Peter Lord

Maalausasiaa

28 viestiä aiheessa

Auttakaapas vähän.

 

Lentokoneeni on maalaamossa Englannissa.  Minulla on tiedossa halutut värit jotka ovat

 

DuPont code number: Blue Metallic # M2288HL

DuPont code number: White # L0009HL

DuPont code number: Silver Metallic # L0023HL

 

DuPontin värejä ei kuitenkaan löydy Englannista lainkaan.  Maalari tiedustelee toisen valmistajan koodeja näille sävyille.  Mistähän minä sellaiset tähän hätään löytäisin?

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan mielenkiinnosta. Mitä tuommoisessa lentokoneen maalauksessa tai värinvaihdossa tapahtuu? Mitä työvaiheita? Miten pohjat tehdään? Eikö kotimaassa ole osaamista?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan mielenkiinnosta. Mitä tuommoisessa lentokoneen maalauksessa tai värinvaihdossa tapahtuu? Mitä työvaiheita? Miten pohjat tehdään? Eikö kotimaassa ole osaamista?

 

Ei kait siinä mitään sen erikoisempaa. Vanhan maalit pois (valitettavasti näkee myös vanhan päälle maalaamista), pohjatyöt as needed, teippaus ja maalaus. Eli ei periaatteessa sen kummempaa noin itse maalaamisen osalta, kuin vaikkapa auton maalauskaan, joten osaamisesta se ei jää kiinni. Kyllä koneita kotimaassakin maalataankin, mutta Peterin uusi kone ei vain ole vielä Suomeen asti edes ehtinyt, joten lienee sama maalata se siellä, missä kone vielä toistaiseksi on :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kait siinä mitään sen erikoisempaa. Vanhan maalit pois (valitettavasti näkee myös vanhan päälle maalaamista), pohjatyöt as needed, teippaus ja maalaus. Eli ei periaatteessa sen kummempaa noin itse maalaamisen osalta, kuin vaikkapa auton maalauskaan, joten osaamisesta se ei jää kiinni. Kyllä koneita kotimaassakin maalataankin, mutta Peterin uusi kone ei vain ole vielä Suomeen asti edes ehtinyt, joten lienee sama maalata se siellä, missä kone vielä toistaiseksi on :)

 

Ja kun kone on maalattu, on yhtenä työvaiheena myös koneen punnitus ja ohjainpintojen tasapainottaminen.

Ja todettakoon, että Suomessa ei ole yritystä, joka päätoimisesti maalaa yleisilmailukoneita. Jokainen Suomessa tehty maalaus on enemmän tai vähemmän kertaluonteinen tapahtuma jota varten tehdään erityisjärjestelyitä.  Tietääkseni viime aikana Joen Service on koneita maalannut, ja ehkäpä Joonas Kosonen voisi kertoa millainen projekti oikaan oman koneen maalaus omana työnä...

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joskus aikoinaan kun päätimme maalauttaa kerhon Aerobatin, siitä tulikin luultua isompi urakka. Vanhan maalin poisto oli homma sinänsä kun nitromorsella irrotettiin vanha maali ja joka niitin ympäriltä hammastikulla ne pikku rippeet poistettiin. Yksikin ripe oli kuulemma kupla uudessa maalissa. Homma kesti kauan.

Sitten oli teippauksen vuoro ja sekin on tehtävä huolella jos meinaa itse sitä jälkeä katsella. Sitten pohjamaalaus sillä lapsenkakan värisellä pohjavärillä ja vasta sitten maalaus. En muista minkä merkkistä maalia käytettiin mutta kyllä siitä aika hieno tuli. Samalla kertaa vaihdettiin uusi moottori ja sisustusmuovit sekä ovien "klasit".

Ja sitten koko komeus kukistui Oulussa hiukan ennen kiitotietä. Saattaapi jostain löytyä kuviakin. Koneen tunnus oli OH-CBU.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vanhan maalin poisto oli homma sinänsä kun nitromorsella irrotettiin vanha maali ja .... Homma kesti kauan.

 

Nyt olis tuo soodapuhallus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt olis tuo soodapuhallus.

 

Terve

 

Luin jostain tästä.....,näytti helpolta ja hellävaraiselta tavalla poistaa maalit.

 

Mitä maksaa soodapuhallus peukalon ja navan välillä arvioituna?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve

 

Luin jostain tästä.....,näytti helpolta ja hellävaraiselta tavalla poistaa maalit.

 

Mitä maksaa soodapuhallus peukalon ja navan välillä arvioituna?

 

Ei taida ihan niin hellävaraista olla soodapuhalluskaan, että navan ja peukalon välin sais puhallettua. :P

 

Sori oli ihan pakko :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei taida ihan niin hellävaraista olla soodapuhalluskaan, että navan ja peukalon välin sais puhallettua. :P

 

Sori oli ihan pakko :)

 

Anteeksi annettu.. ;D

 

Tarkoitin mellan tummen och pekfingret.

 

Tiedätkö linkin firmaan joka puhaltelee soodaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, Mönkkösen Harrin Beaglen kävi puhaltamassa Pyhäsalmesta pari tuttua. Kuitupinnoille tuo ei ehkä ole ihan paras mahdollinen, mutta alumiinipintojen putsaamiseen todella kätevä. Jälki on puhdasta. Pari päivää meni Beaglen puhaltamiseen... Tuo on siitä jännä systeemi, että sen tarkkuutta pystytään ymmärtääkseni säätelemään aika hyvin. Joku väitti, että jos on useampia maalikerroksia, tuolla voidaan puhaltaa haluttu määrä kerroksia pois menemättä läpi asti paljaaseen pintaan. Jännä juttu oli myös sitten esim. tuo takaikkunan alla oleva PUP 100 teksti, joka on tehty teipillä, on ihan koskemattoman näköinen, vaikka ympäriltä on maalit hävinneet täysin. Ilmeisesti se on tuo teippi sen verran sopivasti joustavaa/kimmoisaa, että se sooda ei "räjähdä" siinä pinnassa, mutta ympäriltä alumiinista maali "räjähtää" pois...

 

Lähiviikkoina päästään varmaan Beaglea vihdoin maalaamaan ja kesäksi taivaalle. Jos hyvin käy :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja kun kone on maalattu, on yhtenä työvaiheena myös koneen punnitus ja ohjainpintojen tasapainottaminen.

Ja todettakoon, että Suomessa ei ole yritystä, joka päätoimisesti maalaa yleisilmailukoneita. Jokainen Suomessa tehty maalaus on enemmän tai vähemmän kertaluonteinen tapahtuma jota varten tehdään erityisjärjestelyitä.  Tietääkseni viime aikana Joen Service on koneita maalannut,

 

Ei ole yritystä, joka päätoimisesti maalaa koneita, mutta koneita maalaavia firmoja on useampiakin. Tai pitäisikö sanoa, että firmoja, joiden kautta koneita voi maalauttaa. Taitaa niin olla, että harvempi noista huoltofirmoista itse rupeaa varsinaista maalausta tekemään, vaan ulkoistavat sen nimenomaan automaalareille yms. alan ammattireiskoille. Esim. Rissalassa syntyy tämännäköistä jälkeä:

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Harrin Mauleen suunniteltiin uusi kaavio, jossa piti olla reilu henkäys perinteistä Maulea, helpommin teipattavia suoria linjoja ja hain hampaat. Aikanaan päästiin yksimielisyyteen maalauksesta ja lopulta kone toimitettiin Werner-Airin toimesta osina yhdelle siilinjärviselle maalarille, joka toteutti varsinaisen maalaustyön. Sen jälkeen kone takaisin Rissalaan, jossa se lyötiin läjään. Maalauksen laadussa ei ole huomautettavaa ja kruununa hyvälle työlle on nuo hienosti toteutetut feidaukset/varjostukset punaisten alueiden reunoilla. Ei helpoin maalattava onnistuneesti... Hampaat ja tunnukset on tehty teipillä.

 

Kaikkihan alkoi viattomasta flirtistä...

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

ja ehkäpä Joonas Kosonen voisi kertoa millainen projekti oikaan oman koneen maalaus omana työnä...

 

Aikoinaan sitä taisinkin kommentoida varsin suorasanaisesti. Mutta eipä sitä voi lähteä oikein kiertelemäänkään, että kyllähän siinä omistajan oman käden jälki kieltämättä vähän näkyy siinä toteutuksessa. Mutta niin näkyy monessa muussakin maalauksessa tässä maassa. Jopa lentokonehuoltofirmojen tekemissä/teettämissä...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Haukuttu on ja myös kehuttu. (kiitokset kehujille  :thmbup:) Kova homma se oli tehdä mutta tulipa varmasti tehtyä niin, että on korroosiosuojaus ym. kunnossa! Toki pieniä epäkohtia löytyy mutta mitä sitten? Ei se tuon koneen arvoa tai yleistä ilmettä huononna! Olen kaikesta huolimatta ylpeä, että tuli tuollainen projekti tehtyä ja kiitän kaikkia mukana olleita!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Soodapuhallus käy myös kuidulle.

Sitä on käytetty menestyksellisesti myös lasikuituveneiden pohjien ja runkojen puhdistukseen.

Itse soodasta ei ole haittaa ympäristölle, mutta tietenkin puhalluksessa irtoavat maalijätteet pitää kerätä pois.

Yksi puhallus tehdään ensi keskiviikkona Malmilla erääseen pieneen veneeseen ..samassa yhteydessä puhalletaan toisen veneen alumiinirunkoinen taittolapapotkuri ja kokeillaan menetelmää joidenkin mekaanikkojen paikalle tuomiin lentokonepellin palasiin.

Saa nähdä mitä veneen puhjasta paljastuu 30.vuoden kivikkorannoissa koluamisen ja jokakeväisten kittaussessioiden jäljiltä....ei varmaankaan mitään edessä olevaan työmäärään nähden mieltä rauhoittavaa, luulen. Toisaalta taas käsin skrabaamalla esiin kaivettavien vaurioiden paljastamiseen menisi 15-20 hikistä työtuntia, kuituosissa kun ei voi maalinpoistoaineita käyttää apuna pintaa puhdistettaessa.

Johtuen soodan emäksisyydestä kannattaa pyhalletut alumiinipinnat huuhtoa huolellisesti mahdollisimman pian puhaltamisen jälkeen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

... Johtuen soodan emäksisyydestä kannattaa pyhalletut alumiinipinnat huuhtoa huolellisesti mahdollisimman pian puhaltamisen jälkeen.

 

Onkos niitatussa rakenteessa riskiä, että tuo emäksinen mömmö imeytyy kapillaarisesti peltien väliin saumoissa? Ja lähteekö se pois huuhtomalla kaikista raoista?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Haukuttu on ja myös kehuttu. (kiitokset kehujille  :thmbup:) Kova homma se oli tehdä mutta tulipa varmasti tehtyä niin, että on korroosiosuojaus ym. kunnossa! Toki pieniä epäkohtia löytyy mutta mitä sitten? Ei se tuon koneen arvoa tai yleistä ilmettä huononna! Olen kaikesta huolimatta ylpeä, että tuli tuollainen projekti tehtyä ja kiitän kaikkia mukana olleita!

 

Kuten jo silloin sanoin (niin julkisesti kuin privaatistikin), ei se sitä työpanosta jne., saati arvostusta sitä kohtaan vähennä. Eikä koneen arvoakaan. Silmään se silti pistää, eikä siitä mihinkään pääse. Sitä vain ehkä huomaa tällaiset asiat hieman helposti...

 

Ja kyllä ylpeä saa, ja pitää olla. Aika monta tapausta olen vuosien varrella nähnyt, missä mahdollisimman helposti vedettävä suora viiva on se turvallisin ratkaisu ja siksipä hattua sinulle nostankin, että tähän ei turvauduttu ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä maksaa soodapuhallus peukalon ja navan välillä arvioituna?

 

Heitettäisikö, että joku vajaasta parista tonnista ~kolmeen voisi olla jonkinlainen suuntaa-antava haitari tuollaiselle normaalikokoiselle pienkoneelle, riippuen varmaan etäisyyksistä/sopimuksesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenkäs tuota, soodapuhallus ei ole tuttua puuhaa, mutta monenlaista muuta puhallusta (en kuitenkaan viittaa rikollisiin toimiin) tuli aikoinaan toteutetuksi. Hommassa yhteisenä nimittäjänä on tavannut olla se, että puhallusmateriaalia ja irronnutta roipetta on ihan joka paikka täynnä. Piiklessäkin kun näkyy olevan peräsimet paikallaan, tohdin arvella sitä soodaakin olevan monessa rakosessa. Milläs keinoin huolehditaan ja varmistutaan siitä, että lopputulos on kaikin puolin puhdas?

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään