Chris Sutter

Vaarallinen tilanne Zürich lentoasemalla tänään

10 viestiä aiheessa

Hei.

Tänään tapahtui mellkein iso onnetomuus,kun 2 kone lähtivät sama aika eri kiitotiellä.

Runways  16 ja 28.

viimenen hetkellä lennonjohtaija huusi yhdellä stop.....

En muista millä nyt saisin sen suomeksi?

Saksaksi:

http://www.tagesanzeiger.ch/zuerich/region/Zwei-sich-kreuzende-Pisten-bergen-immer-eine-Gefahr/story/27961618

Ja Flightforumilla.ch

http://www.flightforum.ch/forum/showthread.php?p=745261#post745261

 

Ehkä joku teistä muista sen?Kiitos.

 

Chris

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei.

Tänään tapahtui mellkein iso onnetomuus,kun 2 kone lähtivät sama aika eri kiitotiellä.

Runways  16 ja 28.

viimenen hetkellä lennonjohtaija huusi yhdellä stop.....

En muista millä nyt saisin sen suomeksi?

Saksaksi:

http://www.tagesanzeiger.ch/zuerich/region/Zwei-sich-kreuzende-Pisten-bergen-immer-eine-Gefahr/story/27961618

Ja Flightforumilla.ch

http://www.flightforum.ch/forum/showthread.php?p=745261#post745261

 

Ehkä joku teistä muista sen?Kiitos.

Chris

 

Noiden linkkien ja niistä löytyvien edelleenlinkitysten tietojen perusteella kiitotieltä 16 lähtenyt i/a oli jo saavuttanut sellaisen nopeuden, ettei sen lentoonlähdön keskeyttäminen ollut enää mahdollista. Tietojen mukaan kiitotieltä 28 lähtökiidon aloittanut i/a oli pysähtynyt välittömästi saatuaan lennonjohdolta käskyn keskeyttää lentoonlähtö.

 

Vaaratilanteen syytä ei noissa artikkeleissa suuresti spekuloida, mahdollisuuksina esitetään lähinnä lennonjohdon virheellisesti kahdelle i/a:lle samanaikaisesti antama lentoonlähtölupa tai jomman kumman miehistön väärinkäsitys, että olisivat saaneet lähtöluvan, vaikka lähtölupa olisikin koskenut jotain toista i/a:ta.

 

Tietojen mukaan koneet eivät ole kärsineet vahinkoja eikä matkustajien loukkaantumisestakaan ole tietoja. Tällä hetkellä on täysin epäselvää, mistä vaaratilanne aiheutui, mutta tapausta tutkitaan tutkadatan ja ääninauhojen avulla sekä sisäisesti että BFU:n (Sveitsin onnettomuustutkintakeskus) toimesta (todennäköisesti vakavana vaaratilanteena / kirj. huom).

 

Tässä 1 linkki lisää saksankielentaitoisille:

 

http://www.tagesschau.sf.tv/Nachrichten/Archiv/2011/03/15/Vermischtes/Beinahe-Crash-auf-Zuercher-Flughafen

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei.

Tänään tapahtui mellkein iso onnetomuus,kun 2 kone lähtivät sama aika eri kiitotiellä.

Runways  16 ja 28.

 

Tuolla kiitoteiden käytöllä on kummallista ettei aikaisemmin ole sattunut vaaratilanteita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuolla kiitoteiden käytöllä on kummallista ettei aikaisemmin ole sattunut vaaratilanteita.

 

Ensimmäisessä Chris'in lähettämässä saksankielisessä linkissä annetaan ymmärtää, ettei tämä olisi ollut ensi kerta!

 

Tages Anzeigerin kysymys: "Wie gross ist diese Wahrscheinlichkeit, dass es zu solchen Missverständnissen kommt?"

[~ miten suuri on todennäköisyys, että syntyy tuollainen väärinkäsitys]

Entisen jumbokapteenin Olav Brunnerin vastaus: "Es ist sicher nicht der erste Vorfall dieser Art in Zürich."

[~ Tämä ei varmasti ole ensimmäinen tämän laatuinen tapaus Zürichissä]

 

Sopulin kysymys koski siis väärinkäsityksiä, ei varsinaisesti niiden seurauksia. Sinänsä Klotenin risteävien kiitoteiden samanaikaiseen käyttöön liittyvät uhkatekijät tuntuvat olevan hyvin tiedossa, kuten myös ratkaisu, jonka arvellaan nykyisellään olevan poliittisesti mahdotonta (rinnakkaiset kiitotiet).

 

EDIT: Mutta tuosta Tages Anzeigerin jutustahan ei ilmene mitä aiempien väärinkäsitysten seurauksena mahdollisesti on tapahtunut.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuolla kiitoteiden käytöllä on kummallista ettei aikaisemmin ole sattunut vaaratilanteita.

 

 

 

Hei Sami.

 

Myös minä en usko että se oli ensimmainen kerran,että semmoista on tapahtunut.

Ehkä tämä oli se vaarallisin kerta?

 

Joku Spotteri on nähnyt ja heti ilmoitanut lehti jne.

Tapahtui se kovan ruhka aikana,(kello 12 40),muuten en usko että se olisi niin äkkiä tullut tieto yleisille.? ;)

 

 

Myös lehtimiehet ei ole virheton....

 

Yksi kirjoiti, yksi kone oli Swissin Airbussi 380! :thmbdn:

 

Jä minä en ole tiennyt että Swissilla niitä A 380 on.... ;)

 

Ne oli kaksi Swiss A.320-214 konet.Yksi meni Moskovaan ja toinen Madridiin.

Muuten tarkemmin tietoja ei ole vielä siitä jutusta.

 

Terveiset Zürichistä.

 

Chris

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

(snip..)

EDIT: Mutta tuosta Tages Anzeigerin jutustahan ei ilmene mitä aiempien väärinkäsitysten seurauksena mahdollisesti on tapahtunut.

Esim. tämä, vuodessa 2003.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään