Harry Karlsson

Kyllä lentäminen on kallista

67 viestiä aiheessa

Hassua sinänsä, sillä useissa yksimoottorikoneissa moottorin luotettavuus pesee monimoottorisenkin koneen.

 

Loogistapas. Esim. kaksimoottorisessa on kaksi moottoria sippaamassa. Tietysti vikamahdollisuus on kaksinkertainen yksimoottoriseen verrattuna, mutta se moottorivian jälkeen lentäminen onkin sitten toinen tarina, kuten se yksi kirjailija aina sanoi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näinhän se pääosassa tapauksista menee. Mieleen tulee Ilmavoimien hankkimat Pilatus PC-12 -koneet, jotka on tarkoitettu yhteyslentojen tekemiseen. Jos tuo aiempi "arvaukseni" pitää paikkaansa, niin Pilatuksilla on ilmeisesti turha kuvitella VIP:ejä kuskattavan. Ketkä sitten lukeutuu VIP:eiksi ja ketkä ei onkin sitten toinen asia. :P

 

PC-12:lla on historiansa aikana lennetty yli 8 miljoonaa tuntia ilman ensimmäistäkään fataalia moottorista johtunutta onnettomuutta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juuri tämän vuoksi sanoinkin aiemmin, että olisi outoa, jos yksimoottorikoneella ei saisi VIP-henkilöitä kuljettaa. Joku asiantuntija voisi ehkä valottaa, että pitääkö tällainen kaksimoottorivaatimus paikkaansa.

 

Ei kyse varmaan ole siitä, etteikö saisi kuljettaa ihan siinä missä rivikansalaisiakin. Mutta jonkun presidentin yms. V(atun)I(son)P(atruunan) kohdalla ymmärtää sitten sen, että ei välttämättä haluta sitten ottaa edes sitä riskiä, että se kahdeksasmiljoonasensimmäinen tunti tuokin sen säännön vahvistavan poikkeuksen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pilatusten käyttöönoton jälkeen joku joutuu ottamaan kantaa valtionjohdon/-virkamiesten  matkustamiseen ao lentolaitteella  :o

Eli katsotaan taas sitä kokonaisturvallisuutta (ja taloutta)

 

Brysselissä kun käy muitakin kuin hieman pönäköityneitä kapiaisia piipahtamassa, koneen hankinnan suorituskykykriteerinä oli juuri suorat menolennot keskeiseen eurooppaan valtion asioiden hoitoa varten  :laugh:

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

PC12 moottorina on PT6. Vaikka PT6 moottoreita ei ole seisahtunut Pilatuksen keulalla, on tuollaisia (perus)moottoreita kuitenkin jouduttu pysäyttämään lennon aikana.

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

PC12 moottorina on PT6. Vaikka PT6 moottoreita ei ole seisahtunut Pilatuksen keulalla, on tuollaisia (perus)moottoreita kuitenkin jouduttu pysäyttämään lennon aikana.

 

jk

 

Niin, monimoottorikoneessahan vikaantunut moottori sammutetaan myös vain sen itsensä säästämieksi täystuholta, vaikka tuottaisi työntövoimaa vielä pitkäänkin. En muista PC12:n järjestelmiä, mutta esim. Cessna Caravanissa on mekaaninen backup polttoaineensäätimelle, jonka avulla se tuo vielä koneen hallittuun laskuun - kaameasti savuttaen, mutta kone ehjänä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

PT6 täystuho on sattunut suomessakin, Kingairille. Vauriossa tuhoutui nimenomaan perusmoottori, ei apulaitteet.

 

Tuo edellä mainittu 8 000 000 lentotuntia PC12 koneilla on aika paljon per yksilö. Koneita on valmistettu viidentoista vuoden aikana noin 1000 konetta. Paljonkohan eniten lentänyt on ehtinyt kerätä tunteja, kun tuo tekee keskiarvona 8000h konetta kohti ja (suuri)osa koneista on aivan tuoreita.

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toinen taisi sattua Twin Otterille, OH-KOA:lle. Siinähän tosin jäljet johtivat moottoriremontin tehneen korjaamon sylttytehtaaseen, mutta oishan tuo yhtä kaikki voinut sattua yksimoottorisellekin lentolaitteelle. Fakta on kyllä se, että PT-6 on oikein käytettynä ja huollettuna äärimmäisen toimintavarma keksintö.

 

-A-

 

EDIT: Ai niin, tätäkin keissiä on joskus foorumilla ruodittu:

 

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,28367.5.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mun mielestä Halosen olisi pitänyt perua kallis Afrikan matka ja hankkia Lufthansan verkkokaupasta väärin hinnoitellut liput syksyksi Etelä-Amerikkaan. Kai sielläkin voidaan jotenkin edustaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta 1-moottoriaiheesta löytyy muuten melko paljon tutkimustietoa ja erilaisia selvityksiä. JAA:n aikanaan tuottama määräysluonnos NPA-OPS 29 pitää sisällään laajahkon selvitysosan ja taannoin myös EASA kiinnostui aiheesta tilaamalla Qinetiq -nimiseltä toimijalta aihepiiriin liittyvän riskiarvion. EASA:n rulemaking taskeissa näkyy tulossa oleva määräysvalmistelu SE-IMC-kaupallisen ilmakuljetuksen osalta. ICAO:han on Annex 6:ssa ottanut asiaan myönteiseen kannan jo aiemmin.

 

Kanadassa yksimoottori-IFR kaupallisiin tarkoituksiin on ollut sallittua 90-luvulta asti. Kanadan viranomainen on viime vuonna summannut tuloksiakin: http://www.tc.gc.ca/eng/civilaviation/publications/tp185-3-07-feature-3772.htm

 

NPA-OPS 29: http://www.jaa.nl/publications/closed_npa.html

 

Qinetiqin EASA:lle tuottama riskiarvio: http://www.easa.europa.eu/ws_prod/r/doc/research/Single%20Engine%20Operations%20in%20IMC%20and%20at%20Night%20Risk%20Assessment%20Issue%202.pdf

 

Harri

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän nuo rajoitukset tällaisissa tapauksissa ole valtoneuvoston kanslian tuotoksia, sieltä lienee myös päätökset ketkä valtionjohdosta voivat samalla laitteella matkustella samanaikaisesti.Toisaalta varaihmiset löytynevät kaikille tärkeille ja vähemmän tärkeille, uusia ihmisiä tehdään lisään päivittäin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mun mielestä Halosen olisi pitänyt perua kallis Afrikan matka ja hankkia Lufthansan verkkokaupasta väärin hinnoitellut liput syksyksi Etelä-Amerikkaan. Kai sielläkin voidaan jotenkin edustaa.

 

Juurikin näin, harmi ettei täältä kukaan ehtinyt ilmoittaa valtionkansliaan halpaa hintaa. Ensin lippu ja sitten soitto Medellin Kartelliin jotta täältä tullaan. Olen täysin samaa mieltä.

 

:thmbup:

 

- "alli kuikamoinen" -

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toisaalta varaihmiset löytynevät kaikille tärkeille ja vähemmän tärkeille, uusia ihmisiä tehdään lisään päivittäin.

 

Resitenttimme ei taida olla mitään erityisainesta, sitä samaa paskaa kuin me muutkin. Sama koskee kaikkia muitakin pellejä samoissa piireissä, siellä vain harvalla on edes jonkinmoista ammattipätevyyttä tehtävään, jota yrittävät hoitaa.

Valitaan seuraava resitentti sillä perusteella, miten säästää toiminnassaan yhteiskunnan varoja. Nykäsen Matti vois olla sopiva julkkis vaikka resitentiksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

PC12 moottorina on PT6. Vaikka PT6 moottoreita ei ole seisahtunut Pilatuksen keulalla, on tuollaisia (perus)moottoreita kuitenkin jouduttu pysäyttämään lennon aikana.

 

jk

 

Olen edellisessä elämässäni lentänyt Piper Cheyennella aika tasan 1000 tuntia, ja kun siinä on kaksi PT6:a, niin 2000 PT6-tuntia. Kaksi kertaa piti ilmassa toinen moottori sammuttaa, eli kerran tuhannessa tunnissa. Saattaa tietysti minulla olla tämän lajin maailman ennätys, ja onhan ne moottoritkin tietty kehittyneet...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Resitenttimme ei taida olla mitään erityisainesta, sitä samaa paskaa kuin me muutkin. Sama koskee kaikkia muitakin pellejä samoissa piireissä, siellä vain harvalla on edes jonkinmoista ammattipätevyyttä tehtävään, jota yrittävät hoitaa.

Valitaan seuraava resitentti sillä perusteella, miten säästää toiminnassaan yhteiskunnan varoja. Nykäsen Matti vois olla sopiva julkkis vaikka resitentiksi.

 

Juurikin nyt Matti on reilusti "rinnan" mitalla edellä Jasmin Mäntylää kun Tonykin on jo resitenttien taivaissa.

 

Kuulin eilen Tanskassa "kollegaltani" mielenkiintoisen mielipiteen jota lainaan seuraavassa.

 

Kun 18-vuotiaat ja siitä vielä jokunen vuosi ylöspäin "elämää kokeneet kaikkitietävät" äänestävät idoleitaan, on ne sitten rokkikukkoja, iskelmälaulajia, doping-urheilijoita, missejä tai mitä vaan huithaapeleita on lopputulos juuri se mitä on. Äänestäjillä on kokemusta elämästä juuri yhtä paljon kuin äänestettävillä. Sitten tulee Katajaiset yms. monnit ja hiljentää hiekkalaatikon jonka jälkeen kansanedustajien ainoa tehtävä vaalikaudella onkin keskittyä omiin palkankorotuksiin, vanhemmilla taas hereillä pysymiseen tv-kuvausten ajan kun palkka on jo kohdallaan.

 

Ei muuten liippaa kaukaa totuutta. Kauempana on tuo otsikon aihe.  :-\ :'(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Nykäsen Matti vois olla sopiva julkkis vaikka resitentiksi.

 

Mielestäni Tuksu olis ehdottomasti paras! Siinä jäisi perluskoonikin varjoon (vaikkakin on vain pääministeri)...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun 18-vuotiaat ja siitä vielä jokunen vuosi ylöspäin "elämää kokeneet kaikkitietävät" äänestävät idoleitaan, on ne sitten rokkikukkoja, iskelmälaulajia, doping-urheilijoita, missejä tai mitä vaan huithaapeleita on lopputulos juuri se mitä on.

 

Demokratian paras puoli on se, että kansa saa sitä mitä ansaitsee.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään