Jari Kaskelin

Duxford, Flying Legends 2011

4 viestiä aiheessa

Olisi tarkoitus mennä tuohon näytökseen joko lauantaina tai sunnuntaina (9.-10. heinäkuuta), riippuen säästä. Voivatko liput oikeasti loppua portilta eli pitäisikö liput ostaa varmuuden vuoksi kummallekin näytöspäivälle etukäteen?

Kenttää lähinnä oleva rautatieasema (noin 2 km kiitoradan päähän, 3 km portille) on nimeltään Whittlesford Parkway. Jos tulkitsin aikatauluja oikein, niin tuolle asemalle olisi junavuoroja London Liverpool Streetin asemalta alle tunnin välein. Silti Duxfordin rautatieyhteydeksi mainostetaan ainoastaan Cambridgea ja sieltä tulevaa ilmaista bussikyytiä. Onko paras junayhteys todellakin Lontoosta Cambridgeen ja sieltä takaisin bussilla Duxfordiin? Mahdollinen kolmen kilometrin patikointimatka ei ole kynnyskysymys...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Viime kesänä Duxfordiin IWM:lle pääsi bussilla suoraan Lontoosta Victoria stationilta. Kyse oli tuolloin tosin tavallisesta lauantaipäivästä. Tilanne voi olla toinen Flying Legendsin aikaan (parempaan tai huonompaan)...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ikimuistoinen näytös on sitten takana. Valitsimme näytöspäiväksemme sunnuntain koska ennusteiden mukaan sää olisi tuolloin parempi. Olimme vaimon kanssa majoittuneena Lontoossa ja aikomuksena oli lähteä puoli kymmenen paikkeilla junalla kohti Cambridgea ja Duxfordia. Kaikki ei kuitenkaan mennyt ihan suunnitelmiemme mukaan. Joku oli päättänyt päättää päivänsä juuri tuolle rataosuudelle eikä lipunmyyjä edes suostunut myymään meille lippuja. Rataosuus tulisi olemaan suljettuna epämääräisen pituisen ajan. Menimme lippujonoon uudelleen noin 10 minuuttia myöhemmin ja toinen myyjä suostui myymään meille liput. Olimme Liverpool Streetin asemalla, mutta sama ongelma koski myös Kings Crossilta lähteviä junia. Pitkän odottelun jälkeen junamme lähti aikataulussa 11:28 kun unohdetaan muutama sitä edeltävä petuttu junavuoro.

Tässä vaiheessa aloin huolestua ehdimmekö ajoissa Duxfordiin kun tietojeni mukaan viimeinen ilmainen sukkubussikuljetus lähtisi klo 12:30 ja junamme olisi perillä vasta 12:40. Päätin siis turvautua varasuunnitelmaan. Jäimme junasta jo Whittlesford Parkway asemalla. Asemalta oli erittäin selkeä ja suoraviivainen kävelymatka kohti Duxfordin kenttää ja kentän suurin näyttelyhalli alkoikin näkyä jo puolimatkassa. Kotimatkan teimme sukkulabussilla Cambridgen kautta. Paluumatkalla näimme junan ikkunasta asemaa vastapäätä radan toisella puolella pubin josta olisimme ehkä onnistuneet varaamaan itsellemme taksikyydin. Itse aseman ja lentokentän välissä ei ollut mitään muuta kuin omakotitaloja ja peltoa eikä paikkallisia ihmisiä kävellyt vastaan. Kävelymatka englantilaisessa maalaismaisemassa ei tuntunut pahalta Lontoon hälinän jälkeen.

Näytös olisi sitten jatkuvaa actiona alusta loppuun. Näytös alkoi melko tarkkaan puoli kahdelta ja jatkui taukoamatatta lähes puoli kuuteen. Näytös sujui rutiinilla paria sattumusta lukuunottamatta. Ensimmäinen tapahtuma oli ruotsalaisen Focker-replikan kaatuminen nokilleen. Kone rullailli kovin huojuvaisen näköisesti nurmialueella parkkeerattujen koneiden takana. Olin hetkä aiemmin ottanut kuvia sinisen Sea Furyn startin öljypöllähdyksistä ajattelin itsekseni että aikooko tuo kone todellakin rullata tuon potkurivirran lävitse. No sinne se Focker rullasi ja koneen oikea vasen siivenkärki osui mahan. Hetken näytti siltä ettei pahempaa tapahdu mutta sitten kone kellahti nokalleen. Minulla olisi ollut ihan hyvin ollut aikaa kuvata koko episodi mutta... Nyt minulla on kuvaa ainoastaan nokalleen pyllähtäneestä koneesta. Kuvien perusteella potkuri näyttäisi olevan aivan ilman vauriota mutta oikea ylimmän siiven etureuna on rutussa. Lisäksi vasemman pyörän kumi pullahti vanteelta, mutta tuo tuskin on merkittävä vaurio. Tuota konetta ei siis tultane näkemään Jämillä ensi viikonloppuna...

Kameraa tuli käytettyä sen verran ahkerasti, että viimeinen kuva tuli otettua 5:15 akkujen hyydyttyä. Kamera ei mennyt enää päälle. Että harmitti. Olin kuvaillut laskuun tulevia koneita rullaustien vieressä sellaisessa paikassa että koneista kuvaa lähes edestä sekä sivulta kun rullaustiessä oli sopivasti mutka juuri kohdallani. Noin viisi minuuttia myöhemmin näin miten Mustang ja Skyrider törmäsivät toisiinsa ilmassa

Itse tapahtuma ei tuntunut erityisen dramaattiselta. Sitä vain totesi että koneet törmäsivät toisiinsa ja taivaalta putoaa koneen osia. Sitten aloin jännitämään miten pahasti koneet vaurioituivat. Siinä vaiheessa kun kävi selväksi että toinen koneista (Mustang) syöksyy maahan surin koneen kohtaloa ja toisaalta tunisi helpotusta kun näki laskuvarjon aukeavan. Tässä vaiheessa unohdin kokonaan törmäyksen toisen osapuolen kunnes se rullasi parin sadan metrin päähän eteemme rullaustien varteen. Lentäjä ei poistunut koneesta pitkään, pitkään aikaan.

Näytöksen kuuluttaja ei missään vaiheessa maininnut törmäystä ja paloautoillakin taisi mennä viitisen minuuttia ennen kuin lähtivät liikkeelle (ajan kulku on vähän epäselvä ja kun ei ole kuvia joista voisi tarkistaa ajat). Paloautot pysähtyivät ensiksi rullaustien varteen Skyriderin kohdella jatkoivat sitten pudonneelle koneelle. Mustang ei syytynyt tuleen, mutta metsän takaa näkyi hetken ajan heikkoa savua tai höyrä putomispaikan kohdalta.

Minussa ei ole lehtimiehen vikaa joten olen missanut monta tilannekuvaa, mutta olisin kuvannut juuri tuohon suuntaan ellei...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse tuli hyökättyä Liverpool Streetin vessoista ulos 9:26 ja juna lähtisi 9:28. No siellähän oli delay päällä mutta matkaan päästiin n. 9:55. Eräs palstalainen osti liput automaatista n. 9:35 eli kyllä sinne lippuja sai ;)

Kings Cross:n yhteys oli sunnuntai aamuna nogo-ratatöiden takia, ilmeisesti iltapäivällä toimi jälleen normaalisti.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään