Perttu Karivalo

Kanadalla salainen MiG-laivue

27 viestiä aiheessa

Kanukit vierailulla Rissalassa ?

Kuka keksii mikä koneyksilö on kuvassa. Ei ollut näkemieni joukossa.

jussi Salminen

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kanukit vierailulla Rissalassa ?

Kuka keksii mikä koneyksilö on kuvassa. Ei ollut näkemieni joukossa.

MG-92  ;)

EDIT: Mikä on muuten perustelu ja syy, että muokkasit tuota Tolvasen Lassin ottamaa kuvaa MG-35:sta ja postasit sen tähän ilman mainintaa kuvaajasta?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

MG-92.

Tässä kuva siitäkin. Tämä on Oulusta. Miksi muuten Tolvasen Lassin kuva ? Siksi, etten tiennyt. Olen skannanut tämän Vilkku Salmisen olohuoneen seinällä olevasta kuvasta.

Veikkaan, että hän on tuolla ohjaamossa. En keksi muutakaan syytä. Hänellä kun on omia ottamia hyviä lekokuvia ihan tarpeeksi. Tiedätkö kenen ottama tämä on ?

Jussi Salminen

[ attachment removed / expired ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Miksi muuten Tolvasen Lassen kuva ? Siksi, etten tiennyt. Olen skannanut tämän Vilkku Salmisen olohuoneen seinällä olevasta kuvasta.

Veikkaan, että hän on tuolla ohjaamossa. En keksi muutakaan syytä. Hänellä kun on omia ottamiaan hyviä lekokuvia ihan tarpeeksi.

No, nyt tiedät. Ei ole pienintäkään epäilystä, etteikö kuva olisi sama kuva, kuin tämän sivun ensimmäinen kuva:

http://www.sci.fi/~fta/mig-21f2.htm

Enkä kyllä nyt valitettavasti voi uskoa tuohon skannausselitykseen. Kuvasi on täysin selvästi pelkästään hieman rajattu ja sävykorjailtu osasuurennos tuosta Lassin kuvasta. Minkään skannerin läpi se ei ole mennyt sen jälkeen, kun Lassi on itse kuvansa aikoinaan skannannut. Kuvissa on jopa täysin identtiset jpg-pakkauksesta johtuvat jätökset, ja niitä ei skannatessa pysty toistamaan.

Tiedätkö kenen ottama tämä on ?

En tiedä.

EDIT: Tai no tiedän sen, että kenen yrität sanoa kuvan ottaneen toisaalla. VFS lienee V(ilkku/ille) F(?) S(alminen). Sitä en silti tiedä, mitä yrität tällä todistaa...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vai todistan jotain ?

En yhtään mitään. Otappa selvää asioista ja tärkeile vasta sitten. Hetken mielijohde, kun silmiin sattui tuttu aihe. Olen katsellut näitä kuvia ikäni.  Joskus laitan niitä tänne muiden iloksi.

Jos se häiritsee sua. Helpottaako jos jätän ne tonne laatikoiden pojille toistaiseksi. Voin laittaa omiinkin kuviin merkinnän -lähde tuntematon-. Ei vainaskaan. Toimitan kuva-aineistoni

joskus Vantaan Museoon.

PS. Olen joskus tehnyt työkseni kuvankäsittely & värienhallinta hommia. Origiinaalit ovat niin huonoja, etten viitsi muuta kuin yrittää pelastella niistä kuva-aiheet. Voin jättää hyvillä

mielin tämän aiheen käsittelyn foorumilla tähän. Ajankuluahan tämä tärkeämpien hommien välillä.

Jussi Salminen

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Just. Jotain tällaista osasin odottaa. Kun ei keksitä enempää puolustautumisargumentteja, aloitetaan hyökkäys ja hämäys :P No, onneksi lukijat kyllä ymmärtävät, mistä tässä on kyse, vaikka sitä yritätkin naamioida tuon sanahelinän taakse. Käry kävi eikä siinä ole seliteltävää...

Ps. Tässä ei ole pätkääkään tärkeilyä. Sattui vain silmään, että edesmenneen ystävän kuvaa levitellään tässä ketjussa kuin omaa kuvaa, ja kysyin miksi näin. Sinä itse aloitit sitten kaikenmaailman skannaushöpötykset, jotka eivät pidä paikkaansa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hyökkäys & hämäys ?

Niinpä. Oikeastaan mulla oli mielessä kysyä miksi sama kuva on edesmenneen veljeni Ville Salmisen kuvien joukossa. Olen aikojen kuluessa  yrittänyt keräillä Höyry-Mig yksilöiden

historioita. Pääsen tästä eteenpäin tutkiskelemalla vanhoja lentopäiväkirjoja. Kirgiisiklubistakaan kun ei ollut apua. Nyt kun kuvan alkuperä tuli tiedoksi. Kiitos mielenkiinnosta.

PS poistin MG-35.n kuvan. Sovitaan, että se ei kuulu tähän säikeeseen.

Jussi Salminen

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En mä nyt oikein ymmäärrä mistä tässä on kysymys? paitsi että Lassi on ottanut kuvan mitä kanadalaiset ovat aprilipilan vuoksi käsitellet ja jonka Jussi on ilman lupaa lainannut "omakseen" jotapaitsi Mikko on havainnut viestinsä lähttämisen jälkeen EDIT:in arvoiseksi lisäykseksi minkävuoksi Jussin asema ehdottomana asiantuntija-auktoriteettina on kärsinyt jonkinmoisen kolahduksen jotapaitsi Mikon ehdoton aito rehellisyys on taas aiheuttanut käänteipsygolokisen reaktion Jussissa minkävuoksi hän uhkaa vetäytyä foorumilta kaikkine ihan oikeasti mielenkiintoisine muisteluineen sekä valokuvineen mistä taas me kaikki ilman tavallista erikoisasiantuntemusta omaavine heikkouksineen olevat joutuisimme kärsimään senvuoksi että ihmismielen vanha heikkous on tapahtunut eikä Jussi sitä uskalla tunnustaa kasvojen mennettämisen pelossa jotapaitsi mikko ehkä tuntee syvää tyydytystä pystyttyään paljastamaan taas yhden epärehellisyyden. Ylpeys käy lankeamuksen edellä! Peace Brothers  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En mä nyt oikein ymmäärrä mistä tässä on kysymys? paitsi että Lassi on ottanut kuvan mitä kanadalaiset ovat aprilipilan vuoksi käsitellet

Et näköjään ymmärräkkään. Heti jo tuossa ensimmäisessä olettamuksessasi olet aivan väärillä jäljillä...  :P

Muuten oli kyllä hauska teksti  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Syntyi näköjään hässäkkä.

Jos ajatellaan hypoteettisesti, että me kolme Mikko, Topi & minä olemme oikeassa. Ainakinkin osittain. Ratkaisen tämän ongelman hyvin yksinkertaisesti. Näitä vanhoja valokuvia on mulla vielä (sellaisia, jotka eivät ole olleet esillä) yli 2000 kpl. Omia & tuttavieni ottamia.Toimitan kaikki kuva-arkistot Vantaan Museolle viimeistään ~20v päästä. Kiinnostuneet voivat haeskella sieltä vastauksia kuka, mikä, missä, koska, jne -kysymyksiin. Tässä välillä mulla on vielä aikaa  pelastella huonokuntoisimpia. Mitään erityisiä pätemisen tarpeita mulla ei tässä asiassa ole. Joistain ilmailuun liittyvistä asioista olen kiinnostunut & tiedänkin jotain. Asiantuntijat ovat asia erikseen. Matalampi profiili saattaa sopia mulle paremmin. Näkemiin kaikille. Olen siirtynyt  -read only- modeen.

PS. olen selvittänyt itselleni tämän jutun. Topin kuvittelemaa dramatiikkaa tähän juttuun ei liity ollenkaan. Vanhojen valokuvien taustat ovat joskus helppoja, joskun monimutkaisia & työläitä selvittää. Yhteensattumillakin saattaa olla osansa tapahtumissa.

Jussi Salminen

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ymmärryksen yli vähän menee.

Kyllä tietenkin on olemassa valokuvaajan tekijänoikeus mutta minusta tilanne on hieman ongelmallinen koska "valokuva" on vain vedos alkuperäisestä negasta/diasta tai nykyisin bittirivi muistikortilla. Noista voi tehdä rajattomasti kopioita ja myydä/antaa/lahjoittaa/vaihtaa kenelle ja kenen kanssa vaan. Kun joku sitten levittää edelleen k.o. kopiota jossa ei välttämättä mitään merkintää kuvaajasta tai muutakaan tietoa niin kuka tässä näytelmässä on roisto ja kuinka suuri? Minä olen jakanut/vaihtanut myynyt kuviani ja mm. erään ystäväni hienoja 6X6 negoista vedostettuja otoksia. Niihin ei ole kuvaajaa merkitty joten en voine vetää henkeeni vaikka tunnistan kuvani esimerkiksi tällä palstella tai kuten täällä:

http://www.porinilmailukerho.fi/PorIk/kalusto/oh-elb1.jpg

Tuollaisia kuvia myin muistaakseni kymmeniä Ilmailumuseon harrastepäivillä usean vuoden ajan. Ei minulle eikä kuvan ottajalle ole tullut mieleenkään suuttua kuvan julkaisemista ko. Ilmailukerhon sivuilla.

Samoin skannasin tuossa erään eläkeläisen kuvakansion lekokuvat ja siellä oli kuvia joita onjulkaistu takavuosien kuvateoksissa. Eli kuvat eivät olleet kansion omistajan itsensä ottamia. Kuvaajaa ei ollut kuviin merkitty vaan se selvisi kirjojen kuvatekstistä. Jos en omistaisi kyseistä opusta tai en olisi sitä ikinä nähnytkään ja panisin kuvat tänne näytille albumin omistajan luvalla niin kenen tekijänoikeuksia loukataan? Yleensäkkään en ymmärrä mitä erityistä arvoa jollakin valokuvalla on jossa vai on sattunut joku leko osumaan keskelle kuvaa?

Markku  

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ymmärryksen yli vähän menee.

Nyt tässä tehdään kärpäsestä taas isompaa, kuin se onkaan. Kysyin Jussilta mielestäni ihan asiallisesti, että kun hän oli ottanut sen nyt jo poistamansa kuvan netistä, muokannut sitä ja postasi sitten tänne ilman mainintaa lähteestä, notta miksi. Kun Jussi sitten päätti lähteä sille linjalle, että lähtikin tätä kieltämään ja rupesi keksimään tekaistuja juttuja skannaamisista yms., niin siinä vaiheessa meni sen rajan yli, että oli liian jännää jättää katsomatta kortit loppuun asti. Olisi kerralla vastannut suoralla vastauksella suoraan kysymykseen, eikä "peittelemään jälkiään", niin hommassa ei olisi ollut mitään, mutta kun venkoilu alkoi, oli pakko katsoa bluffi...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No saatiinpa tärkeät asiat yhdessä kondikseen eli yhden vanhan valokuvan omistajuus kohdilleen -- vai saatiinko?

Pitäisikö järjestää vallan esitutkinta virkavallan toimesta, on kai tässä varmaan ihan rahallisiakin arvoja loukattu -- vai onko?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mutta kenelle jäi lopulta Musta Pekka?

Mulle varmaan perinteisesti. Mä kun en opi millään, että se kortti on pokeripakassakin  :-\

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mulle varmaan perinteisesti. Mä kun en opi millään, että se kortti on pokeripakassakin  :-\

Onneksi ei pelattu paskahousua  ::) over and out.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään