR

 

Fare basis: VLRCEUR

 

Sentit sentäs olivat kohdallaan, finskin puolella lippu oli arvottu 633-hintaiseksi ja verot 190,62.

 

On se vaan halvempaa Amerikassa.

 

(Z:lla saa AAdvantagessa vain 50% EQP:tä, V:llä 100%. Finnair Plussassa Z:lla 25%, V:llä 50%.)

 

 

Joo, ja tosi usein codeshare on halvempi kuin AY lippukoodi. Esim Helsinki-Manchester on sellainen väli, en ole kai koskaan lentänyt sitä AY koodilla, BA koodilla lento on useimmiten sen 30-50EUR halvempi.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taas toivoisin infoa joltain asiasta enemmän tietävämmältä. Lensin (täysin maksavana) lennon Helsingistä New Yorkin kautta Miamiin parisen viikkoa sitten. Koska en maksanut lippuani itse, ei minulta myöskään kysytty lentoyhtiökohtaisia mieltymyksiä. Helsinki-New York väli oli Finnairin koneella ja jälkimmäinen väli American Airlinesilla (joka onnistui myös hukkaamaan matkalaukkuni vuorokaudeksi). Koko matkalle oli kirjoitettu American Airlinesin lippu. Uskoakseni lippu koko matkalle olisi voinut olla myös Finnairin lippu, koska kysehän on One World allianssista. Onko jotain suuntaa antavaa laskelmaa siitä, kuinka paljon Finnair sai lipustani kuljettamalla minut valtaosan matkasta? Kysyn tätä vertaillakseni sitä, olisiko Finnairille edullisempaa pitää lippujen hintataso suurinpiirtein samana kuin American Airlinesilla vai onko Finnairille edullisempaa kuljettaa muiden yhtiöiden lippuja ostaneita matkustajia. 

 

Seppo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve,

 

Löysin AA:lta halvat lennot New Yorkiin ja huomasin, että fare basis oli seuraava OL7E8T. Tarkoittaa tämä sitä, että varausluokka on O?

Ihmettelin tuota kun Finnairin sivujen mukaan O luokkaa ei ole noissa American Airlinesin lennoissa mistä saisi pisteitä Finnair Plussaan.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve,

 

Löysin AA:lta halvat lennot New Yorkiin ja huomasin, että fare basis oli seuraava OL7E8T. Tarkoittaa tämä sitä, että varausluokka on O?

Ihmettelin tuota kun Finnairin sivujen mukaan O luokkaa ei ole noissa American Airlinesin lennoissa mistä saisi pisteitä Finnair Plussaan.

 

 

Kyllä se on niin, että mikäli lennät AA:n metallilla O-luokassa (en itse löytänyt yhtään lentoa mille tota tarjottaisiin), ei Finnair Plus -pisteitä heru. Mikäli kyseessä on Finnairin lento, saat siitä ihan normaalit 50%.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, Finskin (tai muiden "national flag carrierien" hinnoittelusta): Ihmettelettekö, miksi nykyisin "lentomaileja" ja "pisteitä" voi käyttää esim. munankeittimen tai partakoneen

hankintaan Finnairin nettishopista? Juuri siksi, että työntekijä mankuisi itselleen nimenomaan flag carrierin 300EUR kalliimman lipun. Firma maksaa lipun 300EUR kalliimmalla

ja työntekijä hankkii puoli-ilmaisen munankeittimen.

 

Esim. easyJetin perustaja Stelios Haji-Ioannou sanoo suoraan, että lentomailit ovat lahjontaa (easyjetillä ei ole tällaista "lojaliteetti-ohjelmaa" lainkaan käytössään).

 

Vaikea väittää vastaankaan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä se on niin, että mikäli lennät AA:n metallilla O-luokassa (en itse löytänyt yhtään lentoa mille tota tarjottaisiin), ei Finnair Plus -pisteitä heru. Mikäli kyseessä on Finnairin lento, saat siitä ihan normaalit 50%.

 

Olen vertaillut mailiohjelmia jonkin verran viime vuoden aikana, ja tulin siihen lopputulokseen että minulla ei yksinkertaisesti ole varaa kerätä maileja AY Plussaan. Nyt olenkin viimeiset puoli vuotta ollut tyytyväinen AAdvantage asiakas, ja uskon että ratkaisuni oli oikea.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen vertaillut mailiohjelmia jonkin verran viime vuoden aikana, ja tulin siihen lopputulokseen että minulla ei yksinkertaisesti ole varaa kerätä maileja AY Plussaan. Nyt olenkin viimeiset puoli vuotta ollut tyytyväinen AAdvantage asiakas, ja uskon että ratkaisuni oli oikea.

 

Kannattaa tsekata myös BA ohjelma. BA:lla saa paremmin tasoja, AA:lla palkintoja.

 

Täysin samaa mieltä AY:stä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihmettelettekö, miksi nykyisin "lentomaileja" ja "pisteitä" voi käyttää esim. munankeittimen tai partakoneen hankintaan Finnairin nettishopista? Juuri siksi, että työntekijä mankuisi itselleen nimenomaan flag carrierin 300EUR kalliimman lipun. Firma maksaa lipun 300EUR kalliimmalla ja työntekijä hankkii puoli-ilmaisen munankeittimen.

 

Kai siitä munankeittimestäkin sitten menee vero+sotu, kuten työnantajan maksamilla työmatkoilla kertyneiden pisteiden käytöstä yksityisiin matkoihin. Verottajahan on tässä asiassa viime aikoina 'skarpannut' huomattavasti, kuten täälläkin muissa ketjuissa on aikaisemmin keskusteltu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kai siitä munankeittimestäkin sitten menee vero+sotu, kuten työnantajan maksamilla työmatkoilla kertyneiden pisteiden käytöstä yksityisiin matkoihin. Verottajahan on tässä asiassa viime aikoina 'skarpannut' huomattavasti, kuten täälläkin muissa ketjuissa on aikaisemmin keskusteltu.

 

OK, en tiedä verottajan kohtelua, mutta johdonmukaisesti näin sen pitäisi mennä (ellei sitten vie munankeitintä

firman assetteihin ja lainaa sitä kotiinsa hieman pidemmäksi aikaa ;-)

 

Loyalty-ohjelmat ovat varsin hankala asia. Ainakaan ne eivät ole ilmaisia, ts. matkalipun hinnassa meillä kaikilla on ilo ja kunnia näihin talkoisiin osallistua. Vapaassa kilpailussa loyalty-ohjelma perustuu siihen että on paljon kalliimpaa hankkia uusi asiakas kuin pitää vanha. Lentoyhtiöiden kohdalla pienessä maassa kilpailu ei vain ole täysin vapaata kovinkaan moneen kohteeseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä se on niin, että mikäli lennät AA:n metallilla O-luokassa (en itse löytänyt yhtään lentoa mille tota tarjottaisiin), ei Finnair Plus -pisteitä heru. Mikäli kyseessä on Finnairin lento, saat siitä ihan normaalit 50%.

 

MENO

 

Thursday, March 24, 2011 

  Departure: 16:00 Helsinki, Finland - Helsinki-Vantaa, terminal 2 

Arrival: 17:10  London, United Kingdom - Heathrow, terminal 3 

Airline: American Airlines AA7170  Aircraft: Airbus Industrie A320-100/200 

Operated by Finnair

 

Thursday, March 24, 2011 

Departure: 19:00 London, United Kingdom - Heathrow, terminal 3 

Arrival: 22:50  New York, USA - John F Kennedy, terminal 8 

Airline: American Airlines AA141  Aircraft: Boeing 777-200/300 

 

PALUU

 

Thursday, March 31, 2011 

Departure: 21:00 New York, USA - John F Kennedy, terminal 8 

Arrival: 09:00 +1 day(s)    London, United Kingdom - Heathrow, terminal 3 

Airline: American Airlines AA104  Aircraft: Boeing 777-200/300 

 

Friday, April 01, 2011 

Departure: 10:20 London, United Kingdom - Heathrow, terminal 3 

Arrival: 15:15  Helsinki, Finland - Helsinki-Vantaa, terminal 2 

Airline: American Airlines AA7169  Aircraft: Airbus Industrie A320-100/200 

Operated by Finnair

 

1 Adult  x  (313.00 + 100.11)  =  413.11 EUR   

 

FARE BASIS: OL7E8T

 

Tuo löytyy siis AA:n omilta nettisivuilta. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sekin ihmetyttää minkä ihmeen vuoksi lippu voi olla kalliimpi lähdettäessä toiselta lentoasemalta, mutta jolla on kumminkin välipysähdys Helsingissä.

 

Finskin esim. meno-paluu lipuista:

 

HEL-BCN-VLC-AGP-HEL, hinta 497 € / hlö

 

TLL-HEL-BCN-VLC-AGP-HEL-TLL, hinta 426 € / hlö

 

Parhaimmillaan hintaero samalla reitillä on jopa melkein 200 €.

 

Ei voi ymmärtää! Ja on törkeän kallista..  :'(

 

Ja sitten esim. tällainen Air Francella tarjouksessa: HEL-CDG (Finski) + CDG-VLC (Air Europa)  meno-paluu 179 € / hlö

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei voi ymmärtää! Ja on törkeän kallista..  :'(

 

Ja sitten esim. tällainen Air Francella tarjouksessa: HEL-CDG (Finski) + CDG-VLC (Air Europa)  meno-paluu 179 € / hlö

 

Tarjous on aina tarjous, paikkoja on rajoitetusti ja ei ole voimassa kaikkina päivinä. Onko sinulla mitään käsitystä esim. siitä paljonko polttoainetta kuluu 6000 km edestakaisella matkalla HEL-CDG-VLC-CDG-HEL per matkustaja ja paljonko se maksaa? (Polttoainekustannukset ovat n. 20-25 % lennon kokonaiskustannuksista.)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarjous on aina tarjous, paikkoja on rajoitetusti ja ei ole voimassa kaikkina päivinä. Onko sinulla mitään käsitystä esim. siitä paljonko polttoainetta kuluu 6000 km edestakaisella matkalla HEL-CDG-VLC-CDG-HEL per matkustaja ja paljonko se maksaa? (Polttoainekustannukset ovat n. 20-25 % lennon kokonaiskustannuksista.)

 

12000 tkm pätkällä sitä kuluu per matkustaja luokkaa 350-500 litraa jos kone on täynnä (ja kone on suhteellisen polttoainetaloudellinen) ja se maksaa sitten sen minkä yhtiö polttoaineestaan maksaa, tolppahinta A-1:lle on Suomessa n. 0,9e/l, mutta niin paljoa ei lentoyhtiö siitä maksa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

12000 tkm pätkällä sitä kuluu per matkustaja luokkaa 350-500 litraa jos kone on täynnä (ja kone on suhteellisen polttoainetaloudellinen) ja se maksaa sitten sen minkä yhtiö polttoaineestaan maksaa, tolppahinta A-1:lle on Suomessa n. 0,9e/l, mutta niin paljoa ei lentoyhtiö siitä maksa.

 

Toisin sanoen 3-4 litraa per matkustaja per 100 km. 6000 km matkalla polttoainetta kuluu vähintään 180 litraa (6000/100 x 3). Jos lentoyhtiö maksaa polttoaineesta vaikkapa 60 senttiä/l, niin polttoainekustannus on 108 euroa. Jos polttoainekustannukset ovat 25 prosenttia lentoyhtiön kokonaiskustannuksista, niin yhden matkustajan kuljettaminen 6000 km matkan maksaa lentoyhtiölle 4 x 108 euroa = 432 euroa. Tuon verran siis pitäisi keskimäärin saada tuloja per matkustaja jotta lentoyhtiö pääsisi omilleen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sekin ihmetyttää minkä ihmeen vuoksi lippu voi olla kalliimpi lähdettäessä toiselta lentoasemalta, mutta jolla on kumminkin välipysähdys Helsingissä.

 

Ihmetyttää siihen saakka kun ymmärtää ja sisäistää sen että lentolippujen loppuhinta kuluttajalle ei riipu siitä miten pitkä lentomatka on tai kuinka monen lentokentän kautta lennetään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihmetyttää siihen saakka kun ymmärtää ja sisäistää sen että lentolippujen loppuhinta kuluttajalle ei riipu siitä miten pitkä lentomatka on tai kuinka monen lentokentän kautta lennetään.

 

Nooo? Mistäs se lentolipun loppuhinta kuluttajalle sitten riippuu Ilkka? Kerrothan samalla Ilkka asiantuntijana että mitä meidän muiden keskustelupalstan käyttäjien tulee ymmärtää ja sisäistää lentolipun hinnan perusteista??

 

   8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toisin sanoen 3-4 litraa per matkustaja per 100 km. 6000 km matkalla polttoainetta kuluu vähintään 180 litraa (6000/100 x 3). Jos lentoyhtiö maksaa polttoaineesta vaikkapa 60 senttiä/l, niin polttoainekustannus on 108 euroa. Jos polttoainekustannukset ovat 25 prosenttia lentoyhtiön kokonaiskustannuksista, niin yhden matkustajan kuljettaminen 6000 km matkan maksaa lentoyhtiölle 4 x 108 euroa = 432 euroa. Tuon verran siis pitäisi keskimäärin saada tuloja per matkustaja jotta lentoyhtiö pääsisi omilleen.

 

Eli Helsinki-Tukholma tuolla kaavalla pitäisi maksaa 3 l x 4 (00km) x 0,6 x 4 = 28,80 €? Maksaa kyllä monin verroin Finskillä!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Halpalentoyhtiöiden hinnoittelun olen jostakin lukenut perustuvan siihen, että myydään lippuja "alihinnalla", mutta toisaalta esim. hyvin lähellä päivämäärää lippuja myydään taas voisiko sanoa "ylihinnalla". Sitten tietenkin kaikki hienoudet karsittu palvelusta sun muuta karsittu pois. Finskin strategia tuntuu perustuvan ainoastaan jälkimmäisten lippujen myyntiin.. Se sitten joidenkin mielestä toimii..  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asian ammattilainen, Peter Gabrielsson Finnairista, kertoo yhdellä lauseella mistä on kyse:

 

Asiakas ja markkinat määräävät lopullisen hintatason, ellei kyse ole sitten monopolista, joita lentoliikenteessä ei juuri enää Euroopan sisällä ilmene.

 

http://blogit.finnair.fi/2010/09/15/lentolipun-hinta-%e2%80%93-mystiikkaa-ja-tunteita-vai-pitkalle-mietittya-balanssointia/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli Helsinki-Tukholma tuolla kaavalla pitäisi maksaa 3 l x 4 (00km) x 0,6 x 4 = 28,80 €? Maksaa kyllä monin verroin Finskillä!

 

Niin, ja Helsinki-Tokio menopaluun pitäisi maksaa 3 l x 78 (00 km) x 2 x 0,6 x 4 = 1123 €? Mutta lippuja onkin yleensä tarjolla halvemmalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, ja Helsinki-Tokio menopaluun pitäisi maksaa 3 l x 78 (00 km) x 2 x 0,6 x 4 = 1123 €? Mutta lippuja onkin yleensä tarjolla halvemmalla.

 

Josta päästäänkin siihen, että miksei sitä HEL-VLC reittiäkin voisi myydä halvemmalla?  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Josta päästäänkin siihen, että miksei sitä HEL-VLC reittiäkin voisi myydä halvemmalla?  :P

 

Sen vuoksi, että liput menevät kaupaksi kallimmallakin. Kyseessä on yritystoiminta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään