Olle Sälgmark

Lentokoneen huoltamista itse (OLI: Pukeutuminen lennolle)

47 viestiä aiheessa

Täytyy olla asentajalla melko kierot silmät jos asentaa siivikevaijerit ristiin... tiedän kyllä tapauksen. Viimeistään koneen tarkastuksessa ennen lentoa pitäisi hälytyskellojen soida. Jos käännät sauvan vasemmalle, ja vasen siiveke laskee, niin jotain on lienee pielessä :-[

 

Siellä oli enemmänkin kierosilmäisiä: asentaja, peruskorjauksesta vastaava korjaamopäällikkö ja suomalainen ilmailuviranomainen ( paikalla) ja lopuksi pilotti.

Hieno sexi meni lopullisesti päreiksi  :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sehän se varmistaakin kaiken olevan kunnossa  :'(

 

Ei varmista mutta edellytykset on.

 

Jos ei ollut kunnossa niin löytyy tunari ja asiaan tulee muutos. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Inhimillisten syiden aiheuttamien virheiden joukko on aikalailla kirjava, eikä se suurelta osin ole sidoksissa siihen, epäiletkö rassaushetkellä vaiko etkö...

 

Itsestäänselvyys,painotin vai että jos ei ole tietoa miten homman teen,tai että hommaan vaaditaan pätevyys niin silloin en sitä tee,ei aihetta epäilyyn.....

 

Virheitä tehnyt,tulen myös tekemään,tulen myös tekemään kaikkeni että virheitä ei sattuisi ja jos silti sattuu niin yritän olla tekemättä samaa virhettä toisen kerran...... :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siellä oli enemmänkin kierosilmäisiä: asentaja, peruskorjauksesta vastaava korjaamopäällikkö ja suomalainen ilmailuviranomainen ( paikalla) ja lopuksi pilotti.

Hieno sexi meni lopullisesti päreiksi  :thmbdn:

 

Löytyykö mistään lisää aiheesta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä:

Eli M.A.803.a.2

Eli pitää olla äänivaltainen yhdistyksen jäsen.

 

Välittömästi äänivaltainen rivijäsen taitaa olla harvinainen,ainakin täällä.Ei pysyisi homma käsissä jos 200-400 jäsentä säätelisi....

 

Tarkkaan on säädetty EASA:n säännöissä mitä saa tehdä,ei ollut kuin pari yllätystä.

 

Ne kerhot joissa jäsenenä,tai ollut jäsenenä omaavat RF koululuvan sekä mainos,yleisö,valokuvaus ym lentoluvan,eli ei säädellä itse yhtään mithään.Lisäksi koneet on IFR lentoon.

 

Kerhojen tiloissa,tai ainakin kivenheiton päässä on CAMO verstas joka tekee kaikki. :thmbup:

 

Mitä vaikuttaa lentotunnin hintaan voin vain arvailla,hinta on esim. 1989 vuosimallin piipperolla 1050 Skr tunti menovesineen Ruotsissa.Maksan mielelläni ettei tarvitse itse säädellä....

 

Edit/ Unohdin että lennän toki yksityiskoneillakin,mutta ne omistaa CAMO verstas. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös pikiläisillä käyny muuan vuosi sitten C-152:n huollossa, että huomasivat huollon jälkeisessä koekäytössä, että jäi öljyt laittamatta. Aika paljon joutuivat laittamaan uutta osaa moottoriin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löytyykö mistään lisää aiheesta?

 

Sexille kyllä sattui ja tapahtui paljon muutakin, mutta siitähän on näköjään ollut ihan oma ketjukin. Harmittaa kyseisen koneen kohtalo, se kun sattui olemaan minulle aika "läheinen" :'(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Välittömästi äänivaltainen rivijäsen taitaa olla harvinainen,ainakin täällä.Ei pysyisi homma käsissä jos 200-400 jäsentä säätelisi....

 

Tarkkaan on säädetty EASA:n säännöissä mitä saa tehdä,ei ollut kuin pari yllätystä.

 

Ne kerhot joissa jäsenenä,tai ollut jäsenenä omaavat RF koululuvan sekä mainos,yleisö,valokuvaus ym lentoluvan,eli ei säädellä itse yhtään mithään.Lisäksi koneet on IFR lentoon.

 

Kerhojen tiloissa,tai ainakin kivenheiton päässä on CAMO verstas joka tekee kaikki. :thmbup:

 

Mitä vaikuttaa lentotunnin hintaan voin vain arvailla,hinta on esim. 1989 vuosimallin piipperolla 1050 Skr tunti menovesineen Ruotsissa.Maksan mielelläni ettei tarvitse itse säädellä....

 

Edit/ Unohdin että lennän toki yksityiskoneillakin,mutta ne omistaa CAMO verstas. :)

 

Uudestaan, M.A.803.a.2

own the aircraft, either as sole or joint owner; that owner must be:

(i) one of the natural persons on the registration form; or

(ii) a member of a non-profit recreational legal entity, where the legal entity is

specified on the registration document as owner or operator, and that member

is directly involved in the decision making process of the legal entity and

designated by that legal entity to carry out Pilot-owner maintenance.

Eli omistajaorganisaation on nimettävä henkilöt, jotka saavat suorittaa huolto-ohjelmassa määriteltyjä Pilot/Owner-huoltokohteita.

 

Tarkoittanet jotain muuta kuin CAMO (Continuing Airworthiness Management Organisation), CAMO pyörittää vain papereita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös pikiläisillä käyny muuan vuosi sitten C-152:n huollossa, että huomasivat huollon jälkeisessä koekäytössä, että jäi öljyt laittamatta. Aika paljon joutuivat laittamaan uutta osaa moottoriin.

 

Ei siihen moottoriin tarvinnut laittaa yhtään uutta osaa    :'(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkoittanet jotain muuta kuin CAMO (Continuing Airworthiness Management Organisation), CAMO pyörittää vain papereita.

 

Tarkoitin verstasta jolla on CAMO hyväksyntä,oikeus pyöritellä niitä papereita. :)

 

Ehkä menee edelleenkin väärin....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkoitin verstasta jolla on CAMO hyväksyntä,oikeus pyöritellä niitä papereita. :)

 

Ehkä menee edelleenkin väärin....

 

CAMO valvoo lentokonetta, että siihen tehdään tarvittavat huollot yms toimenpiteet ajallaan (ja mahdollisesti antaa myös ARC:n (~katsastus).

Huoltokorjaamo voi olla CAMO, CAMO ei kuitenkaan oikeuta tekemään huoltotoimepiteitä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

CAMO valvoo lentokonetta, että siihen tehdään tarvittavat huollot yms toimenpiteet ajallaan (ja mahdollisesti antaa myös ARC:n (~katsastus).

Huoltokorjaamo voi olla CAMO, CAMO ei kuitenkaan oikeuta tekemään huoltotoimepiteitä.

 

Kiitän informaatiosta,en ole ammattilainen näihin CAMO juttuihin.... :)

 

Tässä esimerkki firmasta jolla CAMO hyväksyntä ja mitä tekee...

 

http://iaps.se/page_1257355504875.html

 

"Företaget är CAMO godkänt för att förlänga eller förnya luftvärdigheten på flygplan. IAPS har även tillstånd att utfärda underhållsprogram eller att revidera befintliga underhållsprogram."

 

Edit/

Tietenkin oletin että jos lentokonehuoltofirma tekee huoltoja koneeseen on sillä asianmukaiset valtuudet niitä tehdä,ilman CAMO hyväksyntää on paperit hyväksyttälä verstaalla jolla on CAMO hyväksyntä.

 

Onko olemassa lentokonehuoltofirmoja joilla on vain CAMO mutta ei oikeutta tehdä huoltoa?Eihän se enää ole huoltofirma....

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uudestaan, M.A.803.a.2Eli omistajaorganisaation on nimettävä henkilöt, jotka saavat suorittaa huolto-ohjelmassa määriteltyjä Pilot/Owner-huoltokohteita.

 

 

Juu,oikein käsitin.Ajattelin vain että mahdollista yksinkertaisesti nimetä kaikki kerhon jäsenet säätelemään.  :laugh:

 

Vaaditaanko näiltä nimetyiltä,kerhon taholta, mitään koulutusta,kurssiluontoista tähän hommaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu,oikein käsitin.Ajattelin vain että mahdollista yksinkertaisesti nimetä kaikki kerhon jäsenet säätelemään.  :laugh:

 

Vaaditaanko näiltä nimetyiltä,kerhon taholta, mitään koulutusta,kurssiluontoista tähän hommaan?

 

Ei vaadita kursseja tai pätevyyden todistamisia viranomaisen/lainsäätäjän vaatimusten kannalta, omistajan (yhdistyksen hallituksen) pitää vain itse hyväksyä haluamansa henkilöt suorittamaan ko. tehtävää. Pilot-ownerilla on oltava käyttöoikeudellinen lupakirja/kelpuutus huollettavaan koneeseen, eli SEP-koneiden kohdalla se tarkoittaa, että medical, lupakirja ja sep-kelppari ovat kaikki voimassa ja käyttöoikeudellisia.

 

Toki vastuunsa tunteva hallitus jollain tavalla kontrolloi sitä, mitä kukakin päästetään tekemään. Eräässä Etelä-Suomalaisessa tekniikan alan opiskelijoiden ilmailuyhdistyksessä kaikki halukkaat on hyväksytty pilot-owner-huoltajiksi, mutta huolloissa "joku kokeneempi" sitten kuitenkin katsoo, mitä kukakin tekee.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitän informaatiosta,en ole ammattilainen näihin CAMO juttuihin.... :)

 

Tässä esimerkki firmasta jolla CAMO hyväksyntä ja mitä tekee...

 

http://iaps.se/page_1257355504875.html

 

"Företaget är CAMO godkänt för att förlänga eller förnya luftvärdigheten på flygplan. IAPS har även tillstånd att utfärda underhållsprogram eller att revidera befintliga underhållsprogram."

 

Edit/

Tietenkin oletin että jos lentokonehuoltofirma tekee huoltoja koneeseen on sillä asianmukaiset valtuudet niitä tehdä,ilman CAMO hyväksyntää on paperit hyväksyttälä verstaalla jolla on CAMO hyväksyntä.

 

Onko olemassa lentokonehuoltofirmoja joilla on vain CAMO mutta ei oikeutta tehdä huoltoa?Eihän se enää ole huoltofirma....

 

 

International aviation product support (IAPS) näkyy omien sivujensa mukaan http://iaps.se/page_1257355531093.html ja viranomaisen listoissa

http://www.transportstyrelsen.se/PageFiles/774/Godk%C3%A4nda_CAMO_110218_MBS_%282%29.pdf

sekä

http://www.transportstyrelsen.se/Global/Luftfart/Tillverkning_och_underhall/Giltiga_Part_MF-tillstand_100819.pdf

olevan hyväksytty G- (=CAMO) että G+I- (~katsastukset) ja F-organisaatio (huoltotoiminta).

 

Tuo UAB on minulle hebreaa (siis ruotsia).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei vaadita kursseja tai pätevyyden todistamisia viranomaisen/lainsäätäjän vaatimusten kannalta, omistajan (yhdistyksen hallituksen) pitää vain itse hyväksyä haluamansa henkilöt suorittamaan ko. tehtävää. Pilot-ownerilla on oltava käyttöoikeudellinen lupakirja/kelpuutus huollettavaan koneeseen, eli SEP-koneiden kohdalla se tarkoittaa, että medical, lupakirja ja sep-kelppari ovat kaikki voimassa ja käyttöoikeudellisia.

 

Toki vastuunsa tunteva hallitus jollain tavalla kontrolloi sitä, mitä kukakin päästetään tekemään. Eräässä Etelä-Suomalaisessa tekniikan alan opiskelijoiden ilmailuyhdistyksessä kaikki halukkaat on hyväksytty pilot-owner-huoltajiksi, mutta huolloissa "joku kokeneempi" sitten kuitenkin katsoo, mitä kukakin tekee.

 

Part-M vaatii sentään "vähän itsetarkastelua" Pilot/Owner-huoltajilta (ja aina parempi jos joku vielä katsoo perään)

Appendix VIII

Limited Pilot-Owner Maintenance

In addition to the requirements laid down in Annex I (Part M), the following basic principles are to be complied with before any maintenance task is carried out under the terms of Pilot-owner maintenance:

(a) Competence and responsibility

1. The Pilot-owner is always responsible for any maintenance that he performs.

2. Before carrying out any Pilot-owner maintenance tasks, the Pilot-owner must satisfy himself that he is competent to do the task. It is the responsibility of Pilot-owners to familiarize themselves with the standard maintenance practices for their aircraft and with the aircraft maintenance programme. If the Pilot-owner is not competent for the task to be carried out, the task cannot be released by the Pilot-owner.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo AUB taitaa olla vain ruotsinkielinen Repair Station Certificate RSC,siis sama

 

Niin ja kumarrus molemmille asiatiedoista.

 

Edit/ Niin ja jos lentäisin tämän "erään Etelä-Suomalaisen kerhon" koneilla,ei olisi kylmää rinkiä aukon ympärillä... :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään