Mika Jääskeläinen

Käytättekö jotain lennonsuunnitteluohjelmistoa?

47 viestiä aiheessa

No yritä kysyä. Yritetään keksiä hienoja vastauksia. 

PT

 

Avaan pohjattoman kysymysarkkuni vaikka kysäisemällä, käytättekö itse mitään lennonsuunnitteluohjelmistoa (kakkaran ja kartan lisäksi tietysti ;-) ja jos käytätte niin, mikä se ohjelmisto on ja mihin asioihin tarkkaanottaen käytätte? Miten olette mahdollisesti integroineet lentosuunnitelman lennon suunnistukseen á la reittikoordinaatit Garminiin yms.?

 

Itseäni ainakin näin alkuvaiheessa ilmailuharrastusta mietityttää mitä avustavia ja täydentäviä asioita voisi ja kannattaisi hankkia, että harrastuksesta saisi mahdollisemman paljon irti hupia. 30 vuotta virtuaali-ilmailua harrastaneena ja viimesyksystä alkaen PPL(A) oppilaana olemista, niin olen yhtä kysymystä, innostusta ja ihmetystä aiheen suhteen.

 

Toinen kysymys: Mitä riskiä, ongelmia ja uhkia tunnistatte jos VFR-pienkoneilmailussa tukeutuu vahvasti tablet-PC:llä pyörivään lennonsuunnistuksentuen ohelmaan ja sähköisiin NOTAM, VAC-karttoihin yms? Isoin uhka tietysti on se että läpysä menee rikki eikä ole paperiversioita lennontueksi  tai virta loppuu ja jos ei saa kytkettyä virransyöttöä lentokoneen tupakansytyttimen pistorasiaan.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Avaan pohjattoman kysymysarkkuni vaikka kysäisemällä, käytättekö itse mitään lennonsuunnitteluohjelmistoa (kakkaran ja kartan lisäksi tietysti ;-) ja jos käytätte niin, mikä se ohjelmisto on ja mihin asioihin tarkkaanottaen käytätte? Miten olette mahdollisesti integroineet lentosuunnitelman lennon suunnistukseen á la reittikoordinaatit Garminiin yms.?

 

...

 

Toinen kysymys: Mitä riskiä, ongelmia ja uhkia tunnistatte jos VFR-pienkoneilmailussa tukeutuu vahvasti tablet-PC:llä pyörivään lennonsuunnistuksentuen ohelmaan ja sähköisiin NOTAM, VAC-karttoihin yms? Isoin uhka tietysti on se että läpysä menee rikki eikä ole paperiversioita lennontueksi  tai virta loppuu ja jos ei saa kytkettyä virransyöttöä lentokoneen tupakansytyttimen pistorasiaan.  :)

 

... ja koetetaanpa vastata.

 

Joskus 1990-luvulla, noin 20 vuotta sitten, tilasin amerikkalaisen Mentor Plus-yhtiön FliteStar-lennonsuunntteluohjelman, jona asensin tietokoneelleni.  Vuosien kuluessa Boeing-konserniin kuuluva Jeppesen-yhtymä osti ko. yhtiön ja sen jälkeen tuote on ollut nimeltään Jeppesen FliteStar ja se jossakin vaiheessa muuttui aidoksi Windows-sovellukseksi.  Sillä olen pääasiassa viimeisten 20 vuoden lentoni suunnitellut.  Ohjelmaan olen tallentanut omistamieni / käyttämäni koneiden tiedot ja suoritusarvot. Ohjelmalle on netin kautta toimiva päivityspalvelu, jonka avulla kartta-, reitti- ja ilmatilatiedot pysyvät ajan tasalla.

 

Lennän itse lähinnä IFR-matkalentoa.  Älä huoli; toki tästä ohjelmasta on olemassa erilaisia versioita (VFR ja IFR ja CORPORATE) ja niille erilaisia peittoalueita alkaen yhdestä maasta, päättyen koko maailmaan.  Itselläni peittoalueena on Eurooppa, eli ohjelma mahdollistaa lennonsuunnittelun kaikkialle Eurooppaan ja Baltiaan . Lisäksi ohjelma tarjoaa käyttööni reaaliaikaiset sää- ja NOTAM-tiedot, jotka ohjelma lataa netin ylitse Jeppesenin tietokannasta automaattisesti sen jälkeen kun lentosuunnitelma on tehty. 

 

Sen jälkeen voin tulostaa kutakin lentoa varten Trip Kit-pumaskan (paperille). 

 

Tulosteina saadaan muun muassa

- NOTAMit

- flight log

- ICAO FPL

- reittikartat

- lähtö- ja määräkenttien lähestymis- ja laskeutumiskartat

- säät

- radiotaajuusluettelo reitin varrella olevista oleellisista kohteista

 

Ohjelmalla suunniteltu lentoreitti voidaan ladata useimpiin kannettaviin GPS:iin PC:sta USB-kaapelilla, ja Garmin GNS x30 - (paneeliin asennettuihin) IFR-GPS-laitteisiin erityisen muistikortin  avulla.

 

FliteStariin voidaan ostaa optiona karttapohjat 1:500 000 niille alueille jonne Jeppesen julkaisee VFR+GPS -reittikarttojaan.

FliteStar IFR-versioon sisältyvät myös Paperiset Jeppesenin  IFR Enroute Chart - ja suureten kaupunkien AREA-kartat ohjelmiston lisenssin mukaiselta peittoalueelta.

 

 

Myöhemmin täydensin ohjelmaa hankkimalla toisen tuotteen Jeppesen JeppView:in, joka sisältää ajan tasalla olevat lentokenttäkartat,  ja taaskin päivitys hoituu netin kautta.  Karttapalvelulle löytyvät taas VFR- ja IFR-vaihtoehdot. VFR-kartat pohjautuvat Jeppesen Bottlang VAC-kartastoon, joka on nyt myös ns. elektronisessa muodossa.

 

Lisäksi minulla on em. tuotteiden "kylkiäisenä" saatu Jeppesenin NavSuite, mikä mahdollistaa isokokoisen (PC:n näytön kokoisen) kannettavan moving map-sovelluksen ohjaamossa.

 

Oma näkemykseni on se, että Jeppesenin tuotteet toimivat hyvin.  Haastetta tuo lähinnä ehdollisesti käytössä olevien IFR-lentoväylien käytettävyystiedon puuttuminen automaattisesta suunnitteluohjelmasta (CDR-1/-2/-3).

 

Henkilökohtaisesti suosittelen: VFR-pilotille hyvä vaihtoehto on FliteStarin Skandinavian VFR-versio täydennettynä JeppView-kartoilla Skandinaviasta ja Baltiasta.

 

Jeppesenin JeppView  näyttää olevan ainakin karttojen osalta saatavissa myös Ipadille; ts PC-sovelluksen:n asiakasnumerolla saa veloituksetta AppleStore:sta toimivan sovelluksen sisältöineen.

Lisäksi Jeppesen tarjoaa lennonsuunnittelupalvelua myös webissä, selainpohjaisena palveluna, ts  niin että mitään sovellusta ei tarvitse asentaa omaan tietokoneeseen.

 

Osoitteesta http://www.jeppesen.com/personal-solutions/aviation/general-aviation-flight-planning.jsp näette mitä kaikkea Jeppesen tähän vaivaan tarjoaa.

 

 

 

VAIHTOEHTOINEN TUOTE & LENTOSUUNNIITELMAN JÄTTÄMINEN

 

Luepa 14.4. ilmestyvä SIIVET.

Kolumnissani "Jalat tukevasti ilmassa" käsittelen uuden sukupolven lennonsuunnittelua Rocket Route-palvelun näkökulmasta.  Katso www.rocketroute.com ja kokeile. 14 päivän il ainen koekäyttö. 

Olemme yhdessä ko. yhtiön kanssa tehostamassa ohjelmiston/palvelun käytettävyyttä Suomessa. 

Tämä sovellus on käsittämättömän monipuolinen väline (myös)  poutapilotille, josta saat (lue: joka suunnittelee halutessasi) reitit - ja sisältää kartat ja joka antaa säät, NOTAMit ja ties mitä - ja tallentaa plaanisi automaattisesti ATS-elimille ilman että koskaan tarvitset eFPL:ää tai kalliita varmistelusoittoja Helsingin briefingille.

 

 

Henkilökohtaisesti suosittelen:  Tutustu RocketRouteen ja hoida lentosuunnitelmiesi jättäminen sen avulla,

-huomioiden toki ne kansalliset "kummallisuudet" - joiden osalta erityisesti FPL:n kohtaan i8 tulee sisällyttää ICAO:lle tuntemattomia merkintöjä, kotimaisen Eurocat-sovelluksen tarpeisiin.

 

KÄYTTÖ LENNOLLA

 

Ilmailussa on periaatteena se, että laitteen lisäksi on syytä olla varalaite.  Vaikka käyttäisitkin sähköisiä vimpaimia ensisijaiseen suunnistukseen, niin myös "oikeat" paperiset kartat (TAI vara-vimpaimet)  pitää olla lennolla mukana siltä varalta että ensisijaiseen vimpaimeen tulee vika. 

 

Esimerkki:

Malibussamme (N446MM) on Jeppesenin kartat paneeliin asennetussa monitoiminäytössä (primääri kartta) mutta sen lisäksi koneessa on kannettava katselulaite, "pad" jolla ko. kartat sijaitsevat myös. Tälle kombinaatiolle on viranomaishyväksyntä, eli lennolla ei tarvitse kuljettaa paperikarttoja lainkaan.

 

 

Vastasinko asiasta vai asian vierestä?

 

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

vfr-pienkoneilmailussa, jossa lennolla ainut miehistön jäsen räplää tablet pc:tä, käy herkästi näin (kun jo simppeli GPS-laitekin on todellinen ongelma usein): http://www.ilmailuhallinto.fi/files/lth/Asenne%20ratkaisee%20-julisteet/Trafi_ilmailujuliste_A4_marginaaleilla_Part4.pdf - ja jossain vaiheessa se johtaa tähän: http://www.ilmailuhallinto.fi/files/lth/Asenne%20ratkaisee%20-julisteet/Trafi_ilmailujuliste_A4_marginaaleilla_Part5.pdf

 

Saa nähdä mitä kevät tuo tullessaan, kun on ollut koko talvi aikaa viritellä järjestelmiä ja sitten lähdetään pienellä viimeaikaisella kokemuksella taivaalle kokeilemaan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi tuossa olla hivenen perääkin. Siksi pitääkin ottaa tablet pc operator -henkilöstö lennolle mukaan.

Lentojen suunnittely asianmukaista sovellusta käyttäen sen sijaan tuskin saattanee ketään hengenvaaraan.

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

vfr-pienkoneilmailussa, jossa lennolla ainut miehistön jäsen räplää tablet pc:tä, käy herkästi näin (kun jo simppeli GPS-laitekin on todellinen ongelma usein): http://www.ilmailuhallinto.fi/files/lth/Asenne%20ratkaisee%20-julisteet/Trafi_ilmailujuliste_A4_marginaaleilla_Part4.pdf - ja jossain vaiheessa se johtaa tähän: http://www.ilmailuhallinto.fi/files/lth/Asenne%20ratkaisee%20-julisteet/Trafi_ilmailujuliste_A4_marginaaleilla_Part5.pdf

 

Mielestäni vähintään sama aika käytettiin ohjaamossa polvella olevan ilmailukartan tsuumailuun "vanhoina hyvinä aikoina" kuin nykyään gps-karttanäytön tökkimiseen. Sillä erolla että ennen piti vielä arpoa se sijainti kun nykyään voi todeta että tuossa ollaan ja tuonne mennään.

 

Väittäisin että ilmatilan tarkkailuun on käytettävissä nykytekniikalla enemmän aikaa ja kapasiteettia kuin ennen, väitteet siitä että pilotit tökkivät tietokoneitaan eivätkä katso ikkunasta ulos on jokseenkin vailla pohjaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Väittäisin että ilmatilan tarkkailuun on käytettävissä nykytekniikalla enemmän aikaa ja kapasiteettia kuin ennen, väitteet siitä että pilotit tökkivät tietokoneitaan eivätkä katso ikkunasta ulos on jokseenkin vailla pohjaa.

 

Väittäisin vaatimattomalla noin sadan tunnin G1000-kokemuksella asian saattavan olla päinvastoinkin. Laitteet tarjoavat kyllä erityisen oivan mahdollisuuden loistavaan tilannetietoisuuteen. Samalla ne ovat aika monipuolisia (lue: monimutkaisia) käyttää. Ruudulla on dataa melkoisen määrä ja ennen sitä oivallusta, jolloin kaikki alkaa löytyä kertavilkaisulla, saattaa mennä melkoisia toveja haetun tiedon etsimiseen. Koskapa ihmisillä ei yleensä ole rajattomasti rahaa ja näin mahdollisuutta pitää rutiinitasoa yllä, sama tulee vähän lentävillä eteen taukojen jälkeen uudestaan ja uudestaan. Fakta on kuitenkin se, että tuolla taivaalla seikkailee enenevässä määrin pilotteja, joilla on hienoista kilkkeistään noin viiden tunnin kokemus yleisen ja yhtäläisen lentokokemuksen ollessa samoin sangen vaatimatonkin. Kun koneissa tahtoo vielä olla autopilotit, voi ikkunasta katselun unohtaa entistäkin pidemmäksi aikaa! Sijainti on toki hirmu näppärä katsoa suoraan screeniltä, mutta katselemista on ah niin paljon enemmänkin.

 

Toisaalta parannukseksi tähän mainittakoon, että näitä hienoja kilkkeitä voi treenailla kotisohvalla kaikessa rauhassa ja moni IRL-maailmaan siirtynyt pikkukonepilotti on saanut yllättävän paljon rutiinia ohjaamotyöskentelyyn simulaattoreilla puuhaillessaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Avaan pohjattoman kysymysarkkuni vaikka kysäisemällä, käytättekö itse mitään lennonsuunnitteluohjelmistoa (kakkaran ja kartan lisäksi tietysti ;-) ja jos käytätte niin, mikä se ohjelmisto on ja mihin asioihin tarkkaanottaen käytätte? Miten olette mahdollisesti integroineet lentosuunnitelman lennon suunnistukseen á la reittikoordinaatit Garminiin yms.?

 

Noin hienoa softakokonaisuutta mitä Peterillä on en ole ainakaan vielä saanut hankituksi. Sen sijaan käytän jonkun ystävällisen sielun kerholle aikanaan tekemään OFP-excelsheettiä. Lisäksi on omin pikku kätösin väsätty briefing-webbisofta joka hakee haluttujen lentopaikkojen säät ja NOTAMit + vaara-alueet näppärästi tulostettavaksi paperiksi. Nopeuttaa lennonvalmistelua sangen runsaasti, lisäksi minkään detaljin hakeminen ei unohdu.

 

/Samuli

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

^No se on selvää ettei sinne taivaalle voi lähteä opiskelemaan miten ne systeemit toimii.

 

No se on kuitenkin yhtä selvää, ettei sitä lopullista käyttämistä opi yhtään missään muualla, kun yleisilmailumaailmassa tahtoo harvemmin olla lentosimulaattoreita käytössä. Sellainen tietokoneruudulla väkertäminen ei kuitenkaan vastaa tilannetta taivaalla millään muotoa.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Edelleenkin korostan kimpassa tehtävien matkalentojen positiivista vaikutusta poutapilotin osaamistasolle.

Se on ehdottomasti sekä kustannustehokkain  että opettavaisin tapa kartuttaa kokemusta.

Me teimme viime syksynä Jyväskylästä 4 koneen voimin retken Lofooteille ja takaisin. 

Harva mukana olijoista olisi koskaan tullut yksin lähteneeksi  sellaiseen reissuun, mahdollisesti matkan oletetun vaikeuden tai korkeiden kustannusten vuoksi.

Mutta kimpassa kulkien yksi lensi, joku muu istui vieressä ja kaikki olivat osapuilleen mukavuusalueensa sisällä.  Ja samalla opittiin uutta avioniikkaa, GPS-suunnistusta ja ulkomaan airmanship:iä.

 

Suosittelen siis lämpimästi tätä konseptia kaikille.

 

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

... ja koetetaanpa vastata.

...

Vastasinko asiasta vai asian vierestä?

 

Peter

 

Vastaus oli todella kattava ja täysin kysymykseen osunut. Tuossa on paljon tietoa ja ajatuksia sisäistettäväksi. Kiitos.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Edelleenkin korostan kimpassa tehtävien matkalentojen positiivista vaikutusta poutapilotin osaamistasolle.

...

 

Suosittelen siis lämpimästi tätä konseptia kaikille.

 

Samoin kyllä minä. Lisäksi se on helkkarin paljon hauskempaa kuin yksin suhaaminen!

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

VAIHTOEHTOINEN TUOTE & LENTOSUUNNIITELMAN JÄTTÄMINEN

 

Luepa 14.4. ilmestyvä SIIVET.

Kolumnissani "Jalat tukevasti ilmassa" käsittelen uuden sukupolven lennonsuunnittelua Rocket Route-palvelun näkökulmasta.  Katso www.rocketroute.com ja kokeile. 14 päivän il ainen koekäyttö. 

Olemme yhdessä ko. yhtiön kanssa tehostamassa ohjelmiston/palvelun käytettävyyttä Suomessa. 

Tämä sovellus on käsittämättömän monipuolinen väline (myös)  poutapilotille, josta saat (lue: joka suunnittelee halutessasi) reitit - ja sisältää kartat ja joka antaa säät, NOTAMit ja ties mitä - ja tallentaa plaanisi automaattisesti ATS-elimille ilman että koskaan tarvitset eFPL:ää tai kalliita varmistelusoittoja Helsingin briefingille.

 

 

Henkilökohtaisesti suosittelen:  Tutustu RocketRouteen ja hoida lentosuunnitelmiesi jättäminen sen avulla,

-huomioiden toki ne kansalliset "kummallisuudet" - joiden osalta erityisesti FPL:n kohtaan i8 tulee sisällyttää ICAO:lle tuntemattomia merkintöjä, kotimaisen Eurocat-sovelluksen tarpeisiin.

 

Joko tuo Rocket Route osaa esimerkiksi kotimaisten kenttien VFR-portit? Muutama kuukausi sitä testailin ja totesin että ainakaan noita ei osannut joten eipä sillä paljoa tehnyt VFR-plaanien jättöön. Triali vanhentunut niin ei voi testata uusiksi, aika paljon ovat kai kaikenlaista lisäilleet..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paprut kulkevat toki mukana koneessa. Olen usein kopsinut, suurentanut ja haitarille taitellut sopivan osan ilmailukartasta ja kirjoitellut siihen tarvittavat tiedot passeleihin aikaväleihin reittiviivalle. Sitten olet räätälöinyt käyttämilleni masiinoille Toman virittämän matkalentolaskimen v 1.7.5, joka löytyy täältä (ilmaiseksi, totta kai):

 

http://www.ilmailu.org/index.php?option=com_smf&Itemid=26&topic=2448.0

 

Arvatkaas mitä! Piirtelen joskus reittiviivoja myös Google Earthiin ja lueskelen sieltäkin vertailumielessä etäisyyksiä. Samassa ympäristössähän voi simulentää pitkin viivoja vaikka ihan iltalenkkeilyhengessä.

 

Eipä nää kikat niin high artia edusta, mutta harrastuksestahan tässä onkin kysymys :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulla, kun on pieni kone (eikä kovin paljoa rahaa) on käytössä karvalakkimallin järjestelmä. Skannaan ilmailukartasta A4-kokoisia kopioita reitin alueelta ja liimaan niistä kartan, johon piirrän reitin (ja teen"2oikean" OFP:n). Kokonainen kartta on mukana koneessa, mutta siihen ei tule turhia viivoja ja aktuaalinen käyttökartta on pieni ja sen voi valmiiksi taitella parhain päin. Toki koneessa mukana kulkee GPS, jossa on reitti, mutta on mukava suunnistella kartta, kello, kompassi ja peukalo-menetelmällä. Milloinkahan suomalaisia ilmailukarttoja saisi ostaa digitaalisena.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joko tuo Rocket Route osaa esimerkiksi kotimaisten kenttien VFR-portit? Muutama kuukausi sitä testailin ja totesin että ainakaan noita ei osannut joten eipä sillä paljoa tehnyt VFR-plaanien jättöön. Triali vanhentunut niin ei voi testata uusiksi, aika paljon ovat kai kaikenlaista lisäilleet..

 

Triali vanhentunut minullakin mutta karttaa pystyy selailemaan. Suomesta puuttuu edelleen VFR portit sekä kaikki Airspace. Ne soitti sieltä minulle ja ehdotti että maksa nyt ja liity mutta yritin englanniksi vääntää että ohjelma ei tällaisenaan sovi minulle. Sitä en tiedä ymmärsikö soittajatäti mitä tarkoitin koska hän lupasi soittaa uudestaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asiaan on odotettavissa parannus. Pyrimme saamaan VFR-ilmoittautumispaikat Rocket Routeen aivan ensi tilassa. Samoin suomalaisen ilmatilan rajat. Tarvitaanko muuta!

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asiaan on odotettavissa parannus. Pyrimme saamaan VFR-ilmoittautumispaikat Rocket Routeen aivan ensi tilassa. Samoin suomalaisen ilmatilan rajat. Tarvitaanko muuta!

 

Peter

 

Ei nyt heti muuta mieleen tule. Nuo VFR-ilmoittautumispaikat ja ilmatilarajat kun saa mukaan niin sillä tekee jo paljon enemmän VFR-pilottikin. Sitten voisi jopa harkita uutta käyttökokeilua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä sitä taas mainostetaan kaupallista palvelua ilmeisesti forumin sääntöjen vastaisesti.

 

Minun puolestani mainostakaa vain!  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asiaan on odotettavissa parannus. Pyrimme saamaan VFR-ilmoittautumispaikat Rocket Routeen aivan ensi tilassa. Samoin suomalaisen ilmatilan rajat. Tarvitaanko muuta!

 

Tarkoittaako tuo ylläoleva että olet jotenkin mukana ko. palvelun kehittämisessä tai toiminnassa?

 

Vaikuttaa ihan fiksulta härveliltä, mutta olisi ihan kiva tietää jos jotain kytköstä on ;)

 

//T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asiaan on odotettavissa parannus. Pyrimme saamaan VFR-ilmoittautumispaikat Rocket Routeen aivan ensi tilassa. Samoin suomalaisen ilmatilan rajat. Tarvitaanko muuta!

 

Peter

 

Hienoa! Heti kuin toimii niin alan käyttämään sitä.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkoittaako tuo ylläoleva että olet jotenkin mukana ko. palvelun kehittämisessä tai toiminnassa?

 

Vaikuttaa ihan fiksulta härveliltä, mutta olisi ihan kiva tietää jos jotain kytköstä on ;)

 

//T

 

Onhan nyt jotain kytköstä...

 

Luepa 14.4. ilmestyvä SIIVET.

Kolumnissani "Jalat tukevasti ilmassa" käsittelen uuden sukupolven lennonsuunnittelua Rocket Route-palvelun näkökulmasta.  Katso www.rocketroute.com ja kokeile. 14 päivän il ainen koekäyttö. 

Olemme yhdessä ko. yhtiön kanssa tehostamassa ohjelmiston/palvelun käytettävyyttä Suomessa. 

 

... mikä on vaan hyvä asia :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä sitä taas mainostetaan kaupallista palvelua ilmeisesti forumin sääntöjen vastaisesti.

 

Minun puolestani mainostakaa vain!  :thmbup:

 

Ei niinkään mainosteta, vaan vastaillaan tuohon esittämääni kysymykseen.  :)

Tämähän on siis yleiseksi tiedoksi ja sivistykseksi käytävää keskustelua lennonsuunnittelunohjelmistoista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkoittaako tuo ylläoleva että olet jotenkin mukana ko. palvelun kehittämisessä tai toiminnassa?

 

Vaikuttaa ihan fiksulta härveliltä, mutta olisi ihan kiva tietää jos jotain kytköstä on ;)

 

//T

 

Kiitos kysymästä, kytköstä on nyt. Rocket Routen aloitteesta aloitan Rocket-Route-palvelun kaupallisen edustamisen Suomessa NYT. 

Täytyy sitten pitää kieli keskellä suuta, mitä asista voin lausua täällä foorumilla.

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään