Guest vaiskiii

Ilmailutoimintaa Lahden seudulla noin vuosina 1954-1956

16 viestiä aiheessa

Oletan, että täältä saa neuvoja miten tunnistaa nyt ykskaks löytyneissä noin 40 kuvassa esiintyviä henkilöitä.

Tunnistan toki esim Seppo Mäkelän ja Seppo Saarion. Ei ole hoitopaikassani käytettävissä Lahden ilmailua käsittelevää kirjallisuutta.

Suurimman osan kuvissa olevista koneista olen tunnistanut, henkilöt ovat vaikeampia. Malliksi albumin ainoa kuva, jossa alunperin oli nimet.

Tuossahan nuo mainitsemani Sepot ovatkin, Saarion näin Jämillä jo 1951. Liekö Mikko Vanhala sama, joka oli finskillä ja ILL:ssa.

[ attachment removed / expired ]

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä on nyt sitten yksi kuva useammassakin esiintyvine henkilöineen, kun en osaa edes vanhempaa nyt arvuutella.

Lisäys 16.3.2011 : Kiitos Harri Mustosen (#11) ym infon, tässä lienevät Matti Vahvaselkä ja koneessa istuva Reino Venna.

Kone todennäköisimmin on OH-ELA - Tiger Moth DH. 82A, joka tipahti Hollolassa 5.6.1954 startin jälkeen metsään.

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä tuo nuorempi pilotti - Matti Vahvaselkä -  istumassa Pik-5 (10) koneessa - ja alemmassa kuvassa on  Reino Venna...

[ attachment removed / expired ]

Lisäystä 16.3.2011 :

Ltm Reino Venna kertoo lehdessä SS n:o 6 1971, s 26, otsikolla : "Lennettiin sitä ennenkin".

Lehdessä SS, n:o 2, 1972, s 9-10, Venna kertoo otsikolla : "Suomen ympäri lento 1927".

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo "OH-ELA" puissa kuva on ollut ainakin Suomen Siivet lehdessä.  On OH-ELA jossakin vaiheessa ollut selälläänkin jäällä.

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siinä samaa "Mottia" OH-ELA tankataan, enpä tunnista tästäkään ihmisiä. Ao koneesta on kuvia enemmänkin.

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pari kuvaa sisarkoneesta OH-ELB.  Milloin lie 50-luvulla (?) ollut lahtelaisten käytössä?

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä on vielä pakko nyt laittaa  -  kuka tässä vääntää "Mottia" hampaat irvessä käyntiin? = Toimi "Tusse" Kelkola (ks Jussin info #12 alla)

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä Sokol myös vissiin oli lahtelaisten käytössä  --  olen hiukan pistänyt näitä kuvia pystysuunnassa matalammaksi.

Lisää 16.3 :  SS, No 3, 1970, s 6 : "Rek. 4.11.48, omist. Kymen Lentoliike, Heinola. Vuodesta 1959 V. Asikainen & P. Pelto, Hki..."

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä lahtelaisten konearmadaa vuonna 195? -- kuvassa oleva "Motti" kuitenkin on OH-ELB eikä OH-ELA.

Takaapäin lukien : Chipmunk OH-HCA, Bergfalke OH-KBD, Pik-5 (10), Grunau Baby OH-BAA ja De Havilland Tiger Moth OH-ELB.

Lisää 16.3 : "Jussi Salminen (#12) : saattaa olla keväältä-55 Hollolasta. Kaikki muut koneet olivat tietääkseni Lahden Purjelentokerhon paitsi pikiläisten (?) Bergfalke OH-KBD, jolla lennettin kursseja muistaakseni kahtena kesänä."  SS ym : OH-KBD on ollut myös Raahen ilmailukerholla.  Grunau Baby IIb, OH-BAA, S/n 12 (ent OH-JÄMI 5) on Ilmailumuseossa.

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Myös Klemm L-25 OH-KLA on päässyt lahtelaisten kuvaan. Kuvan Volkkari on Tusse Kelkolan, rek. UL-501 --  minulla oli ihan samanlainen niinikään vihreä m-51.

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OH-ELB tuli Lahteen helmikuussa 1955, meni syyskuussa 1957 Poriin ja oli Kajaanilaisten käytössä v.1960, tuhoutui 1961

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

Rovaniemeläisillä oli OH-ELC v.1960-70

[ attachment removed / expired ]

Markku

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä on nyt sitten yksi kuva useammassakin esiintyvine henkilöineen, kun en osaa edes vanhempaa nyt arvuutella.

Kone todennäköisimmin on OH-ELA - Tiger Moth DH. 82A, joka tipahti Hollolassa 5.6.1954 startin jälkeen metsään.

 

 

 

Sama kuva löytyy minunkin arkistosta. Nuori mies vasemmalla pitäisi olla Matti Vahvaselkä ja vanhempi pilotti ohjaamossa Reino Venna. Venna lensi mm. Pilvien Huimapäiden lennätyksiä.

 

T.Harri

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nostalgisia kuvia. Kouluikäisenä pyörin mukana noissa porukoissa, Lahden Ilmasillan vanhemmissa jäsenissä on useitakin, jotka muistavat vielä hyvin näitä 50-60- luvun juttuja.  5.6-1954 OH ELA meni epäonnistuneesta startista (alinopeus) männikköön Hollolassa. Ohjaaja Toimi ("Tusse") Kelkola, matkustaja Seppo Mäkelä. Kone vaurioitui, ei henkilövahinkoja. Hanski Riihelä kunnostii koneen myöhemmin lentokelpoiseksi. Muistaakseni vuotta aiemmin OH-ELA meni kevättalvella laskussa ympäri Hollolassa vähäisin vaurioin: Potkuri, toisen suksen sandumit, sivuperäsimen kärki. Ohjaaja Vilkku Salminen, matkustaja ilma-akrobaatti Jukka Rautamäki. Suksen pohjat jäätyivät siirtolennolla Vesijärven satamasta Hollolaan. Kone meni pehmeässä hangessa ympäri. Ei henkilövahinkoja. "Hampaat irvessä" ELA-Mothia käynnistää "Tusse" Kelkola. Tussella oli valkoiset lentohaalarit. Sen lisäksi, että oli Di & Tj. Hän oli herrasmies. Konearmada saattaa olla keväältä-55 Hollolasta. Kaikki muut koneet olivat tietääkseni Lahden Purjelentokerhon paitsi pikiläisten (?) Bergfalke OH-KBD, jolla lennettin kursseja muistaakseni kahtena kesänä.

 

PS. Ensimmäisen kuvan henkilöistä: Vanhalan Mikon & Itkosen Sepon tapaa Vantaan Museon Tiistai-Kerhossa. Saarion Seposta en ole kuullut aikoihin mitään. Muut eivät ole enää joukossamme.

 

Jussi Salminen

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Jussi ja Harri infosta ! Varmaan näitäkin kuvia on monissa albumeissa.  Tätini ja serkkuni asuivat Lahdessa mutta en muista käyneeni kun 1948 Salpausselän kisoissa Aerolaisen duunikaverini kanssa.  Nimet palautuvat vanhaan päähän aina kun niitä kuulee, niin tässäkin.  Olin Jämillä kesinä 1950 ja 1951 ja myin Ilmasirkus-lippuja, mutten Vennaa muista, Aulion Ramin, Kantosen Ekin, Luumun ym kyllä ja Saarion Seppo käveli siellä 1950 ruodisvaatteissa.  Olen ollut yhteydessä Risto Niemeen, hän pystynee jelppaamaan.  Liekö Heinolassa Lahden ilmasiltalaisia? Kun en ole oikein liikuntakykyinen.    terveisin Väinö, Heinola, Reuma, Tules-26

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Fairchild 24W-41A Argus , OH-FCI , Hollola , 26.9.1953 , kentän ympäri temppuilua, vaakakierteestä maahan, ohjaaja ja kolme matkustajaa paloivat.

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OH-FCI -onnettomuus Hollolassa.

 

Onnettomuuden syistä liikkui useampiakin arvailuja. Koneen omistaja & lentäjä oli Vilenin Altsi. Vakipilotti ansiolentokeikoilla oli Vennan Reku. Hän ei ollut onnettomuuden sattuessa paikalla. Vahvaselän Matti oli ollut vielä 15min aiemmin kentällä, mutta kertoi lähteneensä moottoripyörällä kaupunkiin kun työkavereiden hupilennätys oli mennyt tolkuttomaksi räimimiseksi. Muutaman kilometrin päässä kentältä hän oli kuullut koneen tulevan laskuun ja moottorin ääni vaimeni. Hän kääntyi katsomaan taakseen ja näki tulipatsaan sekä paksun savun nousevan kentän suunnasta. Ehdittyään takaisin kentälle hän huomasi, ettei mitään ollut tehtävissä. Kone oli siinä vaiheessa jo täysin palanut. Hetken päästä paikalle saapunut paloauto hoiti sammutuksen. Matti tuli illalla myöhään meille tapaamaan Isä-Villeä. He hakivat Vennan Rekun ja lähtivät vielä keskiyöllä käymään kentällä. Minä menin paikalle seuraavana aamuna polkupyörällä. Romukasa savusi vielä silloinkin. Tutkijalautakunta saapui Helsingistä puolenpäivän maissa.

 

Onnettomuuden lopullinen syy ei tainnut koskaan täysin selvitä ? Virallisen version lisäksi arveltiin, että rajun koukkimisen jälkeen kone olisi alkanut hajota ilmassa. Vennan Reku pohdiskeli Altsin yrittäneen hätälaskua. Koneen siivestä repeytyneitä kankaanpalasia tiettävästi löytyi tulosuunnasta kentän laidasta. Hän arveli toisen siiven verhouksen repeytyneen osittain irti. Puista ei löytynyt  törmäysjälkiä. Hän arveli koneen pyörähtäneen selälleen verhouksen irrottua ainakin osittain. Matin kertoman mukaan lentäjä ei vaikuttanut humalaiselta. Seurue sensijaan oli ympäripäissään. Tämän kuultuaan tutkijalautakunta pohti mahdollisena syynä vieressä istuneen humalaisen ohjaimiin puuttumista. Palaneista jäännöksistä ei kuitenkaan saatu varmistusta tapahtuneeseen. Lentäjäpiireissä tapahtunutta pohdiskeltiin vuosikaupalla. Onhan ko. tapaus yksi siviiili-ilmailun pahimpia onnettomuuksia Suomessa.

 

PS. muistan ihmetelleeni paikan päällä miten vähän lekosta jää jäljelle rajun bensiiniavusteisen palon jälkeen. Sama tulee mieleen mieleen vielä vuosikymmenienkin jälkeen kaputtikuvaa katselessa.

 

Jussi Salminen

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään