Armin Zuger

MI5 luento Malmin menetelmistä (la 12.3, ilmailumuseon auditoriossa)

2 viestiä aiheessa

Malmilla toimivien lentokerhojen yhteenliittymä MI5+ järjestää luennon Malmin menetelmistä.

Luennossa Malmin lennonjohto kertoo meille mm. menetelmistä ja mitä Malmilta operoivan lentäjän pitää huomioida.

Tämä on hyvä tilaisuus kerrata menetelmät, oppia mikä on muuttunut ja saada viimeisiä tietoja ja vastauksia kysymyksiin ennen lentokauden alkua.

 

Milloin ja missä: lauantai 12.3, klo 12-14, Vantaan ilmailumuseon auditoriossa

 

Tilaisuudessa peritään 5 € oviraha kulujen kattamiseksi.

Tilaisuus on avoinna kaikille.

Tervetuloa!

 

//MI5+ (ESMO, FLK, JUPI, MIK, MILK, PIK)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Omista muistiinpanoista:

 

mitä uutta vuodessa 2011:

  • kopterit jotka lentävät tavallisen laskukierroskuvion
  • laskuvarjohyppytoiminta käynnistyy (muutaman vuoden tauon jälkeen)
  • Uusi kilpailija polttoainemyynnissä, tankki sijaitsee asematasolla 2. Tämä todennäköisesti aiheuttaa lisää liikennettä ja odotusta asematasolta/-lle 2
  • Kesällä kiitotie 09/27 on suljettu kuukaudeksi
  • Tornin aukioloajat klo 10-17 LT la/su
  • TRAFI julkaisee RTF manuaalin kesällä
  • yö-VFR /yön määrittely tulee muuttumaan

 

Suositellaan edelleen tekemään kirjallisen lentosuunnitelman kaikille lennoille.

Lentosuunnitelma: Jos torni on kiinni, lähtöilmoitukset mieluiten puhelimitse EFIN:ille (ei Vantaan APP [joka on AIP:n mukaan oikea paikka], koska se aiheuttaa siellä lisätyötä tällää hetkellä. Syy: Vantaalla uusi järjestelmä ei ole vielä käytössä).

 

Laskukierroksessa:

  • Jos teet jotain poikkeavaa kerro tornille ajoissa
  • Kun RWY 18 on käytössä, ja koneen perusnopeus on 60-70 kts älä mene kehä III asti vaan siirrä perusosa lähemmäksi kenttää
  • Älä laskeudu ennen kynnystä
  • ylösveto: sallittu vyöhyke on kiitotien leveys+ max 50m vasellamme/oikealle. Syy: kopterit/laskuvarjotoiminta. älä kaarra heti perusosaan ellei lennonjohto käskee. Älä nouse liian jyrkästi (ultrat).

 

Odotus Mike:

Kakkosena älä rulla ensimmäisen odottavan koneen viereen, vaan jonota sen takana, niin muu liikenne joka tulee kiitotieltä tai asematasolta 1 pääse ohi

 

Tulevia muutoksia:

  • VFR koneille yksillölliset transponderikoodit
  • CTR rajalla päätyvät radioplaanit poistunevat käytöstä myös EFHF osalta
  • Haasteet päällekkäisissä lentosuunnitelmissa. Jos samalla koneella on 5 lentoa samana päivänä ja esim. toinen lento venyy, joudutaan siirtymään seuraaville lennoille lähtöajat käsin eteenpäin

 

EFHF Hotspotit maassa: Rullaustie G, rullaustiet A/M/J

EFHF Hotspotit ilmassa: RWY 27 kynnykseltä itään (Degeriin lähtevä/Degeristä tuleva liikenne)

 

SVFR: jokaisesta lennosta puhelinsoitto Vantaalle. Jos Vantaalla kiitotie 15 on käytössä, jokaisen SVFR koneen kääntyminen takaisin ennen CTR rajaa aiheuttaa ongelmia Vantaalle (15 ylösvetomenetelmät)

 

 

LISÄYS (kiitos Esalle):

 

- Käytä englannin kieltä TWR ollessa kiinni jos liikenteessä ulkomaisia koneita, voisi olla hyvää harjoitusta muutenkin...

- kun saat selvityksen kierroksessa tai muualla CTRssä kerro aina josko näet ilmoitetun liikenteen vaiko ei, jos näet hetken päästä sano “nyt näkyy...”

- jos änkeät kovaan tuuleen, pidä hyvä turvaväli rullauksessa (T), edellä menevä voi pyörähtää yht. äkkiä 180 ast. Varo ettei käy itselle...

- turvallisuuden kannalta mietittävä olisiko hyvä lentää mahdollisuuksien mukaan Nokka in jos RWY36 ja Nokka out/Deger in jos RWY 18.

- jos myöhästyt plaanin lähtöajasta paljon (vaikkakin alle 1t) niin tee mielellään viivästysilmoitus.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään