Vesa Laine

Valelentäjät???

14 viestiä aiheessa

Tuollainen juttu oli lehdessä:

http://www.taloussanomat.fi/ulkomaat/2011/03/10/valelentajista-tulossa-uhka-lentoturvallisuudelle/20113454/

Mites pitkälle pokka riittää kun pitää tuoda jotain vähänkin isompaa masiinaa taivaalta alas. Ja vielä niin että ihmiset jää ehjäksi ja konekin vaikkapa korjauskelpoiseksi.

Edit. Ei tunnu tuo linkki vievän jostain syystä perille mutta näkyy siitä osoite.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä oli ko. maassa noin vuoden töissä ja siltä ajalta tiesin varmasti 2 tapausta joissa noin on toimittu. Ei kannata epäillä uutista, kun tuota tapahtuu tuolla ihan varmasti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mites pitkälle pokka riittää kun pitää tuoda jotain vähänkin isompaa masiinaa taivaalta alas. Ja vielä niin että ihmiset jää ehjäksi ja konekin vaikkapa korjauskelpoiseksi.

Tälläkin foorumilla useamman sivun edestä pelailun pohjalta.

Nyt olisi jokaisella mahdollisuus tukea ilmailun museointia sekä vähäisellä summalla päästä näyttämään miten liikennekone ajetaan ehjään laskuun pelkällä "kotikonekoulutuksella".

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kovinkaan kauan aikaa siitä kun Intiasta uutisoitiin/markkinoitiin maailman nuorinta ATR-kipparia, parikymppistä tyttöä.

 

Eurooppa on täynnä innosta pinkeitä nuoria jotka ovat maksaneet n.100K euroa peruskoulutuksestaan lentäjäksi.

Valmistuttuaan työttömiksi ostavat vielä tyyppikoulutuksen A320/B737, "erottuakseen" työnhakijoiden joukosta.

Mikäli pelkillä papereilla ei pääse töihin, maksavat vielä linjakoulutuksesta ja muutamasta sadasta lentotunnista "työkokemusta" parikymmentä tonnia lisää joiden jälkeen taas iloisesti työvoimatoimiston jonoon.

Rahalla tosiin pääsee melkein mihin tahansa, milloin laajarunkoon, milloin muualle, hieman budjetista riippuen.

Lentoalalla ollaan kuitenkin edelläkävijöitä muihin yrityksiin/ammatteihin verrattuna siinä mielessä että annetaan "työntekijän" maksaa paikastaan.

 

Ab-Initio tarkoitti aikoinaan sitä että yhtiö valitsi hakijoista haluamansa henkilöt ja kustansivat peruskoulutuksen, yleensä ulkoistetusti, ennen yhtiö- ja tyyppikurssia.

Kouluissa toimivat opettajina sekoitus nuorista tulevista "tähdistä" ja pitkän linjan edustajia.

Oppilaat pääsivät helpolla. Joko heitä opetti suurinpiirtein samassa iässä oleva henkilö jolta yleensä oppi jotain ennen kuin itse teki saman virheen, tai sitten henkilö joka oli syystä tai toisesta päättänyt jäädä opettajaksi/yhtiön kouluttaja jolloin ikää oli hieman keskiverto-opiskelijaa enemmän.

Lennonopettajat olivat yleensä nähnyt joka ikisen virheen vähintään pari sataa kertaa ennen kuin oppilas itse uutena kaikkitietävänä päätti näyttää vielä oman versionsa aiheesta.

Heitä kiinnosti oppilaat, oppilaan eteneminen sekä oma ammattitaito ja ammattiylpeys.

Hommista maksettiin tosin vielä elinkelpoista palkkaa.

 

Tänään ab-initio näyttää tarkoittavan jotain ihan muuta.

Ilmoitusten perusteella näköjään lähinnä sitä että annat organisaatiolle rahasi vastapalvelukseksi siitä että he lupaavat harkita hakemustasi mahdollisen rekrytoinnin yhteydessä.

"Zero to Hero" ajatus on keskeinen, eteenkin koulutuksessa jossa oppilaan maksukyky on soveltuvuutta painavampi seikka kurssin viimeisen paikan jaossa hakijoiden ollessa tasapisteissä.

 

Ala on suuri ja kasvaa tällä hetkellä nopeimmin Aasissa, Intiassa ja Afrikassa.

Valvonta Euroopassa on kohtalaisella tasolla.Sukulaisuus tai maksukyky ei ratkaise, vielä.

 

Hämmästyttävintä näissä "uutisissa" on kiinnijääneiden vähäinen lukumäärä.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kommenttiosiosta poimittua. :)

 

Citat

Lentokapteenin taidot pystyy kuka tahansa hankkimaan yhdessä päivässä. Netissä on oppaita joissa on perusasiat selitetty ja loput kyllä hokaa sitten työn kautta. Älkää nyt helkkari väittäkö että lentokone olisi mikään ihmeellisen hieno vehje jota pitäisi vuosikaupalla opetella.

 

 

 

 

;D.....

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän tuon "loput hokaa sitten työn kautta" voisi allekirjoittaa, ehkä ne pahimmat mokat hokaakin, tosin varmaankin vasta myöhässä. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän tuon "loput hokaa sitten työn kautta" voisi allekirjoittaa, ehkä ne pahimmat mokat hokaakin, tosin varmaankin vasta myöhässä. 

Tai sitten vaan käy niin ettei ehdi edes huomata :) Onhan siitä ollut paljonkin juttua että pc:llä opetelluilla proseduureilla ja nappulatekniikalla saattaisi noheva onnistua jotenkin siinä koneen ohjailussa, mutta kyllähän se jäisi siihen ensimmäiseen ja viimeiseen lentoon se yritys...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Intia ryhtyi tehotarkastamaan lentolupia, kaksi Air India "valelentäjää" jäi kiinni

 

HS.fi

 

//edit//  itseasiassa viimeviikkoisessa Taloussanomien jurussa (linkki ketjun ensimmäisessä viestissä) taidetaan viitata samaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

India: Fifty-six airline pilots fail alcohol tests in India 

(Source : AFP, March 14, 2011) 

 

Fifty-six pilots working for Indian airlines have failed alcohol tests in the last two years, according to a list issued by the civil aviation ministry. Ten pilots were fired after they failed tests, including one who was found over the limit on two occasions, according to the list released by Aviation Minister Vayalar Ravi in parliament Thursday. The 56 pilots worked for state-owned Air India, as well as private airlines Jet Airways, Indigo, SpiceJet, GoAir, and Kingfisher. Twenty-three pilots from India's top airline company Jet Airways failed their tests, but the airline did not sack any of them, putting them on suspension and subjecting them to a pay cut instead. The list of pilots was issued a day after two pilots were found flying passenger planes with forged qualifications, deepening concerns about safety on India's booming airlines.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Intialaisen Jet Airwaysin kapteeni on maadoitettuna, koska hänen väitetään käyttäneen sijaista läpäisemään puolestaan ATPL-teoriakokeet, joista hän oli yrittänyt päästä läpi usean vuoden ajan onnistumatta. Koetulokset paranivat "yllättäen" reilusti viimeisimmässä, vuonna 2010 läpäistyssä kokeessa ja allekirjoituskin oli erilainen kuin muissa papereissa. Rikossyytekin taitaa nyt odottaa.

 

DGCA's ATPL exam records from 2006 show he consistently scored low in the three subjects—air navigation; aviation meteorology; and radio aids, instruments. From 2006 to January 2010, he gave five attempts per subject and failed in each. Thrice, he scored 29 out of 90 in the air navigation written exam; he did not give the oral test carrying 10 marks. To pass, he needed at least 70 out 100.

 

"Many pilots take the exams lightly since there is no limit on attempts. A majority of them fail, but scoring 29 out of 90 consistently is uncommon," maintained an airline pilot.

 

In the October 2010 exams, Sehgal's scores were very different. He got 75 out of 100 in air navigation, 86 out of 100 in radio instruments and 72 out of 100 in aviation meteorology. After this, he completed Jet's ground training for commanders and their relevant simulator checks before beginning to operate flights as a commander.

 

http://articles.timesofindia.indiatimes.com/2013-10-05/india/42744471_1_aviation-meteorology-jet-airways-atpl

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentäjällä on yksi toive - kelpuutus, uutisoi pietarilainen Fontanka.ru. Kazanin onnettomuuden ohessa on tutkittu maan suurimpiin kuuluvaa, pietarilaista ilmailualan oppilaitosta. Yli 60 väärennetyillä papereilla varustettua lentäjää toimii maan 14 eri lentoyhtiössä, mukaan lukien Rossija, joka kuljettaa mm. maan päämiehiä. Skandaalin mittakaava on sellainen, ettei FSB halua kommentoida asiaa. Oppilaitoksen piirissä on toiminut henkilöitä, jotka ovat tehtailleet kelpuutuksia ja todistuksia omissa nimissään. Oppilaitos kuuluu Rosavitsijalle.

 

Lehti on lähettänyt kyselyjä valelentäjistä lentoyhtiöille, mutta vastauksia ei ole saatu.

- Ei ole mitään vastattavaa, kommentoitiin Fontankalle liikenneministeriöstä.

- Ei heitä lentäjät enää huolestuta, vaan se miten heidän lentävälle henkilökunnalle myönnetyt sertifikaatit tarkastetaan.

- Voitteko nimetä kyseiset lentoyhtiöt?

- Öh, ei Lufthansa ainakaan, vastattiin Fontankalle.

 

 

http://www.fontanka.ru/2013/12/11/184/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään