Juha Paulavuo

Blenheim kellukkeilla ?

14 viestiä aiheessa

En tosin tunne kovinkaan hyvin Blenheimien historiaa meillä, mutta en muista nähneeni/lukeneeni että niitä olisi ollut varustettu kellukkeilla. "Törmäsin" nimittäin kuvaan, jossa Bolingbroke II on kellukeilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin kirjassa Bristol Blenheim taitoa ja tekniikkaa (oli muuten ensimmäinen ostamani oikea ilmailukirja joskus vuonna yksi ja kaksi) kerrotaan suomalaisten kelluke-blennu-suunnitelmista. Tarkoitus oli varustaa pari konetta meritoimintakoneiksi, ja tätä varten pyydettiin muistaakseni tarjouksiakin kellukkeista. Suunnitelma kuitenkin raukesi, ja Riponien korvaaja tilattiin Hollannista (jos blennuilla nyt olikaan tarkoitus korvata Riponeita).

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Bristol (Fairchild) Bolingbroke oli Kanadassa lisenssillä rakennettu Bristol Blenheim MK IV. Vuonna 1940 kahteen koneeseen asennettiin Edo kellukeet   tarkoituksella käyttää viritelmää Tyynenmeren sotatoimissa mutta suorituskyky huononi liikaa ja eikä Bolingbroke Mk III:a otettu tuotantoon vaan muutettiin takaisin pyörille vuonna 1942.

http://en.wikipedia.org/wiki/Bristol_Fairchild_Bolingbroke

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Bristol (Fairchild) Bolingbroke oli Kanadassa lisenssillä rakennettu Bristol Blenheim MK IV. Vuonna 1940 kahteen koneeseen asennettiin Edo kellukeet   tarkoituksella käyttää viritelmää Tyynenmeren sotatoimissa mutta suorituskyky huononi liikaa ja eikä Bolingbroke Mk III:a otettu tuotantoon vaan muutettiin takaisin pyörille vuonna 1942.

http://en.wikipedia.org/wiki/Bristol_Fairchild_Bolingbroke

Markku

 

Oliko Markku jossain toisaalla mainintaa siitä toisesta kellukekoneesta? Ymmärtääkseni Wiki mainitsee vain yhden muunnoksen joka olisi olut se kuudestoista valmistettu?? Jos aiheesta on jossain lisää niin lueskelisin mielelläni.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta olin niin ymmärtäväni:

http://www.historyofwar.org/articles/weapons_bristol_bolingbroke.html

mutta oisko Wiki tälläkertaa oikeassa....?

Markku

 

 

Tiedä häntä Wikinkään oikeellisuudesta aina.....  8)

 

Mutta kiitoksia linkistä joka tapauksessa. Kyllähän siellä ihan selvästi kahdesta koneesta puhutaan. Ja näkyy noita mainittavan siellä täällä tosiaan kun oikeilla hakusanoilla hakee. Määrä lienee vielä vähän epäselvä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomessa ei siis taidettu edes kokeilla Blennua kellukkeilla.

Kuten Juha mainitsi "Bristol Blenheim taitoa ja tekniikkaa" opus tietää kertoa, että v.1938 englantilaiset tarjosi puolustusministeriön pyynnöstä kellukevarustusta Blenheimiin. hanke raukesi alkutekijöihinsä. Suomihan tilasi Fokkerilta kellukekoneiksi näitä:

http://www.aviastar.org/air/holland/fokker_t-8.php

Sota sotki tuonkin suunnitelman

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo

Kirjoissakin kahdenlaista tietoa, elikkäs, että n:o 717 ois ollut ainoa Mk. III mutta n:o 702 mainitaan myös kellukekoneena.

Löytyskö se totuus itsensä Känadaalisten sivulta:

http://www.ody.ca/~bwalker/RCAF_701_750_detailed.htm

Tuossa puhutaan juuri niin että Mk III:a oli vain yksi (717) mutta myös yksi Mk I (702) ois asennettu kellukkeille.

Markku

 

 

Tämäpä mielenkiintoista. 702:n kohdalla sanotaan tuolla että "Had attachment points for floats, but they were never fitted" . Mutta kun lukee tuota listaa eteenpäin niin useankin koneen kohdalla lukee että "Built with seaplane fittings" tai "Built with floatplane fittings". Eli äkkiseltään näyttäis siltä että niitä kellukkeita olis kyllä ollut mahdollista rakennella useampaankin koneeseen. 

 

En vaan kyllä useammallakaan lukemisella tuolta vielä löydä mainintaa että kellukkeilla olis lennetty muuta kuin tuo # 717. Olenko puusilmä?  ???

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En vaan kyllä useammallakaan lukemisella tuolta vielä löydä mainintaa että kellukkeilla olis lennetty muuta kuin tuo # 717. Olenko puusilmä?  ???

Mutta 702:ta kyllä todetaan: "Converted to Mk. III standard at Canadian Pacific Aircraft, 3 July to 28 September 1942 (not re-designated?) " eli minä olin tulkitsevinani tuon niin että koneeseen 702 asennettiin muutamaksi kuukaudeksi kellukkeet v.1942 muttei nimetty kuitenkaan Mk. III:ksi..Joissakin kirjallisissa lähteissä mainitaan nuo kaksi kellukekonteeta joten näyttäs että oli todella vain yksi Bolingbroke Mk.III ja yksi Bolingbroke Mk.I johon asennettiin vähäksi aikaa kellukkeet....

Markku

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta 702:ta kyllä todetaan: "Converted to Mk. III standard at Canadian Pacific Aircraft, 3 July to 28 September 1942 (not re-designated?) " eli minä olin tulkitsevinani tuon niin että koneeseen 702 asennettiin muutamaksi kuukaudeksi kellukkeet v.1942 muttei nimetty kuitenkaan Mk. III:ksi..Joissakin kirjallisissa lähteissä mainitaan nuo kaksi kellukekonteeta joten näyttäs että oli todella vain yksi Bolingbroke Mk.III ja yksi Bolingbroke Mk.I johon asennettiin vähäksi aikaa kellukkeet....

Markku

 

 

Eli siis olen puusilmä  :-[

 

Aivan totta, kyllähän siellä noin sanotaan. Etsin niin tohkeissani noita "floatseja" tekstistä että meni toi Mk III ohi. Eli tuon mukaan olisi ollut se toinenkin..... ja tuo "not re-designated" tekisi tosiaan siitä Mk III joka onkin Mk I  ::)

 

Kiitoksia linkeistä ja rautalangan väännöstä .

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia linkeistä ja rautalangan väännöstä .

Eipä kestä, tuo vaan kiinnosti itseäkin kun jo hamaalla 60 luvulla ostin ja kuolasin kirjaa: "Green. William. Float Planes (War Planes of the Second World War 6). jossa kone esiteltiin.

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään