Guest vaiskiii

Purjelentotoimintaa Lahden seudulla noin vuosina 1954-1956

20 viestiä aiheessa

kuva 1

[ attachment removed / expired ]

kuva 2

kuva 3

kuva 4

kuva 5

kuva 6

kuva 7

kuva 8

kuva 9

kuva 10

kuva 11

kuva 12

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hienoja kuvia. Kolmannessa kuvassa vahva aikalaisfiilis. Loppupuolella näkyy olevan hinauskoneena  Tiger Moth (OH-ELA?). Mikä oli tämän koneyksilön myöhäisempi historia?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

ELA- Mothin myöhempi historia.

OH-ELA korjattiin (rakennettiin uudestaan) Molino / EiriAvion Oy.ssä Jämijärvellä ja rekisteröitiin tunnuksella OH-XLA  28.6-1977. Koneella on ollut useita omistajia. Valokuvia löytyy netistä hakusanalla  DH-82A Tiger Moth OH-XLA

Jussi Salminen

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nämä olivat unohtua - tai paremminkin loppui oma kunto.  Tässähän ELA kummittelee yhdessä kuvassa, enemmän tuolla toisessä threadissa.

kuva 13

kuva 14

kuva 15

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kuvassa 15 on ilmeisesti meneillään jonkinlainen "katselmus". Puolustusvoimathan omistaa Vesiksen maa-alueen. Toinen sotaherroista osoittaa selvästi maassa olevaa tupakantumppia :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

"Katselmus"

Hollolan kentän kohdalla kirkolle menevän maantien toisella puolella on puolustusvoimien Hälvälän ampumarata & harjoitusalue. Kentän välittömässä läheisyydessä on Kastarlammen rannassa armeijan sauna, uimaranta & parakkialue. Lahden Purjelentokerhon pojat kävivät siellä uimassa & saunomassa. Kesäaikana siellä oli viikonlonloppuisin sotaväkeä paikalla. Sotapojat kävivät vapaa-aikoina kentällä aikansa kuluksi lentokoneita katselemassa. Armeijan toiminta kentällä lisääntyi kun kentästä tuli Panssarivoimien harjoitusalue 60-luvulla. Lentotoiminta siirtyi Vesivehmaalle. Eri puolille kenttää sijoitettiin liikkumiskielto-kilpiä. Muistaakseni alueella oli ainakin jonkin aikaa vartiomiehiä kieltoa valvomassa. Marjastajat & ulkoilijat olivat nyreissään.

Jussi Salminen

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

OH-ELA korjattiin (rakennettiin uudestaan) Molino / EiriAvion Oy.ssä Jämijärvellä ja rekisteröitiin tunnuksella OH-XLA  28.6-1977. Koneella on ollut useita omistajia. Netistä löytyy valokuvia vaikka kuinka.

Kiitos tiedosta. XLA on toki hyvinkin tuttu. Malmin ykköshallin koristus, jota vierailijat aina ihailevat ja ihmettelevät.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olin ihan toista projektia varten listannut lentoni Hollolaan – muistan mittaushommasta 1975 soitelleeni jollekin kapteenin arvoiselle - ei juurikaan ottanut kantaa:

14.08.1972  OH-PJC  Ei muista käynnin tarkoitusta

01-02.07.1973  OH-PCS  Muistaakseni radioamatöörien (tai inttiläisten) leiri kentällä

03.06.1975  OH-PJV  Mitattiin Lahden BC-aseman (254kHz) antennin vertikaalikuviot (E Huuhkan diplomityöhön)

17-18.07.1981  OH-PCI  Radioamatöörien iso leiri kentällä (yli 1000 kävijää), yht.16 lentoa (irtokivet talkoilla pois)

Viimeiseen vuosiluku korjattu, bensa loppui, käytiin Hyvinkäällä, jossa pouserissa oli 15 litraa - ainutkertainen tapaus ! Malmille palattiin melkein pelkällä hengellä...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

"soitelleeni jollekin kapteenin arvoiselle ?

Kyseessä lienee ollut Hennalan varuskunnan Komendantti, joka toimialueeseen ko. lentokenttäalue kuului. Liikkumiskielto-taulujen ilmestytyä kentän laitaan soittelin ko. viskaalille ja kyselin lupaa lennättää kentällä lennokkeja. Kielto oli ehdoton. Sakkojakin luvattiin.Taitaa olla ainoa lentokenttä Suomessa, jolle olen saanut likkumiskiellon. Lupa on yleensä aina joillain järjestelyillä hoitunut. Ilmeisesti aito "käpäläväenmies" ?

Jussi Salminen

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jussi, onko tämä ao Kastarlammen sauna ?

Kysynkin samalla - ettei jää kysymättä -- mikä paikka tämä sitten voisi olla?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eikös tuo se Kastarlammen sauna ole? Minäkin olen käynyt Hälvälän kentällä lentämällä 70-luvun alussa Vesivehmaalta käsin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kastarlammen sauna ?

Kuvassa on Rautakankareen-Maja Vesijärven länsirannalla. Talvella tämä toimi hiihtomajana. Sinne on kaupungin rannasta jäätä pitkin ~ 5Km. Lahden Purjelentokerho lensi kaupungissa joko Teivaanmäen- (Nelon), Pallaksen (Myllysaaren), Kariniemen (Aseman) tai Kahvisaaren (Mukkulan) rannoissa. Ko. Rautakankareen Majalla oli talvisaikaan tarjolla lämmintä juotavaa & pikkupurtavaa. Se oli erittäin suosittu retkeilykohde. Kaupunginrannasta suoraan pohjoisessa on Enonsaari. Sen kohdalla vasemmalla on melko jyrkästi rantaan viettävä metsäinen Rautakankareen alue. Lentäjillä oli tapana käväistä lentojen lomassa Rautakareen-Majalla juomassa jotain lämmintä & haukkaamassa välipalaa.

Kastarlammien saunan kuvia saattaisi löytyä helpoimmin Hennalan Varuskunnan kuvien joukosta. Lampi on pieni ja montun pohjalla. Lekolla sieltä ei tietääkseni operoitu koskaan.

Jussi Salminen

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oletko Jussi sitä mieltä että ylempikin kuva on Rautakankareelta? Tästä on kyllä jo vuosia vierähtänyt melkoisesti kun olen viimeksi Kastarlammella saunonut, mutta jotenkin tutulta näyttää...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

mieltäkö ?

Olen varma asiasta. Rautakankareen majalle hiihtelin 10-15v aikana talvisin harvasa viikonloppu. Kastarlammella olin kesällä monesti kun olin HÄMRJP.ssä Hennalassa kesävänskänä -63 valvomassa ampumaharjoituksia & suunnistuskilpailuja. Kastarlammella oli paremmat uimarannat & laituri. Rautakankareen maja oli Kastarlammen saunaa "tyylikkäämpi". ELA-kuvassa olevat henkilöt saattaisivat olla Kelkolan Tusse (pitkä mies sivuperäsimen oikealla puolella) & Vennan Reku istumassa alasiivellä. Tusse lensi koululentoja Vennan Rekun kanssa talvella -53 Vesijärven jäällä. Tarkastuslennon & ensimmäiset yksinlennot valvoi Isä-Ville Salminen muistaakseni maalis- / huhtikuun vaihteessa 1953.

Jussi Salminen

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

mieltäkö ?

Olen varma asiasta.

Onko kuvissa kuitenkin kaksi eri saunaa? Ylempi näyttäisi olevan rakennettu veistetyistä hirsistä "lukkonurkin", kun taas alempi Rautakankareen maja on kasattu pyöröhirsistä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kaksi eri saunaa ?

Kaksi eri kuvaa ainakin. En ole rantasaunojen asiantuntija, mutta silmämääräisesti: Ylempi on kesäkuva ja mielestän myöhemmin otettu kuin allaoleva. Alempi on otettu järveltä päin. Ylempi (järveltä katsoen) oikeasta päädystä. Mulle terassipenger kertoo, että kyse on samasta paikasta (kaide purettu). Ko. rakennusta ei tietääkseni enää ole, koska kaupungin uusi hiihtomaja rakennettiin lähemmäs kaupunkia & hiihtostadionia. Hiihtomaja ei ole enää edes rannan tuntumassa vaan ylempänä rinteessä Tiirismaalle johtavien latujen varressa. Läheisessä Enonsaaressa on tietääkseni retkeilymaja. Kesäaikana se on auki & sinne on jonkilainen moottoriveneyhteyskin kaupungin rannasta. Nykyisin Rautakankareella noissa maisemissa taitaa olla omakotitaloalue.

PS  Hieno kuva: vintage kaksitasolegenda, rantasauna & Suomen lippu. Symboliikkaa kiitettävästi. Sopiva esim. Suomen Kuvalehden kanteen.

Jussi Salminen

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Rautakankareen sauna ?

Huomatkaa nyt se, että se rakennettttiin sinä aikana (~10v)  kun minä siellä kävin moneen kertaan uusiksi & siihen tehtiin remonttia joka vuosi. Ko. rakennuksen historiikki on varmaan mielenkiintoinen ? Jotain sellaista tarinaa kuin -satunnaisten ohikulkijoiden levähdyspaikasta suosituksi retkeilykahvioksi- Meikä sattuu olemaan senverran likinäköinen, että näen valokuvissa tarkasti vain lentokoneet & lentäjät. Jospa mulla on sellainen asennevamma kuin selektiivinen näkö ?

Jussi Salminen

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään