Lasse Lehtinen

Wide Area Multilateration (WAM) korvaa Suomen tutkat

6 viestiä aiheessa

Finavia tilannut COMSOFTilta 39 ADS-B sensoria.

Finland starts implementation of countrywide Wide Area Multilateration (WAM) network. In a first step COMSOFT provides 39 sensors for the South Western part of Finland, including Helsinki.

http://www.comsoft.de/markets/air-traffic-management/press-media-events/press-releases/press-releases/?tx_ttnews%5Btt_news%5D=120&cHash=0f77ddf5d237bcc47c4bf876c3693a2f

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finavia tilannut COMSOFTilta 39 ADS-B sensoria.

Finland starts implementation of countrywide Wide Area Multilateration (WAM) network. In a first step COMSOFT provides 39

 

Eli siis, voisiko joku fiksumpi kertoa mitä tämä tulevaisuudessa sitten tarkoittaa meille ? erityisesti GA ja sitä keveämmille...

 

ADS-B taitaa olla aika vakio kamaa ison veden takana, mutta suunnitelmia suomessa/easalandiassa en muista nähneeni  :-[

 

S

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve,

 

Perinteisen toisiotutkan tapauksessa lentokone havaitaan mittaamalla yhdeltä toisiotutka-asemalta käsin suunta ja etäisyys. Suunta saadaan kun tiedetään mihin antenni osoitti mittaushetkellä ja etäisyys kun mitataan aika joka kului kyselypulssin lähdön ja vastauspulssin saapumisen välillä. Lisäksi vastaanotetaan lentokoneen tutkavastaimen koodi ja muut tiedot (A, C, S-mode jne.).

 

WAM:in idea on karkeasti se että sirotellaan perinteistä toisiotutkaa huomattavasti pienempiä ja yksinkertaisempia maa-asemia ympäri valvottavaa aluetta. Kun lentokoneen tutkavastain lähettää signaalinsa, vastaanotetaan se lukuisilla maa-asemilla. Vertaamalla vastaanotetun signaalin saapumisajankohtien eroja eri maa-asemien välillä, voidaan laskea tarkasti lähettäneen tutkavastaimen, eli siis lentokoneen sijainti. WAM voi tulkita useita eri moodeja, kuten A, C, S, ADS-B jne. Toimii siis myös vaikkei lentokoneessa olisikaan ADS-B -laitteita.

 

Etuina maa-aseman yksinkertaisuus (pyörivä suuri antenni ei välttämätön, ei tarvita lähetintä ym.), verkon aiempaa pienempi haavoittuvuus (yksittäisen maa-aseman hajoaminen ei tee aukkoa tutkapeittoon), lähetys ja vastaanotto voidaan hajasijoittaa jne.

 

Toivottavasti selvensi,

 

Pekka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo.. ja ADS-B:llä saadaan kone tosi matalalta näkyviin, kun periaattessa riittää, että yksikin vastaanotin saa signaalin kiinni (ja vastaanottimia on melkolailla tiheästi, verrattuna nykyiseen toisiotutkaverkkoon).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli siis, voisiko joku fiksumpi kertoa mitä tämä tulevaisuudessa sitten tarkoittaa meille ? erityisesti GA ja sitä keveämmille...

 

Tää on sitten täysin spekulaatiota ja perustuu satunnaisiin teksteihin netissä.

 

Mun puhdas arvaus on, että ADS-B lähetin (eli S moodi transponderi) on pakollinen 10 vuoden sisällä. Todennäköisesti myös ultrissa, ja painavimmissa melko varmasti. Vastaanotin jolla näkisi muut koneet tuskin tulee pakolliseksi, ellei hinta romahda. Toisaalta vastaanotin on periaatteessa yksinkertaisempi kuin kännykkä.

 

ADS-B taitaa olla aika vakio kamaa ison veden takana, mutta suunnitelmia suomessa/easalandiassa en muista nähneeni  :-[

 

Tämä flightradar24.com perustuu täysin ADS-B:hen, jos koneessa ei ole sitä se ei sivulla näy.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään