Erkki Pulkkinen

Pukeutuminen lennolle

85 viestiä aiheessa

En ole koskaan käyttänyt lentohaalareita, luulisin niiden olevan tukalat kuumalla ja kylmät talvella. Sotilaat käyttävät niitä varmastikin yhteneväisyyden vuoksi, mutta miksi siviililentäjät pukeutuvat niihin. Kertokaa mulle/muille syy moiseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen nähnyt hinauslentäjän käyttävän tuleltasuojaavia haalareita ja kypärää. Turvallisuuden maksimointia, riskien pienentämistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo mainoskuvan asu, CPC-pusakka on hengenvaarallinen tulipalossa.

 

Paras siviiliasu on farkut, nahkakengät, villasukat ja nahkapusakka. Nuo vaatteet kestävät liekkejä, syttymättä, ainakin hetken.

 

Kaikki tekokuitu-vaatteet ovat herkkiä syttymään ja palavat syttyessään rajusti. Niitä en suosittele lentokäyttöön.

 

Nomex-haalari olisi turvallisin palotilanteessa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mä käytän halaareita ettei muut vaatteet "haise lentsikalta". Pidemmillä reissuilla varsinkin se hiostus kabiinissa jää sit niihin. Haalari on aika hyvä lämpöeriste ja tasaa eli se kuuma ei osu liikaa eikä tule kylmäkään. Alla on yleensä shortsit ja t-paita tai jopa vain alushousut. Pidän lennolla tarvittavia kamoja yleensä niissä taskuissa (kynät, kumit, viivottimet, lupakirjat yms.). Sit jos vaikka joutuu vaihtamaan renkaita matkan päällä, eivät arkivaatteet likaannu.

 

Aika usein tulee paikallisia lennettyä ihan vaan vaatteissa mutta reissuilla haalarit on olleet hyvinkin käyttökelpoiset.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mulla on tummansininen talvileveä, beige kesäkapea ja vihreä luomukokoinen haalari (valkoinen juhlamalli puuttuu ;) ) Kaikissa mukavasti vetskaritaskuja joka puolella ja kangas tosiaan hetken paloa sietävää. Kun vyönpoistoshow alkoi lentoasemilla, pistin piruuttani matkavetimikseni lentohaalarin myös Ilmabussimatkalle (työmatka, ja kollegoilla tietysti asiaankuuluvan hauskaa). Turvatarkastajat eivät pyytäneet riisumaan ;D

 

Tuo kesähaalari on miellyttävän ohutta matskua kuumallakin ja suojaa kuitenkin kattavasti. Vaan on sitä kaksiosaisissakin kostyymeissä lennetty. Kilttiä en ole vielä kokeillut.

 

Alkuperäinen puhkikulunut ilmavoimahaalarini sai luovuttaa tarralätkiään jatkokäyttöön, kun ompelin niitä mm. haalarien reisiosaan, notta polvilevy ja -kansio pysyvät mukavammin hollilla.

 

Täytyy myös sanoa, että erilaiset pilottipusakat, joissa sauma ei paina selkää ja kädet yltävät liikkumaan vapaasti, ovat myös mukavat koneessa. Sääli, että osa niistä on palossa vaarallisesti käyttäytyvää tekokuitua. Esim. wanha A2-nahkarotsi on edelleen aika poikaa :thmbup:

 

 

Paloturvallisuudesta voi etsiskellä lisätietoja netistä, mm: http://www.vtt.fi/inf/pdf/tiedotteet/1999/T1964.pdf

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi mänä käytän haalareita (joskus)?

Jossain lentotominnassa voipi olla tarpeen miettiä pelastautumiskysymyksiä kun kaikki ei ole itse hallittavissa ja periaatteessa tulenkestävä NOMEX-puku on asiallinen mutta lisäksi tulisi olla edellytykset hyötyä NOMEXista. Kypärä ja hanskat sekä asialliset jalkineet sukkineen on silloin tarpeen olla myös, muuten NOMEX on turha.

Yleisempi syy on se, että harrastamani lentotoiminta tuppaa sotkemaan kaikkim muut vaatteen ja olen havainnut käteväksi kerätä lian yhteen vaatteeseen.

Sopivassa haalarissa on myös sopivassa paikoissa tarpeeksi taskuja kaiken tarvittaan jemmaamiseen ja käsillä pitämiseen lennon aikana.

Ja onhan ne coolit.

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

mulla on ihan vastustamaton halu kommentoida tähän jotain fiksua taas lentohaalareista :-[ mutta jätänpä väliin ihan omaa itseäni ajatellen  ;D

 

niin siis öh, jos itse lentäisin niin varmaan moottoripuolelle hankkisin haalarit, just kun taskuihin saa kaiken kätevästi ja on likaantumissuojaa ja vaikka mitä. nyt kyytiläisenä sitä pitää päällään mitä sattuu ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Enpä itse vetäisi lentohaalareita niskaani. Antavat vaikutelman että ompa jätkälle harrastus noussut hattuun.

 

Mieltymyksensä kullakin  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aktiivinen harrastuslentäjä saattaa joutua rasvaamaan laakereita tai jopa vaihtamaan rengasta. Ei niitä palkka-mekaanikkoja kerhoissa kovin paljoa ole.

En minä ainakaan kuljettaisi erillisiä remonttihaalareita mukana.

 

Itse käytän joskus Nomex-haalareita juuri palosuojana.

Purjekoneessakin vahingon sattuessa voi tulla kuuma.

 

Lisäksi onhan niissä haalareissa fiilistä "kuin ammattilentäjällä".

 

Nimim. "toivoi joskus lentävänsä ammatikseen ja kohta saa ammattilentäjän kyytiä"  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aktiivinen harrastuslentäjä saattaa joutua rasvaamaan laakereita tai jopa vaihtamaan rengasta. Ei niitä palkka-mekaanikkoja kerhoissa kovin paljoa ole.

En minä ainakaan kuljettaisi erillisiä remonttihaalareita mukana.

 

OK

 

Jos allekirjoittanut tietäisi että "aktiivinen harrastelentäjä" on remontoinut/säätänyt/vaihdellut renkaita koneeseen jolla pitäisi lentää niin jättäisin lennon väliin.... ???

 

Ehkä tarkoitat näitä UL sun muita koneita,toivottavasti. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos mun tarttisi ajatella syttyväni palamaan harrastaessani, niin en varmaan sitten harrastais sitä lajia... >:(

 

Ajelen sit vaikka mieluummin mopolla -

puuta, autoa, junaa, asvalttia päin...

 

Hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos mun tarttisi ajatella syttyväni palamaan harrastaessani, niin en varmaan sitten harrastais sitä lajia... >:(

 

Ajelen sit vaikka mopolla, puuta, autoa, junaa, asvalttia päin...

 

Hannu

 

Mahdollisuus kannattaa huomioida ja pukeutua sen mukaan.  :thmbup:

 

Kun lennän suurien vesien yli niin puen liivit,siis pelastusliivit vaikka ei ole aikomusta uida/laskeutua veteen. ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos allekirjoittanut tietäisi että "aktiivinen harrastelentäjä" on remontoinut/säätänyt/vaihdellut renkaita koneeseen jolla pitäisi lentää niin jättäisin lennon väliin.... ???

 

Sitten ei varmaan kannata lentää oikein millään suomalaisella kerhokoneella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitten ei varmaan kannata lentää oikein millään suomalaisella kerhokoneella.

 

Näyttää olevan eroa säännöksissä,ehkä vain käytännössä.

 

Vaihtaisin kyllä renkaan,tulpan itsekin mutta vasta otettuani yhteyden vastaavaan mekaanikkoon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehkä tarkoitat näitä UL sun muita koneita,toivottavasti. :)

 

Juu, UL-sun-muissa ainakin joutuu päivätarkastuksen yhteydessä vähän kumartamaan konehuoneen puoleen... ;)

 

Ja Ari, harrastuksen nousemista hattuun en suinkaan viestitä käyttämällä lentohaalareita vaan sitä varten mulla on Aito Wanha 40-luvun "crusher cap", jolla on ihan vissi henkilökohtainen stoorinsa...  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, UL-sun-muissa ainakin joutuu päivätarkastuksen yhteydessä vähän kumartamaan konehuoneen puoleen... ;)

 

Ja Ari, harrastuksen nousemista hattuun en suinkaan viestitä käyttämällä lentohaalareita vaan sitä varten mulla on Aito Wanha 40-luvun "crusher cap", jolla on ihan vissi henkilökohtainen stoorinsa...  8)

 

Tiedän että tiedät mitä tarkoitin näillä UL-sun-muissa. :) Kömpelösti kirjoitin.

 

Kylmä rinki on kyllä reiän ympärillä jos pitäisi koneilla joita kuka tahansa säätelee lennellä... :(

 

Kurkistelen kyllä itsekin. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aktiivinen harrastuslentäjä saattaa joutua rasvaamaan laakereita tai jopa vaihtamaan rengasta. Ei niitä palkka-mekaanikkoja kerhoissa kovin paljoa ole.

En minä ainakaan kuljettaisi erillisiä remonttihaalareita mukana.

 

Minulla on aina autossani remonttihaalarit mukana yllätyksiä varten, ei tulisi mieleenkään sotkea lentokoneen penkkejä paskasilla remonttivaatteilla.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitä mieltä minäkin olen ollut jo pitkään.

 

Miksi kerhokoneen pitää näyttää 1960-luvun lopun Trabantilta? 

Tyypillinen kerhokone (Cessna, Piper ...)  haisee, nitisee, rämisee, kolisee; se on erittäin meluisa ja vetoisa, verhoilussa on ihmisen pään kokoisia aukkoja ja ovien raoista paistaa taivas.

Mittaritaulussa on tyhjiä aukkoja joista on poistettu mittareita, jotka eivät toimineet ja joita ei ole tarkoitustakaan korjata.

 

Kerhopilotti, joka on alun perin saanut sellaisella koulutuksen, ilmeisesti pitää asiaa luonnollisena. Koska eri paremmasta tiedä.

Sitten hän lupakirjan saatuaan saa houkutelluksi perheenjäsenensä tai työkaverinsa lennolle.

Se mitä arvon pilotti pitää maailman luonnollisimpana asiana, järkyttää, pelottaa ja kauhistuttaa poloista matkustajaa.

 

Muistan kun eräänä sumuisena aamuna varhain  (taisi olla joskus 1990-luvulla) olin Jyväskylän kentällä laittelemassa yhtiömme konetta lentokuntoon Brommassa käyntiä varten. Paikalle tuli seurue, jonka oli tarkoitus kai käydä paikallislennolla kerhon koneella. Koska RVR oli kuitenkin 400 m jäivät lentohaaveet sillä erää.  Tarjosin porukalle päivää Tukholmassa istället, koska koneessa (C402) oli tyhjiä penkkejä.  Muutama taisi lähteäkin mukaan.

 

Muistan vielä hyvin sen, kun paluumatkalla jossakin Saaristomeren päällä, kun ko. kerhopilotti istui siinä oikealla etuistumella, hän kääntyi puoleeni ja sanoi:

 

"On se niin uskomatonta että lentokonetta voi lentää pitäen valkoista puvun paitaa päällä ja solmiota kaulassa."

 

Minusta se ei oillut mitenkään  kummallista.

 

Arkistojen kätköistä löytynyt kuva ko. kulkupelistä. (OHCHS)

[ attachment removed / expired ]

 

Ps kuka tietää missä kone on nykyisin?

 

 

Peter

 

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään