Tommi Weckström

Southwest maadoittaa 79 konetta. B737-runkoon tuli iso repeämä

32 viestiä aiheessa

Ollaan suomenkielisellä palstalla, niin olisi vähintäänkin suotavaa laittaa otsikko suomeksi, sekä myös pieni kuvaus uutisen sisällöstä suomeksi ennen linkkiä.

 

Ps. tämä ei ollut kehoitus, vaan käsky  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

NTSB press release:

 

"************************************************************

PHOTO AVAILABILITY: RECORDERS FROM SOUTHWEST FLIGHT 812

INCIDENT

************************************************************

 

The flight recorders from Southwest flight 188 that

experienced a rapid decompression and made an emergency

landing in Yuma, Ariz., last night will be available for

television and still photography this evening when they

arrive at the National Transportation Safety Board

headquarters.

 

WHEN: Saturday, April 2, 2010 (7:00 pm ET)

WHERE: NTSB Headquarters, 490 L'Enfant Plaza, S.W.,

Washington, D.C.

 

This will be photo availability only. No interviews will be

conducted and no stand-ups will be allowed next to the

recorders." 

 

Joopa joo :laugh:

 

p.s.

Olisikohan suomenkielessä parempaa sanaa kuin 'maadoittaminen'?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

p.s.

Olisikohan suomenkielessä parempaa sanaa kuin 'maadoittaminen'?

 

 

poistaa käytöstä  :-\ , määrätä lentokieltoon  

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Palstoilla arvuutellaan, että tapaus voisi liittyä erääseen B737-300 lentoturvallisuusmäräykseen. AD 2010-25-06 vaatii tiettyjen 737-koneiden operaattoreita suorittamaan erityistarkastuksia tiettyjen runkokaarien osalta, koska niissä on löytynyt metallin väsymisen aiheuttamia halkeamia. AD:ssä on myös määritelty korjausmenetelmä, jolla pääsee eroon määrävälein toistuvista erityistarkastuksista.

 

Lisäksi arvuutellaan, ovatko kyseiset halkeamat mahdollisesti seuraamusta siitä että johinkin vuosina 1994-2002 valmistetuista B737-koneista on saattanut päätyä virheellisesti valmistettuja runkokaariosia (chords). Tästä väittämästä on meneillään oikeusjuttu, missä vastassa ovat Boeing ja kolme Boeingin laaduntarkastuksessa silloin työskennellyttä henkilöä joiden mielestä yhtiö asensi virheellisiä osia koneisiin heidän huomautuksistaan huolimatta.

 

Aika näyttää..... onneksi kone laskeutui ilman ongelmia, kukaan ei loukkaantunut, ja kone ja sen lentodatatallentimet ovat käytettävissä onnettomuustutkintaan. Joten syy sekä mahdolliset korjaustoimenpiteet selvinnevät kohtuullisen nopeasti.

 

Southwestin 737:t ovat kuulemma sellaisessa käytössä (ts. lyhyillä lennoilla) että niihin tulee keskimääräistä enemmän paineistussyklejä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Halpalentoyhtiö Southwest on saanut 2008 sakot puutteellisesta huoltotoiminnasta. On ihan sama minkä valmistajan koneita operoidaan, kaikki ne vaativat huoltoa.

"Carrier's lax maintenance and inspection practices, for which the airline had been fined $7.5 million in 2008."

 

Huollon yhtenä osana on rakennetarkastukset. Vaurioitunut kone oli rakennettu 1996 eli ei mikään ikäloppu.

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinpä. En ole lentokonerakenteiden asiantuntija, mutta muistelen että myös esimerkiksi Suomen ilmavoimien Hawkeissa todettiin aikoinaan rakenteiden väsymisongelmia jotka johtivat eritystoimenpiteisiin. Silti niilläkin on lennetty tähän päivään saakka kokolailla turvallisesti. Huolto on toisaan tärkeää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

p.s. Olisikohan suomenkielessä parempaa sanaa kuin 'maadoittaminen'?

 

 

Varmasti on. Vapaassa maassa vapaa käännös alkuperäisestä englanninkielisestä otsikosta "Southwesh to ground..." maadoittaa.

Opetatko äidinkieltä? Toivottavasti et menettänyt yöunia  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmasti on. Vapaassa maassa vapaa käännös alkuperäisestä englanninkielisestä otsikosta "Southwesh to ground..." maadoittaa.

Opetatko äidinkieltä? Toivottavasti et menettänyt yöunia  ???

 

Maadoituksia tehdään sähköpuolella, lentokoneetkin pitää maadoittaa mm. tankkauksen aikana...

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

FAA määräsi tarkastettavaksi kaikkiaan 80 Yhdysvalloissa lentävää B737:ää, joista useimmat ovat Southwestin laivastossa.

Tarkastettavia koneita arvioidaan olevan maailmanlaajuisesti 175 kappaletta.

 

Tarkastukset koskevat Boeing 737 -koneen sarjoja 300, 400 ja 500, joilla on takanaan yli 30 000 lentoa.

 

Flightglobal.com

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkastukset koskevat Boeing 737 -koneen sarjoja 300, 400 ja 500, joilla on takanaan yli 30 000 lentoa.

 

Montakohan Balticin konetta tämä koskee? :)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Montakohan Balticin... 

 

Aika lähellä kaikkia. Sen 737 laivaston keski-ikä on noin 15 vuotta -> jos koneella lennetään päivittäin kolme edestakaista lentoa niin 30000 sykliä tulee täyteen tuossa ajassa.

Halpayhtiöiden lipunhinnan yhtenä osana on koneiden kova käyttöaste ja mahdollisimman lyhyet huoltoseisokit.

 

jk

 

ps.

vai pitäisikö sanoa koneiston, heillähän ei ole laivoja vaan lentokoneita? Tuo maadoituskin herätti kielen huollon niin pitää kai olla tarkkana oikeiden ilmaisujen kanssa  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika lähellä kaikkia. Sen 737 laivaston keski-ikä on noin 15 vuotta -> jos koneella lennetään päivittäin kolme edestakaista lentoa niin 30000 sykliä tulee täyteen tuossa ajassa.

 

Jep, tätäpä juuri mietin, suurin osa noista on aika vanhoja koneita ja siellä on tosiaan esimerkiksi pari entistä Ezyn -300:sta joilla on tietysti sahattu aikamoinen määrä lentoja.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysyin tätä jo naamakirjan puolella, mutta vastausta en saanut. Tietääkseni suomessa ei ole yhtään B737kaa? Vai olenko ollut koko lyhyen urani aikana väärässä  ??? Meinaan siis tällä hetkellä, eikös ne Finnair Cargon 732set ollut suomenrekisterissä vai islannin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysyin tätä jo naamakirjan puolella, mutta vastausta en saanut. Tietääkseni suomessa ei ole yhtään B737kaa? Vai olenko ollut koko lyhyen urani aikana väärässä  ??? Meinaan siis tällä hetkellä, eikös ne Finnair Cargon 732set ollut suomenrekisterissä vai islannin?

 

Ei ole ollut, vain niitä "kuuluja"  ::) pitkäsääriä. Yhtä Jumboa ei kai lasketa edes.

 

Toisaalta jos Suomi ei tee tarkistuksia Boeing-koneille on otsikko oikein ja myös artikkeleissa lukee että Suomessa ei ole vanhojen sarjojen 737-koneita on sekin oikein.

 

Se, että piti kirjoittaa on taas ei mitään. Iltapulun otsikossa toki voi lukea vaikka että "eilen maahamme saapunut lumihiutale oli mystisesti sulanut lämpimän ilman vaikutuksesta eikä sitä enää pystytty havaitsemaan". Sekös on jänskää kun vaan lukee mutta ei ajattele mitä lukee.

 

:) -

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään