Jani Hyppänen

Easyjet lopettanee Helsingin lennot

53 viestiä aiheessa

Easyjet on mitä ilmeisimmin lopettamassa kesällä kaikki kolme Helsingin reittiään. Manchester on myynnissä 13.6, Gatwick 22.6. ja Pariisi 7.7. asti. Lippuja myöhemmälle ajalle ostanut tuttuni on saanut Easylta viestin, jossa nuo liput on voinut vaihtaa vielä lennettäville lennoille tai sitten voi (tietysti) saada rahansa takaisin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika jännä, jos syy Helsingistä vetäytymiseen todella on "weak demand" kuten kyseinen yhtiö itse väittää.. vai olisiko syynä sittenkin Norwegianin tulo Helsinkiin  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ole asiaan pahemmin paneutunut, mutta miksi näin? Eikös siellä aina ollut koneet täynnä?  :o

 

Edit: Taidettiinkin saada jo vastaus ylempää

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika jännä, jos syy Helsingistä vetäytymiseen todella on "weak demand" kuten kyseinen yhtiö itse väittää.. vai olisiko syynä sittenkin Norwegianin tulo Helsinkiin  ::)

 

Eikai nyt yksi halpalentoyhtiö kaada maailman suurinta halpalentoyhtiötä, ja sen suosiota Helsingin reiteillä Pariisiin ja Iso-Britanniaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika jännä, jos syy Helsingistä vetäytymiseen todella on "week demand" kuten kyseinen yhtiö itse väittää.. vai olisiko syynä sittenkin Norwegianin tulo Helsinkiin  ::)

 

Huonon kysynnän vallitessa pystyy toki myymään koneet täyteen. Hintataso on vain se suuri ongelma eli ylitarjontatilanteessa joudutaan myymään halvalla.

 

Easyjetin kaltainen yhtiö varmaan analysoi aika tarkoi koko ajan missä koneiden kannattaa lentää ja siirtää kapasiteettia reiteille joita kannattava operoida.

 

Helsinki on jännä paikka, täällä ei yksikään halpalentoyhtiö onnistunut vakiinnuttamaan paikkaansa. Saapa nähdä kuin Norwegianin käy, aika isoja koneita vielä vissiin Helsinkiin ovat tuomassa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikai nyt yksi halpalentoyhtiö kaada maailman suurinta halpalentoyhtiötä, ja sen suosiota Helsingin reiteillä Pariisiin ja Iso-Britanniaan?

Ei varmaankaan kaada, mutta onhan toki mahdollista, että EZY:llä ei ole halua alkaa kilpailla Norwegianin kanssa, koska Norwegianin tulo suomen markkinoille varmasti syö easyjetin reittien kannattavuutta, tämä vain spekulointia tietenkin..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Scheisse, peruutusviesti tuli tännekin... Flying Legends 2011 taitaa jäädä sitten väliin, kun ei pääse 90 eurolla matkaan. No hätä! Otan viime hetken lähdön/peruutusmatkan Välimerelle with family. Täysiä hintoja en maksa...  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Erikoinen lopetusajankohta, kun varmasti kunkin kohteen paras sesonki on käynnissä. Kuitenkin ikävä uutinen. Ja Norwegianin tulo voi vaikuttaa mutta vain välillisesti. Ja aikaisemmin halpikset ovat aina syyttäneet pitkää lentoaikaa yhtenä haasteena. Se tietysti osaltaan nostaa yieldi-vaatimusta ja kilpailun kovetessa odotukset voivat olla matalalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Erikoinen lopetusajankohta, kun varmasti kunkin kohteen paras sesonki on käynnissä.

 

Jospa tuolloin alkaa sesonki sellaisilla reiteillä jonne kannattaa siirtää Helsingin reittien alitäytetty kapasiteetti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli kerran kokeiltua helppojettiä kesällä 2010. Joka ikinen lento oli myöhässä 2-5 tuntia eikä paljoa uutinen lopettamisesta kiinnosta. Viimeisen kerran käytettiin perheen kanssa kyseistä yhtiötä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmaan juurikin kuten Ilkka sanoi, kesä kiihkeää halpiksen rahankeruukautta joka puolella.

Koklattiin ao yhtiö pari vuotta sitten ja hyvin pelitti. Mieluummin pitäisin tämän kuin sen Ryaniairin penteleen...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli kerran kokeiltua helppojettiä kesällä 2010. Joka ikinen lento oli myöhässä 2-5 tuntia eikä paljoa uutinen lopettamisesta kiinnosta. Viimeisen kerran käytettiin perheen kanssa kyseistä yhtiötä.

 

Peräti yhden kerran kokeilun perusteella olet sitä mieltä että yhtiössä on kaikki p**seestä ja kaikki lennotkin ovat myöhässä tuntikausia? Hahhaaaaaaa

 

Oma kokemukseni on, että lennot kulkevat kellon tarkkuudella, koneet ovat siistejä ja uudehkoja, palvelu on ollut hyvää - vaikkakin maksullista ja muutaman kerran Lontoon reitillä on ollut suomalaista henkilökuntaakin koneissa. Ehdottomasti harmillista, että lennot nyt loppuvat.

 

Pakko toivoa, että Norwegian paikkaa easyJetin aukon Lontoon reitillä - budjetti ei kestä näitä high cost -yhtiöiden hintoja.

 

Kait se niin on, että Finavian asenne ja hinnoittelu tappavat ajan kanssa kaikenlaisen low cost -toiminnan ainakin Helsingistä. Koneiden täyttöasteen pitäisi olla varmaan 120%, että pitkän lentomatkan aiheuttamien ylimääräisten kulujen ja Finavian törkyhinnoittelun jälkeen jäisi euro yhtiön kassan pohjalle. Jos tällä valtion monopoliyrityksellä olisi todellinen halu kehittää low cost -liikennettä, niin olisihan siihen keinot olemassa. Mutta mitään ei varmaankaan tapahdu, ennenkuin nykyinen johto siirtyy eläkkeelle.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä auta vaikka Helsingin reitit olisivat olleet kannattavia, jos jollain muulla reitillä samoilla koneilla saa paremmat voitot :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kait se niin on, että Finavian asenne ja hinnoittelu tappavat ajan kanssa kaikenlaisen low cost -toiminnan ainakin Helsingistä. Koneiden täyttöasteen pitäisi olla varmaan 120%, että pitkän lentomatkan aiheuttamien ylimääräisten kulujen ja Finavian törkyhinnoittelun jälkeen jäisi euro yhtiön kassan pohjalle. Jos tällä valtion monopoliyrityksellä olisi todellinen halu kehittää low cost -liikennettä, niin olisihan siihen keinot olemassa. Mutta mitään ei varmaankaan tapahdu, ennenkuin nykyinen johto siirtyy eläkkeelle.

 

Siis mikä se asenne on ja miten hinnoittelu on törkyä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysymys kuuluukin. Miksi Finavian pitäisi tukea halpalentotoimintaa tarjoamalla samat palvelut halvemmalla halpalentoyhtiöille kuin esim finnairille ja blue1:lle? Kannattaa muistaa, että tollaiset "tuet" voidaan luokitella laittomiksi tukiaisiksi. Ja miksi ihmeessä jonkun pitäisi myydä palveluita 0-tuotolla. Kyllä finavian tehtävä on myös tuottaa omistajalleen tuottoa ja investoida sekä uusia kiinteistöjään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysymys kuuluukin. Miksi Finavian pitäisi tukea halpalentotoimintaa tarjoamalla samat palvelut halvemmalla halpalentoyhtiöille kuin esim finnairille ja blue1:lle? Kannattaa muistaa, että tollaiset "tuet" voidaan luokitella laittomiksi tukiaisiksi. Ja miksi ihmeessä jonkun pitäisi myydä palveluita 0-tuotolla. Kyllä finavian tehtävä on myös tuottaa omistajalleen tuottoa ja investoida sekä uusia kiinteistöjään.

 

Miksi rakentaa kolme kiitotietä, laajentaa terminaalia, parkkitaloja, kehärata, lennonjohtopalvelut yms. yms. jos niitä ei koskaan tulla käyttämään täydellä kapasiteetilla?

 

edit: Tampere ja Lappeenranta on hyviä esimerkkejä siitä että meille perusköyhille ei tarvi rakentaa blingblingiä päästäksemme lentokoneeseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tampere ja Lappeenranta on hyviä esimerkkejä siitä että meille perusköyhille ei tarvi rakentaa blingblingiä päästäksemme lentokoneeseen.

Jos Aamulehden yleisönosastoa lukee, niin kyllä ne Ryanairin matkustajatkin haluaisivat blingblingiä siihen Pirkkalan kakkosterminaaliin. Sen verran valitusta tuosta kakkosterminaalista saa koko ajan lukea.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Peräti yhden kerran kokeilun perusteella olet sitä mieltä että yhtiössä on kaikki p**seestä ja kaikki lennotkin ovat myöhässä tuntikausia? Hahhaaaaaaa

 

Vaihdetaan lausemuotoa. Lensin lomalle etelään easyJetillä kesällä 2010, jonka aikana olin neljä kertaa kyseisen yhtiön lentokoneessa. Jokainen lento oli vähintään kaksi tuntia myöhässä ja toinen paluulennoista oli jopa viisi tuntia myöhässä. En kiellä tietenkään sinua käyttämästä easyJetiä, mutta ainakin omassa perheessä käytämme tästä lähtien muita lentoyhtiöitä.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finavia aiheesta:

 

EasyJetin lentojen loppumisen vaikutukset Suomessa vähäisiä

 

Halpalentoyhtiö EasyJet on ilmoittanut lopettavansa liikennöintinsä Suomessa. Yhtiön lentojen loppuminen ei kuitenkaan vaikuta kohteiden saavutettavuuteen. Helsinki-Vantaalta on hyvät yhteydet muilla lentoyhtiöillä easyJetin lentämiin kohteisiin Manchesteriin, Lontooseen ja Pariisiin.

 

- EasyJetin osuus Suomen liikennetarjonnasta on ollut hieman vajaa 1,5 %. EasyJetin lopettaminen markkinoillamme ei kuitenkaan vaikuta kyseisten kohteiden saavutettavuuteen. Näitä reittejä operoi jo nyt useat muut lentoyhtiöt, kertoo Finavian markkinointijohtaja Kimmo Ruotsalainen.

 

EasyJet lentää Helsingistä Manchesteriin viimeisen kerran 13. kesäkuuta, Lontooseen 22. kesäkuuta ja Pariisiin 7. heinäkuuta.

 

Easyjetin reittejä lentää useat lentoyhtiöt

 

Lontoon Heathrow'lle lentää Helsingistä Finnair, British Airways ja Blue1. EasyJetin operoimalle Lontoo Gatwickin kentälle lentää maaliskuun lopusta alkaen halpalentoyhtiö Norwegian.

 

Pariisiin lentää Helsingistä Blue1 ja Finnair. Manchesteriin lentää Finnair.

 

Tarjonta kasvaa Suomessa niin verkostoyhtiöillä kuin halpalentoyhtiöillä:

 

- Uusimpana tulokkaana on halpalentoyhtiö Norwegian, joka avaa uuden solmukohdan Helsinkiin maaliskuun lopussa ja lisää yhdeksän uutta kansainvälistä kohdetta suoraan Helsinki-Vantaalta, Ruotsalainen sanoo.

 

Halpalentoyhtiö Norwegianin uudet reitit Helsinki-Vantaalta ovat: Kööpenhamina, Malaga, Nizza, Kreeta (Hania), Rooma, Barcelona, Lontoo (Gatwick), Split ja Alicante.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finavia aiheesta:

- EasyJetin osuus Suomen liikennetarjonnasta on ollut hieman vajaa 1,5 %. EasyJetin lopettaminen markkinoillamme ei kuitenkaan vaikuta kyseisten kohteiden saavutettavuuteen. Näitä reittejä operoi jo nyt useat muut lentoyhtiöt, kertoo Finavian markkinointijohtaja Kimmo Ruotsalainen.

 

Ruotsalaisen kommentista voi lukea rivien välistä, että todellinen syy easyJetin Suomen reittien lopettamiseen ovat Finavian ja easyJetin välillä täydellisesti kariutuneet neuvottelut Finavian törkyhinnoittelun kohtuullistamisesta. Ja tähän tuskin tulee muutosta niin kauan kuin Finavian johtoa ei vaihdeta aidosti busineksen teon hallitseviin henkilöihin. Eikös se Haapasalokin ole entisestä Liikenneministeriöstä lähtenyt virkamies...

 

On aika ihmeellistä, että esimerkiksi Barcelonan ja Madridin kentät pystyvät hoitamaan kasvavan halpalentoliikenteen ja perinteiset yhtiöt eivätkä varmasti Ryanair tai easyJet maksa operoisi jos hinnoittelu olisi niille sama kuin Suomessa.

 

Kysymys kuuluukin. Miksi Finavian pitäisi tukea halpalentotoimintaa tarjoamalla samat palvelut halvemmalla halpalentoyhtiöille kuin esim finnairille ja blue1:lle? ... Kyllä finavian tehtävä on myös tuottaa omistajalleen tuottoa ja investoida sekä uusia kiinteistöjään.

 

Siihenhän aiemmin viittasin, että jos olisi halua hoitaa homma, niin konsepti on olemassa. Suomessa vaan ajattelu on jämähtänyt jollekin 60-luvulle, jossa ei haluta edes ymmärtää millä rahaa tehdään halpalentoyhtiöillä.

 

edit: Tampere ja Lappeenranta on hyviä esimerkkejä siitä että meille perusköyhille ei tarvi rakentaa blingblingiä päästäksemme lentokoneeseen.

 

Totta, molemmat kentät ovat hyviä halpalentokenttiä. Tosin Lappeenrannan kehittämistähän halpalentokentäksi Finavia pyrkii estämään keinolla millä hyvänsä, eikä yksikään nykyisin Lappeenrantaan lentävistä yhtiöistä ole sinne aloittanut liikennettä Finavian markkinointitoimien tuloksena.

Mutta sopivasti blingblingiä kannattaa tarjota. Sillä saa nyhdettyä matkustajilta rahaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos tällä valtion monopoliyrityksellä olisi todellinen halu kehittää low cost -liikennettä, niin olisihan siihen keinot olemassa. Mutta mitään ei varmaankaan tapahdu, ennenkuin nykyinen johto siirtyy eläkkeelle.

 

Minkä puoleen/ehdokkaan vaaliohjelmaan kuuluu tämä!? Tietäisin ainakin kenelle ääneni mahdollisesti antaisin tulevissa vaaleissa!  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ruotsalaisen kommentista voi lukea rivien välistä, että todellinen syy easyJetin Suomen reittien lopettamiseen ovat Finavian ja easyJetin välillä täydellisesti kariutuneet neuvottelut Finavian törkyhinnoittelun kohtuullistamisesta. Ja tähän tuskin tulee muutosta niin kauan kuin Finavian johtoa ei vaihdeta aidosti busineksen teon hallitseviin henkilöihin. Eikös se Haapasalokin ole entisestä Liikenneministeriöstä lähtenyt virkamies...

 

 

Voitko valaista miten kallista Helsingistä on operoida?

 

Vertailuryhmässä varmaan täytyy huomioida paikalliset olosuhteet aika tarkoin johtuen ihan jo ilmastosta.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voitko valaista miten kallista Helsingistä on operoida?

 

Ei sitten mitään hajua, mutta kai siellä olisi joku torppa pellon reunalla ala Budget Terminal KUL/SIN, TMP, etc jos oikeasti kiinnostaisi. Finavian intreisseissa vaan lienee etta Finnair saa nyhtaa 199+ jostain Lontoon lennoista minka pitaisi maksaa 60-90e edestakaisin.  :thmbup: :thmbup: :thmbup: :thmbup: :thmbup: :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään